När får era barn åka och bada utan vuxen?

Jag tycker att du är en ansvarsfull förälder som inte släpper iväg ett inte fullt simkunnigt barn själv.

Det kan leda till att flera barn drunknar.

Man ska ha riktigt god vattenvana och ha godkänt på klädsim och livräddning innan man får bada själv tycker jag. Man ska kunna reda ut alla situationer som uppstår vid bad så att säga. När man kan det beror inte på ålder, och knappt ens på motorik, utan på antalet timmar man lagt på att träna.

Så träna på ni :). Här i min kommun erbjuds gratis simskola även sommartid för de barn som ligger efter enligt läroplanen (för dottern som är 9/tvåan betyder det alla som inte är "djupisar" än).

Själv fick jag bada självständigt runt 11-års åldern, men jag hade legat i hårdträning i Nederländerna (kanalerna 😂! Dom har höga krav på barnen) och mina kompisar var fullt simkunniga dom med.

Men min dotter tror jag inte kommer vara redo förrän hon är kanske runt 12-13.

Oj vad bra med gratis simskola! 😍 Tyvärr så finns det inget sånt i våran kommun, och jag vet inte ens om det finns någon betald simskola heller under sommaren, men det hade ju verkligen varit något! Under gymnastiken en termin i klass två hade de simning (1 gång i veckan) men sen inget mer. Jag ska kolla vad det finns för alternativ i våran kommun, för det känns så viktigt att barnen ska vara trygga i vattnet, för det kan gå så hemskt fel annars!
 
Nu vet jag inte hur ni har det men vi utnyttjade att det fanns en lillebror i hemmet första gången bada själva kom på tal från dottern. Jag kunde maskera min närvaro med att lillebror också ville bada och behövde övervakning, även om dottern och hennes kompisar höll sig för sig själva lite längre bort.

Jag såg hur de betedde sig både i och utanför vattnet och kunde sedan känna mig lugnare när de åkte själva i fortsättningen. Första året fick de bara åka till badplatsen utan hopptorn och bryggor när de var själva. Då eliminerade man åtminstone några potentiellt farliga ingredienser.

Men helt lugn lär jag aldrig bli när det kommer till vatten… 😐
 
Oj vad bra med gratis simskola! 😍 Tyvärr så finns det inget sånt i våran kommun, och jag vet inte ens om det finns någon betald simskola heller under sommaren, men det hade ju verkligen varit något! Under gymnastiken en termin i klass två hade de simning (1 gång i veckan) men sen inget mer. Jag ska kolla vad det finns för alternativ i våran kommun, för det känns så viktigt att barnen ska vara trygga i vattnet, för det kan gå så hemskt fel annars!


Vet inte var ni bor men på livräddningssällskapets sida går det att hitta sommarsimskolor över hela landet

https://sommarsimskola.se/vad-ar-en-sommarsimskola/
 
Klokt att han inte fick åka själv och du och sonen verkar prata så fint om det ❤️

Det var i våran närmsta sjö som två 40-åringar drunknade i helgen, nyktra, mitt på dagen, vid badbryggor, bara några meter ut och fullt av folk på badplatsen. Turister, så troligtvis kunde de inte simma men trots livräddande insatser när någon såg vad som hänt och de blev uppdragna så klarade sig ingen av dem 😭 Vatten är svårt och läskigt!
 
Klokt att han inte fick åka själv och du och sonen verkar prata så fint om det ❤️

Det var i våran närmsta sjö som två 40-åringar drunknade i helgen, nyktra, mitt på dagen, vid badbryggor, bara några meter ut och fullt av folk på badplatsen. Turister, så troligtvis kunde de inte simma men trots livräddande insatser när någon såg vad som hänt och de blev uppdragna så klarade sig ingen av dem 😭 Vatten är svårt och läskigt!

Så hemskt! Ja, jag själv har väldig respekt för vatten, och i mitt tycke är det det absolut värsta sätt att dö på, och jag drömde mardrömmar som barn/ung att jag hamnade under vatten och kunde inte ta mig upp, och jag försökte hålla andan, sen fick jag lov att ta ett andetag och då vaknade jag. Så jag tycker det är riktigt otäckt och som sagt så går det illa någonstans så går det helt åt skogen.
 
Vi har ingen sjö i närheten dit barnen enkelt kan ta sig själva sa det är utomhusbad eller simhall som gäller. Vid 12 har barnen fatt aka och bada själva med kompisar. Äldsta barnen är 15 och 13 ar nu och skulle nog fa aka till en sjö ocksa om fragan kom. När vi var och badade hela familjen förra aret var dom mest utan "övervakning". 10aringen skulle jag inte lata aka själv även om hon kan simma bra men i simhall/utomhusbad far hon vara med sina storasyskon utan direkt övervakning av oss.

Om jag var förälder till ditt barn hade jag inte känt mig bekväm med att lata barnet aka iväg själv med kompisarna. Kan du erbjuda att följa med och halla dig i bakgrunden?
 
Tänker du får utgå ifrån hur mogen han är.. en vuxen kan ju åka och bada även om den inte kan simma och en tolvåring är ju nästan lika klar i huvudet så är han väldigt omgoen för ådern så kanske han inte klarar av det.
 
Oj vad bra med gratis simskola! 😍 Tyvärr så finns det inget sånt i våran kommun, och jag vet inte ens om det finns någon betald simskola heller under sommaren, men det hade ju verkligen varit något! Under gymnastiken en termin i klass två hade de simning (1 gång i veckan) men sen inget mer. Jag ska kolla vad det finns för alternativ i våran kommun, för det känns så viktigt att barnen ska vara trygga i vattnet, för det kan gå så hemskt fel annars!
Är det inte värt att lägga pengar på simskola? Tänker att det oavsett är viktigt att han kan simma, typ simborgarmärket, så snart som möjligt.
Jag fick simma själv med kompisar i den åldern och även tidigare, men då hade jag gått i simskola från tre års ålder samt simträning fram tills jag inte ville längre typ som 10-åring.
För mig hade simskola varit något jag prioriterar för mitt barn framför andra kostnader så som fritidsaktiviteter.
 
Min barn är stora nu, kommer aldrig glömma den dagen de var i simhallen själva första gången 🥹 Till sjön cyklade de själva vid 13-14 år.
 
Vi har fått betala själva där vi bor. Åtminstone för den typen av simskola där barnen kunde börja som riktigt små och gå som en aktivitet en gång i veckan.

När de sen blev större, åk 3 om jag minns rätt, fick de barn som inte klarade simtestet i skolan gå några extra gånger istället för vanliga idrotten. Dessa tillfällen var inte så värst effektiva då det inte fanns möjlighet att hålla på tills alla knäckt koden utan vissa barn har lärt sig först nu i åk 6 vilket ju är ganska sent.

Sen kan jag lägga till att dottern klättrade snabbt i simskolans nivåer, medan sonen inte ville doppa huvudet alls förrän efter ca ett år. Det kan alltså bli ganska olika dyrt att få sitt barn simkunnig. Till slut hade jag och sonen simskola själva, då funkade det bättre för honom. Men det var en gång i veckan x antal månader vi fick hålla på… (kanske min största bedrift som förälder med tanke på notorisk badkruka som tycker allt under 40 grader är svinkallt!!!😅)
 
Är det inte värt att lägga pengar på simskola? Tänker att det oavsett är viktigt att han kan simma, typ simborgarmärket, så snart som möjligt.
Jag fick simma själv med kompisar i den åldern och även tidigare, men då hade jag gått i simskola från tre års ålder samt simträning fram tills jag inte ville längre typ som 10-åring.
För mig hade simskola varit något jag prioriterar för mitt barn framför andra kostnader så som fritidsaktiviteter.

Absolut, om det fanns någon! Som sagt så simmar han ”bra” i bassäng, där hade jag absolut vågat släppa iväg honom med kompis, det är ute han behöver träna, där det inte finns typ en kant nära att ta tag i, och det verkar inte finnas någon häromkring som har simskola utomhus.
 
Tänker du får utgå ifrån hur mogen han är.. en vuxen kan ju åka och bada även om den inte kan simma och en tolvåring är ju nästan lika klar i huvudet så är han väldigt omgoen för ådern så kanske han inte klarar av det.

En tolvåring är verkligen inte i mognadsgrad som en vuxen när det gäller riskbedömning. Risk- och konsekvenstänkandet är en del i hjärnan som utvecklas sent, så jag skulle verkligen inte känna mig lugn med att en icke-simkunnig tolvåring klarar av att bedöma de situationer som kan uppstå.
 
En tolvåring är verkligen inte i mognadsgrad som en vuxen när det gäller riskbedömning. Risk- och konsekvenstänkandet är en del i hjärnan som utvecklas sent, så jag skulle verkligen inte känna mig lugn med att en icke-simkunnig tolvåring klarar av att bedöma de situationer som kan uppstå.
Ja det är sant, ser själv hur fel jag uttryckt mig "väldigt omogen" blir ju väldigt fel. Men skrev ju inte heller att de är i nivå med en vuxen. Kan tycka det är lite överdrivet idag hur vissa anser att barn är mer eller mindre oförmögna fram tills de fyller 18 år. 12 år är väl lite på gränsen där man får utgå från individen. Skulle inte säga nej rakt av till alla tolvåringar utan övervägt.
 
Ja det är sant, ser själv hur fel jag uttryckt mig "väldigt omogen" blir ju väldigt fel. Men skrev ju inte heller att de är i nivå med en vuxen. Kan tycka det är lite överdrivet idag hur vissa anser att barn är mer eller mindre oförmögna fram tills de fyller 18 år. 12 år är väl lite på gränsen där man får utgå från individen. Skulle inte säga nej rakt av till alla tolvåringar utan övervägt.

Ja, generellt tycker jag att barn idag får lite för lite träning på att klara saker själv, men just vid bad och särskilt i öppet vatten på ett obevakat ställe så är det helt i andra änden för mig. Det finns inga marginaler alls för att rädda upp situationen om det går fel. Så för en icke (med marginal) simkunnig tolvåring finns inget tolkningsutrymme för mig, det blir nej. Däremot i andra situationer, och uppåt 18 år så håller jag med dig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu kommer ny tråd i annat ämne. Jag är sjukskriven för vad som står på intyget stress och ångest, bor tilsammans med sambo och 2 barn 11...
Svar
6
· Visningar
1 127
Senast: Vallmo
·
Hundhälsa Våran vovve ÄLSKAR att bada,vi har varit iväg både i förrgår och igår till en sjö där han har fått plaska,men nu funderar vi på om vi...
2
Svar
20
· Visningar
4 119
Senast: Aliide
·
Hästmänniskan Alla hästägare, läs nu och tänk efter! Om du hade en medryttare till din häst, som själv kommit till dig och anmält sitt intresse...
2
Svar
36
· Visningar
3 897
Senast: TwiggyM
·
A
  • Låst
Övr. Barn Min son är 11 år. Många av hans kamrater får åka till baden själv, utan föräldrar.. Jag vägrar, jag är livrädd.. Han simmar jättebra...
Svar
16
· Visningar
8 248
Senast: sisco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp