Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Vad stor han ser ut! Stor som i att se äldre ut, inget annat :) Åh, vad jag också skulle vilja amma fortfarande! Hoppas att allt är bra med er! :)

kl
Zilan har börjat få tänder, eller tänder och tänder man ser i underkäken att något är på gång och hon tuggar och suger på allt hon kommer över.

Jag som hade tänkt att vänta med smakportioner till 6 månader matar 2-3 gånger om dagen. Z älskar verkligen mat och blir jätte arg om jag bara ger några små ynka skedar, för att inte tala om jag eller någon annan i familjen äter något och hon inte får smaka eller får mat då kommer röstresurserna fram.

Håller tummarna för dig att du är gravid då du verkar vilja vara gravid igen.

*kl*

Trazel: till skillnad från dig så är jag MER än nöjd med att ha slutat amma. Mår mycket bättre och känner mig som mig själv igen! När jag ammar så känner jag mig som en mjölkko, och det är typ det enda. Så detta har varit en obeskrivlig frihet för mig.

Nu är vi hundvakter tills på måndag, har ju inte haft hund och 2 barn, då vi omplacerade våran i början på december. Men det är intensivt, och då är han bara en liten papillon. Kan vara för att han är världens mest fjantiga lilla jycke också. Piper för ingenting. + att han är enormt klängig! Så två barn och en hund som ska vara i knäet samtidigt. :D

F sov 22.30 - 07.15 idag, utan att äta däremellan. Men oftast så somnar hon runt 22-23 och sover till 5 då hon äter. Känslig i magen är hon, till skillnad från storebror som liten. Hon fick mosade jordgubbar på midsommar och var så hård i magen vid bajs på lördagen. Minsta lilla avvikande från ersättningen så blir hennes mage dum vid nästa bajsning. Så har katrinplommonpuré hemma, men vad hjälper det när hon tycker det är äckligast i världen ;)

Hon har en stor dos humor, dra filtar över huvudet är superkul. Och att leka tittut är ännu roligare. Allra bäst är ju förstås storebror, finns ingen som kan få henne att bli så glad som han.

S_A: håller tummarna för det resultat du hoppas på!

Hur är det i övrigt med er andra? Har ni kommit tillbaka i eran normala kroppsform? ;) Jag ligger ännu på 4 kg + behöver få väck lite extra hull på överarmar, mage & lår. Men i överlag så har det gått förvånansvärt snabbt. Sist tappade jag mina kilon superfort, men kroppen blev inte sig själv förräns efter något år.

Fick också tillbaka mensen för 3 veckor sen, deprimerande men ändå positivt. :o

Jag väger sisådär 10 kg mindre än när jag blev gravid med A. Graviditet är en effektiv bantningsmetod här. ;) Men från inskrivningsvikten gick jag bara upp 6 kg, så från höggravid så har 16 kg trillat bort. :) Jag var inte överviktig innan, men jag låg väl i överkant på normalintervallet. Nu vet jag inte, men jag är nöjd i alla fall. ;)

Jag tycker det är så otroligt smidigt att amma och har egentligen inget emot att vara låst med bebis. Det märktes tydligt när vi var i stugan över midsommar och färskvatten var en bristvara, tänk vad smidigt att bara kunna slänga fram ett bröst istället!

Vi har börjat lite med smakportioner här eftersom A sover som en kratta på nätterna. Gröt fick han smaka igår för första gången. Lite oroligt eftersom det var vid introducerandet av gröt som storebrors sojaallergi upptäcktes. Än verkar det inte vara några problem för A i alla fall! :) Han har smakat banan och tyckte det var mumsigt och en majskrok fick han igår. Majskroken var svår att äta, han stoppade hela i munnen och höll på att kräkas, så det får vi väl vänta med lite till. Det är ju bara smidigt när han kan få något eget att tugga på medan vi äter mat...

Jag väger sisådär 10 kg mindre än när jag blev gravid med A. Graviditet är en effektiv bantningsmetod här. ;) Men från inskrivningsvikten gick jag bara upp 6 kg, så från höggravid så har 16 kg trillat bort. :) Jag var inte överviktig innan, men jag låg väl i överkant på normalintervallet. Nu vet jag inte, men jag är nöjd i alla fall. ;)

Ja, jag låg på 54kg/172 cm innan jag plussade. Vill tillbaka till under 60 (58-59), men de kommer tids nog. :)

Förvisso, det är smidigt. Det muttrar jag över nattetid, att behöva blanda ersättning. Men i slutändan så är det mer positivt än negativt, hon sover bättre, hon mår bättre.

Banan har jag inte vågat ge henne då hon lätt blir hård i magen, gröt kanske vore något. Hon tycker ju mat är spännande & kul. Är mest rädd att "sabba" magen för henne så hon får ont, nu har hon ju "bara" ont vid vissa bajsningar. Och det är illa nog känner jag =/

Skulle jag vara rädd för ont i magen så skulle jag behöva ge enbart ersättning resten av hans liv. :p Storebror fick ont i magen av ALLT! Båda har varit mer lösa än hårda i magen, så att bananen ska göra magen hård skulle vara något positivt ;)

knappen

Häromdagen fyllde Viggo 4 månader, tänk vad tiden går fort! Nu sover han ca 7h i sträck på nätterna, sitter nästan själv och vill väldigt gärna stå. Svarar på tilltal och jollrar glatt och mycket :)

382531_10151764263229913_602709255_n.jpg

Zilan sitter också och idag har vi bytit till sittdelen i vagnen, tror hon kommer gilla det.

Hon äter så bra så snart kommer det vara slut ammat här också. Det känns lite vemodigt. Storebror var en äkta tuttgris och ville aldrig sluta.

Oj, sitta... Ska de kunna de också vid den här tiden? :p Vi har någon form av slow-mode här. Jag tar allt som det kommer. Alvin får ju inte riktigt en rättvis träning eftersom han har en storebror som mer än gärna kramas (ibland lite väl hårdhänt) så fort han är på golvet.

Han har i alla fall fått fart på golvet nu och är aldrig där man lämnade honom. :D Han har fått fart i gåstolen också, herregud snart har grabbarna rally här hemma och båda tycker det är jättekul. :p

Än verkar det gå bra med soja med Alvins mage i alla fall. Känns jätteskönt om det vill funka, det finns så mycket mer alternativ till gröt och välling om hans mage klarar det. :)

Vi bytte bilstol till Alvin till vår Britax Hi-Way innan vi åkte de 30 milen till stugan. Han hade det lite knöligt i babyskyddet och eftersom vi bytt bil till en med krockkudde fram så var båda barnen ändå förpassade till baksätet då spelar det ingen roll att stolen sitter där.

Vagnen byter vi nog till sittdelen ganska snart också. I syskonvagnen använder vi inte mjukliften längre.

Våra småkottar börjar bli stora! O_o

KL

Kunde inte hålla mig längre så tog ett test idag och det visade starkt positivt :)
Har dock inte en blekaste aning hur långt gången jag är. Lär nog dröja till hösten innan man får ultraljud och får veta vecka också, det är ju kraftiga nerdragningar på personal på akademiska nu....

Jaa, trodde inte de skulle ta sig så snabbt. Men har ingen aning om när jag blev gravid. Blödde bara en dag o väldigt lite den första mensen (och sista på 9 mån om allt går vägen). Kan de ha vart en nidblödning? Eller så var de mens då.
Mår väldigt illa nu och har gjort över en vecka. När i början brukar illamåendet komma?

Mellan BIM och vecka 7 har jag alltid mått som vanligt, och i vecka 7 har illamåendet kommit. Men det är ju olika!

Grattis förresten!

Jag har mått illa innan jag plussat ens. ;) Men det riktiga illamåendet har kommit en månad efter plus, så i vecka 7 ungefär tror jag. Jag plussade ju en vecka innan BIM med Alvin. :)

Och idag var det gröt-premiär, och det var en mycket lycklig Freja som åt med god aptit. Hon åt själv med skeden i slutet och var riktigt duktig tycker jag på att få in maten i munnen på egen hand :) Så stor hon börjar bli, 6 månader på lördag - samma dag som mannen fyller 30. Dubbelkalas :D Haha!

Nu sover båda barnen, ovanligt att det är lugnt innan 10. Isaac brukar ju somna vid 8-9, men Freja är gärna uppe till iallafall 10 så :p

Alvin har också kommit på grejen med gröt och vill gärna kladda med skeden! :)

Än har vi inte märkt någon reaktion på sojaproteinet i alla fall och vi är uppe på en halv portion nu, så det borde ju ha kommit. Skulle vara så skönt utan det! :)

Håller tummarna att han inte reagerar på sojaprotein, verkar ju lovande än så länge..

Z börjar få en tand i nederkäken och som ett brev på posten blev hon illröd i rumpan så nu är det olja på tvättlappen, luftning och inotyl som gäller.

Vi får hoppas! Han hade ont i magen i natt, men det behöver ju inte ha med gröten att göra. Han får några dagar till på sig att prova innan jag provaratt skippa gröten en dag. :)

För övrigt så var Alvin också jätteröd i rumpan innan midsommar. Vi var ju på BVC i samma veva och BVC-sköterskan och läkaren konstaterade att det var svamp. :o

Jag tyckte ju inte att det blev bättre trots vi tvättade, bytte jätteofta, luftade och kletade på en massa inotyol. Snarare att det blev sämre, men det hade ju sin förklaring med inotyolkladdandet. ;) Ett par dagar med Cortimyk så blev det mycket bättre, men vi kör fortfarande med det en gång om dagen för att få bort allt.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 849
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 519
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
83 376
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
93 093
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar
  • Autistisk bror