Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Hoppar in från annan grupp.

Fast föräldrarpenningen ska vara skyddad så länge du pluggar eller är inskriven hos arbetsförmedlingen. Så börjar du.plugga direkt efter föräldrarledigheten o sen ska vara föräldrarledig typ direkt efter så baserar dom FP på ditt jobb som du hade innan första föräldrarledigheten :)

*fångar knappen*

Freja_zpsa3ca8358.jpg

Liten tjej börjar bli stor <3 5 månader och 10 dagar idag (och på bilden)! Storlek 62-68 i kläder. Vet inte aktuell vikt då vi fått skjuta på 5 månaders besöket pga sjukdom men gissar på 6,2 kg och 64 cm ;)

Alltid glad & positiv, sover bra på nätterna, äter bra och aldrig något krångel alls. Livet som 2 barns förälder flyter på mer än väl. För min del så blir det inte mer än 2, vill inte ha fler. Jag vill räcka till och orka, själva graviditeten ser jag inte som något jobbigt - inte heller förlossningen.

Dessutom har min 3 åring varit blöjfri sedan 2 veckor tillbaka! = superglad mamma som bara behöver byta blöja på en.

Och inatt kom den mindre trevliga röda tanten tillbaka, senare än jag trodde då jag inte ammat på ett bra tag, men ja.. tillbaka till verkligheten ;)

OBS måste plugga med studielån för att det ska funka:)

Tydligen finns de olika svar på de. FK säger att det räcker med bara bidrag till vissa o till andra att man måste ta både bidrag o lån..

Så vill man ta bara bidrag så ska man ringa minst 10 ggr till FK, får man flest svar av ett så stämmer de nog ;)

Hehe snart kanske du trazel startar upp en tråd för Vinterföräldrar 2013/2014? ;)

KL
Idag ska lilla Ellie få vara själv hos mormor och morfar någon timme, för jag ska till jobbet på lönesamtal! :)

Haha! Det finns ju redan en tråd för vinterföräldrar 2013/2014! ;)

Men i den lär jag inte hamna, spiralen sitter där den ska! :)

Vet inte aktuell vikt då vi fått skjuta på 5 månaders besöket pga sjukdom men gissar på 6,2 kg och 64 cm ;)

BVC idag, äntligen. Vaccineringen gick kanon, tre sekunder med ilsket vrål och sen satt hon glatt & snackade. Hade nästan rätt på mina gissningar. 6190 gram och 62 cm lång.

Fick frågan vad jag använde för att smörja hennes hud med. Jag satt där som ett frågetecken och kläckte till sist ur mig "smörja vadå?". Då förklarade barnmorskan att lilla F har en så fantastiskt fin hud, mjuk och helt perfekt. Och att det inte är vanligt att den är så fin.

Hon följer sin egna kurva alldeles utmärkt "en liten och helt perfekt liten tjej".

Nästa besök blir 23 juli.

Åh va bra. Då är ju ett allternativ att plugga och så få barn dirket efter, :) Vi får se.

Idag har Melissa fått sina 5månaders sprutor, så duktig inga tårar här inte! :D 65 cm lång och vägde 5.75 kg (eller 6,75 kg) haha får gå ut o kolla på pappret kommer inte ihåg vilket. :) Men följer kurvan perfekt. :)

Sen har vi varit på föräldra träff med dietist och prat om mat, efter det gickbvi hem till en och käkade lunch. :) Så en bra dag.

Senare ikväll ska vi iväg på min sambos brors after work med saluhästvisning och mingel, ska bli trevligt.

Tvärtemot A då, han är supertorr i huden, smörjer med miniderm morgon och kväll. I ansiktet vid i princip varje blöjbyte... Ändå är han så torr att han går sönder av sina fingrar i ansiktet (han ser ut som att han varit i slagsmål med en katt eller så..) :(

Vi var ner på BVC i måndags för femmånaderskollen. A fick godkänt på allt, utom rosslet han har i halsen så han slapp sprutorna! Vi tar dem på sexmånadersbesöket istället. Han var för övrigt 65 cm lång och vägde 7 kg rätt precis.

Nu är vi på midsommar i stugan och A sover borta för första gången. Han delar visserligen säng med mamma, så det går bra ändå. ;) Om två veckor ska jag sova borta med båda barnen själv, så det har jag ingen aning om hur jag ska lösa. Storebror sover ju med pappa nu, och han är inte heller van att sova borta. Min tanke är att båda barnen lär bli trötta nog och somna någon gång... :angel:

KL

Vi har också varit på 5-månaderskontroll nu, vilket gick så där. Ellie var på uselt humör och skrek genom hela besöket :eek: Hon vägde 7 480 och hade alltså bara gått upp drygt 400 gram senaste månaden vilket kan bero på att vi har haft lite amningskrångel under några veckor. Längden lyckades vi inte få eftersom lilltjejen var så arg och bara spretade med tårna :p Hon fick sprutorna och skrek som besatt och sen har vi haft några riktigt gnälliga dagar med feber och Alvedon, men på midsommar och igår var hon på toppenhumör :D

Vi har köpt en motorbåt som vi var ute med hela dagen igår, åkte till stan och körde runt lite och käkade och hon var på så otroligt bra humör hela dagen så jag var helt paff :) Hon busade med sin farbror som var med och emellanåt sov hon nere i sovkojen :) en superdag helt enkelt!

Våran midsommar förflöt bra, vi undslapp regnet hela fredagen. Lite duggregn ett par gånger, men vad gör det :D

IMG_6600_zps6b51d788.jpg

Resten av helgen tog vi det bara lugnt. F har kommit in i en fas att hon vill sova mörkt & trångt. Så det enda som duger just nu är vagnen. Lyckades inatt att bära över henne sovandes till sängen. Men efter matningen imorse vid 5 så var det bara vagnen som dög igen. Nåväl, det reder väl sig ;)

Måste bara inflika att det är mycket enklare med 2 barn än jag kunnat tänka mig.

De roar varandra på ett så bra sätt så att mitt jobb blir mycket enklare. Genom att lägga Freja på golvet så leker Isaac med sina saker där hon är, pratar med henne och låter henne låna lite saker ibland. Han "läser" böcker för henne och de sitter & myser i soffan tillsammans.

Den enda nackdelen som jag kan se det är sömnen. Då jag får vara glad om Freja somnar innan 11 på kvällen, och Isaac somnar ju runt 7-8. Vilket innebär att han vaknar tidigt, och hon somnar sent. Så det blir lite sisådär ;)

*kl*

Uppdaterar lite nu när jag ändå sitter vid datorn.
Cornelis blev 6 månader förra veckan. Han har börjat äta lite gröt och får smaka av lite allt möjligt när vi äter. Han verkar gilla det mesta. Jordgubbar älskar han.
Han väger 8380 g och är 69,5 cm. Han har ålat sig fram i en månad och har nu börjat stå i krypställning och kan nästan sätta sig upp själv.
Ammar fortfarande alla mål. Och några ggr på nätterna. Har ingen koll på hur mycket.

179733_10151696993766703_1294431459_n.jpg

1010744_10151689266821703_328178732_n.jpg

935910_10151683228336703_593934966_n.jpg

5246_10151677930716703_873264430_n.jpg

Kl

Nu va det ett bra tag sen sist jag skrev. Va stora alla bebisar börjar bli! Och det händer nya saker i princip varje dag nu tycker jag.

Har jobbat i en månad nu, bara en vecka kvar efter det här, sen ska vi ha semester tillsammans hela familjen. Det har vart riktigt jobbigt att vara borta från Alicia och första veckan var hon sur på mig och vände bort huvudet när jag kom hem :cry: :(
Svårt att slita sig på morgonen också så det har blivit o gasa på för att hinna i tid :p
Men samtidigt har det varit bra för henne att vara hemma med pappa istället. Han har dessutom låtit henne vara hos sina föräldrar ibland, vilket är bra eftersom jag vart för blödig för att lämna bort henne :p Och det funkar hur bra som helst :) (För det mesta hahah)

Visstja, vi har ju hunnit döpa henne också :idea: :D Så sjukt stressigt att hinna klart med bakningen av tårtorna och självklart går det åt helvete så jag fick börja om från början med fyllningarna igen. Men de blev uppskattade i iallafall och den med daimfluff och hallonmousse försvann på två sekunder.

Lilltejejen var glad den mesta tiden i kyrkan, försökte slita ur en sida ur bibeln också :o Fick ett supergrepp och knölade ihop hela sidan och var påväg att rycka till :angel:
Hon blev ledsen ett tag när prästen gick runt med henne i kyrkan så att folk fick hälsa. Sen vid kaffe och fikat var hon hur nöjd som helst och satt i knä hos de flesta.

Fikabordet

1004571_10151774518807868_272636344_n.jpg

Midsommar firade vi på sommarstället ute vid Grisslehamn. Alicia var superglad hela dagen och charmade alla. Värre var de på kvällen när vi skulle försöka få henne att sova i resesängen. Hon har inte riktigt vant sig med den.
Hemma älskar hon sin säng och hon får ett stort leende på läpparna så fort hon får ligga där och gosa in sig i sina gosedjur. Vi har med samma filt och gosedjur som hemma, men det hjälper inte så mycket.

Midsommar fin. Fötterna ska vara på borden så klart ;) Inge bordsskick här inte ;)
954694_10151787301182868_1223725875_n.jpg

Charm ungen :love:
1000071_10151791097207868_1371145897_n.jpg

Oj vad jag har bombat tråden nu haha :D
En sista grej bara, jag börjar misstänka att jag är gravid igen. Har glömt bort hur de kändes förra gången? Men har mått illa på morgonen och blir till och med åksjuk när jag kör :yuck: Lite jobbigt med tanke på att jag pendlar ca 2tim t.o.r varje dag nu. Mådde aldrig speciellt illa när jag väntade Alicia. (Kanske har en släng av magsjuka nu?)
Spänner och gör lite småont i nedre delen av magen (mensvärk?) Är trött (beror på jobbet?)
Har haft mens en gång efter hon föddes, men har så dåligt minne så vet inte exakt när det var. Kom eran mens igång regelbundet på en gång? Eller kom den lite när som? Jag blödde inte speciellt mycket sist heller, kunde inte ens ha en vanlig tampong i för jag blödde för lite. Räckte med trosskydd.

Vad fina bilder och vad mysigt ni verkar ha haft det!

Snabbt jobbat om du är gravid igen! ;) Jag säger väl som vid alla sånna där frågor; ta ett test ;)

Jag hade mens ett par gånger mellan barnen (då ammade jag ju till första var närmare året). Har för mig att jag blödde mindre och hade mindre mensvärk än innan.

Nu har jag inte fått någon riktig mens än fast jag inte ammat på nästan två månader. Jag satte ju in en hormonspiral, så jag antar det är därför. Jag har haft lite småblödningar som verkar vara vanligt, men inget mer än ett trosskydd stoppar.

Jag har vid alla mina graviditeter (två lyckade och två MF) känt på mig att jag varit gravid. Jag har egentligen bara gjort test för att bevisa att jag haft rätt. Sen har inte alla gånger varit lika glasklara som när jag plussade med Alvin. ;)

Har väl känt på mig också, men vågar inte ta ett test än. Tror nog jag skulle bli besviken om jag inte var gravid :p
Om jag inte fått mens typ om en vecka så kanske det är dags att testa, då har det minst gått över med 2-3 veckor.

Alltid supermysigt att vara ute på landet. Litet sommarställe på en ö :) Det enda som är jobbigt nu är att de blir så sjukt mycket packning när man har barn med!

Jag håller tummarna för att det är ett positivt test när du nu bestämmer dig för att göra det! Det verkar ju vara vad du vill! ;)

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 850
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 519
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
83 377
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
93 094
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar