Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppar in från Vår -16 . Vi ska göra KUB, blev erbjuden med min minste men tackade nej. Nu när det är tredje barnet vill jag veta i tid om det är ett sjukt barn vi väntar. Om det finns hög risk för allvarliga kromosomavvikelser där barnet riskerar att dö kort efter födseln eller kräver assistans pga fysiska besvär i livet kommer vi isåfall att avbryta graviditeten.

Resonerar som många av er angående KUB. Jag är ganska inställd på att göra det. Själva testet är ju inget skadligt i sig och det vore skönt att veta att risken är liten för avvikelser.
Var drar ni gränsen? Om man får 1:4 känns det ganska självklart att gå vidare med fostervattensprov. 1:150? 1:200? Vill ju inte riskera graviditeten i onödan men ifall det skulle bli ett "dåligt" resultat skulle det nog vara skönt att gå vidare och få veta säkert.
Jag hoppas ju att få så låg risk som möjligt såklart, är "bara" 28 och har inga sjukdomar eller avvikelser i släkten, men man kan ju aldrig vara säker.

Eftersom vi bara vill undvika att få ett barn med allvarligt kromosomfel, där anser vi inte att Downs Syndrom tillhör så kommer vi i samråd med läkarna avgöra huruvida vi går vidare eller inte med fostervattensprov.

Fyller 32 år samma år som barnet beräknas komma, vilket inte är en hög ålder. Med med två graviditeter med medicinska avvikelser så tar jag längre inga risker :)

Har ni börjat känna bebis än?
Jag är i vecka 18+3 och känner bebis nästan dagligen. Ibland så pass att jag undrar vad som händer. Känner extra mycket om jag ligger på rygg (tydligen inte så populärt hos bebis) och omtag suttit upp länge.

Otroligt häftig känsla, tills ninjasparken i urinblåsan kommer..

Men det är såå häftigt att verkligen känna att det finns något där inne, att jag inte bara blir fet

Jag har nog ganska låg "tröskel" för när jag skulle vilja kräva ett fostervattenprov - det vill säga, är det förhöjd risk så vill jag att man går vidare i processen och tar reda på mer genom fostervattenprov. Jag förväntar mig att man får rådgivning via barnmorska på exakta siffror, så att man har något att utgå ifrån. Jag vet också att det iom fostervattenprovet är risk för missfall etc, men den risken är jag villig att ta eftersom vi redan bestämt oss för att avbryta graviditeten om det är stor risk för kromosomfel eller annat.

Jag är 27 år gammal, och blev gravid tämligen omgående efter att vi började försöka och misstänker/tror att vi förhoppningsvis inte skulle ha särskilt svårt att bli gravida på nytt. Därför känner jag mig också väldigt säker på att jag vill avbryta graviditeten om det finns förhöjd risk för kromosomfel. Kan jag höja chansen för att få ett fullt friskt barn så gör jag det.

Tycker att det är dåligt med bilder i tråden och försöker mig därför på att lägga in en mage såhär i halvtid. Bilden är alltså tagen i v 20+0 enligt beräkningen från RUL.

Får ändra mig här för jag får det inte att funka. Återkommer nog med bild.

Och @YaHilweh , jodå här känns det massor. Gick från att känna det första till att känna relativt mycket i vila på mindre än en vecka. Har nu senaste dagarna börjat kunna känna rörelser även om jag är igång. Det var inte bara jag som höll igång till musiken på konserten i veckan:D

Jag vill oxå ha bilder!

Någon som gjort något av de beryktade hemmatesten för att se kön?
Jag är små nyfiken på att köpa bikarbonat och testa i morgon, ska göra ett RUL på tisdag. så får hur som veta då :D

Hur tänker ni kring smärtlindring under förlossningen?
Läste sist jag var på mvc att många av föräldrarna som kommer in idag har sagt "så lite bedövning som möjligt", jag känner snarare "ge mig allt ni kan, gärna lite extra av allt!".
Jag får bedövning bara det gäller cellprov då jag får panik för eventuell smärta, men då är det bedövningssalva, typ Embla salva.

Även jag lär byta till ordinarie nick om ett par veckor.

Vi ska göra KUB, jag är dock lite kluven på hur jag ställer mig till ev. negativt resultat. Räknar med att personalen rekommenderar när det är vettigt med fostervattenprov. Oavsett känns det bra att veta i god tid.
Sambon vill testa så mycket som möjligt, jag är mest glad över ett tidigare ultraljud som sagt. Är mycket nojjigare för att jag inte alls är gravid, än för att något ska vara fel på barnet.

Ang. smärtlindring så känns det självklart med bedövning, jag lär dock läsa på en del innan förlossningen.

Läste sist jag var på mvc att många av föräldrarna som kommer in idag har sagt "så lite bedövning som möjligt", jag känner snarare "ge mig allt ni kan, gärna lite extra av allt!".
Jag får bedövning bara det gäller cellprov då jag får panik för eventuell smärta, men då är det bedövningssalva, typ Embla salva.

Nog för att jag är rädd för smärta och när jag tänker på förlossning så kan jag nästan få panik, men, finns inte en chans att jag skulle ta någon form av ryggbedövning. EDA får jag bara rysningar av att tänka på och spinalbedövning har jag fått tidigare vid operation och jag gör aldrig om det igen. Har än idag över ett år senare även problem med smärtor i ryggen som kommer och går där bedövningen togs.
Så för mig är det lustgas som kommer gälla, såvida jag inte ändrar mig när jag väl ligger där.
Känns ändå att efter de smärtor jag gick igenom pga min endometrios före operationen så finns det nog inte mycket som kan vara värre, tänker på värkarna då. Så jag bör klara mig. Hoppas jag :angel:

Jag som redan har fött två ggr känner att va fan ska man gå runt och ha ont i onödan för när det finns så mycket hjälp.
Jag har planerat en så smärtfri förlossning jag kan få. Jag har redan testat på att ha en överjävlig och en mer normal.

Sen vad man väljer för smärtlindring är upp till en själv och i vilket skedde man känner att man behöver den.

Man behöver faktiskt inte "stå ut" med någon smärta bara för att det "ska" göra ont att föda barn.

Själv har jag planerat dusch, lustgas, och eda om jag känner att jag vill ha det med.

Vad är det med edan som du inte gillar @Riru? Den funkar ju säkert olika på alla, jag har fått den förut och tycker den var kanon så kommer propsa på det nu med.

Och lustgas, minst. Är inte smärträdd men är lite extra triggad hela tiden så jag upplever även mindre grejer som att de gör jätteont. Kommer försöka få en så bra förlossning som möjligt och vill inte stå ut med något när jag inte behöver.

Vad är det med edan som du inte gillar @Riru? Den funkar ju säkert olika på alla, jag har fått den förut och tycker den var kanon så kommer propsa på det nu med.

Och lustgas, minst. Är inte smärträdd men är lite extra triggad hela tiden så jag upplever även mindre grejer som att de gör jätteont. Kommer försöka få en så bra förlossning som möjligt och vill inte stå ut med något när jag inte behöver.

Först så är det väl mycket själva tanken att ha en slang som går in i ryggen, sedan gjorde spinalbedövningen så j*vla ont när jag tog den trots att sköterskan drogade ner mig såpass att jag knappt visste var jag var pga att jag i princip stortjöt vid förberedelserna, är rätt nålrädd :p , så jag tänker att EDA kan knappast göra mindre ont när det inte bara är en nål utan även en slang som ska på plats. Nej jag blir bara illamånde av tanken.
Förstår dock de som vill ha den där det funkar och de inte bryr sig om själva sticket osv.

Först så är det väl mycket själva tanken att ha en slang som går in i ryggen, sedan gjorde spinalbedövningen så j*vla ont när jag tog den trots att sköterskan drogade ner mig såpass att jag knappt visste var jag var pga att jag i princip stortjöt vid förberedelserna, är rätt nålrädd :p , så jag tänker att EDA kan knappast göra mindre ont när det inte bara är en nål utan även en slang som ska på plats. Nej jag blir bara illamånde av tanken.
Förstår dock de som vill ha den där det funkar och de inte bryr sig om själva sticket osv.
Jag kände inte när de satte edan på mig och när jag sen kommenterade att det redan var klart och att det inte gjorde ont så sa narkosläkaren och bm att de inte förstod varför så många tror att det gör ont, det ska inte göra ont. Det som kan vara jobbigt är om det kommer en värk när edan sätts och man då måste vara stilla.

Idag har jag varit på inskrivning och tagit blodprov inför kub som är nästa vecka. Skönt med semester, magen går inte längre att dölja. Så efter kub blir det mer officiellt, om nu allt är som det ska :)

Åh vilka är dessa? Tror BabyBox finns här jag bor som jag tänkte skicka efter, sen får vi mammalådan såklart som tydligen ska innehålla mycket användbart. :)

De flesta apotek har. Jag googlade babybox. Där finns det mängder av tips.
Finns även en genom libero.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 147
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar