Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Apropå sömn så sover min lilla räka mer än gärna, vaken-tid per dygn är väl drygt 8 timmar.

Wow! Här är nattsömnen 10-12 timmar och dagsömnen 45 min (dålig dag :p) - 2,5 h, så det skiljer en del. Och så sker dagsömnen uteslutande i famnen/selen, vilket tenderar att göra det hela lite mer krångligt också ;)

Wow! Här är nattsömnen 10-12 timmar och dagsömnen 45 min (dålig dag :p) - 2,5 h, så det skiljer en del. Och så sker dagsömnen uteslutande i famnen/selen, vilket tenderar att göra det hela lite mer krångligt också ;)

Hennes storebror var likadan i samma ålder ;) förutom att han somnade lite mer vettig tid på kvällen... *vänder mig om och ser lillan nöjt leka med sina leksaker på golvet* Nåväl, man kan inte få allt :D

KL

Tror att hon har börjat drömma nu. Har även vaknat mitt i nätterna och skrikit vissa gånger, vilket hon aldrig gjort förut. Hon har alltid älskat sin säng och vart trygg i den, men har verkat rädd senaste tiden.
Så har försökt minskat på nya intryck om dagarna och vart mer hemma och på ställen hon känner igen och nu har det faktiskt funkat bättre att få henne att sova en kort sväng på eftermiddagen också :)

westernsuzie: Känner igen de där du skriver med att hon kryper runt i sängen och vinglar, Alicia gör likadant. Men hon har börjat dunka huvudet i huvudändan på sängen också :S

Här händer det grejer, Z tog sin första steg i dag utan att hålla i sig.

Hon sover rätt så bra, men hon vaknar, skriker och bökar flera gånger varje natt, så min nattsömn blir tämligen störd. Annars är jag nöjd med hur hon sover på dagen antigen en lång gång eller två korta, hon är också väldigt duktig på att roa sig själv antigen med en leksak eller att öva på att gå runt bordet och andra möbler.

Det låter ungefär som A. Han är nöjd så länge han får vara där vi är och hittar något att roa sig med. Däremot så sover han på nätterna (*peppar, peppar*). Han brukar somna vid 19:30 och sen sover han fram till mellan 4-6 i sin säng oftast nu, sen plockar jag över honom till mig och hoppas på någon mer timmes sömn ;) Idag var det morgon 5:40 enligt honom! :eek: Jag ser inte fram mot vintertiden...

Annars så går han efter möbler nu och släpper mellan olika möbler. När han trillar gör han det oftast på rumpan nu äntligen i alla fall! :D

Jag är snart klar med inläsningen av gymnasiekurser för att vara behörig till sjuksköterskeprogrammet, så nu ska jag bara lyckas på högskoleprovet. ;) Jag hinner ju göra det två gånger innan jag ska söka i alla fall. Mormor har fått rycka in som barnvakt några gånger när jag behövt gå till skolan när sambon jobbat och det har inte varit några som helst problem med A. :)

Härligt att du snart är klar med gymnasiekurserna och att det går så bra med mormor som barnvakt. Nu håller vi tummarna att det kommer gå som en dans på högskoleprovet.

Är det fler än jag som har en bebis som aspirerar på en framtid som brottare? Hon är helt hopplös att byta blöja på att ligga stilla på rygg är något som ska bekämpas på alla tänkbara sätt. Jag försöker hitta på olika sätt att få henne att vara stilla men det är hopplöst, tips tas tacksamt emot.

Hehe, jag har inte ens försökt på flera månader :p. Gamla blöjan tas av stående, eventuell sanering sker hängande på min arm och nya blöjan (up&go) sätts på sittande-vridande-stående i famnen.

*kl*
Igår kom F på att han kan släppa och stå utan stöd :). Och han pekar på allt, säger dä (där), mamma och ka(ck) (katt). Det sistnämnda kan dock också inkludera typ hundar och mjukisdjur :D

Vi hoppas det går bra på lördag när det är dags för högskoleprov! Dock har jag dragits med att min gamla wiplash gjort sig påmind de senaste dagarna... Jag längtar inte efter att sitta och skriva i typ 8 timmar då... :meh:

Morfar säger att A ska bli brottare (och storebror ska bli fotbollsproffs)! Det sa han redan för flera månader sedan. Han är dessutom som en pansarvagn som tar sig fram ÖVER allt, tappar han balansen och trillar med näsan ner i golvet för det han klättrar över är för stort så ler han och kryper vidare?! :crazy:

På skötbordet överöser jag honom med leksaker. Ibland funkar det, men oftast inte. :p

Han har börjat släppa lite smått också när han står, men han står inte alls stadigt än. Han ska dessutom dramatisera det hela med att verkligen ramla varje gång (under kontroll så han slår sig inte), han kan inte bara sätta sig på rumpan... ;)

*kl*

Här hemma har det lossnat för lilla F (storlek 68 på kläder :D ) med att gå. Hon går nu obehindrat 9-10 steg innan hon tröttnar på att det går för långsamt och börjar krypa istället.

Hon står riktigt stadigt faktiskt utan stöd också. ;)

Hennes otåliga sida har lönat sig, att aldrig vara nöjd med att ta det lugnt utan att alltid vara i full gång. Var ju det som orsakade problemet med amning, att hon tröttnade på att "ligga still och äta" och därför bara åt tills hon var lagom mätt. Hon vill inte sitta still och äta i en stol utan ska helst äta ståendes så hon kan gå iväg på äventyr när hon inte är hungrig längre.

Haha, hon verkar vara en tjej som vet vad hon vill redan! :D

På gott och ont :D Vill hon ha det storebror har i handen och inte får så blir hon vansinnig. Vill hon gå in i köket och plaska i vattenskålen, så klättrar hon över de hinder som står i hennes väg. Hon kan öppna skjutdörren in till köket, hon tar sig upp i soffan om det finns något annat att klättra på i närheten. Visst, hon sover fortfarande massor, men den tiden hon är vaken så är det nonstop ;)

Hennes storebror var bra mycket enklare i denna åldern, han satt still och lekte på golvet med de leksaker han fick. Ett nöjt och lättroat barn :p

Usch, nu har jag lite ont i magen. Jag har preliminär bokat en charterresa för mig och barnen till Mallorca i början av november. Det jag är nervös över är om jag har tagit mig vatten över huvudet. Det kanske bara blir jobbig och jag känner mig ensam eftersom sambon blir kvar hemma, men på samma gång vore det kul att komma iväg och jag inbillar mig också att ju mer jag gör så blir det lättare för varje gång att sitta hemma skapar bara hinder i huvudet om hur jobbig och svårt allt är.

Så vad tror ni fixar man att åka ensam på charter med ett barn på snart 5 år och en bebis på ca 10 månader?

Ett litet tillägg anledningen är att jag kommer börja jobba tidigare än planerat.

Det kommer säkert gå bra! Dina barn är ju vana med "bara" dig! Vad är skilnaden med ett annat land? Flygningen går säkert jättebra, speciellt om storebrorsan tycker det ska bli spännande och du har den inställningen. :)

Här hemma har det verkligen lossnat för Melli nu också, både kryper och sätter sig upp och är stadig, ställer sig upp korta stunder mot soffan och låga möbler.
Därimot är hon sjukt jobbig på nätterna... ingen ordentligt nattsömn här inte, vaknar flera ggr varje natt, verkar som hon drömmer och skriker rakt ut, blir hysteriskt ledsen och ligger i alla möjliga konstiga ställningar. Väldigt svår att trösta då, det duger inte med bara nappen och närhet!

Dåligt med sömn för både mig och min sambo resulterar i att allt annat verkligen blir så mkt kämpigare. Hoppas denna fas snart är över. Hon blir 9 Mån på måndag... och dettta har hållt på i över 2 månader.

Ut över det tänkte jag höra.... hur mkt äter era barn per portion??/måltid+?

A äter så mycket han vill ha. Ibland tre tuggor, ibland tre deciliter... ;) Han är ju allmänt väldigt glad i mat, så det är inget som jag funderar över specielt mycket faktiskt. :)

Det kommer säkert gå bra! Dina barn är ju vana med "bara" dig! Vad är skilnaden med ett annat land? Flygningen går säkert jättebra, speciellt om storebrorsan tycker det ska bli spännande och du har den inställningen. :)

Jag tror som trazel!

*kl*
Idag tog F sina första steg på egen hand :banana:

Hur gick det på högskoleprovet igår?

Själv har jag betalat vår resa, men jag är lite nervös över hur jag ska roa storebror. Jag hoppas och håller tummarna för att han kommer få kompisar på hotellet.

Åh, att du minns det! Jag tycker nog det gick hyfsat! Fem timmars osamanhängande nattsömn, kvällspass (med övertid) innan på jobbet och inte hunnit öppna en lärobok i matte, svenska eller engelska på 7,5 år - rätt kassa förutsättningar med andra ord. ;) Om jag räknat rätt fick jag 90 rätt, 49 på verbala och 41 på kvantitativa. Om jag kollat tabellerna från tidigare år rätt så borde jag landa på 1,1 ungefär. :)

Jag tror som trazel!

*kl*
Idag tog F sina första steg på egen hand :banana:

Vilka snabba ungar ni har! A han tar sig fram längst möbler, men håller ma honom i händerna så hänger han i dem istället för att gå ordentligt. :)

Hur har intagningspoängen varit de senaste åren. Jag håller tummarna att det räcker för dig.

Tråkigt att inte förberedelserna var de bästa, men då finns det förbättringspotential om du måste göra om et.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 848
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 518
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
83 374
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
93 090
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar