Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Även här är det en "bebis" (jag har svårt att se honom som bebis fortfarande, han är ju stor nu) med massor av humör! Storebrors grejer är det absolut mest spännande, speciellt det som storebror leker med i just samma stund... A har inte åkt i golvet bara en gång för att han försökt sno grejer, men han är helt oberörd och fortsätter som ingenting har hänt... :crazy:

Annars så har nattsömnen strulat lite senaste veckan. Han är både snorig och så tror jag det är fler tänder på gång. Han har dessutom fått för sig att mamma inte får natta honom på kvällen. Ikvälll höll jag på i 30 minuter innan jag gav upp och sambon tog över, då somnade han på 5 minuter eftersom han var "upprörd" över att jag hade försökt natta honom. Lägger sambon honom på en gång somnar han ungefär i samma sekund som han hamnar på kudden. Jag fattar inte vad jag gör för fel... :cautious: Han somnar ju om med mig i sängen på nätterna utan några problem. Så i dagsläget kan jag inte få något av våra barn att sova för natten. Storebror har jag inte kunnat/fått lägga på över ett år. Lite smått deprimerande får jag erkänna! :(

KL

Kul att läsa om alla uppdateringar!

Jag började jobba i måndags och det har gått över all förväntan måste jag säga! Så himla himla kul att börja jobba igen (även om det nog kommer komma lite bakslag som gör att man önskar att man var på en låååång föräldraledighet igen :p ) och jag har ännu en gång insett att jag nog helt enkelt inte är gjord för att vara hemma. Visst är det en hel del ångest över att inte få vara med Ellie så mycket, men trots att hon varit rätt mammig verkar det funka jättebra hemma. Hon har blivit mycket mindre mammig nu när hon inser att det faktiskt funkar rätt bra med pappsen också :) Och det där med att äta riktig mat funkar bättre än nånsin nu när jag försvunnit lite ur bilden :)

KL

Dålig jag är på att uppdatera här! Är in och läser men finns nästan aldrig tid att svara, kommer massa saker emellan.

Är fortfarande sjukstuga här :/ Stackars Alicia har vart förkyld och hostig 2 1/2 vecka nu. Nätterna har inte vart speciellt roliga, hon hostar så hon får svårt att få luft och vi har testat de mesta som höja huvudändan i sängen, svalt på rummet, nezeril droppar, koksaltlösning, sitta upp med henne, vara ute och gå med vagnen på natten, gå med bärselen, klyftad lök under sängen i en skål med vatten osv.
Hon hostade så hon spydde en kväll så efter rådfrågning med 1177 tyckte de att vi skulle åka in till akuten. Vi gav upp där efter flera timmars väntan (vid 12 tiden på natten), för hon vägrade somna i famnen och blev bara mer och mer gnällig och hostan var i princip borta efter att ha suttit upprätt så länge. Och de skulle inte finnas nån läkare ledig förrän till morgonen på ett ungefär.

Nu var de lugnt två nätter, men inatt satte de igång igen. Så blir ett samtal till läkaren imorgon om det blir en hostig natt till. Tycker så synd om lilla hjärtat som inte får sova ordentligt.

Utvecklingsmässigt har det hänt massor på kort tid! Från att vara totalt ointresserad av att stödja på benen och bara velat sätta sig ner, började hon resa sig och gå längs möbler. Så tog fram lära-gå vagnen och hon går runt med den som att hon inte gjort annat.

Hade 10 månaders besök på bvc förra veckan, vägde 7.500 och är hela 72cm lång! Förstår inte vart hon har fått längden ifrån då både jag och sambon är korta.

10-månaderskontroll för F idag - 11,6 kg och 79 cm. Här känns strl 68 långt bort ;), i byxor använder han 86 och i tröjor 86-92 :D

Går gör han mer och mer, men oftast 4-6 steg i taget även om han tar sig an större utmaningar ibland.

Trazel - förstår att det känns jobbigt att inte få lägga. Här är det istället sambon dom inte duger för F, framför allt inte när han (F) är trött, fast helst inte annars heller om jag finns i närheten. Trist för sambon förstås, och lite kvävande för mig. På så sätt ser jag fram emot att börja plugga igen, så att sambon och F får mer tid med varandra.

Det är mest jag som gäller för A här alltid, utom just vid läggningen. Nu har jag fått honom att sova två kvällar i rad, men jag har verkligen fått stålsätta mig med tålamod upp över öronen! ;)

Han har hostat ett par dagar nu och nu ikväll hade han 38,1 i temp. Får väl se var det leder. :( Storebror håller vi hemma från dagis den här veckan eftersom det går magsjuka där. Hellre en vecka hemma friska än flera veckor hemma med magsjuka. ;)

Jag håller också alltid storebror hemma om det går magsjuka eller influensa. Skitårstid :meh:

Här hemma är det också sjukstuga med förkylning som har hållit på för både mig och sambon i över 2 veckor, hosta, feber som kommer och går .mm. Sambon jobbar på som vanligt och jag är hemma med lill tjejen. Även hon är förkyld med lite hosta, idag såg jag att hon åkt på lite ögoninflammation i ena ögat, hoppas det går över snabbt.

Men hon är pigg och glad och äter massor trots förkylningen - så då är jag nöjd!
Hon har även fått sina övre framtänder, därför de varit lite gnälligt på nätterna de senaste veckorna. Så gulligt när de ler och skrattar så ser man tänderna! :p:D
Hon utvecklas också enormt, stå och försöka gå hela tiden, får gå och köpa en "lära" gå vagn som hon kan öva med, just nu puttar hon runt på gå stolen.

På Måndag är det 10 månaders kontroll med läkarbesök, ska bli kul att se vad längd och vikt ligger på... hon har iaf kläder i 74 och 80. :)

Dessutom har vi bestämt dagis/förskola till Melli, så dags att ansöka!

Z har fått 4 tänder i överkäken inom loppet av några dagar. Vilket passar bra då hon ska till tandläkaren imorgon. Annars är det 10 månaders kontroll nästa onsdag som gäller.

Resan till Gran Canaria gick hur bra som helst. Z gillar verkligen att bada och hon charmade alla genom att tulta runt på poolområdet. Det som var kul med att åka själv var alla äldre tanter som kom fram och berömde mig för mina fina barn.

Var till vårdcentralen i dag för 10 månaders kontroll. Z väger 10160 g och är 75 cm. BVC-tanten var lite osäker på längd siffran då det var ett rejält skutt på kurvan. Vi skulle ju ha varit till tandläkaren förra veckan men då blev W sjuk och vi fick inte ihop det. Idag är det Z tur att ha feber och W som precis blev frisk kräktes i går så här är det riktig sjukstuga just nu.

Vad tråkigt med sjukstuga, numma! Här är det jag som varit sjuk denna vecka...

*kl*
Nu går F verkligen på allvar, och spelar bandy självständigt :D. Senaste veckan har han börjat bli intresserad av att bli läst för också, och kommer med en bok och sätter sig i knät :love:. Såhär i julklappstider måste jag verkligen rekommendera böckerna om Mjau (Mjau i köket, Mjau och de små stolarna, Mjau och den stora lådan). Enkla bilder, enkla men kreativa berättelser, både F och storebror har uppskattat dem väldigt från början, användningstiden är lång (storebror kan spontant välja att vilja läsa dem trots att de på sätt och vis är så "enkla", perfekt att läsa för dem båda på en gång alltså, och det är bara veckor sedan vi på storebrors initiativ byggde brandbilen från Mjau och den stora lådan hemma hos oss), och trots att jag vid det här laget läst dem ungefär 10 000 ggr så har jag inte blivit less på dem än :D

Vad härligt att läsa om boktips! Storebror har precis börjat intressera sig för böcker, han har inte haft något intresse alls i det tidigare. A börjar kunna sitta och titta i böcker redan nu, så det är ju verkligen jätteskillnad på åldern när intresset kommit.

Vi var på 10-månaderskoll på BVC i veckan. 9,5 kg och 73 cm. Han går med gåvagnen, och är allmänt go och glad. Han har haft feber till och från, men inget som påverkar honom speciellt.

Annars har jag redan nu jobbat över 40 timmar denna vecka, varit på konferens över natten så A har premiärsovit utan mamma. Det gick bra det också! Han är verkligen så simpel att ha att göra med jämfört med hur storebror är. Jobb imorgon och tre dagar nästa vecka, sen är jag ledig i två veckor i alla fall. :) Sen är ju jobbet schysst och inleder mitt nya år på högre arbetstid med att jag ska jobba annandagen och nyårsdagen följt av supermonsterlånga arbetspass. Men det löser sig väl. Det är så skönt att det fungerar bra för sambon att vara hemma med grabbarna. :)

Här hemma är det också sjukstuga, börjar ogilla min sons förskola mer och mer. Såhär sjuk som han varit senaste året var han inte ens totalt under sina 3 första år... Sen smittar han självklart lillasyster med förskolevirusen, så det känns som vi får vara friska en så kort tid.

F går hela tiden nu och har helt slutat krypa, OM det inte är så att hon får vääldigt bråttom till något. Då kan hon fuska lite :D Har inte varit till BVC än på 10 månaders besöket så kan fortfarande inte säga hur stor hon är. Ska försöka boka in tid så snart det går för vore kul att veta.

Mycket tjöt är det på donnan också. Mamma & pappa är ord som använts flitigt, är hon hungrig så säger hon Namnamnam. Vinkar, dansar, sjunger högt och leker med dockor. Alltid ett stort leende på läpparna.

Känner mig lyckligt lottad över att ha fått 2 så vackra barn.

Underbar tid det här :) Nu börjar det verkligen synas vilken personlighet hon har (och ett jäkla humör, kort stubin och en retsticka ;) ) och hon lär sig/hittar på nya saker varje dag :)

Hon har också börjat visa intresse för böcker vilket jag tycker är superkul :) Jag är en riktig boknörd och har alltid varit de.
Dock är hon inte så intresserad av tecknade pekböcker, utan de med foton i tycker hon är roligare. Favoriterna är böckerna där man kan känna på olika material. Hittade fler bra böcker på Ica Maxi och de var billiga också.

Jag har börjat samla på mig Amanda böckerna av Ulla Ståhlberg också som hon kan ha när hon är äldre. De är inte lätta att få tag på längre tyvärr :(
Någon här som minns dom böckerna? :)

Vad har ni köpt för julklappar till era barn?

Årets julkort. Det vare verkligen inte lätt att fota både dotter och hund samtidigt :p

1404945_10152194041217868_1597850923_o.jpg

Vad söta de är! :)

Jag minns inte riktigt vad vi köpt i julklapp! :D Jag har allt ligger ute i bilen fortfarande eftersom barnen aldrig behaga sova samtidigt och på kvällen orkar jag inte... :p

A ska i alla fall få en hoppehäst som han kan sitta på och studsa. Fanns en sån på öppna förskolan som han var tokig i. Jo, ett bollhav också, en pool med en massa småbollar i. Sen var det lite mer smågrejer som jag inte kommer ihåg. Storebrorsan får en potta som ser ut som en bobbycar, lite olika traktorer och lastbilar. Och något mer litet så som vattenfärger och så. Han är ju 2 år o 9 mån.

Jag har för första gången kommit ihåg att sätta innebandyklubban i händerna på A! Han fattade ju grejen och skulle vara med och spela! Bara det att det går ju fortare att krypa... Så han kröp med klubban i handen efter bollen. :D

Heja A! :D Skulle ni ha vägarna förbi Stockholm så får han komma in och utmana F på en match ;).

F:s ivriga studier av storebror, som blivit rikigt utklädningstokig, gör för övrigt att han nu rätt ofta kommer med en mössa (=hjälm) och en vante (=handskar, som hockeyspelare har) när det vankas spel :D. Tror dock inte rikigt att han förstått vad det ska vara bra för ;)

Av ovan nämnda anledning har vi köpt på oss olika utklädningskläder som julklapp till storebror. F får nöja sig med ett par Stonz vintertossor... Men lär få påfyllt på leksaksfronten av mor- och farföräldrar och där har vi sagt att han önskar sig saker som låter (men helst inte så högt :cautious: ) och gärna saker med luckor som öppnar sig, det är en favorit.

Söt julbild, saint__anger! :)

A körde vidare med innebandyklubban idag. Han är helt inriktad på bollen med klubban. Så söt! Men här är det ju krypning som gäller fortfarande. ;)

A går ett par steg mellan olika saker, men han går ju inte i bemärkelsen att han kan gå. :)

Om någon timme ska jag få ha egentid för första gången på jättelänge! Jag planerar ett långt bad och sen pepparkakor med ädelost och glögg! Hoppas vinterstudion fortsätter också. Känns rätt perfekt! ;)

86752640-7dd2-4f5e-b417-7494ab039bde_zps023166e1.jpg

Glad liten tjej idag i tomte-kläder dagen till ära. Fotade båda barnen men eftersom detta är tråden för just F så är det hon som får synas. Och ja, bilden är suddig - men den speglar hennes personlighet något enormt så därför är jag väldigt förtjust i den :D

I övrigt flyter allt på strålande. Sen 2 veckor tillbaka så äter hon välling vid 9, somnar vid halv 10 och sover hela natten till 8-9 på morgonen. Så fruktansvärt skönt. Hon går som att hon inte gjort något annat och kan även springa lite smått. Maten fungerar utmärkt och hon äter det vi äter, jag saltar aldrig under matlagning ändå utan det tillsätter jag i efterhand. Och min mat kan man inte påstå är kryddstark i överlag ;) . Alltid såser gjorda på riktig grädde och sånt gott eftersom min son är lite tunn.

Nu taggar vi till julafton, massa fina julklappar till båda barnen. Därefter blir det 2 födelsedagar i början av januari. Härliga tider. Tänk att man snart har varit 2 barnsmamma i ett helt år! Detta året har verkligen varit helt fantastiskt!

Vilken liten glad tomte! :)

*fortsätter på samma knapp*

Vet inte riktigt vad det är som händer nu egentligen. Om det är sömnbrist, depression eller att jag håller på att bli dum i huvudet bara... Jag har svårt att uppskatta saker och känner mig likgiltig, ibland är det svårt klara av vardagen (ffa ensam med barnen) och jag kan inte sova. Grejen är ju att A sover på nätterna! Han vaknar till en gång oftast och kommer över till mig. Det är liksom max tre minuter det tar från att han vaknar till att han sover igen...

Äsch, det är kanske bara en tillfällig svacka. Tidigare år har jag ofta haft det i december men som visat sig på andra sätt...

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 848
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 518
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
83 374
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
93 090
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar