Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Haha, det låter som när storebror började med smakisar! Vi får väl se hur det går med Alvin. :)

Jag tror inte det funkar, men såhär brukar det se ut i babygymmet...

544917_10200441013722622_1192284585_n.jpg

Jag tror inte det funkar, men såhär brukar det se ut i babygymmet...

Ungefär som hemma hos mig då :D Och nej, inte alltid lätt att veta hur liten & ömtålig en liten bebis är. Är rätt imponerad över hur försiktig min grabb har varit, ibland kan det bli lite sisådär när han ska trycka in en leksak i Frejas hand - han "öppnar" handen åt henne (hon ligger ofta med knutna nävar). Men då styr jag upp och hjälper.

Angående smakportioner så älskar Freja att äta smakisar, framför allt dessa fruktpuréer. Hon är inte så petig egentligen, storebror var och är mycket mer kräsen. Han är en finsmakare :D Isaac matade Freja med vaniljglass i helgen och det slank också ner.... här är vi inte petiga....

Fortfarande inga tänder, är förbluffad, trodde hon skulle ha 1-3 stycken vid det här laget.

Ammar förresten inget alls sen drygt 2 veckor tillbaka, bvc på tisdag. Blir spännande att se hur stor hon blivit :)

Min lilla tjej börjar knubba på sig ordentligt nu :love:

I helgen var vi ute på lite äventyr. Åkte till flyguppvisningen i Västerås och kollade på flygplan och hade picknick.

Här sitter Alicia i en kompis knä och kollar in programmet:
943592_10151484861673292_787230057_n.jpg

Hur ser era sovrutiner ut nu? Äter de små på nätterna fortfarande? När somnar de och när vaknar dom?

Angående syskon börjar jag bli sugen på en till redan nu :o :angel:
Skulle vara skönt att ha barnen tätt och sen kunna få kroppen för sig själv igen och träna upp den ordentligt.

Börjar jobba på måndag, behöver jag säga att jag har lite separationsångest?! Ska bara jobba 5 veckor, sen har vi semester tillsammans hela familjen.
Men tror det är bra att lämna över allt ansvar till sambon också så de får mer tid tillsammans. Han kommer hem från jobbet den tiden som Alicia ska matas och läggas så de hinner inte ses så mycket.

Vad fin hon är! :)

Milton brukar somna med oss nere i vagnen/soffan vid 20-tiden,sen sover han tills vi går upp och lägger oss,oftast runt 00-tiden,då byter vi blöja,tar upp honom till sovrummet och matar honom,sen somnar han direkt. Vaknar runt 04-tiden igen och är lite snuttsugen,så då får han flaskan,men han brukar inte äta särskillt mycket förrens han somnar igen,så är nog mest för att kika så vi är där och att han får mat om han vill! :p

Sen brukar han vakna vid 06-tiden igen,då är det full rulle,ligger och snakar och spinner runt i spjälsängen. :D Vi brukar prata ett tag,sen får han mat och ny blöja,sen sover vi vidare till 08-tiden,då går vi upp.

Ska dock börja lägga han i hans säng på kvällarna så vi inte behöver flytta honom,mest för att se hur länge han sover då igentligen. Jag hoppas det fungerar bra,men känns så oroligt att ha han på övervåningen och sen sitter vi här nere. Har en babymonitor med både bild och ljud så jag ser/hör direkt om det skulle vara något konstigt,men hönsmamma som man är så....:crazy:

Vad söt hon är! :)

Ang rutiner så har vi väl inte jättemycket sånt. :p Han får gå och lägga sig på kvällen när han är trött. Det blir oftast runt 20-tiden. Då får han pyjamas på och så äter han ersättningen i sängen. Hans säng står ju i kloss med vår, så jag ligger bredvid och håller flaskan åt honom (fast enligt honom så kan han hålla den själv). ;)

Sen sover han några timmar. Ibland vaknar han vid 01 och vill ha mat, sen brukar han vakna vid 05. Har han ätit vid 01 får han ingen mat då (:devil:), utan han får nappen ett par gånger och det brukar gå bra att somna om då. Sen brukar han vakna vid 08-tiden.

Inser nu att han äter en gång på 12 timmar, så jag ska nog sluta klaga på hans nattrutiner (som dessutom redan är bättre än storebrors var under hela första året). :D

Hemkomna från BVC sist vi var där var 22/4, så det är över en månad sedan. Nu väger han 6620 (+640) gram och är 63,5 (+2,5) cm lång. Jag trodde att han växt mer!

Han har hoppat ner på kurvorna och ligger nu under medel. Menmen, han är ju nöjd och glad och äter som han ska. :)

Också varit hos Bvc tösen är 63 cm lång och väger lite mer en 6,3 kg. :) Nöjd och glad bebis. Vi har även hunnit vara iväg på stranden idag med några andra mammor och deras barn från föräldra gruppen m.m Melissa tyckte om att ligga barfota under solparasolet i friska luften, både lekte och sov gott! :)

Vi är lite dåliga på rutiner här hemma.... men på kvällen somnar hon offtast i soffan med oss eller i vagnen... sen går vi och lägger oss vid ca 23 tiden, byter då blöja och gör ersättning, har också spjälsängen brevid min sida av sängen så ger henne när jag lagt henne, hon äter en stund sen får hon nappen och somnar, vaknar sen runt 3-4 tiden och får ytterligare lite mat, men verkar inte heller så hungrig utan mest snuttig, sen somnar hon om och sover till ca 6:30 och då vill hon ha mat och ny blöja och sen brukar hon få ligga o mysa med mig i sängen och så går vi upp vid 9-tiden. :)

Här har vi invigt gåstolen idag! Liten blir stor alldeles för fort...

pic_51ab4e0ae087c31e6ce0f203.jpg

Vilken glad sötnos :) håller med om stred blir stora alldeles för fort!

Var på BVC med Julius häromdagen.. Han väger nu (3månader gammal) 7040g och är 64,5cm lång! En riktig stadig kille med andra ord..
I övrigt är han bland de gladaste ungar jag mött, vilket går åt när jag har en trotsig 8åring hemma och en trulig 10åring så skönt med ett barn som än så länge är glad och nöjd ;)

Fick tänka efter lite över hur gammal F var när du sa att Julius var 3 månader. Men jo, hon blir 5 månader på torsdag.

Alla tycker hon är en så lugn och glad tjej, och avundas mig för hur lätt jag har det :p Och då var min etta ännu enklare som spädbarn. Hon älskar att smaka på det mesta. Kan dricka ur mugg/glas och det är fruktansvärt kul. Allt jag äter vill hon äta på, lite svårt när det inte finns några tänder. Och hon äter/smakar med stor aptit!

Sover hela nätter numer, ca 10 timmar sover hon innan hon tar sig 90 ml ersättning, och sover 2 timmar till innan hon vill ha frukost (150 ml). Så ja, det flyter på rätt bra här hemma.

DSCN0280_zps69b65101.jpg

Åh vad skönt att hon sover hela nätter,det önskar jag Milton kunde börja göra snart.... ;)

I dag satt vi i matstolen,vid köksbordet,och åt potatis och palsternacka! :D

971030_10200456796396671_1018164669_n.jpg

249084_10200456792516574_1459282626_n.jpg

Undrar om han kommer fortsätta vara så här kopparröd i skallen,eller om han blir brun sen?

*kl*

Här är det också lite hårdhänt - men kärleksfullt :) - från storebror. Inte alltid helt lätt att förklara att man måste vara försiktig när F bara skrattar mer ju vildare det blir :p. Utifrån den aspekten är det lite skönt att han är så pass stor - 71,5 cm och 8360 g igår - för det gör att han känns lite "tåligare". Och imorgon stundar femmånadersdagen, på självaste nationaldagen ;). Grattis till Freja också i förskott! :)

Här hemma går det lugnt till... :) Idag fyller jag 24... sverigenationaldag ;) Men inte så stor skillnad från övriga dagar, Melissa vaknar tidigt och ska prompt gå upp... så har börjat med ny rutin att träna hä hemma 1 timme medans hon sitter glad o pigg i sin babysitter. Sen äter hon lite och somnar sen om igen i sängen.

Därimot har våra nätter blivit jobbigare nu när jag vill ha h enne sovandes i sin egna säng. Att lägga henne där på kvällen vid nattning och ge lite mat är inga problem, Men sen sover hon bara ca 2 timmar och vasknar igen runt 1-tiden, vilket hon aldrig gjort inann... då äter hon lite till, sen hwr jag tur om hon somnar om och sover i sin egna säng till 3-4 tiden då samma prosedur uppstår.

Väljer jag att ha henne i vår säng så vaknar hon max 1 gång/natt. Så stor skillnad om man själv är utvildad på morgonen eller inte! :meh::p

Grattis Chambery!

Här hemma har det varit lite sjukstuga i veckan. Isaac hade hosta& var snorig tisdag och onsdag. Igår hade Freja 38,4 i feber (som högst) och var förkyld. Hon är fortfarande snorig men är piggare idag när hon inte alls är lika slemmig i halsen. Så tror vi kommit förbi det värsta :)

Grattis även Uvas lilla ( :D ) F på 5 månaders dagen. Jag tror min lilla F ligger på drygt 6 kg och 62 cm lång. Men det märker vi imorgon om jag har rätt. 5 månaders dagen, och nationaldagen, blir lugn med tanke på att hon är förkyld.

KL

Hej alla!!

Det var längesen jag skrev, har händerna fulla med en vild Viktor hela dagarna :) läser dock vad ni skriver.
Nästa vecka är det dags för 5-mån kontroll för oss också, otroligt vad tiden går fort?! Ändå känns de där vaknätterna långt borta... För tillfället samsover vi, annars blir det många uppvak. Han sover gott själv, men då rullar han över på magen och kommer sen inte tillbaka. Och denna hönsmamman har svårt att sova då ;)
Dags för oss att byta till sittdel, det där med att ligga i vagnen är tydligen bara för små bebisar :p sambon ska iväg på lördag och köpa en sittvagn med vändbar sittdel. Inser nu att det borde vi prioriterat från början. Men man lär sig med tiden!
Vi testar också att mata. Ska bara köpa en stavmixer så att jag kan börja laga lite smakportioner själv.

Lämnade iväg hästen på utbildning förra helgen, tar inte hem honom förrän i höst. Känns bara skönt. Överväger till och med att sälja, det trodde jag aldrig!! Får nog rida honom lite innan jag bestämmer mig :)

Och ni, nu är sommaren äntligen här!!!

Grattis! :)

Här har vi haft fullt upp! Storebror har varit (och är) sjuk, precis som Ferrari beskriver med Hosta, feber och snorig. Det är väl bara en tidsfrågainnan A får det också.

Annars så har vi haft en hel hög med kaosnätter med uppvak var och varannan timme hela nätterna. Tror jag snittat på ca 4-5 timmar osammanhängande sömn i en vecka. Men i natt så! Han drog i sig en hel stor flaska igår kväll (ca 260 ml) vid 21-tiden. Sen sov han som en stock till 5-tiden. Det tackade jag hjärtligt för! Sen vaknade han till lite vid 7-tiden när pappa och storebror gick upp, sen sov vi vidare till 8:30. :love:

Alvin har varit med på studentfirande igår och han charmade de flesta. :)

Milton vaknar fortfarande MINST 3 ggr under nätterna (han äter kanske 130 ml vid 20-21 tiden på kvällen när vi nattar honom), Vaknar runt 01,04 och 06,sen går vi upp vid 08 ungefär! Snacka om att man längtar efter att få sova en hel natt! Sen är jag ju så knäpp så jag kan inte sova förrens 23-24 tidigast heller,så man hinner ju precis somna in tills det är dags att gå upp och mata,sen sova 2-3 timmar,sen upp och mata,sen 1-2 timmar,sen upp och mata,sen 1-2 timmar,sen går vi upp...Trött? JAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!! Inte kan jag sova på dagen heller,så dom här timmarna är det enda jag får i sömn..

Han får dessutom aldrig i sig mer än max 180 ml,oftast gör vi 150 ml,och då lämnar han alltid bra skvätt... Så han vaknar ju sen och är hungrig! Där vid ett så brukar han inte äta så mycket,kanske 50 ml,sen somnar han om (medans han äter) Där vid fyra äter han 120-130 kan jag gissa på,sen vid sex-tiden så är det bara lite snuttande tills han somnar om,så kanske runt 50 ml där med. Önskar att han kunde äta mer när han somnar,men han bara skjuter i från sig flaskan,vänder bort huvudet,och somnar...

Jag hoppas att det kanske blir lite bättre när han får lite gröt sen,kanske fyller upp magen mer.

Funderar på att börja "vägra" att ge han mat iaf vid 01 till att börja med,då kanske han äter mer när han vaknar vid 04,och kan stå sig på det enda tills 07-08,så man bara behöver mata en gång/natt,men då känner jag mig jättedum och hemsk som mamma! :( :arghh:Då blir det ju mellan 6-8 timmar utan mat! Men han är ju inte såååå intresserad av att äta där vid ett,utan är ju mest snuttandet på flaskan,men känns som om han sover mer än att han är vaken då. Jag vet inte? Erbjuda vatten bara om det inte räcker med napp? Kan man göra det,eller ska vi fortsätta mata och hoppas att det går över av sig självt? :nailbiting::crazy:

Senast ändrad:

kl
Här är det också sjukstuga. Lilltjejen hade 39,1 nu när jag tempade henne för ca 30 min sedan. Nu ligger hon och sover med pappa. Även om jag vet att förkylning inte är farligt blir jag orolig när mina barn är sjuka och det här är första gången hon är sjuk.

Jag hade inte gett någon mat vid ett om han äter så lite! Jag hade gett nappen tills han gav sej. Hade det fortfarande inte funkat så hade det blivit vatten på sin höjd. Ska man ha mat här får man äta ordentligt! ;) Det verkar ju inte som att han vaknar och är hungrig om han inte äter mer än så.

Numma: Det är jobbigt när de små är så sjuka! :( Hoppas hon kryar på sig fort!

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 850
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 519
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
83 377
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
93 095
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar