Fibusen
Trådstartare
Jag tycker att du är en ansvarsfull förälder som inte släpper iväg ett inte fullt simkunnigt barn själv.
Det kan leda till att flera barn drunknar.
Man ska ha riktigt god vattenvana och ha godkänt på klädsim och livräddning innan man får bada själv tycker jag. Man ska kunna reda ut alla situationer som uppstår vid bad så att säga. När man kan det beror inte på ålder, och knappt ens på motorik, utan på antalet timmar man lagt på att träna.
Så träna på ni . Här i min kommun erbjuds gratis simskola även sommartid för de barn som ligger efter enligt läroplanen (för dottern som är 9/tvåan betyder det alla som inte är "djupisar" än).
Själv fick jag bada självständigt runt 11-års åldern, men jag hade legat i hårdträning i Nederländerna (kanalerna ! Dom har höga krav på barnen) och mina kompisar var fullt simkunniga dom med.
Men min dotter tror jag inte kommer vara redo förrän hon är kanske runt 12-13.
Oj vad bra med gratis simskola! Tyvärr så finns det inget sånt i våran kommun, och jag vet inte ens om det finns någon betald simskola heller under sommaren, men det hade ju verkligen varit något! Under gymnastiken en termin i klass två hade de simning (1 gång i veckan) men sen inget mer. Jag ska kolla vad det finns för alternativ i våran kommun, för det känns så viktigt att barnen ska vara trygga i vattnet, för det kan gå så hemskt fel annars!