Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Det är lika kul att läsa om er varje gång också :)

Storebror är en favorit, och de går ofta runt tillsammans i lägenheten. Han håller i hennes händer och så går de runt, runt, runt. Sötnosar!

Storebror är en favorit här också, men jag är glad att han (storebror :p) inte är kavat nog att ha kommit på att han skulle kunna gå med F (som säkert skulle älska det :nailbiting: ). Så himla många kilon är det ju ändå inte som skiljer dem emellan (5 kanske?) och F är nog inte lika säker på foten som Freja verkar vara :D

Hur gör ni alla med dagis? Har ni sökt plats och när har ni tänkt att dessa småttisar ska börja?

Vi har inte sökt än. Tanken är att han ska gå på samma förskola som storebror, men preliminärt blir det från mars 2015 så det är ju ett tag kvar. Har dock pratat med den som är ansvarig för barngruppen så att de vet hur planerna ser ut :)

Det är lika kul att läsa om er varje gång också :)

Storebror är en favorit här också, men jag är glad att han (storebror :p) inte är kavat nog att ha kommit på att han skulle kunna gå med F (som säkert skulle älska det :nailbiting: ). Så himla många kilon är det ju ändå inte som skiljer dem emellan (5 kanske?) och F är nog inte lika säker på foten som Freja verkar vara :D

Ja, här skiljer det lite mer. Runt 8 kg eller så ;) F använder storlek 62-68 på kläder, så ännu en liten donna. Jag börjar dock tröttna på denna storleken och vill använda alla mina fina kläder i storlek 74. Göda henne med lite gödningsmedel? Tyvärr tror jag inte det kommer gå fortare nu heller, med tanke på takten hon rör sig i.

Hon är mycket medveten också, det är det som är kul (och lite skrämmande). Säger jag; nej, rör inte det! Så får hon raketfart och gör det ändå, men i mycket snabbare takt, samtidigt som hon skrattar. :meh: Jag har fått en liten huligan! Som belöning för att min första var så okomplicerad första året, säkert :D

Storebror har varit måttligt road av henne senaste dagarna då hon enbart förstör för honom. Drar honom i håret, gör sönder hans tågbana, tar hans leksaker... Jag vet inte riktigt HUR mycket jag ska lägga mig i heller. Men oftast tar jag bort F och försöker roa henne med något annat, dock så är jag inte hälften så rolig som Isaac.

Annars är det mycket tjat på mig, F skriker mamma högt ifall jag inte är inom synhåll - och så fort Isaac säger mamma så säger hon också det :D . Jag lär inte glömma av att jag är mamma ;) haha!

Ang förskola så har vi tankar på att flytta till större, något som inte är så högt upp. Så vi vet inte än. Tanken är väl augusti 2014 här med. Efter semestern nästa år. Rätt lagom ålder på våra små vid den tidpunkten.

62-68 plockade vi undan för länge sedan, här används 80-86 :D

*kl*
I morse satte jag F i en flyttkartong (tänkte att jag skulle veta var jag hade honom ;)) och rätt som det var tog han tag i ena kanten och drog sig upp till stående, om än något bakåtlutad (sen släppte han taget O_o, tur att jag var med :p)

Kl

Hur har ni andra gjort med bilbarnstol? Alicia sitter fortfarande i babyskyddet men hon sitter inte alls lika bra i de längre.
Har kollat runt lite snabbt på olika stolar, men har ingen aning vad man ska välja! Finns för mycket!
Vill ha någon som inte tar allt för mycket plats i bilen och som ger bra stöd åt Alicia.

A har suttit i sin Britax Hi-Way sen han var ca 4,5 månader. Jag orkade inte bära på babyskyddet med honom i i alla fall... Nu sitter han bra i den och han får det stöd han behöver. I början "tappade han huvudet" litegrann, men nu är det bra. Den tar inte jättemycket plats i bilen heller. Relativt billig är den också.

Oj, 86?! Det hade storebror när han började på dagis vid 1,5 år! :p
A har 68-74 nu. Han kan fortfarande ha 68, men 74 är inte jättestort heller.

A reste sig mot soffan idag. Jag var inte med... ;)

Imorgon börjar det som ska vara vår vardag under hösten. Sambon jobbar måndag-onsdag och lördag-söndag, jag jobbar torsdag-fredag och storebror är på dagis tisdag-torsdag. Mitt i det ska jag hinna plugga en massa också. Shit alltså vad tid det tar! Idag har jag suttit i sex timmar (!) med EN uppgift. Inte blev jag klar heller... :meh:

Vi bytte stol för en månad sedan, ungefär. Tror att vi har samma som trazel (alla Britax-modeller heter ju typ samma sak :p). Vi gjorde helt enkelt en liten kravlista (gott om plats för långa barn, plusmärkt till 25 kg och helst ställbar under färd) och åkte till en butik. Där kunde vi konstatera att den stol som de hade som uppfyllde alla våra krav inte fick plats i vår bil, och då var det Britax:en som kvarstod (den uppfyller de båda förstnämnda).

Oj, 86?! Det hade storebror när han började på dagis vid 1,5 år! :p
A har 68-74 nu. Han kan fortfarande ha 68, men 74 är inte jättestort heller.

A reste sig mot soffan idag. Jag var inte med... ;)

Imorgon börjar det som ska vara vår vardag under hösten. Sambon jobbar måndag-onsdag och lördag-söndag, jag jobbar torsdag-fredag och storebror är på dagis tisdag-torsdag. Mitt i det ska jag hinna plugga en massa också. Shit alltså vad tid det tar! Idag har jag suttit i sex timmar (!) med EN uppgift. Inte blev jag klar heller... :meh:

Jag vet, 86 är galet stort! Minns inte hur gammal vår stora var när han hade det, men betydligt äldre än 7-8 månader i alla fall :p

Hoppas A lyckades landa okej efter sin resning ändå :D. Vad är det du pluggar nu?

Jag pluggar in Naturkunskap B på gymnasienivå för att ha rätt behörighet till hösten när jag ska söka högskolan. :) Det är faktiskt rätt intressant, så jag involverar mig nog mer än jag behöver egentligen. O_o

Kul att höra hur snabbt era småttingar utvecklas! :D

Här kommer en bild på min tös... 7 mån.
1239775_10151687049688163_78404941_n.jpg

M har storlek 74 i kläder.... äntligen börjar de finns lite mer kläder att välja på i affären... skönt att komma i från de där "spädbarns kläderna och färgerna" har längtat efter detta. :P

Melli förösker inte änns att sitta upp... men därimot jobbar hon på att börja krypa.. så då ser man hur alla skiljer sig från varandra.

Angående bilbarnstol så har vi henne fortfarande sittande i babyskyddet... plockade ur den mindre stöddelen för några veckor sedan, så nu är det gott om plats igen. Tycker det är så smidigt att ha dom i den där man behöver bära med henne, eftersom man kan sätta ner dom överallt... men så fort hon är lite stadigare och kan sitta upp mer av sig själv så byter vi nog också... det är tungt att bära 8 kg + bilstol.

Vad mycket hår hon har! Så mysigt!

Ja, det är verkligen olika det där hur de utvecklar sig. Min mamma tyckte det var en bra idé att ge F en gåvagn... jag var inte lika förtjust, för nu är hon ju överallt, men i en mer lämplig "ta-saker-höjd". Suck. Bvc imorgon, gissar på 7.5 kg kanske och 65 cm. Får se hur rätt jag har ;)

Herregud va glad och söt! :love: Väldigt massa hår och ser väääldigt stor ut jämfört med Ellie! Alltså inte storleksmässigt, utan hon ser mycket äldre ut för Ellie är fortfarande nästan skallig och väldigt väldigt babyrund i ansiktet. Och då blir hon ändå snart 8 månader!

KL

Ellie har utvecklats fort som tusan senaste veckorna! Från att knappt ta sig framåt alls ålar hon nu supersnabbt runt i hela lägenheten, kryper något steg emellanåt, ställer sig upp på knä och sedan igår även på fötter mot saker! :eek: Jag tycker att det är en helt fantastisk tid nu, så himla kul att se henne upptäcka världen :) Man märker mer och mer att hon förstår vad man säger till henne och hon försöker prata mer själv också :) och så har hon lärt sig "sjunga" efter att vi har sett på Idol på tv :D hihi

Jag säger som de andra, vad mycket hår hon har! :D

Ang storlekar så gjorde jag en upptäckt så här på morgonkvisten. A kan ha en overall i 68 som storebror (född i mars) inte kunde ha på hösten för den var för liten. :p A fortsätter att hålla sig mindre än storebror med andra ord. Däremot tror jag att han är tidigare med att krypa och resa sig, jag minns inte när storebror gjorde det men jag tror han var 8,5-9 månader då. Jämför med A som gör det nu vid 7 månader. :)

A sover och sover i vagnen och har gjort det i två timmar nu! Så länge har han aldrig sovit på dagen tidigare. Jag har gjort allt jag kan här hemma, tvättmaskinen går, diskmaskinen är tömd och blommorna vattnade. Dammsuga törs jag inte göra eftersom jag inte ser vagnen utan måste lyssna efter honom...

Är nog första gången någonsin jag anar en liten långtråkig känsla under föräldraledigheten. ;)

Kul att läsa om alla småttingar även om jag är dålig på att skriva (skrev rida först, amningshjärna eller?)

Julius var med pappa på sexmånaderskontroll idag, han vägde 8540g och är 71cm lång (stor kille!) och allt såg bra ut förutom att de tyckte att ena ögat hängde med sämre när han följde något snabbt med blicken så remiss till ögon blev det, hoppas det inte är något särskilt, han har väl nog med problem med sin ena njure stackaren!
Där är remiss till barnkirurgen skickat så nu väntar vi på om det ska bli operation eller inte.

Annars mår han bra och är numer helt stadig när han sitter samt har börjat stå om man håller i honom, försöker åla framåt men har ingen teknik ännu.

Själv är jag precis hemkommen från 5dagar terrängläger på Irland, så jäkla skoj! Julius och pappa har klarat sig strålande utan mamma (men de hade ju hjälp av storasyskonen så klart) och att jag åkte iväg var strålande för det var det som behövdes för att Julius skulle inse att gröt & mat är goda grejer :D

7,280 kg och 66 cm. :D Inte helt ute och cyklade med andra ord.

Bjuder även på en nytagen bild.

DSCN1493_zpse3724212.jpg

Wow, vad hon kan!

Inser att hon är ungefär jämnstor med vår F... vid 3 månaders ålder :eek:. Idag var han 75 cm och vägde 10 610 g (vid 3 månader 65 cm - 7 180 g :D).

KL

Hur går det för er andra med maten?

Jag börjar bli uppriktigt orolig för det, inte så att jag inte tror att Ellie någonsin ska börja äta riktig mat för det gör hon väl men jag börjar jobba om mindre än två månader och om det inte händer ett smärre mirakel innan dess vete tusan hur hon ska klara sig :eek:

Har verkligen försökt med ALLT, plockmat som hon får äta själv, låta henne kladda och kleta själv med maten, locka och lirka men det går EXTREMT trögt med maten trots att vi hållit på i fyra månader nu! Visst plockar hon i sig några smörgåsbitar när jag gör i ordning det till henne och jag brukar lyckas lirka i henne någon enstaka sked varje måltid, men det är LÅNGT ifrån att hon blir mätt på det och kan klara sig på det. Har testat att försöka låta bli att amma så att hon blir lite hungrigare, men då blir hon bara gnällig och ännu svårare att få i mat. Känns som hon liksom inte fattar att man kan bli mätt på det också. Sen gråter hon bara och sliter i mina kläder, försöker äta på tutten genom kläderna osv och ger jag henne bröstet kastar hon sig över det. Känns också som att hon bara äter mer på nätterna då :meh:

Gah vad ska jag göra?? Känns jättetråkigt om man måste börja ge henne ersättning, samtidigt vet jag inte om jag pallar att pumpa ur 18 liter mjölk per kväll så att det ska räcka medan jag är på jobbet. Har ni några lysande tips? :( Är det någon magisk ålder nu då det helt plötsligt kan inträffa något mirakulöst på matfronten inom några veckor? :p

Storebror var så vid den här åldern. Det som faktiskt hjälpte var att jag började jobba. När inte bröstet fanns till servering jämt så funkade annat också. Till en början mest banan och gröt, men så småning om började enkla ganska smaklösa fisk- och kycklingrätter gå ner också. Än idag gillar han mest smaklös mat i mina ögon . A har varit mycket mer okomplicerad och ätit det som serverats i princip. :)

Skönt att veta att andra haft det likadant och att det har löst sig! Har också tänkt att vem vet, när inte jag är på plats kanske hon inser att man får äta det som serveras eller vara hungrig :meh:

Idag har jag hoppat över att försöka mata med puré helt och bara envist ställt fram plockmat vid varje måltid och ta mig tusan, en och annan bit har allt slunkit ner emellanåt även om det mesta hamnat på golvet. Helvetiskt kladd har det också varit, men vad gör det om något hamnar i magen :) En sak har i alla fall gått åt det bättre hållet, hon får inte alls lika mycket kväljningar längre när hon äter plockmat själv. Däremot verkar hon som sagt inte bli särskilt mätt på det, för fast hon inte vill ha mer mat kastar hon sig över mig och försöker slita av mig tröjan i princip på jakt efter tutten :meh:
Ska nog fortsätta ge henne så mycket plockmat som möjligt och sen hoppas att resten ordnar sig av sig själv när jag börjar jobba :)

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 848
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 518
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
83 375
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
93 090
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar