Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Det brukar lösa sig! Ett friskt barn i den åldern svälter inte ihjäl om den servers mat. Det är min fulla övertygelse. :)

Är det ingen gröt som fungerar? Banan? Båda mina barn har varit galna i katrinplommon! Annars så fick min sambo improvisera en del. Men på gröt och banan får man ihop en hel del timmar utan amning i alla fall. :)

Tack för peppningen!!

Banan funkar faktiskt skitbra nu helt överraskande (hon HATADE banan för bara några veckor sen, men nu när jag ger bananbitar som hon får plocka i sig själv älskar hon det helt plötsligt :D ). Gröt fungerade hyfsat ett tag, men nu när hon är helt anti all form av matning funkar det inte alls. Har försökt sätta fram skedar med gröt på framför henne men hon slänger bara ner dem på golvet.

Men jag har kört på envist med plockmat hela helgen nu och gett henne smörgåsbitar, frukt- och grönsaksbitar, makaroner, ris, potatisbitar, fisk- och kycklingbitar m.m. och det har gått över förväntan. Har gett henne någon plockmat till frukost, mellanmål på förmiddagen, lunch, mellanmål på eftermiddagen, middag och kvällsmål och några bitar slinker ner varje mål :) erbjuder bröstet efter varje mål och vissa mål vill hon amma massor, men andra gånger har hon faktiskt inte velat ha! Då måste hon alltså ha fått i sig så pass mycket att hon blev mätt :) Så jag känner mig supernöjd, det känns som vi är på rätt väg! Sen att jag nästan inte gör annat än städar banansmörja och minismörgåsar från golvet och tvättar barnkläder nu är en annan femma :D

Kikar in lite, jag har en dotter på tretton månader som var precis som din med mat, jag var jättstressad för hur det skulle fungera när jag skulle börja jobba. Det som var lösningen var plockmat (precis som du upptäckt nu) sök på BLW så får du tips på bra recept.

Till frukost fungerade kokt ägg, omelett med grötpulver i och smörgås med leverpastej, industrigröten ratar hon fortfarande. Vanlig havregrynsgröt pimpad med kanel, banan o äpple och smulat palttunnbröd för järnet går ner nu, men det var länge hon blåvägrade att bli matad och jag var ganska förtvivlad vill jag minnas.

Mellanmål blev det fruktbitar (frysta mangokuber finns i frysdisken, jättesmidigt) och hårdostkuber.

Lunch: Små pastasnäckor är en favorit, sötpotatis är jättebra att ge för det är ganska fast och lätt att hålla men ändå mjöligt och smälter bra i munnen. Man kan också blanda kokt ris med ett uppvispat ägg, grädde/mjölk, riven ost och valfria kryddor/örter och köra i en liten form på 225 grader ca 10-15 minuter. Blir som en kaka och lätt att skära bitar av som är lätta att greppa för små händer, mättar bra också! Lax/kyckling/mört kött kokt på svag värme med vitlök o andra kryddor funkar också att äta. Mjukkokt broccoli är en stor favorit här, och gröna bönor...

Kvällsmat: samma som frukost.

För oss löste det sig också när jag började jobba! Jag pumpade inte utan min man gav henne ersättning de gånger hon inte åt så bra eller var för trött för att äta.

Lycka till!

Tack så mycket för alla tips och recept! Så himla skönt att höra att andra har haft samma problem och att det har löst sig! Googlade BLW och det är ju nästan så jag gör nu faktiskt!

Jag har verkligen trott att mata med puré är det enda sättet. Har undrat vad tusan jag gör för fel när jag sett andra mammor mata sina barn och kidsen gapar stort och slukar i sig maten på nolltid. Medan min knappt öppnar munnen, vänder bort huvudet och gråter om man envisas :( nu under helgen när jag struntat i purén och istället lagt fram plockmat har Ellie blivit allt gladare vid matbordet och börjar bli riktigt ivrig när hon får riktig mat!! :D och jag som förut tyckte hela matgrejen mest var ångest och jobbigt (eftersom det kändes som jag nästan tvingade henne :( ) tycker det är jätteroligt att se Ellie bli duktigare och duktigare på att plocka i sig maten :)

Ska absolut testa att göra riskakan! Broccoli har Ellie fått men tyckte väl inte att det var så där toppengott, ska dock ge det fler gånger så vänjer hon sig nog. Kyckling- och fiskbitar verkade hon gilla :)

Ja, vet hur det känns när "alla andras" barn glatt gapar och sväljer!

Frikadeller fungerar bra också, blodpuddingstavar som värms i mjölk är en stor favorit och ugnspannkaka eller fattiga riddare. Låna Johanna Westmans bok Andra mosboken, den har mycket bra tips även om en del är tänkt att matas. Annars om man googlar på BLW och recipes så hittar man massor med amerikanska recept.

Nu ska jag inte ta över tråden, skicka pm om du undrar över något mer!

*hugger sista knappen*

Här har vi lite stökiga nätter igen. Han har börjat äta fram på morgonen igen, vilket han inte gjort på sisådär en månad... Men det ska väl ge med sig.

Jag har börjat jobba två dagar i veckan, vilket fungerar jättebra för sambon och barnen. Jag hade visseligen inte väntat mig något annat. :) Jag har dock lite svårt att släppa allt, men det kommer väl tids nog också.

A är högt och lågt, reser sig och försöker gå. Han släpper ibland och det verkar nästan som att han glömmer att han inte kan gå än... Smartskaft. ;) Kryper med en väldig fart och undersöker allt.

Maten äter han bara hemlagat, vi provade burkmat när vi var borta en gång och den ratades totalt. Mammas mat är mycket bättre. Äter fortfarande det mesta vi stoppar i honom.

Så ja, här går livet i raketfart. Ibland kommer jag på mig själv och då brukar jag stanna upp och ta några djupa andetag och verkligen njuta av situationen. Vi har två friska, helt underbara barn som jag älskar mest i världen! :love:

Okej, den ska jag kika efter! Bra med lite recept för det mesta jag har sett är puréer. Just nu ger jag henne bara exakt samma mat som vi äter, men lagar den ibland i en egen kastrull utan salt eller kokar istället för steker. Men det är ju alltid bra med lite inspiration på mättande mellanmål osv. :)

Tack så jättemycket för alla tips som sagt!! Allt känns så himla mycket lättare nu och Ellie fortsätter att äta superbra åtminstone några av målen varje dag :)

*kl*

Här hemma så matar vi på golvet, för donnan vägrar sitta i stol. Ingen sele i världen kan få henne att sitta fast, hon tar sig ur allt. Har funderat på att köpa en "separat" sele som man sätter fast på henne, och sedan i stol/vagn. För det är halvt livsfarligt att hon kan ta sig ur det.

Har också problemet att jag försöker hitta bra höstkläder, plagg hon kan röra sig i ute även vid fukt/lite kallare väder. Overall för vintern har jag, men det är ett jäkla meck att hitta YTTERplagg för barn i storlek 68-74, för då klassas dom fortfarande som "baby". Men om man har en pyttetjej som inte vill sitta still, som vill vara ute och röra sig? Vad ska man då klä på dem? Kommer inte orka bära henne hela vintern.

Någon här som har något bra förslag på butik med bra höstytterkläder i storlek 68-74? Min mamma kollade på Ullared, men det minsta dom hade var 74-80, vilket är alldeles för stort. Då strl 68 är på gränsen till stort fortfarande =/

Jag har för mig att Kappahl har skalplagg i mindre storlekar än "vanligt". Är ju lite halvaktuellt för oss också, men jag tror A glatt får ha 80 i vinter hur stor han än är. ;) Det lär inte bli tokstort till honom i alla fall.

Jag har för mig att Kappahl har skalplagg i mindre storlekar än "vanligt".

Inte enligt deras hemsida så har dom de inte, bara vinteroverall. Och jag är snarare ute efter regnkläder. För jag har fleece och annat gosigt man kan ha under som värmer.

Det löste sig antagligen, en vän hade en overall med tunn fleecefodring i strl 74. Så vi ska se om den passar lilla räkan. Hon har ju fått mängder av kläder till sin ofödda bebis, inklusive av mig. Så kul att hon redan kan "ge tillbaka lite".

Har precis ringt svågern, mannen är ute med jobb och inte anträffbar, och jag har visst fått feber. Sisådär 39,5 - yr som en, jag vet inte vad - så vill inte vara själv med barnen. Så han kommer hit och hjälper mig! Guld värt! Bra med släktingar som bor nära & bra :D

Här hemma går det också toppen med mat och ätande! M gapar som en fågelunge så fort hon blir serverad något... vi har slutat helt med både amning och ersättning. Hon är nu 7,5 Mån g.

Hon äter ca per dag frukost välling, lunch vid 12:30 stor portion gröt med lite pure, eftermiddagsmål välling eller barnyoghurt. Kvällsmat vid 17:30 då stor portion "bebismat" och får smaka av oss.

Sen kväll/nattvälling vid 21 tiden.
Hon verkar gilla allt... :) Vilket är jätte tacksamt!

Det enda är att hon fortfarande vill äta på nätterna... så en full vällingflaska åker med upp vid läggning som sen på morgonen är tom. Det försöker vi jobba bort.. men just nu lägger vi all energi på att hon ska sova hela natten i sin egna säng. Vilket går riktigt bra! :D

M kryper inte ännu... utan asar sig fram på magen, har inte änns börjat föröska att sätta sig upp... konstigt hur de kan skilja sig så!
Hon har fortfarande storlek 74 i kläder.

När du skriver det... Jag hittade en skaloverall här hemma från Reima i 74! Den hade jag glömt att vi hade. Den står ju emot väta rätt bra. :)

Chambery: Vad skönt att det går bra med maten! Men brukar man inte säga att man ska ge max 3 "sädesmål" om dagen, dvs gröt eller välling? Att det blir för mycket gluten för de smås magar annars? Jag kan vara ute och cykla... :p

Vi brukar köra på ett ungefär:
7:00 - Grötfrukost
9:30 - Ersättning
11:30 - Lunch (samma som vi),
14:30 - Fruktmellis, finns ingen bra frukt blir det ersättning.
17:30 - Kvällsmat (samma som vi)
19:00-19:30 Välling (jag blandar på ersättning och grötpulver eftersom det inte finns någon mjölk- och sojafri välling)

KL

Va kul att läsa om vad och när era äter! För Ellie ser det numera ut ungefär så här:

ca 7.30 Frukost: smörgåsbitar och fruktbitar
10.00 Mellanmål: fruktbitar
12.00 Lunch: plockbitar av det jag äter
14.00 Mellanmål: fruktbitar
17.00 Lite plockmat medan jag lagar middag
ca 17.30 Middag: plockbitar av det vi äter
19.00 Kvällsmat: smörgåsbitar och fruktbitar alternativt amning om hon hinner bli för trött

Om vi är ute någonstans brukar hon få byta ut något mål mot en sån där smart smoothie som de kan slurpa i sig direkt ur förpackningen eftersom hon helst inte vill bli matad. Brukar erbjuda bröstet efter varje mål, men numera vill hon bara ha några gånger per dag :) dessutom ammar jag fortfarande några gånger per natt.

Hon brukar äta lite dåligt vid middagen eftersom hon får plockmat medan jag lagar maten, men om hon inte får det hinner hon bli fööör hungrig och gnällig och vill inte ha alls, så det får vara så just nu :D

När du skriver det... Jag hittade en skaloverall här hemma från Reima i 74! Den hade jag glömt att vi hade. Den står ju emot väta rätt bra. :)

Chambery: Vad skönt att det går bra med maten! Men brukar man inte säga att man ska ge max 3 "sädesmål" om dagen, dvs gröt eller välling? Att det blir för mycket gluten för de smås magar annars? Jag kan vara ute och cykla... :p

Vi brukar köra på ett ungefär:
7:00 - Grötfrukost
9:30 - Ersättning
11:30 - Lunch (samma som vi),
14:30 - Fruktmellis, finns ingen bra frukt blir det ersättning.
17:30 - Kvällsmat (samma som vi)
19:00-19:30 Välling (jag blandar på ersättning och grötpulver eftersom det inte finns någon mjölk- och sojafri välling)

När vi var på BVC kostrådgivning med föräldragruppen så sa dom 3 mål om dagen pga att dom inte endast ska äta sig mätta på Välling/gröt utan att det är viktigt att dom får i sig annan mat också. :) Började ju redan att vänja henne vid 4,5 måns ålder och nu är hon snart 8 mån, dom rekommenderar ju att man ska vara försiktig och vänja lite och långsam.

Men är det gluten i majsprodukterna också? Eftersom de flesta välling ller gröt målen är mild majsvälling eller mild majsgröt? Och i havre har jag för mig att det är väldigt lite gluten. :crazy::)

Senast ändrad:

Hur ser era nattnings rutiner ut?

Byter ni om till pyjamas m.m. på era småttingar?

Vad har ni i sängen hos era barn.. täcke, kudde??

:)

När jag gjorde mjölkfrivälling så använde jag gyllenmust o havremjölk.

Gyllenmust är ju oftast billigare än mjölkfri gröt o de. Tänkte istället för.att använda grötpulver så kan du ju tillsätta gyllenmust om du vill få det mer mättande. ett tips bara. Väldigt mättande oxå. :)

Jasså, då är det ju lugnt. Det kanske bara är jag som ojar mig för mycket. Jag har alltid tyckt att "riktig mat" är mättre föda än välling och grötpulver. Storebror åt ju aldrig något sånt... Det valde han själv visseligen. :p

Kvällningsrutiner. När vi ser att A börjar bli trött vid 19-19:30 så får han på sig nattblöja och pyjamas och sedan vällingmys i soffan. När han ätit vällingen så får han mysa en stund till och sedan hopp i säng. Oftast somnar han inom tio minuter och någon av oss är alltid inne hos honom tills han somnar.

I sin spjälsäng har han kudde och en tunn fleecefilt som han aldrig har på sig. Min tanke är att han ska få ett riktigt egt täcke i spjälisen till vintern. När han kommit över till mig på natten är det ofta kallare i sovrummet och då ligger han på sin kudde och delar täcke med mig (och har alltid gjort)...

Senast ändrad:

I gyllenmust är det ingen berikning alls väl? Har man ju från ersättningen i och för sig, men det känns ändå mer näringsriktigt med grötpulver.

I gyllenmust är det ingen berikning alls väl? Har man ju från ersättningen i och för sig, men det känns ändå mer näringsriktigt med grötpulver.

Nä det är det inte, men du har ju all berikning du behöver i ersättningen, så mer behövs ju inte.
Dietisten vi hade när sonen skulle äta mjölkproteinfritt tyckte min välling lät toppen bra, och eftersom han 'ven åt lite mat så fick han alla näringsämnen tillgodosedda.

Men vi gjorde välling pulver på ungefär så här, 3dl havremust, 2 dl mixade havregryn, 0,5-1dl krossat paltbröd (för järnets skull) och 1 dl fullkornsdinkel.

Sen inför kvällen så tog vi ungefär 2-3 msk och kokade upp i 1 dl vatten. Sen 2 dl havredryck till det (går lika bra med ersättning).

Vi gjorde oftast två portioner av vällingen på kvällen (bara pulver+vatten) och förvarade det i en vällingflaska, för då hade vi till morgonen också och det var bara att fylla på med havredryck. Så länge man inte hällt i "mjölken" så håller den i ca 24 tim.

Låter jobbigare och krångligare än vad det är... :)

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 848
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 518
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
83 374
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
93 090
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar