Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Här går det också jätte bra! :)
Vi kämpar på med gröten på kvällen för att M ska hålla sig mätt längre. Hon hr börjat äta väldigt mycket på nätterna och har svårt att komma till ro. Vaknar flera ggr på natten och vaknar tidiigt på morgonen och ska gå upp, utöver det så har hon också utvecklats enormt. :D Skrattar, hostar, spottar och fräser,

Imorgon hämtar jag hem nya tävlingshästen, sen ska jag också komma igång och komma i form. :) ska bli kul och skönt. Dessutom har sambon 2 veckors semester nu, underbart!

Jag tror dock att det här med matlust är individuellt, westernsuzy. Har du provat att låta henne plocka i sig mat själv? Vi matar bara undantagsvis och lyckan över att få ge oss städjobb är stor ;)

Jo det verkar som det är väldigt individuellt! :) Nu har Ellie dock gjort stora framsteg med maten när jag har gett henne gröt, den verkar hon verkligen gilla :) jag gör den väldigt lös än så länge och blandar i mycket bröstmjölk och hon sörplar glatt i sig den från skeden :D

Vad gör ni andra för konsistens på maten till era barn? Jag måste göra typ nästan flytande puré, direkt om det är minsta lilla klump eller för "trögflytande" vill hon inte ha, börjar gråta eller kräks massor. Så det är liksom lite svårt för henne att äta det själv... vad ger du som F kan äta själv, typ bitar av mat eller? Sätter han inte det i halsen om han får loss en för stor bit?

Det här med mat är ju svårt! O_o

trazel: Har det blivit bättre med A? Var det tänder på g eller förkylning kanske? Ellie har varit lite gnällig av och till senaste tiden och hon dregglar MASSVIS och tuggar på allt plus att tandköttet är svullet så något är helt klart på gång där inne i munnen. Sen får man väl se om de kommer fram någon gång också...

Saint_anger: Vilken glad sötnos och jäklar vad hon äter!! Har hon varit så från början eller hur har ni fått henne så matglad? Ellie smakar gärna någon liten sked men trots att hon fått provsmaka i över två månader nu är hon inte så jätteintresserad av att äta mer än ca 2 teskedar, sen tar det stopp. Har testat jättemycket olika saker och nu har jag gett henne lite gröt några dagar vilket faktiskt har gått bättre! Det verkar hon gilla så hon har väl fått 3-4 tsk per dag i tre dagar nu :) utblandat med en hel del bröstmjölk men det är ändå ett STOORT framsteg :)

Hon visade själv intresse för maten när vi käkade när hon var strax under 4 månader så jag köpte hem en burk pure och testade helt enkelt. I början fick hon bara 1-2 teskedar. Hon blev skitförbannad att hon inte fick mer, men jag ville inte ge för mycket så magen hann med att vänja sig.
Jag har i princip bara köpt hem burkar med mat hittills. Nu äter hon mat för 5-6 månaders (Är 6 månader) och kan äta 1/2 burk en gång om dagen.
Har testat ge lite
mosad potatis från min tallrik, men de tyckte hon var för grovt så hon spottade ut och grimaserade.
Jag har väl kört med köpta burkar för att det har vart skönt att konsistensen vart så pass fin.

Undrar också när man kan börja ge mer "bitar". Tex smörgåsbit. Alicia har inte fått några tänder än så har inget att tugga med :)

Hur har era barn reagerat emot vaccinet? Alicia har inte riktigt vart sig lik sen hon vaccinerades :/ Denna gången fick hon feber 38,9. Hon har fått svårare att komma till ro och somna, både kvälls och dagtid. Är mycket kinkigare och det är som att hon har myror i kroppen, kan inte vara stilla när hon är trött.
Blir ledsen på ett sätt som hon aldrig blev förut.

Hon äter som vanligt och har nu normal/ibland något förhöjd temp. Känns som att hon har ont någonstans när hon blir ledsen.

Roligt att gröten verkar gå hem! :)

F får bitar av det mesta. Saker som är lätta att börja att ge i bitform är potatis och banan, tycker jag (men banan ger hemska fläckar :p). Sedan har vi gått vidare med pasta, ris (nåja, det är ju pyttigt av sig själv), andra kokta grönsaker typ morot/broccoli/blomkål, innanmätet av färs- och fiskbiffar (alt att man kokar istället för steker), avokado, bröd med mjuka kanter... Nu är F inte alls kinkig med konsistenser, men med storebror upplevde jag att han hade mycket lättare att hantera bitar/annan konsistens när han fick gnaga i sig själv jämfört med när han matades. Visst har det hänt att både F och storebror (när han var liten) har varit på väg att sätta i halsen, men jag upplever att de lär sig hantera det rätt fort. Men mjuka bitar och ordentlig uppsikt till att börja med, såklart!

Saint__anger: De lär sig att "tugga" med gommen, vilket fungerar finfint på de flesta konsistenser utom typ helt kött :p

Oj vad ni skriver på.

Här är det full rulle, lilla F är inte stilla en sekund och ålar runt snabbt som tusan på golvet. Hon älskar att kunna ta sig dit hon vill på egen hand, nappen har hon börjat få in tekniken med, så nu plockar hon upp den själv om hon tappar den och stoppar in den rätt i munnen.

Dammsugaren är poppis, så fort jag dammsugar så är hon framme vid dammsugaren och försöker ställa sig mot den.

Storebror har börjat leka på sitt rum för att inte lillasyster ska kunna göra sönder allt han bygger. :D

Tack för tipsen!! :) ska testa det!
Det går bättre och bättre med gröten nu. Gjorde den rätt tjock i morse och det blev bara lite kväljningar :) hon åt nog en 5-6 matskedar totalt! Så ska träna henne med att göra gröten tjockare och tjockare tills den är gjord enligt instruktionerna på förpackningen och så får jag väl testa mig fram med bitar av mjuk mat som hon får plocka själv :) känns helt klart som vi är på rätt väg med maten nu i alla fall :)

Ni skriver så jag inte hinner med! :)

Vaccinet reagerade A med att sova första gången, tror inte han hade feber. Jag var ju själv däckad i feber då, så rätt behändigt att han var däckad då också. :o Andra sprutan har han inte fått än eftersom han var förkyld vid förra BVC-besöket. Han ska få det i veckan som kommer.

Gröten går framåt även här. Till kvällen får han grötpulver iblandat i ersättningen också i förhoppning att han någon gång ska kunna sova lite längre igen på nätterna... Det var samma sak med storebror - när vi ökade på annan mat på dagarna så blev det mer ätande på nätterna. Fast honom ammade jag ju och jag var inte alls lika slut med honom som jag är nu. Fast det var ju smidigt att amma i jämförelse med allt fixande med ersättningen (tro inte att jag är bitter heller för att amningen inte gick att få ordning på)... :cautious:

Vi har förövrigt slutat med flaskan till sömns på kvällarna, vilket gått över förväntan. Ikväll tog det tio minuter att lägga honom. :) Jag försöker njuta av föräldraledigheten så gott jag kan i sömnbristdimman och försöker skjuta undan tankarna på att jag om bara lite drygt en månad ska vara tillbaka på jobbet... :/

Z äter gröt på morgonen och sedan en halv barnmatsburk till lunch. Sedan fram på kvällen brukar hon få lite av vår middag alt resterande barnmat. Hon ammar fortfarande rätt så mycket.

Har en vidrig kväll för tillfället, ett riktigt bottennapp. Sedan 3 veckor tillbaka är det bara sambon och hans bror på pizzerian, vilket innebär att han jobbar 7 dagar i veckan 12 h/dag. Just i kväll känner jag mig så jävla less på familjelivet med en son som vägrar sova och en kinkig bebis.

Senast ändrad:

*kl*

Bvc idag. Lillan är nu 6 månader och 2 veckor gammal. Vågen visade 6800 gram och längden 63 cm. Efter det var det läkarbesök, där allt var UA.

Freja visade upp sina färdigheter. Tjoade högt och glatt medans hon ålade runt i rummet. Bvc sköterskan såg lite chockad ut och sa; Oj, hon var tidig, ni verkar ha fått en "super-unge" som är sådär hemskt tidig med allt. :D

I övrigt flyter allt kanon. Mannen tar matningen på natten, och får i gengäld sovmorgon på morgonen då jag tar hand om morgonrutinerna. Så vi är båda mer än utvilade. :) Skönt nu när han har semester så vi kan umgås allihop.

Hur är det med alla er nu i sommarvärmen?

Här har vi det bra men jäktigt.. Julius är nu 5månader och vägde i förra veckan 7600g och är 69.5 lång. Så han ligger rätt mycket över medel.
Han äter lite smakportioner men är inte jättebegeistrad ännu.
Han har fått två tänder också.

I övrigt är han en snäll, lugn och go bebis..

Hur gjorde ni som ger ersättning när ni slutade amma för att slippa mjölkstockning ?
Jag börjar jobba 1,5 dag i veckan snart så jag tänkte sluta amma på dagarna..

KL

Vi har haft en hemsk natt, Ellie vaknade varje halvtimme och började gråta :( ibland somnade hon bara någon sekund och vaknade sedan igen och grät hejdlöst! Inte mycket sömn med andra ord och jag fattar inte vad det kan vara? Hon verkar som vanligt nu men har sovit mycket, men det beror ju antagligen på att hon inte sov så mycket i natt...

Försökte ge henne gröt i morse men då började hon bara gråta så hon fick inte i sig en enda sked. Suck, ibland är det inte lätt att vara mamma :(

Jag slutade amma och pumpade ur och blandade med ersättningen. Så det blev ju mindre och mindre som jag pumpade och hade mer och mer ersättning. Efter att A tog ersättning på heltid tror jag att jag behövde "lätta på trycket" en gång om dagen i ungefär tre dagar.

Våra nätter fortsätter strula. Men vi är nere på en nattmatning i alla fall. Han äter "välling" (ersättning med grötpulver i) vid 19:30-20:00, sen ersättning en gång vid 04 eller så innan vi går upp vid 7:30. Han vaknar typ en gång i timmen natten igenom, men han somnar i alla fall om utan mat nu... Jag är rätt sliten om vi säger så! :cautious:

Imorgon väntar ett BVC-besök med vaccination!

Trazel: Usch, vad jobbigt med nätterna. Kan inte föreställa mig hur jobbigt det måste vara att vara på "standby" en hel natt en längre tid. Har haft så en gång, när storebror åkte på magsjuka och spydde en hel natt, bara det var illa nog.

Du och din man kan inte ta varannan natt nu då, fast då utgår jag från att han har semester. Så att du orkar med.

Min sambo har varit hemma sen hela juni och fortsätter vara hemma fram till halva augusti. Man sover hos storebror, de gånger han sover hela natten är få också... Fast där är det mer att bara ligga där så somnar han om (utom i natt då A faktiskt sov bättre än storebror - tror ni inte jag ligger vaken och lyssnar på en ledsen storebror istället då..?). Hur som helst så skulle storebror bli jätteledsen om mamma var där och inte pappa. Jag skulle inte få honom att somna om, och hela huset skulle vara vaket inom tio sekunder. :crazy: Så det blir mest sömn för flest som vi gör, hur vi än vrider på det drar jag en nitlott. Då kan ju de andra få sova och vara pigga och glada sen. Jag brukar kunna få någon timme extra på morgonen dock, men det ger ju inte mer sammanhängande sömn. :cautious:

Aja, jag tror jag hittat något som passar lilleman. Det ska vara kolsvart när han ska sova. Jag som knappt släcker när jag ska sova i vanliga fall. :o

KL

Äntligen börjar hon bli sig lik efter vaccinationen igen! :)

Testade ge lite välling igår kväll och det gillade hon. Men hon sov inge längre på det än på ersättningen.

Alltid lika spännande att titta in hos lillskruttan på kvällen. Hon har verkligen speciella sovstilar. Här är en utav dom:
1074566_10151857313432868_1601358211_o.jpg

Hon och A verkar ha läst samma manual för sovstil! :D

Det märktes ingen skillnad på första natten med "vällingen" för A heller, men nu så! :D Igår kväll åt han vid 19:00, somnade vid 19:15. Sen vaknade han till lite när jag precis somnat, så jag la upp honom på kudden och la över honom filten så somnade han om. Och sov till 05 utan pip! :eek: Då ville han ha mat, sen sov vi vidare till 08. Herregud, så utvilad som jag kände mig när jag vaknade idag har jag inte känt mig sedan han föddes! :p

Han hade lite feber efter vaccinationen igår kväll, 38,1. Nu när han vaknade pigg och glad hade han 38,2... Han var pipig på eftermiddagen och kvällen igår och ville inte sova någon annanstans än på mig.

Hur länge kan febern hålla i sig? Ingen av mina barn har tidigare fått feber som hållit i sig mer än ett par timmar samma dag som sprutan tidigare...

Just ja! 7,8 kg och 66,6 cm är han nu!

z har inte reagerat på vaccineringar och sover bra på kvällarna, men hon sover inte särskilt mycket på dagarna. Det blir vanligare och vanligare att hon sover 2 alt 3 gånger 30 min på en dag, och ibland chockar hon och sover 2 timmar två gånger på en dag.

Tack vare att det har varit så varmt har jag badat med Z både igår och idag. Hon gillar att bada med mig, plaskar, skrattar och ser så nöjd ut. När hon badat i badkaret hemma gallskriker hon. Nu gäller det bara att få in en bra rutin och åka till badhuset regelbundet under hösten, då storebror gillar att bada också. Tyvärr passar inte de tiderna som de har babysim så det går inte, vi får bada på egen hand.

Är det lite att de sover 3*30 min på en dag? :o Det har A gjort i flera månader redan. Ibland blir det bara två gånger, men då har han det kämpigt på kvällen!

Vi är intresseanmälda till babysim i höst, men beroende på vilken veckodag det blir får vi se om vi går. Hur som helst ska vi komma igång med badhuset, för sist jag var där med storebror tyckte han att det var jätteläskigt. Han tyckte det var jättekul när han gick på babysim, så det behövs nog mer regelbundenhet för att han ska uppskatta det igen. Det känns ju som en viktig grej ändå det här med vattenvana.

Det är väl mest att jag har varit bortskämd med att hon sovit något pass lite längre och hon uppvisar klassiska trötthetstecken och säkert skulle må bra av att sova lite längre. Jag skulle önska att hon sov typ 2x45 (60) min i stället, men hon vaknar efter ca 30 min och börjar bete sig sömnigt efter 2 h igen men somnar inte fören efter ytterligare ca 2 timmar. Världen är alldeles för spännande för en liten tös.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 848
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 519
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
83 375
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
93 092
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar