Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Oj, det var många tänder. Z har två tänder där nere, men det är på gång där uppe också nu det är bara en tidsfråga innan de spricker igenom.

A har bara en tand! Jag är förvånad att den kom när den gjorde. Storebror var tandlös till närmare 10 månader. ;)

Annars rullar det väl på här. Skolat in storebror på nytt dagis i veckan, vaknar mitt-i-natten-tidigt med A och har det allmänt ganska bra just nu.

A har kommit igång och kryper ordentligt nu. Sötungen! Han sover ca 19:30-ca 02 i sin säng utan pip, sen orkar jag inte "bråka" med honom för om han ligger kvar i sin säng då så vaknar han typ en gång i timmen. Så jag brukar plocka över honom till mej så sover han vidare till 06 i alla fall. Ibland har jag tur att få honom att somna om efter lite ersättning, oftast inte nuförtiden. O_o

Första tanden sprack igenom på Alicia idag. Inte undra på att hon inte ville sova inatt, stackaren hade väl ont :(

Stackarn! Vissa bebisar får ju jätteont vid tandsprickning och på vissa märks det inte alls. A har en som är på gång, men det tror jag inte bekymrar honom nu i alla fall. Däremot så har jag smittat honom med dagissjuka som jag drog på mig förra veckan... Så vi snorar ikapp här hemma. Storebror har dock klarat sig hittills. :p

Idag är första vardagen för oss igen efter sommaren! Jag och A har städat en massa, och på eftermiddagen kommer mormor och assisterar lite eftersom jag är rätt sliten av denna sjuka!

Och här kom det också tänder inatt, från ingenstans. 1 som är halvvägs ute, och 3 som sprack igenom. Har inte märkt något, förutom inatt då när hon vaknade 4 och var allmänt ledsen bara. Kommer inget, kommer inget - kommer allt. Lite ketchupeffekten på alltihopa.

Hon började idag också med att säga mamma, så jag kan inte ens vända mig bort förräns det kommer "mam-maaa"... :D sötgrodan!

Även här har tand nummer två kommit i underkäken. :)

För övrigt så har A slutat äta på nätterna. Han somnar vid 19:30 och sen sover han till 6:30 ungefär. Någon gång mitt i natten 02-04 så brukar han komma över till mig.

Annars så hostar och snorar vi på här och A invigde Nezeril nässpray vid åldern av 7 månader exakt. :p

Här har vi inga tänder än trots att Ellie tuggat på fingrar och leksaker som en tok och dregglat sen hon var sisådär 2 månader :wtf: man har dock kunnat se tänderna i nederkäken genom huden ett par månader så de finns där inne i alla fall :D

Vilken lyx med sömn hela natten så där :) Ellie äter fortfarande x antal gånger per natt men nu senaste två nätterna har vi gjort framsteg då hon sovit i sin egen säng ungefär halva natten! :) Hon somnar i vår säng men jag har flyttat över henne till spjälsängen och då har hon sovit vidare :)

Krya på er!!!!

Grattis kisse till väntande tillökningen! Är det sjätte barnet?

*kl*

Tänkte skriva en liten rapport från oss eftersom det var länge sedan, och jag tycker det är så roligt att följa alla andras framsteg och utveckling :)

Dagen efter sjumånadersdagen började F att åla. Jämfört med alla snabbisar i den här tråden är det kanske inte så märkvärdigt :p, men för mig som jämför med storebror som var nio månader så kändes det tidigt :D. Nu far han omkring i god fart här hemma, och här om dagen visade han för första gången att han kan häva sig upp mot saker/mot knästående rätt bra. Märkligt hur han bara kunde det utan att jag set tnågon direkt träning, men nu tycker han att bästa stället att öva vidare på är mot nedersta lådan i köket... i utdraget läge.... Märkligt att han inte klämt fingrarna mer än någon gång än (fast jag gör ju vad jag kan för att förhindra det, såklart...)

Mat älskar han fortsatt. Han äter samma som vi och är svår att lura - igår fick han hemgjord köttfärskorv och potatis medan vi andra skulle äta pizza = vrål när storebror fick något som han inte fick. Kvällen dessförinnan hade vi baguetter som tillbehör till chilin = vrål tills den orättvisan var åtgärdad. Som tur är går det fortfarande att lura honom från sötsaker med banan alternativt mango, och jag hoppas att det kommer att fortsätta så ett tag till...

När det gäller tänderna har han fortfarande två, men en tredje är på väg. Dock ingen i överkäken, utan den som nu börjar kika fram är en av tänderna vid sidan av de båda framtänderna nere. Lite ovanlig ordning, känns det som?

De senaste dagarna har jag sett honom ta de allra första pincettgreppen också :). Han babblar en massa ("mamama", "bababa", "dadada", "daidai") och älskar vatten. Sätter man honom på badkarsgolvet med duschmunstycket sitter han där i eviga tider. Sätter man honom någon annanstans välter han rätt omgående när han kommer på att hans ska vara någon annanstans än just där man placerat honom :p

Phu, det blev en smärre roman ;). Men som sagt, jag uppskattar alla uppdateringar så jag hoppas att ni gör det också :D

Tack för det! Dessvärre verkar även sambon vara på gång att bli sjuk. Nu är det bara själva smittohärden (dvs storebror) som inte är sjuk. :p Får hoppas han klarar sig, han behöver tiden på nya dagiset för att komma in i det :)

A har börjat resa sig en massa. Idag ställde han sig mot brorsans bobbycar och höll i ratten, den rullade iväg och istället för att ramla tog han något steg! :eek: "WTF hände just!?" var min enda tanke... :p Snart går han säkert längst möbler.

I går var han en tröttmössa på dagen, vilket vi fick äta upp i natt. Vi var vakna mellan 3-5. Sen ansåg han att det var morgon i vanlig ordning strax efter 6. Den fick han inte igenom dock och hela familjen hade sovmorgon till åtta! :D

Kul Uva med uppdatering från dig! :)

Här hemma så drabbades vi av en ilsken förkylning. Min lilla F blev mest snorig medans storebror har varit jättedålig. Utöver det så "råkade" jag få hem en hund förra helgen, världens goaste sådan förvisso. Väluppfostrad & mycket snäll.

F går runt längs vardagsrumsbordet och vi kan numer inte ha duk eller prydnader där längre ;) allt åker ner i golvet. 8 tänder har hon i munnen nu, allt inom en vecka. Så nu tycker hon att det är mycket roligare att äta, när hon kan få tugga på något.

Storebror är en favorit, och de går ofta runt tillsammans i lägenheten. Han håller i hennes händer och så går de runt, runt, runt. Sötnosar! Hon är dock ett litet monster som gärna saboterar för sin storebror också, även om han försöker springa ifrån henne så kryper hon efter i rasande tempo.

D-dropparna har jag faktiskt varit duktig och kommit ihåg bättre med F *klappar mig själv på huvudet*! :D

*kl*

Hoppar in här med en liten fråga - för visst var det någon av er som hade ett mjölkintolerant barn?
I varje fall, finns det olika sorters ersättning som är utan mjölk? Någon som är bättre/smakar bättre än de andra?

Har fått remiss till barnläkare om 2 veckor och kommer väl då få recept på ersättning som jag kan hämta ut vid behov (helammar än), och vill veta vad jag ska be om :)

Mjölkallergi var det här ja! *räcker upp handen*

Med min stora provade vi Nutramigen och Althera. Inget av de gick hem och jag fick helt enkelt fortsätta amma.

Den här gången var inte fortsatt amning ett alternativ och vi provade med Profylac som gick hem på en gång.

Prova att söka i forumet efter mjölkfri ersättning! Jag startade en sån tråd i våras, det finns ganska många här inne med mjölkallergiska barn. :)

Hur gör ni alla med dagis? Har ni sökt plats och när har ni tänkt att dessa småttisar ska börja?

Har inte tänkt på det alls faktiskt :o Men ser allt bra ut med bebisen i magen och allt går som det ska så kanske det blir att flytta inom en snart framtid. Men vi vet inte riktigt vart vi vill flytta, men antagligen blir det till annan ort och kanske till och med annat län så kan inte söka dagisplats där ännu.
Kommer säkert bli så att Alicia får vara hemma med mig och den nya bebisen i början iallafall.

Hur har du tänkt?

Här hemma är det sjukstuga. Babysimmet började igen i måndags och antagligen blev vi smittade där.
Jag låg heldeckad med feber, halsont och huvudvärk igår. En aning bättre med febern idag iallafall så nu orkar jag vara uppe lite mer.
Lillskruttan hade 38.2 hela dagen igår och inatt var hon täppt och snorade en massa.
Det märks verkligen hur mycket bättre barn klarar av febern för hon lekte på som vanligt och jag var helt utslagen :p

Usch, krya på er!

Jo, vi har ställt A i kö till samma dagis som storebror går på nu. Det blir ju på hans avdelning eftersom det är enda småbarnsavdelningen. Så han börjar i augusti nästa år! Då är han ju typ 1,5 år pch det känns lagom. Till dess ska vi ha föräldradagar att ta av är planen. :)

Här hemma rullar det också på... M har fått 2 tänder i underkäken, äter massor av mat och utvecklas verkligen massor. Hon vart 7 månader i Onsdags. :)
Därimot sitter hon inte ännu av sig själv men kämpar med att lära sig att krypa... hon har fått en Gå stol som hon älskar, och där går det riktigt fort.

Gällande dagis m.m. har vi inte riktigt bestämt oss ännu... ska vi bo kvar så har vi inte så många val vilket dagis de blir utan de blir "byn" man tillhör... så får kanske snart ställa mig i kö där.. men hade ändå planen på att skola in hösten 2014 men får se hur det går med det. Känns dumt att skola in för kort tid på våren om de ändå är sommar uppehåll?
Vet inte riktigt hur det fungerar.... har ändå inget jobb att gå tillbaka till så beror på om jag får nytt jobb eller ej. :meh:

Men har minst till Maj månad gällande förädrapening om jag fortsätter att ta så som jag gör nu... minskar jag kan jag va kvar ännu längre.

Tanken är att Zilan ska börja dagis i augusti 2014. Vi ska söka samma dagis som storebror. Dels ligger dagiset bra till och vi är väldigt nöjda med verksamheten och pedagogerna.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 848
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 518
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
83 375
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
93 090
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar