Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Jag instämmer med Trazel, ge honom nappen vid 1 där tills han ger sig. Du är ingen hemsk mamma som inte matar honom då. Freja sover som sagt drygt 8 timmar innan hon äter dryga 50 ml när hon vaknar, för att sedan somna om.

Så hon äter 150 ml var tredje/fjärde timme, och sover mellan 21 - 05, äter 50 ml och sover sen till 8-9.

Mycket sjukstuga här i tråden, Freja hade ingen feber igår utan är numer bara snorig. Så hon är piggelin ändå.

Delvis KL

Viktor slutade ta napp för ungefär 2 mån sen. Nu sover han helst med bröstet i munnen. Kvällarna och nätterna är ganska påfrestande. Någon som har tips? Tror inte att han är hungrig. Han har bara ersatt sin napp med mig....

Jag tycker det där med att de inte tar napp är så konstigt, antagligen för att jag aldrig haft det problemet med våra barn. ;) Storebror har alltid varit galen i sina nappar. Alvin är inte speciellt förtjust i sin, men han ersätter den inte med nåt. Han har väl inte ett så stort sugbehov antar jag. Han tar den ibland när han ätit, men inte vill ha mer mat, men spottar ut den efter ett par minuter och är nöjd.

Så jag har inget vettigt att komma med... Jag vet att BVC rådde min mamma att sluta amma när hon hade det problemet med min bror, men hon ångrar att hon lyssnade på dem eftersom det inte blev ett dugg bättre.

Inget av mina barn har tagit napp. Sonen använde mig istället och som vårat liv var då fungerade det att han låg i min famn och sov hela kvällarna och sedan samsov vi. Zilan är helt ointresserad av nappen hon suger/smaskar på fingrar, kudden täcken, mjukisråttan osv, men nappen spottas ut fortare än kvickt. Så jag vet inte heller hur man får de små liven att vilja ta napp.

Ja, lite konstigt är det eftersom han tyckte om nappen innan. Det var när han började bita på saker som nappen blev ointressant. Han biter tag i den och ser mycket konfunderad ut när man stoppar den i munnen på honom nu :D

Numma: precis så ser våra kvällar ut. Konstigt råd att sluta amma. Jag tänker att man kan ju knappast ge för mycket närhet till sin bebis? Det är ju för mig det är jobbigt. Och sambon, som aldrig lyckas komma nära mig utan att Viktor är med :crazy: annars gör han som Zilan, suger på allt annat! De är väl mer snuttefilts-bebisar helt enkelt.

Rådet om att sluta amma kom från BVC för ca 30 år sedan, då var nog synen lite annorlunda. ;)

Oj här skrivs det en hel del.. Har haft fullt upp nu när sommaren kommit igång, har cirka 30 projekt som borde göras..

Angående att inte ta napp, min svägerska hade det problemet med dottern och hon envisades helt enkelt med att hålla den i munnen på barnet & sedan stryka barnet på kinden alt massera hand eller fot (för att få igång sugereflex) och detta gjorde hon för att dottern sov jätteoroligt och använde henne som napp på nätterna pch hon fick ingen sömn..

Fibusen: jag hade också hoppat över art ge honom det målet när han ändå äter så lite då, bättre att försöka få honom att sova över det målet..

Här rullar allt på, Julius är rund och go och glad.. Börjar nästan ångra att jag ska börja jobba redan första oktober heltid. Redan i augusti men då är det bara 1,5 dag i veckan. Men hans pappa vill ju också vara hemma så det vore ju taskigt om jag krävde att få all föräldraledighet..

Det ska jag prova. Jag har hållit nappen i munnen men inte försökt att stimulera sugreflexen. Både ikväll och igår var/är hon extra snuttig. Känner mig helt utsugen, men då jag smaskat i mig en halv kladdkaka kanske jag ska uppmuntra snuttandet ett tag till. :)

Jag misstänker att det extra snuttandet hänger ihop med att hon har feber och känner sig hängig. Då kan det vara mysigt med lite extra närhet..

Jag börjar också jobba något i höst, i september tror jag. Vi har inte riktigt bestämt hur vi ska lösa det. Vi måste båda jobba minst 50%, men vi kan inte halvera någon dag eftersom vi båda pendlar... Vi hade ju velat ha det så en jobbade två dagar i veckan och den andra tre, och sedan byta det.

Så jobbigt för er med förkylda och snuviga barn. :(

Vår gårdag spenderas vi först på ett Dop :) Sen vidare för att ta årets skörd av hö och höensilage till hästarna och fåren. Super fin kväll och en glad Melissa, han även med att följa det fina prinsess bröllopet en stund. :p Jag blir såå sugen på att gifta mig! hehe :D

Har ett litet dilemma... vet inte riktigt vilket väg jag ska rikta in mig på och försöka följa.... Jag har alltid sagt att jag vill ha många barn (3 st) och gärna relatifft tätt... Som ni vet som jag har skrivit inann så blir jag arbetslös när jag är klar med min mammaledighet, efter att ha jobbat 3,5 år på min tidigare arbetsplats. :meh:

Vad jag har märkt är det super svårt att få ett vettigt och fast jobb när man inte direkt har någon utbildning.. har ju läst naturbruk/häst på gymnasie och sedan studerat till Florist, men vill varken jobba med hästar eller blommor. :p Så har förstått att jag antagligen måste börja plugga på nytt... har funderat fram och tillbaka och tror jag kommer läsa till Förskollärare (tror det skulle passa mig) 3,5 års studier...

Så när ska jag få mina nästa barn? haha känns jätte svårt, det optimala hade varit att vara mammaeldig klart nu till sommaren 2014 och sedan hoppat på utbilningen hösten 2014 och sen studera 3,5 år, men efter att ha studerat är ju föräldrapenningen rätt så dålig, så då borde man se till att få ett jobb och jobba ett tag inann man blir gravid och ska vara mammaledig på nytt, då har jag räknat ut att mitt barn nr 2 kommer att födas när jag ca är 29/30 år.. det är absolut ingen gamalålder att få barn på, men så har jag helt plötsligt fått nästan 5 år mellan mina barn vilket jag verkligen inte vill och hela min önskan med att få mina 3 barn inann jag är 30 år är som bortblåsta.

Pratade lite med några vänner som menade på att man kan ju börja studera och sen bli gravid med barn nr 2 och sen efter mammaledigheten ´fortsätta med studierna, Tyvärr tror jag inte detta är aktuellt för mig då jag inte är glad att studera och måste gå in helhjärtat i studiterna för att genomföra dom, så vill därför inte dra ut på det och avbryta mitt i.

Dessutom känns det dumt att vänta på att studera tills jag är 30 och fått 3 barn då det kosstar och tar tid med barn.. har man ekonomiskt råd att ha 3 barn... men ingen vettig inkomst... vette 17. :yuck::wtf::o:(

Pust... som jag har funderat på detta... Hur har ni gjort och hur ser era planer/jobb ut?? :p:D

Jag kom på att jag utbildat mig till fel sak när jag var föräldraledig med storebror, så jag började plugga igen efter den föräldraledigheten (som tur var fungerade min "gamla" utbildning som grundutbildning inför det jag läser nu :)). Jag har kvar mitt gamla jobb, men kommer att fortsätta plugga efter den här föräldraledigheten. För mig känns det jättebra att kombinera småbarnsåren med studier - det ger så mycket mer möjlighet till flexibilitet än ett heltidsjobb - men å andra sidan älskar jag att plugga också :p

Jag jobbar deltid under det år Alvin är hemma, varvat jobb och FL. När han sen börjar på dagis (augusti -14), så börjar jag plugga på högskolan.

Jag tycker det verkar bra att plugga när barnen är små. Flexibiliteten är ju precis som uva skriver, större vid plugg än ett heltidsarbete. Utbildningen jag vill gå (folkhälsovetare) är 3,5 år. Det blir väl bra att plugga det, sen jobba och därefter fundera på en sladdis... Men idag är det otänkbart! ;)

Och här har vi fått sänka spjälsängen då lillan ställde sig upp. Hon är så otroligt rörlig. På natten så flänger hon runt värre än en skållad råtta, och hon är aldrig på samma ställe där man la henne. Nappar kastas iväg låångt, rekordet är väl till andra sidan dubbelsängen ;) så ca 2 meter. Så har alltid reservnappar i nattduksbordet. :D

Pewh, om hon är så här vid 5 månader vill jag inte tänka på hur de kommer vara när hon kan krypa, och sedan gå. Redan nu tar hon sig framåt genom att hasa sig på magen, så ja... :cautious: Hon hade kunnat vänta litegrann.

Igår bjöd jag henne på burkmat, potatis&någon fisk, och det var usch & blä. Hon blev superarg på mig, spottade & fräste irriterat tills hon fått ut allt. Första gången hon protesterar mot något i matväg. Sötgrodan :p

Vad hon kan, Freja! Hon låter flera månader äldre än F på din beskrivning :D. Här har i alla fall rygg-till-magrullandet kommit igång ordentligt sedan helgen, tidigare har han vänt sig någon enstaka gång och varit beroende av lite flyt, men nu hinner man knappt lägga ner honom innan han studsar runt. Framåt vill han också gärna, men det fungerar inte så bra att lyfta upp armarna och benen högt och "simma" i luften ;). Inte heller har vi börjat med regelrätta smakportioner, men lite smakprov av vår mat kan han få när han vrålar efter det :p

Vad hon kan, Freja! Hon låter flera månader äldre än F på din beskrivning :D. Här har i alla fall rygg-till-magrullandet kommit igång ordentligt sedan helgen, tidigare har han vänt sig någon enstaka gång och varit beroende av lite flyt, men nu hinner man knappt lägga ner honom innan han studsar runt. Framåt vill han också gärna, men det fungerar inte så bra att lyfta upp armarna och benen högt och "simma" i luften ;). Inte heller har vi börjat med regelrätta smakportioner, men lite smakprov av vår mat kan han få när han vrålar efter det :p

Ja, vissa saker är hon lite väääl snabb med. Däremot är sittandet fortfarande sisådär, det går bra att sitta om hon pillar på tårna. Vid den här åldern kunde storebror sitta åtminstone, men han var senare med att ta sig framåt.

Freja skjuter in benen under sig, och trycker ifrån - supereffektivt - och superkul. Igår kväll ville hon inte sova för att det var så kul att ta sig framåt med hennes nya teknik. :D

Är väl fortfarande lite på smakprovsstadiet, det hon prövat innan och tycker om kan hon få upp till 10 skedar av. Men allt nytt ges bara 1-2 skedar utav. Hon har inte haft några problem med magen av det, och tycker det är superskoj. Pipmugg dricker hon ur också ;) det är kul, även om hälften rinner utanför.

Och storebror har fått en ny cykel, till Frejas förtret, för nu är vi ute ÄNNU mer :P och då blir hon ju ofta förpassad till vagnen = inget kul alls :)

Ja, lite konstigt är det eftersom han tyckte om nappen innan.

Har du testat att byta napp? Ellie har väl aldrig varit någon nappfantast, men hon började spotta ut sin ovanligt fort så jag köpte en lite större vilket funkar bättre :)

KL
Här är det i övrigt förkylt som tusan :( Ellie, som för övrigt blir fem månader idag :) , skulle ha fått vaccin idag men vi får vänta en vecka för varken hon eller jag är särskilt friska :(

Det låter som en fiffig framåt-teknik! F är dock usel på att ta muntliga instruktioner, eller några instruktioner alls, så han lär fortsätta luftsimma ;) (och det där med att försöka sitta resulterar bara i en dubbelvikt bebis här, han har så väldigt intressanta tår :o)

Här står vagnen helt för tillfället, använde den en del till storebror de första månaderna när F krävde raskare tempo för att trivas i sin sjal/sele, men nu får den bara följa med i undantagsfall och bära packningen och agera skötbord :p. Tänkte göra ett nytt försök att få F att uppskatta den sen när han sitter ordentligt...

Svårt! Jag tror att jag skulle stöka undan studierna först, jobba ca ett år och sedan skaffa nästa unge :) just för att det nog är jobbigt att kombinera barn och studier alternativt komma igång igen efter ett avbrott. Men det beror ju helt på vem man är, för många fungerar det säkert superbra! :)

Jag är superglad att jag är klar med pluggandet och skulle aldrig palla att börja plugga igen (känns det som nu i alla fall...), är civilingenjör inom samhällsbyggnad och har jobbat några år som trafikingenjör innan jag blev gravid. Planerar att gå tillbaka till mitt gamla jobb runt månadsskiftet oktober/november och jobba vidare där, men kan nog tänka mig en kiddo till så småningom, vi får väl se :)

Jag blir mer och mer sugen på en trea, men nej! Där sätter hjärnan stopp än så länge i alla fall! :D

Annars så händer det inte så mycket mer här än att alla har varit sjuka med feber, utom jag. Men jag har väl fyllt min feberkvot för många år framöver kan jag tycka!

Haha,ja,vi får väll se om det blir fler barn här,men det ligger iaf flera år frammöver i sånt fall! :p

Vi hade 6-månaders kontrollen i veckan,8140 g och 69 lång,han fick även beröm för att han "var med" så mycket,lyssnade,tittade,log,och pratade under hela besöket med läkaren! Allt såg iaf kanon ut,sen var det dags för sprutorna,han grät kanske en halv - en minut,men sen gick det bra. SKÖNT!¨

Dock var han surig och lite kinkig sen på kvällen,men men,,, Han vart pigg iallafall efter sömnen,och sitt vanliga jag! :)

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 850
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 519
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
83 377
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
93 094
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar