Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Kl

När jag läser igenom vad ni ger och hur ofta känns det som A får mat alldeles för sällan :o

En vanlig dag ser ut såhär

06.00 - 180ml ersättning
09.00 - Gröt och ca 1/4 burk fruktpure.
12.00 - 1/2 burk barnmat. Får hon torsk kan hon äta nästan en hel burk. Ev lite fruktpure eller smörgåsrån efteråt.
15.00 - 180ml ersättning. Men börjat att byta ut detta mål till 1/2 burk barnmat istället.
18.00 - Välling

I vissa fall har hon velat ha mellanmål och har då fått plocka med macka eller bananbitar.

Sen sover hon hela natten från ca 18.30-19.00

Ser detta jättedåligt ut? Vi har inte fått nån rådgivning i huvudtaget från bvc och de är inge bra på att svara på frågorna om mat heller...

Jag tycker inte det ser dåligt ut och om hon är nöjd och glad är det antagligen lagom :) Anledningen till att Ellie får mat så ofta är att hon alltid velat äta ofta även när jag ammade och om hon får mat mer sällan hinner hon bli jättehungrig och kinkig och orkar inte äta alls. Men jag har märkt när jag jämför med andras barn att de ofta verkar nöjda med att äta betydligt mer sällan :)

Vi brukar byta blöja och ta på pyjamas någon gång runt 18.30-19.00. Sedan lägger vi oss i sängen och kikar på tv medan Ellie kryper omkring och leker. Brukar även amma en gång. Efter ett tag brukar hon mest vilja gosa lite innan hon lägger sig till rätta intill oss och somnar, vilket brukar ske runt 20.30. När hon sover djupt brukar jag flytta över henne till spjälsängen där hon har kudde, fleecetäcke och en gosekanin. Hon sover oftast till tvåtiden i spjälsängen, sen vaknar hon och vill amma och efter det får hon sova i vår säng eftersom hon vill amma så många gånger :p

För oss ser en dag ut ungefär såhär,

6- tiden ammning.
8-9 grötfrukost + lite att plocka med själv (kan vara avocado, ägg, rån, mjukbröd mm)
10.30-11 ammning sedan sover hon en förmiddagslur
13 lunch (mat + frukt)
15 amning eller yoghurt med lite frukt/bär i och något att plocka med själv. En middagslur efteråt oftast.
17-18 middag (mat + frukt)
19.30-21 amning sedan sova för natten
På natten är det fri amning som gäller. Vi samsover så det sköter hon oftast medan både hon och jag sover vidare.

Jag är så himla nöjd över hur vi har det. Tänker amma till hon är minst 1. Säkert lite längre.
Gör all mat själv, även gröten om morgonen. Använder i princip bara ekologiska råvaror.

Läste ett par rader häromdagen som stämmer in i mina egna tankar om detta med maten, "Food before one is just for fun"

Sen var det nattningen:
Nattningsrutinen är som så att Vilma får på sig pyamas och borstar tänderna när hon börjar bli trött (mellan 19.30-21). Sedan ammas hon till söms. Vaknar någon gång under natten kanske och vill äta, får det och sover vidare och vaknar för morgon runr 7-8-tiden. Så rullar dagen på.. :-)

Senast ändrad:

Här har maten gått bra tills för några dagar sedan då hon allra helst vill sitta och pilla själv. Det märks att hon får i sig mindre och därför har amningen ökat en del igen. Jag känner mig inte så orolig över detta utan ser det som bra finmotorisk träning och förlitar mig på att hon får i sig det hon behöver efter som hon fortfarande ammar. Z är rätt så kvällspigg och brukar inte somna förrän 21-21.30, vilket också gör att hon sover ofta fram till 8 på morgonen. Det som är roligt är att storebror lägger sig vid 20 på kvällen, efter som sambon jobbar är Z med vid kvällssaga och nattningsrutin. Hon kan bli lite stökig, kryper runt, sliter i boken osv och igår kväll och ikväll kom sambon hem tidigare så han fick ta z så jag kunde bara lägga sonen. Men de upplägget gillades inte av Z hon var så arg och förtvivlad att hon inte fick vara med så jag fick gå och hämta henne vid båda tillfällena och då såg hon så himla nöjd ut.

Annars var vi på 8 månaders kontroll förra veckan, hon väger nu 9345 g och 69 cm, följer kurvorna som hon ska.

Idag när hon stod mot soffan hade hon en leksak i handen och när jag tittade till stod hon utan att hålla i soffan. Hon förstod inte att leksaken inte var ett stabilt stöd, så hon stod riktigt länge.

Idag när jag skulle kamma håret lite mer noggrant såg jag att jag har massor med ca 5 cm långa hårstrån och det slog mig att det måste ju vara återväxten efter det massiva håravfallet som var i början av amningen. Det ser lite roligt ut, men skönt att håret är på väg tillbaka. Jag tror inte att någon annan tänker på det men jag ser det tydligt.

Idag när jag skulle kamma håret lite mer noggrant såg jag att jag har massor med ca 5 cm långa hårstrån och det slog mig att det måste ju vara återväxten efter det massiva håravfallet som var i början av amningen. Det ser lite roligt ut, men skönt att håret är på väg tillbaka. Jag tror inte att någon annan tänker på det men jag ser det tydligt.

Så har jag också!! Det ser skitskumt ut när jag har uppsatt hår, men jag är glad att håret är på väg tillbaka :) har alltid haft supertjockt hår så jag har inte alls trivts med det tunna håret jag har haft sen typ halva håret trillade av när Ellie var nyfödd :(

Jag har också massor av hår som är på väg tillbaka. Mest vid öronen och bak i nacken. :) Ser lite roligt ut!

Idag har vi också varit på 8-månaders kontroll. Allt var perfekt... vägde 8,11 kg och var 69 cm lång. :D <3

Har även köpt hennes första tandborste... så nu ska vi igång o träna på dom små tänderna morgon/kväll.

*fångar knappen*

Bjuder på en liten bild idag från när jag fotade barnen med våra husdjur :)

bdd6e5e3-7065-45ef-960b-a4f35a9b0982_zpsf21957f1.jpg

Så lika de är, Ferrari!

*kl*

Det har hänt väldigt mycket med F bara den senaste veckan, tycker jag. Pincettgreppet har man sett till och från i några veckor, men nu sitter det klockrent. Han har hittat gångbalansen så väldigt mycket bättre än tidigare, nu går han en hel del med bara en hands stöd (åtminstone om han håller någonting i den fria handen :D), och han börjar få in snitsen på att ta sig upp till knästående. Så länge han gör som han gör nu, och förösker spjärna mot att ramla genom att göra sig stel som ett spett, får han dock gärna låta bli att lära sig att ställa sig... :p ... så kan han komma på det sedan nä rumpan någorlunda pålitligt ramlar först. Och så har båda framtänderna uppe precis brutit igenom också :)

Vi ammar egentligen inte för mat på dagarna längre nu, däremot för sömn... Samma på nätterna, men det sover jag mig igenom. Istället äter han på för egen maskin, och har till sin stora lycka lärt sig dricka ur glas. Det går jättefint, tills han inte ska ha mer och provar vad som händer om man dunkar glaset i bordet, välter det eller bara allmänt vänder och vrider på det åt alla håll. Tur för hans skull att han äskar vatten, för det händer att det blir lite blött :D

Även här händer saker :)

A traskar på för fullt med gåvagnen, ställer sig i tid och otid men har fortfarande rätt dålig koll på att han inte kan gå utan stöd... Han släpper och ramlar om ingen hinner stoppa honom.

Vi är på öppna förskolan en gång i veckan och det tycker han är jättespännande och charmar de flesta. Han är en huligan till lillebror mot sin storebror och tar allt av honom, river hans duploalster och snor hans bilar... ;) Samtidigt syns det att de verkligen har glädje av varandra nu och kan leka mer tillsammans. Idag hittade jag dem studsandes tillsammans till musik. :love:

När jag måste göra något så jag inte kan ha full koll på A så får han fortfarande köra gåstol. Det har han visat missnöje mot genom att köra på min hälsena så foten numer påminner om en fotboll.

Mitt i detta så är jag ju igång och jobbar två dagar i veckan, försöker hinna med pluggande och att umgås med mina kära barn. Sambon har väl hamnat lite på sidan, men ikväll hann vi faktiskt sitta en halvtimme tillsammans i soffan innan han var tvungen att gå att sova för att orka med jobb i morgon.

Jo, nätterna kämpar vi vidare med. Efter att ha sovit lite bättre några nätter igen så sov han väldigt oroligt i natt. Såg att en tand i överkäken spruckit igenom så det kanske berodde på det. Risken finns även att det är förkylning på gång, storebror är jättesnuvig...

Här rullar det på för fullt! På Onsdag blir Milton 9 månader! (Igentligen så skulle han då nyss ha blivit 8 eftersom han kom för tidigt!) Inser att tiden går alldeles för snabbt,och jag får en klump i magen när jag tittat på bebisbilderna!

Snart ganska precis 1 ½ år sen jag plussade,fattar inte vart tiden tagit vägen! Herregud,snart är det ju dags att börja planera 1-års kalas!!!!! (Juldagen... :meh:)

Milton reser sig mot möbler och har börjat förflytta sig lite,men enbart om han har något att hålla i. Kryper och ålar för fullt,säger "maamaa" och baabaa" och snackar allmänt mycket! :p Skrattar så han kiknar när vi busar,och skriker sönder mina trumhinnor när han är arg! :nailbiting::D

Äter bara "vanlig" mat nu,och välling. Gröten till frukost älskar han! :love:

Han åkte på en rejäl förkylning för strax över en vecka sen,feber och grejer. Gick sen en vecka,sen började näsan att rinna IGEN! :meh: Tittade upp en tand här för nån dag sen så antagligen pga den. Han verkar inte ha brytt sig så mycket alls om det,kanske varit lite lite mer gnällig (kan iofs bero på snuvan) men knappt märkbart!

1173860_10200902698703950_927290300_n.jpg

1234442_10201072776715794_1131548922_n.jpg

534280_10201072778795846_679098966_n.jpg

Vad söt han är! :)

Även här har vi lite bilder.

pic_522ed8869606ee6deed10b04.jpg

En väska kan vara spännande. O_o

2013-09-24-0951_524144889606ee345245994a.jpg

Lyckan när han tagit sig upp på Bobbycaren första gången är obeskrivlig. ;)

Ett tips om hon vill äta själv är att fylla skeden med puré och räcka över den så hon kan stoppa den i munnen själv. Det funkar superbra med Ellie numera (tidigare blev hon förbannad bara hon såg skeden och slängde den omedelbart på golvet). :)

KL

Gud vilka söta ungar vi har fått i den här tråden och kul att läsa om hur bra alla äter och lär sig grejer! :) Det går framåt fort som tusan med Ellie också, hon hittar på nya ljud varje dag, går upp på knäna och fötterna mot saker hela tiden ja det är full fart på henne :) Och jääklar vad hon äter nu! Till frukost kan hon t.ex. äta en bit banan, en halv smörgås i småbitar plus en halv burk puré (men bara om man ger henne skeden och låter henne stoppa den i munnen själv, annars blir hon jättearg och äter ingenting :sneaky: ). Och jäääklar vilket humör hon har om något inte går som hon vill :eek:

Jag ska prova det i morgon.
Z övar för fullt på att stå lull. Hon stod för första gången förra tisdagen men då var det mest av en slump då hon hade en leksak i handen, men idag på Öppna förskolan, vad hon övade. Hon stod själv medvetet flera gånger. Hon är så duktig, mammas lilla hjärta.

Trazel hur upplever du att det är nu när A har blivit lite äldre med en store bror så nära in på?

Ser du redan nu att dom har nyta och glädje av varandra?
Hur långt var det mellan dom nu igen??

Jag är grymt sugen på att "skaffa" nr 2... :o:D Melli är 8 månader nu och har funderat till och från....

Haha, jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det! :D

Det är asjobbigt rent utsagt ibland och ibland önskar jag att storebror var lite äldre. Samtidigt så har de redan nu jättestor glädje av varandra och jag kan inte tro att det kommer bli sämre när de blir lite äldre. Jag ångrar absolut ingenting, men jag skulle kanske vänta lite med nummer tre (om det nu skulle ha funnits på världskartan).

Orkar ni så kör på! Orkar ni inte så väntar ni. ;)

Jag kommer inte riktigt ihåg hur din lilla sover? Lägg till att de nätter som storebror sovit hela natten går att räkna på en hand och är en bidragande orsak till mitt svar. Han har dessutom alltid varit strulig med sömnen, så A är ju en baggis i jämförelse. ;)

Melissa har sovit väldigt bra hela tiden... och är i överhuvudtaget väldigt enkel och oftast glad och pigg bebis. Tror det är lite därför jag redan kan tänka i dom banorna... hade hon varit betydligt krångligare så hade jag nog inte varit lika sugen. :p

Men så känns det som att jag lika bra kan passa på när jag ändå är i småbarn träsket och lever ett sådant typ av liv.. men så förstår jag ju att livet ändras ännu mer med barn nr 2... :)

Eh får fundera på det... ett tag till! :)

Melissa har sovit väldigt bra hela tiden... och är i överhuvudtaget väldigt enkel och oftast glad och pigg bebis. Tror det är lite därför jag redan kan tänka i dom banorna... hade hon varit betydligt krångligare så hade jag nog inte varit lika sugen. :p

Men så känns det som att jag lika bra kan passa på när jag ändå är i småbarn träsket och lever ett sådant typ av liv.. men så förstår jag ju att livet ändras ännu mer med barn nr 2... :)

Eh får fundera på det... ett tag till! :)

Äh, det är bara att köra på ;)
Vi är glada att jag är gravid så tätt inpå iallafall. Har vart lite jobbigt vissa dagar nu under graviditeten för att jag haft problem med foglossningar, vilket jag inte kände av alls med Alicia.
Sen tror jag det kommer att vara tufft när nr 2 väl är född. MEN tror att det är en stor omställning oavsett ålder på det äldre barnet.
Fördelen är ju att barnen kan leka tidigare och är lite mer på samma nivå när de är födda tätt.
Om mamma klarade av att ha två barn tätt (skiljer 1 år och 3 dagar mellan mig och lillsyrran) så ska nog jag göra det också ;) Hon valde dessutom att skaffa en 3:e när jag var 3år, så hon blev inte avskräckt iaf.

Senast ändrad:

kl
Måste bara få gnälla lite. Är förkyld, inte så farligt men tillräckligt för att orken ska vara decimerad och att jag känner mig som en snorblobba. Storebror är hos mormor några timmar och Z nöjd för tillfället, så jag har inget att klaga på, men att vara lite nedsatt gör att jag får tid att tänka alldeles för mycket negativa tankar. Det är framförallt sambon och hans jobb som sätter de negativa tankarna i rullning. Det skitjobbigt när han jobbar så mycket och jag vet att jag måste vara näst intill döende för att han ska ta ledigt en helg. Det gör att jag känner mig så utsatt, är jag lite halvdålig står jag med hela ansvaret för barnen i alla fall och kan inte räkna med någon avlastning what so ever, om inte mina föräldrar ställer upp (vilket dom brukar gör, jag har fantastiska föräldrar).

Jag tycker det är jobbigt att han jobbar så mycket. Vårat förhållande är som en gungbrädda, när jag är pigg och frisk orkar jag balansera, men det behövs så jävla lite för att gungbräddan ska tippa och det beror säkert på att jag i grunden inte gillar situationen som är. Jag som alltid har tyckt att det är viktigt med en närvarande pappa och att man försöker dela 50-50, nu sitter jag i ett förhållande där det är 95-5 snällt räknat!! Hade jag sett min relation utifrån utan några känslor inblandade hade jag gett rådet att; gör slut. Men det är ingen lösning för det finns fortfarande en massa bra känslor mellan oss. Jag har försökt förklara för honom hur jag ser på vår relation och hans pizzeria, men vi hittar ingen lösning. Att ha ett eget företag är för honom oerhört identitetsskapande och han ser inga möjligheter till någon annan typ av jobb. Tack och lov blir dom ytterligare en anställd i november, så sambon kan vara hemma två dagar i veckan i stället för en (han jobbade hela sommaren det är i september han har börjat vara ledig en dag i veckan igen). Dum som jag är har jag redan börjat noja över nästa år när jag börjar jobba igen, då kommer vi åter inte ha en enda ledig dag tillsammans, blää. Mycket gnäll men nu känns det lite bättre, så nu ska jag fylla på med nässpray och Alvedon så jag är fit for fight när sonen kommer hem igen.

Shit vad jag beundrar dig, att du orkar!! Jag sitter liksom hemma och stirrar på klockan och väntar på att sambon ska komma hem vissa dagar när det är riktigt gnälligt här hemma, och då har han liksom rätt normala arbetstider. Skickar lite peppkramar!

KL

Hur går det för er andra, gott folk? Här är det lite upp och ner, Ellie blir allt säkrare på benen och verkar sugen på att börja gå på egen hand snart :eek: och babblar på som tusan, typ "tatatatatata" "vavavvavaavava" och försöker härma saker jag säger. Gullunge! Däremot blev jag lite nojig på bvc senast, då hon inte riktigt har vare sig gått upp i vikt eller vuxit på längden riktigt som hon ska. Det beror säkert på att hon rör sig enormt mycket och äter lite halvdåligt eftersom hon vill äta själv, ibland får hon i sig en hel del men andra gånger blir det inte mycket. Dessutom brås hon säkert på mig som alltid var en pygmé jämfört med alla andra när jag växte upp :D men försöker få i henne så mycket som möjligt varje mål, ge efterrätt i form av frukt osv. Har ni andra samma problem nu när kidsen går över till "riktig" mat?

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 848
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 518
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
83 374
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
93 090
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar