Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir så avundsjuk när jag läser om er ridning, jag red sista gången runt v22, saknar det otroligt! Har bara en tvååring så red några hästar i stallet sporadiskt, men fick sådana sammandragningar så valde att lägga ridningen på hyllan. Hade jag hållt igång och ridit flera gånger i veckan så hade jag säkert kunna hållt på längre :)

Har jobbat första dagen idag efter fyra veckors semester. Men jäklar vad trött och ont jag har nu.. Hoppas att det blir bättre när jag kommit in i mer rutiner.. Vill inte gå hem tidigare än vad jag måste :down:

Jag är ju inte så långt gången än så det kan hända vad som helst när som helst ;) Men jag har ju förra graviditeten i minnet och då hade jag inga problem med att röra på mig :)

Här tuffar det på, v21. Vi fick godkänt på rutinultraljudet i förra vecka. Var ganska väntat efter fvpen ändå skönt att få det bekräftat. Moderkakan låg i bakväggen och det är därför vi kan känna sparkar så tydligt på utsidan redan.

Jag tecknade gravidförsäkring idag. Kollade upp de olika bolagen extremt noga förra graviditeten och valet föll då på IF. De täckte flest sjukdomar och skador men till ett lite dyrare pris. Denna gång hade de förbättrade villkor till ett lägre pris så det kändes ganska lätt att välja.

Imorgon ska jag hålla i ett möte där en av deltagarna födde sin bebis i vecka 32. Bebisen överlevde i 5 dagar. Detta skedde i maj. Jag hann träffa henne ett par gånger innan sommaren men eftersom det handlar om en kund berättade jag dem efter semestern när min ersättare var utsedd. Nu går det liksom inte att dölja att jag är gravid och det känns väldigt jobbigt. Som att stoppa magen i ansiktet på henne. Såklart kommer jag inte göra det men bara vetskapen om vad som jämt känns väldigt påfrestande :( Tycker så himla himla synd om henne. Phu, jag hoppas det går bra!

Mvh Miks

Nu har vi gjort KUB på riktigt, fick lågriskbedömning.

Allt såg väldigt bra ut, bebisen var helt vild och inte det minsta hjälpsam. Jag har fått göra lite morgongympa inne i ultraljudsrummet för att få den att samarbeta, men det var knappt till någon hjälp. Sprattlarn är fortfarande ett väldigt passande arbetsnamn...

Hon sa exakt samma vecka och dag som appen, alltså 13+3. Känns bra att inte behöva flytta åt något håll än så länge :)

Hoppas att det gick bra på jobbet @Miks :)

Har nu jobbat två dagar och är helt slut! Undrar hur länge det här ska gå.. Får så fruktansvärt ont i ryggen! Hoppas att sjukgymnasten kan hjälpa mig.
Har iallafall pratat med chefen och hon låter mig få en tillfällig procent sänkning, så blir inte helgerna så mäktiga. Kommer endast jobba halva arbetsdagar på helger vilket jag känner mig lättad över. :)

@Sofie.S Tack! Det gick bra idag. Hon kom fram direkt och sa grattis och på första fikarasten frågade hon när det var dags och så vidare. Så himla stark tjej! Jag hade nog inte orkat det tror jag!

Låter inget bra att du får så ont! Fy!

Passa dig dock för att gå ner i tid bara så där. Det förlorar du på eftersom din SGI sänks. Jag tycker du snarare ska prata med din BM/läkare och försöka bli sjukskriven på tex 25 eller 50 procent istället. Då skyddar du din framtida föräldrarpenning.

Mvh Miks

Procentsänkningen är bara på 7,6% och är endast tiden fram till jag kan gå hem på gravidpenning.
SGI? Vad är det för förkortning? :)
Enligt lönekontoret så kommer min föräldrapenning baseras på förra årets inkomst.
Har jag gjort något dumt nu?
Fixar verkligen inte att jobba dubbla delade turer. :( och det här verkade vara chefens bästa "erbjudande"..

Procentsänkningen är bara på 7,6% och är endast tiden fram till jag kan gå hem på gravidpenning.
SGI? Vad är det för förkortning? :)
Enligt lönekontoret så kommer min föräldrapenning baseras på förra årets inkomst.
Har jag gjort något dumt nu?
Fixar verkligen inte att jobba dubbla delade turer. :( och det här verkade vara chefens bästa "erbjudande"..
SGI står för sjukpenninggrundande inkomst. Själva inkomsten räknas på din lön däremot kan (jag säger kan för försäkringskassan är ta mej fasiken en halv vetenskap) din sysselsättningsgrad sänkas i och med att du går ner i tid.
Enkelt uträknat skulle det kunna bli så att de kommer fram till att du enbart varit sysselsatt 92,4% och därmed får 92,4% av din föräldrarpenning.

Som sagt jag kan det för dåligt men har iallafall lärt mig att man ska vara försiktig med att gå ner i tid utan att täcka upp sänkningen med något annat. Föräldrarpenning, sjukpenning, graviditetspenning eller liknande. Värt att kolla upp iallafall.

Sorry om jag skräms men bättre nu än när/om det är för sent!

Mvh Miks

Lättast är väl kanske att jag ringer FK och frågar. Kommer antagligen lyckas fyllnadsjobba upp några procent på vardagarna då jag är rätt mycket ledig..
Åh, det här är ju en hel vetenskap!
Men enligt lönekontoret så kommer de skicka med min årsinkomst för 2013 och 2014 så får FK göra ett snitt på det, vilket skulle vara till min fördel..

@Miks Ringde FK, så länge jag inte haft några avbrott pga tex sjukskrivning det senaste halvåret så kommer min föräldrapenning inte att påverkas nu när jag går ner i tid.
Så, nu tror jag att jag har koll på läget.. :)

Men tydligen räknar de inte på senaste året längre, de räknar numera på 6 månader innan.

December
8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet
13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet
18/12 - Donnatello, 29 år, andra barnet (2011)
31/12 - Miks, 33år, andra barnet(2009)

Januari

2/1 - SaraXX, andra barnet (2011)
2/1 - Proxygirl, andra barnet (2011)
5/1 - lillajag, två första barnen, tvillingar
9/1 - Sorbe, 26 år, första barnet, pojke
18/1- Pinnsky, 25 år, första barnet
28/1 - Appleflower, andra barnet
28/1 - nagelbitarn, första barnet

Februari

7/2 - Amk, 27 år, första barnet
16/2 - Pudsey, 30 år, första barnet
20/2 - Blåbär, 28, första barnet
21/2 - Thalia, 33 år, andra barnet
27/2 - Toltmoppe, 25 år, andra barnet

Dags att avslöja sig! :D
Var på RUL idag och det visade sig vara en liten pojke så nu går jag under mitt ordinarie användarnamn istället. ;)

Grattis!

Måste fråga er andra, har ni "problem" med att andra tar er på magen? Jag tycker själv inte om det och tycker det är respektlöst att bara göra det...men hur säger man till att man inte tycker det är okej. Jag blir ställd varje gång och får inte fram ord för vad jag känner och vill ha sagt...hur gör man??

Grattis!

Måste fråga er andra, har ni "problem" med att andra tar er på magen? Jag tycker själv inte om det och tycker det är respektlöst att bara göra det...men hur säger man till att man inte tycker det är okej. Jag blir ställd varje gång och får inte fram ord för vad jag känner och vill ha sagt...hur gör man??

Har inte det problemet än. Magen har precis börjat puta (går in i v 14 i morgon) och det är inte så många som vet om det än. Men förra gången var det en gubbe på jobbet som stönades med att ta på magen och tillslut blev jag arg, slog undan handen och sa att han ska sluta ta på mig för det är bara min man som har rätt till det. Han blev helt spak och sa nåt idiotiskt liknande att det är en självklarhet att ta på gravidmagar men han ville inte att nån tar på hans gubbmage. Jag sa att det är precis samma mage som innan för mig och inte går han och tar mig på magen som ogravid. Han gjorde aldrig om det kan jag ju säga ;) Flera kollegor var närvarande och hörde allt också haha. Annars var det inte så många som tog på min mage, jag visade tydligt min komfortzoon tror jag. Svärmor var väl den som gärna kände, men det gjorde mig inget för det är ändå familjen :)

Har inte det problemet än. Magen har precis börjat puta (går in i v 14 i morgon) och det är inte så många som vet om det än. Men förra gången var det en gubbe på jobbet som stönades med att ta på magen och tillslut blev jag arg, slog undan handen och sa att han ska sluta ta på mig för det är bara min man som har rätt till det. Han blev helt spak och sa nåt idiotiskt liknande att det är en självklarhet att ta på gravidmagar men han ville inte att nån tar på hans gubbmage. Jag sa att det är precis samma mage som innan för mig och inte går han och tar mig på magen som ogravid. Han gjorde aldrig om det kan jag ju säga ;) Flera kollegor var närvarande och hörde allt också haha. Annars var det inte så många som tog på min mage, jag visade tydligt min komfortzoon tror jag. Svärmor var väl den som gärna kände, men det gjorde mig inget för det är ändå familjen :)

Åh gudars, den dagen min svärmor lägger handen på min mage kommer jag antagligen att förvandlas till en eldsprutande drake. Hon skulle bara våga...

Helt ärligt så tror jag inte att någon skulle göra det. Jag har nog inga såna personer i min omgivning. Det finns ingen jag kan komma på som skulle göra det utan "inbjudan" så att säga. Tack och lov!

Grattis!

Ingen kommer få röra mej utan min tillåtelse, gruvar mej för okända tanter som ska känna :-s Det är min kropp! självklart kommer sambon att känna, det är ju hans barn med, svärföräldrarna kan nog få känna men jag bestämmer när och det har jag redan gjort klart för dom.

Varför tror folk att de ha rätt att ta på en kvinna bara för hon är gravid? Man går ju inte fram till okända och tar på magen annars, skulle det hända lär det få konsekvenser, men som gravid ska man stå ut med det?!

Åh gudars, den dagen min svärmor lägger handen på min mage kommer jag antagligen att förvandlas till en eldsprutande drake. Hon skulle bara våga...

Helt ärligt så tror jag inte att någon skulle göra det. Jag har nog inga såna personer i min omgivning. Det finns ingen jag kan komma på som skulle göra det utan "inbjudan" så att säga. Tack och lov!

Haha, nej det gjorde inget när svärmor gjorde det, gillar min svärmor. Inom familjen kändes det okej, men alla andra kan hålla sig borta!

Håller med @pudsey det är ett märkligt fenomen. Har hört många ggr att man SJÄLVKLART får taffsa på gravidmagar. Men varför?! Det fortfarande min mage och för är det ingen skillnad om nån tar på den när jag är ogravid eller gravid. Själv skulle det aldrig falla mig in att ta på andras magar!

Nu orkar jag inte lurka längre, dags att också avslöja sig så :). För tre veckor sen plussade jag, och när jag började fundera över sommaren som varit (så trött, så trött + humörsvängningar) så misstänkte jag att jag nog kan ha varit dräktig en längre tid. Bokade tidigt UL och fick se en helvild liten krabat som försökte böka till sig mer plats! Så ptja, jag är 15+1 idag ^^.

Närmaste familjen vet men har inte berättat på jobbet eller basunerat ut på FB. Men jeansen går inte på... så snart lär väl folk börja fråga varför jag jämt har leggings och stora tröjor ^^. Både jag och sambon blev förvånade men väldigt glada, vi har inte aktivt försökt men vi har inte använt preventivmedel heller.

December

8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet
13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet
18/12 - Donnatello, 29 år, andra barnet (2011)
31/12 - Miks, 33år, andra barnet(2009)

Januari

2/1 - SaraXX, andra barnet (2011)
2/1 - Proxygirl, andra barnet (2011)
5/1 - lillajag, två första barnen, tvillingar
9/1 - Sorbe, 26 år, första barnet, pojke
18/1- Pinnsky, 25 år, första barnet
28/1 - Appleflower, andra barnet
28/1 - nagelbitarn, första barnet

Februari

7/2 - Amk, 27 år, första barnet
9/2 - skiesabove, 27 år, första barnet <---
16/2 - Pudsey, 30 år, första barnet
20/2 - Blåbär, 28, första barnet
21/2 - Thalia, 33 år, andra barnet
27/2 - Toltmoppe, 25 år, andra barnet

Haha nä jag har följt tråden här i tysthet och känt mig lyckligt lottad! Jag trodde bara att jag var deprimerad för att jag var så fruktansvärt trött.

Men sen när ännu en mens skippade la jag ihop ledtrådarna (större bröst, svängigt humör, behövt sova tupplur varje dag, en del saker har smakat konstigt, var illamående dock utan kräkningar i två veckor)...

Jag tyckte att det var jätte jobbigt i början! Runt v 12-18 ungefär, för då är man ju i något "mellanting". Svärmor var jätte klumpig med sina ordval och sa hela tiden att jag blivit så tjock och att jag skulle sluta dra in magen när hon kände, sambon fick säga ifrån till henne då jag blev sårad.
Finns många människor som har lyft på tjocktröjan när man står och pratar med dem eller någon halvt bekant som känner i förbifarten på ICA. :meh:

Nu i v 24 så känns det mer okej, känns inte längre som att det är "min" mage, har lånat ut den till lilla knodden ;) Men får däremot påpeka att känna försiktigt då många klämmer så att det nästan gör ont..

Jag tyckte att det var jätte jobbigt i början! Runt v 12-18 ungefär, för då är man ju i något "mellanting". Svärmor var jätte klumpig med sina ordval och sa hela tiden att jag blivit så tjock och att jag skulle sluta dra in magen när hon kände, sambon fick säga ifrån till henne då jag blev sårad.
Finns många människor som har lyft på tjocktröjan när man står och pratar med dem eller någon halvt bekant som känner i förbifarten på ICA. :meh:

Nu i v 24 så känns det mer okej, känns inte längre som att det är "min" mage, har lånat ut den till lilla knodden ;) Men får däremot påpeka att känna försiktigt då många klämmer så att det nästan gör ont..

Jag kommer bli fullständigt galen om någon försöker klappa på mig utan att be om lov. Det är aldrig ok att tafsa på någon!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 964
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 839
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar