Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Mina bröst e skit fula om jag själv får tycka! :/ Inann graviditeten hade jag fasta, runda c-cupor som jag var riktigt nöjd över.

Nu är dom hängiga och liksom toma, känns som 2 påsar med för lite innehåll! :o:( Inte jätte kul...

Grattis, vad kul med en till så snabbt :) och grattis till chambery också eventuellt då ;)
Helammar ni båda två fortfarande men har ändå blivit gravida? Hann ni få tillbaka mensen osv innan??

Jag tror tamejtusan att jag också är lite småsugen på en till rätt snart, men då menar jag rätt snart som i att bli gravid igen om ett år eller så, inte än inte :o tror jag... :o :D Haha, under den värsta koliktiden trodde jag aldrig att jag nånsin skulle känan så här, men som det är nu är det ju heelt fantastiskt att vara mamma. Skitjobbigt ibland, men samtidigt fantastiskt :)

Här är det dop på gång, på lördag smäller det och vi har haft möte med prästen och nu håller jag på och bakar och lagar mat för fulla muggar. Det kommer ca 50 pers vilket ska bli kul, men shit vad mycket jobb det är!

Jag helammade också 3 månader och delamning i 1 månad och sen bara ersättning, Här är ingen ny bebis planerat, vi har kört med kondom men vet om att de vid 1 tillfälle råkade ske liten olycka. :p

Vad kul med dop! Melissa döptes också... fast det var 4 Maj. MYcket planering m.m men är ju så kul! :)

Jag gjorde ett test i Måndags som visade negativt. Men jag har fortfarande inte fått min mens... 5 dagar över tiden. Är inte så mkt men jag brukar vara väldigt punktlig! Och har haft lite menslikande smärtor och illamående men inget mer. Så vet inte. Man kan kanske testa igen längre fram,?. Hur snabbt brukar ett graviditets test känna av?

Alltså hörrni...

Hur lång tid efter man slutat amma ska man kunna få mjölkstockning? Det är två månader sen jag slutade, hade bara problem första veckan efter det.

I natt vaknade jag med superont i bröstet (nu snackar vi att inte kunna ligga på rygg utan att kvida av smärta)... Nu när Iprenen slutar verka kommer feberfrossan och huvudvärken. Vilken tur sambon kom hem igår!

Men usch! :( Stakars dej, så drygt att få stockning när man inte änns ammar längre.

Men de verkar som at produktionen tar lång tid att avta helt, här är det också över 2 månader sen jag slutade amma, men trycker jag på brösten så kommer de fortfarande. :o

Ett tag sedan jag skrev här.

Usch Trazel för mjölkstockning, för mig har det varit helt tomt senaste 2 månaderna. Inte kul när det kommer så efter att man slutat!

Här hemma är det full rulle, Freja har lärt sig att hasa, så hon hasar framåt på golvet i full fart, storebror får aldrig vara ifred :D . 6 månader blev hon i lördags, så stora tjejen! Tiden går så fort så fort...

I soffan/sängen så är hon ofta i krypställning, gungandes fram och tillbaka.

Mycket ansiktsuttryck, tungan utanför munnen, spottar & fräser, låtsashostar och garvar högt. Älskade lilla dotter! I lördags natt så sov hon även hos mormor&morfar då vi firade min mans 30 års dag med en barnledig vuxenkväll ute. Vilket gick strålande, hade inte väntat mig något annat. Hon är lika cool som storebror var i samma ålder.

Numer är 1 portion gröt på kvällen, tillsammans med päronpuré, standard och sker dagligen. Sen så får hon alltid något annat att smaka/äta mitt på dagen. Mat är gott tycker lillan!

Känns som nyss som jag satt vaken mitt i natten med henne några dagar gammal, för att hon fortfarande inte ändrat dygnsrytm. Det känns inte som ett halvår sedan!

Här läcker det fortfarande om brösten, framförallt på nätterna... Men de känns inte fulla med mjölk, utan de känns helt vanliga. Aja, någon gång ska väl jag också sina.

Hela min kropp känns som att den har haft något hormonspratt senaste dagarna. Först mjölkstockningen, tillsammans med illamående på precis samma sätt som under graviditeten. Dessutom har jag känt av mina foglossningar mer än på flera månader. Hade jag inte varit så tvärsäker på att jag inte är gravid hade jag börjat bli orolig för det! Nu har jag dessutom mensvärk, men inget blod.

Ferrari: Hon verkar vara en försigkommen liten dam du har! :D Vi går ingen ordning på grötätandet här. Alvin får bara ont i magen. Vi började ju med Sempers mjölkfria, den innehöll sojaprotein och han fick superont i magen när vi ökade portionen lite mer (än bara några skedar)... Bytte till Sinlac som ska vara mjölk- och sojafri och det har gått hyfsat när han ätit på dagen, nu fick han på kvällen igår och han har legat och pruttat hela natten... Nu återstår väl att koka gröt på ersättningen, men det känns så knöligt tycker jag... :o Nästan så att jag känner att jag vill ta hjälp av dietist snart (vilket vi blir remitterade till från BVC utan problem när det är allergier inblandade).

I och med att vi haft så dåliga nätter och A vill äta så mycket (vid 23 drar han 200 ml och vid 03 tar han 250 ml) så har vi prioriterat att få igång gröten. Eftersom hans mage är så känslig har vi inte velat blanda in så mycket annat innan vi fått ordning på det... Men vi får väl se vad som händer om vi fortsätter med gröten ett par dagar.

Har också införskaffat ett paket gröt och tänkte börja vänja Ellie vid det. Tänkte att en portion gröt om kvällarna kanske kan göra att hon sover lite bättre, för hon äter fortfarande rätt många gånger per natt, vilket börjar kännas lite smått ohållbart. Om jag ens får sova en halv natt i sträck kommer jag bli överlycklig :)

Hon har utvecklats massor bara senaste dagarna, blivit superbra på att vända sig både från rygg till mage och mage till rygg och så kan hon numera åla sig framåt på mage :) social har hon ju alltid varit, ler mot allt och alla, skrattar och busar, hittar på tittut-lekar och låtsas hosta, smaskar och brummar med munnen hela tiden :D

Angående brösten som ni andra snackar om har jag lite lätt ångest för det. Har jämt haft rätt små bröst som absolut inte hängt en millimeter men nu under amningen blev de bautastora och när Ellie nyss har ätit hänger de som tusan så man kan ju ana hur de kommer att se ut när jag ammat klart :(

Igår blev Alicia 6 månader, känns som jag nyss födde henne?!?! Tiden har verkligen sprungit iväg.
Hon vänder sig med enkelhet rygg/mage/rygg och kan förflytta sig så genom hela rummet. Hon ska pilla och undersöka allt. Hon hasar sig också, men de blir oftast bara bakåt.
Nu sitter hon ganska bra utan stöd, men hon har inte balansen helt ännu. Parerar bra åt sidorna; men kan tippa bakåt ibland fortfarande.

Idag fick hon spruta nr 2. Den här gången blev hon otröstligt ledsen :( Var hysterisk ända tills vi kom hem :( Blev lite gladare när hon fick favoriten spagetti och köttfärssås

965674_10151827220742868_338540040_o.jpg

Två fina sommarbilder på min lilla tjej som börjar bli stor, 6 månader igår.

20130712026_zpsc9525709.jpg

20130712039_zps89e89614.jpg

Gunga var en riktigt hit.

Vilken underbar bild på Alicia. Zilan kan ungefär samma saker, rulla, sitta samt att undersöka och stoppa i munnen allt som hon kommer åt. Tand nummer 2 är också synlig nu om man ser lite uppifrån.

+sainr_anger:

Vilka söta små tjejer! :)

Här har vi haft större nattkaos än vanligt på sistone. Annars så har vi det bra och njuter av solen och vara hemma och mysa hela familjen. Vi har bytt till sittdelen på vagnen och A gillar det inte alls. Sjalen fungerar inte heller. Ikväll när jag la honom var jag så trött på allt pip från honom eftersom inget passar och bestämde att han hade ont någonstans. Kan vara tänder, kan vara öron... Tempen är lite hög, så han fick Alvedon.

Han har ätit lite dåligt de senaste dagarna, när Alvedonen verkat sög han i sig 200 ml, tog ytterligare 120 ml och sover än... Det var för tre timmar sen. Så nåt knas måste det vara om Alvedonen gjorde sån nytta. Får se hur natten utvecklar sig... Nu ska jag stoppa en flaska i munnen på A och sen sova i alla fall så jag hinner få ihop några timmar denna natt!

trazel: Har det blivit bättre med A? Var det tänder på g eller förkylning kanske? Ellie har varit lite gnällig av och till senaste tiden och hon dregglar MASSVIS och tuggar på allt plus att tandköttet är svullet så något är helt klart på gång där inne i munnen. Sen får man väl se om de kommer fram någon gång också...

Saint_anger: Vilken glad sötnos och jäklar vad hon äter!! Har hon varit så från början eller hur har ni fått henne så matglad? Ellie smakar gärna någon liten sked men trots att hon fått provsmaka i över två månader nu är hon inte så jätteintresserad av att äta mer än ca 2 teskedar, sen tar det stopp. Har testat jättemycket olika saker och nu har jag gett henne lite gröt några dagar vilket faktiskt har gått bättre! Det verkar hon gilla så hon har väl fått 3-4 tsk per dag i tre dagar nu :) utblandat med en hel del bröstmjölk men det är ändå ett STOORT framsteg :)

Z älskar mat. Ser hon att man äter något följer hon minsta rörelse med blicken och tjuter, hon vill också ha. Jag har börjat ge henne lite majskrokar när jag lagar mat för annars sitter hon och tjuter. Jag hade tänkt vänta med smakportioner till 6 månader men hon var så intresserad när vi åt så hon fick börja tidigare och hon har ätit bra hela tiden.

Ingen aning om vad det var för fel på honom... Dagen efter var han som vanligt när han vaknade. :) Inga tänder, ingen förkylning eller så. Aja, det var kanske bara några kämpiga dagar helt enkelt. Det var ju väldigt varmt ute då.

Vi har tagit tillflykten upp till stugan, jag och A. Vi är här med mormor och morfar (och en av morbröderna) och har det lugnt och skönt. A har dock tidigarelagt sin morgon ännu mer. 06:10 hardet varit morgon de senaste dagarna. Idag tog vi med oss morbrorns hund och gick en promenad i morgonsolen när klockan 06:45. Mycket mysigare än man kan tro faktiskt! :)

Fast jag får erkänna att jag saknar grabbarna därhemma också, jag har aldrig varit ifrån storebror så länge som är planerat nu... O_o

Maten fortsätter vara lite strulig här. A äter glatt allt man stoppar i honom, men han har ju haft sånt strul med magen. Nu är katrinplommon på gröten standard och det har fungerat bra. Han brukar få knapra lite majskrok när vi äter kvällsmat. Annars har väl allt sin stilla gång, jag har ingen panik över maten, jag tror hans mage bara behöver lite längre tid på sig att vänja sig än "normalt".

*kl*

Idag hittade jag första tanden på F! :) Bra för honom, för han gillar att äta :p - såpass att jag känner att vi får bromsa lite för att låta magen hinna med. Absoluta favoriten är banan, men pannkakstårtan som det bjöds på på ettårskalaset som vi var på i helgen fick väldigt uppskattande kommentarer också :D. Jag tror dock att det här med matlust är individuellt, westernsuzy. Har du provat att låta henne plocka i sig mat själv? Vi matar bara undantagsvis och lyckan över att få ge oss städjobb är stor ;)

(Hm, nu kanske det lät som han äter jättemycket, men amningen är fortfarande klart huvudföda. En "vanlig dag" får han lite bröd medan vi äter frukost, lite mellis när vi äter mellis och typ en potatis och lite småplock av vad vi äter till middag)

De senaste dagarna har han verkligen kommit igång att röra sig också. Inte som värstingarna i den här tråden som ålar runt :D, men han förflyttar sig ändå rätt mycket genom att vända sig/rulla, och börjar få till snitsen på att komma upp i krypställning. Sitta övar vi nästan aldrig på :o, men det brukar falla på att han kommer på att han vill iväg någonstans... Då välter han :p. Men vi känner oss i alla fall väl rustade för sexmånaderskontrollen :)

Vi övar aldrig på att sitta heller. Jag läste här i tråden om att nägon kunde sitta, då var jag tvungen att prova. :p A sitter själv, men inte helt stadigt. Helt utan träning! :D ;)

A tar sig dit han vill nu, det tar ju lite tid förstås men det går. Han har kommit upp i krypställning och han kryper med benen, men så står han på huvudet för att han missar att röra armarna. :p

Heja Alvin, det är ett elände att det är så många kroppsdelar att koordinera! ;) När F är på golvet kommer han mest dit han vill när det gäller att vrida sig åt olika håll, för när han vill framåt går det bakåt - men när han busar i sängen har han kommit på att han kan rulla fram :). Inte lika bekvämt att köra den tekniken på golvet, kanske?

*kl*

74 cm och 9,5 kg idag. Det innebär att han är extremt lik storebror i proportionerna. När storebror var lika lång vägde han 9505, så det diffar bara på 5 g. Lustigt :D

... fast storebror var förstås 14 månader/11 månader korrigerat när han var så stor.

Var på 6 månaders kontroll igår. 8,2 kg och 68 cm. Det är konstigt att man blir så löjligt stolt över berömmet man får där ex att hon var stabil och med och gav ett vaket intryck. Det är ju inte precis min förtjänst ändå blir jag stolt som en tupp. Z visade också att hon kan sitta, vilket precis som någon skrev tidigare det är ju inget man övar utan det lär de sig ändå. Det spelar ju egentligen ingen roll hur fort de lär sig olika saker ändå blir jag så stolt och glad över allt nytt hon lär sig. Jag tänker på hetsen som kan uppstå i vissa umgängeskretsar över hur snabbt det egna barnet utvecklas. I slut ändan spelar det ingen roll om första ordet kommer vid 10 månader eller 16. Lite funderingar så här på kvällen.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 848
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 519
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
83 375
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
93 092
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar