Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu ligger högar med små kläder på golvet sorterat i storleksordning. Ja jag må säga det att det var ju taskig planering att få barn på så olika årstider ;) inte många kläder är anpassat för rätt årstid och runt strl 68 måste jag haft väldigt tråkigt och tröstshoppat mycket kläder. Den storleken är väldigt överrepresenterad.
Finns inte alls mycket kläder kvar i de allra minsta storlekarna, inte en enda pyjamas som exempel. Verkar som att jag bara har sparat kläder med affektionsvärde :confused:

Fast just nu sörjer jag inte det direkt för i mitt tycke finns det inte mycket roligare än att handla barnkläder :angel:

Ja jag må säga det att det var ju taskig planering att få barn på så olika årstider ;)

kommer från vinter 2013/2014

Mina barn är födda november 2004 resp december 2013. Toppen tyckte jag som sparat alla storebrors kläder, men så valde lillebror att vara både lång och tung redan vid födseln. Storlek 56 hade lillebror tex bara första veckan, och sen var det för smått (!)Nu vid 8 månader har han 86/92, och det hade storebror när han var drygt 18 månader (och då sommartid). Så jag har inte heller rätt kläder för varje årstid fast de är födda samma årstid O_o

kommer från vinter 2013/2014

Mina barn är födda november 2004 resp december 2013. Toppen tyckte jag som sparat alla storebrors kläder, men så valde lillebror att vara både lång och tung redan vid födseln. Storlek 56 hade lillebror tex bara första veckan, och sen var det för smått (!)Nu vid 8 månader har han 86/92, och det hade storebror när han var drygt 18 månader (och då sommartid). Så jag har inte heller rätt kläder för varje årstid fast de är födda samma årstid O_o

Snacka om oflyt :p Väldigt opraktiskt faktiskt iaf när det finns kläder att kunna nyttja.

Shoppade mina första kläder idag, bara massa newborn så jag hoppas att det inte blir en bautababy :P

Kan inte låta bli att reflektera över hur indelade bebiskläderna är efter kön, helt tokigt! Ffa lindex gjorde mig besviken. Allt med blommor hade också "spets"eller puffärmar, hade känts mer neutralt utan?

Klär gärna min blivande bebis färgglatt och sött, men spets och volanger vill jag inte ha ( oavsett kön!)

@nagelbitarn @Appleflower håller med om att det är väldigt indelat. Och på de flesta ställen är "flickavdelningen" dubbelt så stor som pojk. Är det lika stora så är pojk upphängt glesare och flick fler kläder på varje hänge. Sånt gör mej lite gnällig.

Mvh Miks

@lil-sis , det är så sant!
Jag kommer fixa allt i mjuka färger, grönt, blått. .sådant som sägs vara lugnande :P.
Men så förstår jag inte köphetsen kring bebisar, jag menar det de behöver är föräldrar, närhet och omvårdnad. .Inte ett designat sovrum och färgkoordinerade prylar.
Ni som redan har barn, är det inte roligare att fixa åt dem när de blivit större, fått intressen, favoritfärger etc? :)

Jag kommer fixa allt i mjuka färger, grönt, blått. .sådant som sägs vara lugnande :P.
Men så förstår jag inte köphetsen kring bebisar, jag menar det de behöver är föräldrar, närhet och omvårdnad. .Inte ett designat sovrum och färgkoordinerade prylar.
Ni som redan har barn, är det inte roligare att fixa åt dem när de blivit större, fått intressen, favoritfärger etc? :)

Jag har köpt bamse-tapeter. :love:

Fördelen med att det tar sådan tid är att man hinner tänka ordentligt :p Barnet som hade rummet förut (ej mitt) kan man utan problem anta könet på.

Vi gjorde inte iordning dotterns rum förrän hon var ett halvår och skulle börja sova i eget rum :) Kommer inte göra iordning den här bäbisens rum förrän den är ute och vi vet vad det är för en liten en heller:) Vi är helt ointresserade av att veta kön innan, det var en stor del av förlossningen sist att få veta då om det var tjej eller kille! Neutrala kläder var inga större problem att hitta heller och dottern har mycket neutralt även nu för jag vägrar att klä henne i bara massa rosa och rysch och pysch :p Hon har rosa kläder också men inte jättemycket. Hennes rum har gula tapeter med lite barnmönster på och neutrala vita och grå gardiner;)

Vi har varit ute i olika barnaffärer för att kolla vagnar och första frågan vi får är om vi vet vad det blir. Nu kommer vi ta reda på vad det blir men vad vi har för färg på vagnen osv har inget med kön att göra.
När det kommer till kläder så har jag sytt en massa som passar båda, men får kommentarer om att det är pojkigt, mössorna är för pojkar, en helt vanlig modell av mössa, och sen att tygerna är mej pojkiga. vad det än blir så blir det inte så köns indelat som samhället vill man ska ha, fast måste erkänna att blir det en tjej så blir det nog en hel del söta klänningar.
Får vi en flicka så kommer hon ha mycket pojkigt, främst för att pojkkläderna verkar vara gjorda för att kunna röra sej i jämnfört med tjejkläder.
Var och kollade efternått till min väns lilla dotter och förstår inte hur man ens får på tajta små leggins på en liten bebis.

Tack för svaren ang. Folsyran, ska ta och fylla på förrådet idag :-)

@nagelbitarn vårt barn hade inte ens ett eget rum förrän efter ettårsdagen och började inte sova där förrän runt 15 månaders ålder ;) vi var väldigt långsamma att börja renovera rummet. Kommer bli lika denna gång med nästa barnrum för det är tråkigt att renovera när man inte har gjort annat sen huset köptes.

Vi visste kön innan födsel förra gången men fortsatte att handla i vitt, beige, grått, mullvad för att det är fint. Det är än idag de finaste plaggen när jag står och tittar på de nytvättade små kläderna som nu hänger på tork.
Snuttefiltar, nappar, filtar och annat var också köpt i neutrala färger så man behöver faktiskt inte gå "bananas" på respektive avdelning bara för att man vet kön innan förlossningen.

Jag såg en fin bild i ett "barnlivsstilsmagasin" häromdagen, en liten pojk i en grå mysdress med rosor på. Superfint! Hoppas vi får se mer sånt i framtiden, och mindre könsindelat skitsnack. Men det kommer säkert bli värre innan det blir bättre...

Det handlar nog inte så mycket om att man tror att barnet behöver massa grejer utan mer att folk i allmänhet gillar att handla idag. Har man då en anledning att shoppa loss är det liksom plus i kanten

Vi visste inte kön innan vid förra graviditeten och köpte heller inte jättemkt då vi fick ärva en himla massa saker från sambons syster som har två pojkar. Där var i princip alla nyföddkläder i neutrala färger. Får vi en tjej den här gången kan det nog hända att det blir en och annan klänning både från oss och från familj och vänner.

Vad gäller rummet så tar det ganska lång tid (upplever jag) innan barn ger utryck för favoritfärger och särskilda intressen. Vår son är 3år och först nu har han visat att han börjar gilla bilar och att rött är favoritfärgen. Jag inredde hans rum långt innan dess för att jag tycker det är roligt och visst kan man gissa sig till att det bor en pojk där, kanske mest för att det står en röd bilsäng där väggarna är klädda i vit pärlspont så där är inte mkt till tapeter.

Det är ju inte så konstigt egentligen att det är indelat i affären när folk vill ta reda på könet så att de kan handla till bebisen och inreda rummet...

Jaha, vad är det för fel med det då? Nä, nu känner jag mig väldigt stött.
Jag vill veta kön på mitt barn av den anledningen till att detta känns väldigt overkligt! På så sätt kan jag bearbeta det som komma ska eftersom mitt barn i magen blir någon!
Vi ska ha en pojke enligt UL och vi vägrar köpa blått, grönt, rött och vad allt det nu innebär. Är det omvända problemet?

Vi lever i 2014. Klart man använder sig av dagens teknik.
Man är inte en sämre förälder bara för att man kollar könet på barnet i förväg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 964
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 840
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!