Hur mår ni nu rent psykiskt?
Det har väl inte undgått någon här att jag inte direkt mår som en prinsessa...
Jag brottas mycket med vetskapen om att vi faktiskt ska få ett barn, att livet aldrig mer kommer bli som det har varit, att det antagligen ligger flera år av sömnbrist framför mig och att det kommer vara slitsamt för äktenskapet. Helt ärligt så ser jag inte det där underbara och ljuvliga (som antagligen kan ske, många föräldrar verkar ju ha det ganska bra?) över huvud taget, jag ser mest att det kommer bli jävligt jobbigt under jävligt lång tid.
Sedan jag fick reda på att jag var gravid har jag varit förföljd av ett mörkt moln. Jag väntar verkligen på lite sol, men den håller sig undan. Jag har mycket skuldkänslor för att jag inte känner mig så där lycklig "som man ska vara", och för att jag säkert verkar vara så himla otacksam.
Jag tycker hittills att det mesta är jäkligt läskigt och jobbigt. Jag fick mage över en natt, som om någon hade varit framme med cykelpumpen... Fick en sån jäkla chock när jag insåg att det är farväl till byxor och hello trikåer, bara över en natt. Byxorna jag hade dagen innan fanns det inte en chans att jag skulle få på mig i går. Då blir jag ganska orolig. Jag har ingen kontroll längre, det spelar ingen roll vad jag gör. Jag vet och förstår inte vad som händer och orkar inte sätta mig in i det eftersom det är så skrämmande att jag bara gråter och stänger av.
Däremot är jag inte det minsta orolig för att det ska hända något med bebisen.
Den kommer säkert att klara sig alldeles utmärkt genom både graviditet och förlossning. Det är värre ställt med mig.
Och ja, jag väntar på hjälp.
Innan vecka 20 kommer jag att få hjälp i form av samtalsstöd på kvinnokliniken.