Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Precis samma som här då. Det är inte klokt hur mycket det finns att upptäcka när man är ett halvår! ;)

Här har första tanden dykt upp! Den har inte riktigt spruckit igenom än, men den känns när han hugger en! :D Annars rullar dagarna på och nu är inte krypandet i riktig krypstil långt borta! O_o

Förresten så kommer A få det kämpigt. Det enda han inte tyckt om är potatis. I det här huset äts potatis minst en gång om dagen. Han klarar det verkligen inte, han kräks upp det igen. Däremot så gick avocadosåsen med mosad avocado och mängder av lime ner med glädje... :wtf:

Senast ändrad:

Z har två tänder där nere. Hon övar för fullt på att krypa men kommer mest lite hit och dit kravlandes. När hon ligger ned kämpar hon som en tok för att ta sig upp till sittande och igår lyckades hon i vagnen två gånger. Hon var väldigt stolt och nöjd.

KL

Använder ni andra bärselar på era kids? Vi har en baby björn (enklaste modellen) som vi fick av några bekanta och som vi har använt och använder jättemycket! Den har funkat skitbra men nu när Ellie väger 8 kg+ går tamejfan ryggen av när man konkar runt henne i den. Så efter fruktlöst letande efter en mer ergonomisk begagnad bärsele beställde jag igår en Beco gemini för över tusen spänn :nailbiting: Hoppas den kommer funka bra nu.... någon som har en sån??

Jag bar mycket i trikåsjalen, men vid sisådär 7 kg så började den kännas ostadig och A ville inte sitta i den längre. Vi har också en BB av den simplaste modellen, den kan jag knappt få ner barnet i innan jag får ont i min nacke. Sambon bär i den ibland, han ville aldrig ens prova sjalen.

Jag skulle vilja ha en Manduca, men ekonomin tillåter det inte riktigt för tillfället...

Jag bär Vilma i både vävd långsjal samt en manduca (sele). Bär dagligen i någon av dessa oftast ganska långa stunder, tex om vi är ute på promenad, går på stan, handlar eller så bara hemma för att det är det mysigaste som finns.

Har du burit i BB så kommer vilken ergonomisk sele du än köper kännas som en dröm. Väl investerade pengar! :)

Vi har också en trikåsjal, men har aldrig fått till den riktigt så den har jag knappt använt. Bärsele tycker jag däremot är toppen, och eftersom Ellie bara vill ligga någon timme i sträck i vagnen varvar jag mycket mellan bärsele och vagn när vi är ute på stan eller promenad. Använder den även när vi ska ut med båten, när jag städar osv så det blir många timmar de flesta dagar :)

Stod i valet mellan just manduca och beco, men läste någonstans att manducan inte funkar för korta personer? Vet inte om det stämmer, men jag är rätt kort så tog en beco istället därför.

Ja det är ungefär så jag också använder den också och Ellie älskar ju att sitta i den :) hon gnäller nästan aldrig i den och lutar ofta huvudet mot mitt bröst och gosar och verkar tycka det är mysigt :)

Härligt att du säger så :) ja det känns ju som det borde bli en klar förbättring med ett bälte som tar bort tryckat från axlarna :)

Jag bär en del i en gamla bb och för att stödja och avlasta axlar och rygg brukar jag knyta en sjal runt rumpan och kroppen på Z. Det fungerar rättså bra. Allra helst skulle jag vilja bära henne sjal, men när jag prova har hon bara skrikit. Hon tycker det är bäst att vara i vagnen men att gå i skogen går inte med vagnen.

KL

Vi bär i en BabyBjörn Miracle ergonomiska sele. Den har midjebälte så det avlastar axlarna en del. Men tycker det börjar bli lite tungt för nacke/axlar ändå nu (har iof skadat nacken i en ridolycka så är väl extra känslig).
Dock tycker jag inte att hon sitter så bra framåtvänd och det är synd då hon tycker mest om att göra det.
Vi använder selen som ett komplement till vagnen när vi ska ut med båten, gå i svårare terräng och hemma när hon har svårt att komma till ro.

Funderar på om man ska skaffa någon annan sele. Både jag och sambon är korta så manducan kanske inte är något alternativ?
På babymässan testade jag Stokke bärsele http://www.blimamma.se/wp-content/uploads/2012/05/MC.jpg

Men jag hade lite svårt att få en bra uppfattning om hur den satt när gravidmagen var ivägen ;) Men det jag inte gillade hos selen var att den var knepigare än bb att knäppa och knäppa upp. Men det kanske bara är en vanesak. Någon här som har nån erfarenhet eller hört något positivt/negativt om stokke?

Dock tycker jag inte att hon sitter så bra framåtvänd och det är synd då hon tycker mest om att göra det.

Fast sitter de någonsin bra framåtvänt? Jag tänker då det inte alls är ergonomiskt för dem att sitta så.

Jag vet två korta personer som bär i manduca. För dem funkar den toppen. Du har ingen möjlighet att få testa en sådan? Du kan ju alltid kolla på sjalbarn.se där finns det en drös hjälsamma människor.

Men man bär inte framåtvänt i manduca så du vet :), det är väl bara i BB och Stokke samt några billiga kopior på dessa man bär så?

numma: bra idé att knyta en sjal över bebisen!

saint anger: Klämde lite på en stokke i en babyaffär häromdagen och kan nu, när jag fått hem min beco, säga att stokken hade betydligt klenare axelband osv än becon.

KL
Fick som sagt hem min Beco gemini i morse (väldigt bra och snabb service måste jag säga!!) och har nu testat den lite så jag kan komma med ett första utlåtande. Väldigt snygg är den och den fanns i tusen olika färger, rejäla stoppade axelband och midjebälte. Dessutom känns den väldigt säker, med någon slags specialsäkerhetsspännen som nog absolut inte går upp av sig själv (knappt man får upp dem själv när man vill det ens...)

Den är betydligt krångligare att få på sig, få i ungen och justera än baby björnen och Ellie tappade tålamodet litegrann när jag höll på och tricksade med den. Minst lika krånglig att få av! Hoppas det blir enklare efter några gånger. När jag fått i henne och spänt fast allt verkade hon dock nöjd och började glatt smaska på ena axelbandet. Efter ett tag somnade hon nästan :) För mig känns den super! Kände ingenting i rygg och axlar fast jag gick omkring med den ett tag. Man kan nog utan problem bära runt på Ellie en halv dag i den :)

Vad roligt att du är nöjd! :)

På vilket sätt är den krånglig att få på? Tycker min manduca är supersmidig, trodde alla selar var typ som den mer eller mindre.

Hoppar in lite.

Jämfört med babybjörn kan becon kännas lite krånglig i början. Men när man fått in snitsen (vilket går ganska snabbt) så är den superenkel. Tipsar om att kika på olika videos om den på youtube. Det finns många olika sätt man kan ha selen så det kan vara bra att hitta det sätt som passar just dig bäst. Finns flera smarta knep att hitta också.

snna och Solvind: Precis som Solvind skriver fick man in snitsen väldigt snabbt! Det var nog mest första gångerna då jag följde instruktionerna steg för steg som jag tyckte det kändes krångligt, men egentligen är det ju bara två spännen man knäpper så sitter ungen där! :)

Vi har varit ute med båten hela helgen så jag har testat den massor nu och är supernöjd! Vi var på Birka i lördags och jag bar Ellie i den några timmar och idag har vi traskat omkring i Stockholm mer eller mindre hela dagen. Har inte alls ont i axlar och nacke :) Och Ellie verkar trivas toppen, hon gnäller lite när man ska knäppa fast henne (men det gör hon åt rätt många grejer, inklusive påklädning ;) ) men när hon sitter på plats är hon lugn och nöjd :)

Vad härligt att hon gillar den! Kan du inte PMa varifrån du köpte den? Vi måste verkligen få ordning på ett bärdon till det är dags att gå till och från dagis med storebror. Jag vägrar släpa på syskonvagnen, jag gillar den inte alls! Då kan A åka sele och storebror vagn när det är bråttom... Dessutom behöver jag ha nåt att bära i när storebror ska sova middag i vagnen, det får han inte plats till i syskonvagnen.

Som ni skriver! :D

Här har vi varit på 6-månaders läkarkontroll. Melissa var 68 cm lång och vägde 7,56 kg. :)

Hon har haft feber i nästan 3 dagar, men varit relatifft pigg och ätit ordentligt, men idag var hon feberfri igen.

Dessutom har hon jobbiga sovrutiner på nätterna nu, kan utan problem äta 1 till 2 flaskor fulla med ersättning/välling. Vaknar gärna varannan timme och nöjer sig inte med bara napp, utan ska ha mat. Hon som alltid varit så enkel på nätterna och vaknat max 1 gång, så väldigt kämpigt. Sambon har haft 2 veckors semester så då tog vi varannan natt, vilket hjälpte jätte mycket. Men nu är han tbx på jobb och trösket är i full gång vilket ger mig väldigt mycket ensam tid med Melissa och får ta nätterna själv. Känns som man går runt i en bubbla och har noll energi över för annat.

Här har vi också lånat en bb bärsele, men jag får ont i axlarna efter en liten stund, men Melissa tycker väldigt mkt om att bäras i den, så kanske borde kossta på sig en bättre.

Hur länge brukar man kunna/orka bära ett barn i bärsele?

Hoppar in här jag med om det går bra!

jag och min man bor i hus utanför göteborg med vår lilla tös som precis blivit 8månader och är som en virvelvind!

Jag har en manduca, i den bär man upp till 20 kg. Du kan välja att bära barnet på magen, höften eller ryggen. Supersmidig att använda, och värd varenda krona. :-)

Här hemma flyter det på mer än bra. Freja äter ersättning vid 8 på kvällen, sedan en portion fruktpuré (päron&persika är favoriten) vid 9 tiden. Sen sover hon hela natten tills 7-8 på morgonen. Hon är ruskigt snabb på sitt hasande och det tar inte många sekunder för henne att ta sig igenom hela vardagsrummet. Hon jagar sin bror och tar hans leksaker. :D 7 månader imorgon, tiden har gått fort!

Har dessutom fått tillökning med 2 små kaninungar också, eller ja, de var sju totalt. Men 3 hade mamma kanin råkat kväva till döds och 2 var döfödda. Mindre trevligt. Fast sonen är i extas över de två små kaninbebisarna och vill gärna titta på dem hela tiden :D

Freja tränar intensivt på att försöka ta sig upp till ståendes mot alla möbler vi har, sittandet däremot är tråkigt ;) vem orkar sitta... försöker träna in det, när hon väl sitter så sitter hon fint.. men hon slänger sig fort framåt för att hasa iväg på nya äventyr.

Vi bytte även till sittdelen för en vecka sedan på vagnen, sent kanske? Men hon var så hemskt nöjd med liggdelen fram tills just för en vecka sedan då hon vägrade ligga ner i vagnen helt plötsligt. Sittdelen känns vääldigt stor åt lilla Freja så vi får lägga dit kuddar för att inte hon ska halka ur selen ;)

Absolut, det kan jag göra! Kan verkligen rekommendera Beco Gemini, har använt den varje dag nu sedan jag fick den och min rygg känns hundra gånger bättre :)

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 848
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 518
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
83 375
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
93 091
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3