Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

+uva:

I fredags gav jag upp och åkte till VC med A och hans öron och hosta. Trumhinnorna var jättesvullna, men inte röda och snabbsänkan var okej, så ingen antibiotika. Hostan satt bakom bröstbenet och inte i lungorna, så ingen mer åtgärd än fortsatt med Mollipect där.

Vilse, vad jag vet så ger man inte barn mellan 1-12 år antibiotika vid öroninflammation. Det görs dock alltid om den är dubbelsidig samt om trumhinnan spruckit. Så har jag fått det förklarat tidigare i alla fall av vår barnläkare på BVC.

Hon ser stor ut också, speciallt på bilen i röda kläder! :)

Jaa, hon är en liten stor tjej. Tyckte hon blev stor fortare än sin bror, kan bero på att han fick vara bebis längre tid. F har ju mest fått åka med. Sen har hon ju gått i en massa månader och i nuläget springer hon överallt, klättrar upp i soffan, river ner alla kulor i granen och är i full gång jämt. Hon och hunden är som helan och halvan & gör bus sida vid sida :D

Ser fram emot BVC den 10/1, har ju inte varit där sen 8 månaders kollen. Fick dessutom två nya overaller i storlek 74 till lillräkan... som hon drunknade i. Kontrollmätte 74an jag fått av kompisen som visade sig vara 10 cm kortare, och egentligen borde vara en 68. Så storlek 74 får vänta ett tag :P

Sv: !

Det är så galet att vi snart kommer att ha en liten storasyster här i tråden! När var det du är beräknad med småsyskonet, nu igen?

Annars tycker jag att utevistelse "på egen fot" kräver just att de går själva, även när man inte har någon mage att skylla på :). Nu i jul när sambon varit/är ledig har jag hunnit låta F spatsera omkring en del (i galonisar! Tusen gånger smidigare än overall, tacka värmen för det!) och jösses vad spännande han tycker att det är!

... och han har också hunnit lära sig det jag efterfrågade - att gå ner med rumpan först. Tyvärr tycker han fortfarande att det är en bra idé att ställa sig upp och slänga sig handlöst (förvisso oftast i soffan, men det vågar man ju inte rikigt lita på på håll) eller gå i soffan, så passandet har inte avtagit så värst än :p

BF den 4 Mars, men fick 15 feb på första ultraljudet men blev flyttad sen. Men tror inte bebisen kommer hålla sig inne till 4 Mars som det känns nu.

Jag har haft henne ute krypandes på backen då när det var snö och hon tycker det är superkul :) Men är lättare när det är snö för då kan jag ta henne i pulkan till lekparken och slipper bära hela tiden. Men det kommer underlätta mycket att ha henne ute på backen när hon kan gå! :)

Såhär road var hon på pulka turen sist ;) :
1497639_10152243512807868_1564010228_n.jpg

Fick lov att åka till mina föräldrar 3 mil bort för här hemma kom det ingen snö alls i fredags :( Kändes som det var lika bra att passa på, känns som det aldrig kommer bli en ordentlig vinter här

Grattis till min F och Uva's F på 1 årsdagen! :) Tiden har gått så fruktansvärt fort. Tänk, nu är de inga bebisar längre. F firades igår tillsammans med sin bror då släkt kom på besök. Massa paket har det blivit ännu en gång. Nu ser jag fram emot en sommar med en mer rörlig F och mera aktiviteter :)

Grattis i efterskott till F:en :)
Hoppas de hade en bra första födelsedag.

Dottern åkte på magsjuka för första gången nu efter nyår, stackars pluttan fick inte behålla nånting. Sambon blev också sjuk så jag hade mer än fullt upp med att torka spyor efter dottern och serva sambon med filtar, vatten osv.
Nu är båda piggare som tur är, så har börjat baka inför ettårskalaset som blir i helgen (fyller på torsdag).

Vet inte om hon kommit in i en trots/testperiod nu. Blir inte saker som hon vill eller att det inte fungerar på en gång så blir hon jätteförbannad.
Sen har hon 3 tänder på g också, så det kanske också spelar in i humöret.
Går era barn också igenom någon fas nu runt ett år?

Jaa, hon är en liten stor tjej. Tyckte hon blev stor fortare än sin bror, kan bero på att han fick vara bebis längre tid. F har ju mest fått åka med. Sen har hon ju gått i en massa månader och i nuläget springer hon överallt, klättrar upp i soffan, river ner alla kulor i granen och är i full gång jämt. Hon och hunden är som helan och halvan & gör bus sida vid sida :D

Ser fram emot BVC den 10/1, har ju inte varit där sen 8 månaders kollen. Fick dessutom två nya overaller i storlek 74 till lillräkan... som hon drunknade i. Kontrollmätte 74an jag fått av kompisen som visade sig vara 10 cm kortare, och egentligen borde vara en 68. Så storlek 74 får vänta ett tag :P

Håller med om det fetade. Jag tycker att allt gått typ ett halvår fortare med F än med storebror (3 mån för att storebror var för tidigt född, 3 månader för att storebror bara var lite makligare i sin utveckling än F). Nu har vi gett upp, och låter honom gå i soffan. Det är bara att vända sig om när det ser för läskigt ut :nailbiting:

Vi hade BVC-besök idag. 12,1 kg och 81,5 cm vägde/mätte han in på. Och så fick han vaccin, och blev så ledsen stackaren. Men än verkar han inte direkt ha åkt på några biverkningar. Storebror gjorde aldrig det, så vi hoppas att det är något genetiskt ;)

Tack för alla grattis förresten, och ett stort grattis tillbaks till Freja! :bump:

Vet inte om hon kommit in i en trots/testperiod nu. Blir inte saker som hon vill eller att det inte fungerar på en gång så blir hon jätteförbannad.
Sen har hon 3 tänder på g också, så det kanske också spelar in i humöret.
Går era barn också igenom någon fas nu runt ett år?

Det bara kryllar av faser hela tiden, tycker jag :D. Gäller såväl F som storebror ;). F kan också mer och mer uttrycka när han har en avikande mening eller saker inte som han vill, men däremot gillar jag inte ordet trots.

Även jag skriver under på att A blev stor snabbare än storebror! Det enda som storebror var tidigare med var väl första orden. A snackar en hel massa, men inget man egentligen kan urskilja. Vid det här lager hade nog storebror ett tiotal ord i alla fall. Ibland kan man med lite god vilja höra att han säger "titta" när han vill visa något eller undrar vad det är. Jag förklarar det med att han inte har tid för det... Han lär sig ju så mycket annat!

Han går för övrigt helt nu och kryper bara i undantagsfall och att åka Bobbycar är det bästa han vet! :)

Vi hade BVC-besök idag. 12,1 kg och 81,5 cm vägde/mätte han in på. Och så fick han vaccin, och blev så ledsen stackaren.

1 årskontroll för lillan idag... 8,3 kg och 72 cm var resultatet :D Vaccineringen gick väldigt smärtfritt, tror hon är härdad ;) haha.

Läkarens utlåtande var att hon var en "liten och naggande god tjej, med stort självförtroende och vid mycket bra hälsa!". Hon följer sina kurvor helt perfekt :)

Det var länge sedan jag var här inne.
men tiden räcker inte till...melissa blir snart 1 tiden går så fort! :)
Vi har köpt mer mark och djurstallar och de tar mycket tid. Även köpt ny tävlingshäst och pluggar in kurser på komvux då jag ev börjar plugga i maj till kombinerad ridlärare/beridare. Så hård träning här hemma.
var förra veckan på melissa första tandläkar tid och nu väntar vi på ny 12 mån bvc tid och vaccinering. :)

*knappen*

För någon vecka sedan började jag fundera på om det inte var länge sen jag hade mens. Kom fram till att det var ju rätt länge sen jag hade en riktig mens, bara haft någon liten småblödning sådär senaste månaderna. Tankarna kom ju givetvis på om jag skulle vara gravid igen. :eek:

Imorse kom kräksjukan till mig, ingen annan i familjen. Jag har aldrig kräkts av magsjuka tidigare, men nuså minsann. Jag hade ju precis tänkt att "jaja, är inte spiral ett alternativ som håller mig ogravd är det väl meningen med en till". Men NEJ. Jag tar tillbaka tankarna under en pågående magsjuka. Jag tänker aldrig i helv*te vara gravid igen!

Fy vad hemskt det var att må så här i flera månader!

Har du gjort nåt graviditetstest? Krya på dig om de är kräksjukan du fått och hoppas de går över snabbt.

Sen är ju alla graviditeter olika, jag mår sämre den här gången men är inte speciellt illamående som tur är! Mådde illa i början, men aldrig så jag spydde. Lider med dom som spyr under större delen av graviditeten.

Nej, jag har inte gjort det. Jag har ju satt in en hormonsprial och väldigt många blir blödningsfria med den, så jag antar att det är så.

Mina graviditeter har ju varit rätt lika i illamåendefrågan, det var lite värre med A än med storebror visserligen så sannorlikheten är väldigt stor att det blir samma sak igen.

Att det är magsjuka är det ingen tvekan om i alla fall. Bara att hoppas att resten av familjen klarar sig! :)

Skönt att vara näst intill blödningsfri! Jag längtar INTE tills mensen sätter igång igen och jag har inte klarat av att ta hormonpreparat tidigare så vet inte hur man ska göra sen. Vet inte om jag vågar sätta in kopparspiral heller :crazy: De vänner som jag känner som haft kopparspiral har vart tvungna att ta ut sina för de har fått ont av dom. (3st hittills)

Verkar som det går väldigt mycket magsjuka nu. I princip alla i vänkretsen har vart/är magsjuka (jag klarade mig!) och ett av barnen har inte blivit helt bra ännu och insjuknade före jul. Alla som träffade det barnet blev sjuka också så det togs tester och tydligen var de rota virus. Kan ta upp till 3 månader innan diareen försvinner helt då :(

Så nu kanske man kan göra en liten uppdatering, sitter vid datorn för en gångs skull :)

Hur ser sömnrutinerna ut för era barn nu? Tjejen här hemma har bökat en hel del på nätterna och började äta på natten en period vilket hon aldrig gjort innan, men tror det har vart en extrem växtperiod nu. Gått upp 0.5kg på lite mer än en vecka och har dragit iväg på längden så var tvungen att köpa nya vinterkläder. Enligt vågen här hemma ligger hon på 8,7kg nu, men ska till bvc för vaccination och vägning på onsdag så får se vad den vågen visar :)

I kläder så hoppade vi över storlek 80 och köpte 86 istället, är lite stort så viker upp ärmar och så, men fortsätter hon växa såhär så är väl kläderna för små snart istället ;)

Hur länge och hur mycket sover era middag nu? Alicia har fått för sig att sova middag är tråkigt så ibland är hon vaken hela dagen (från ca 07.00-19.00), periodvis blir det gnälligt när hon är trött, men hon vägrar att somna iallafall (försökt med både vagnen och sängen, bära i selen går inte längre för magen har blivit för stor). Vissa dagar kan hon sova ca 30-40 min som mest.

Lite bilder från 1års-kalaset

1558603_10152278675612868_660641877_n.jpg

1524870_10152296580742868_2069322073_n.jpg

1096942_10152296583507868_191843409_o.jpg

Hur gör ni med sötsaker/fikabröd? Jag är den "elaka" sorten som inte låter Alicia äta sånt i vanliga fall. Hon fick smaka lite tårta när hon fyllde år, men i övrigt har hon aldrig ätit nå fikabröd och visar inte heller nåt större intresse att hon vill ha det om vi fikar. Hon blir nöjd om hon får smörgåsrån eller frukt istället.

Oj, nu blev det långt inlägg, hoppas ni orkar läsa ;)

Alvin sover när han är trött på dagarna. Ibland blir det tre gånger, ibland två och ibland en.

Vi försöker synka barnen så de sover samtidigt efter lunch, men är A trött på förmiddagen får han sova en stund då också. Försöker att han inte sover för sent på dagen bara, men ibland somnar han i bilen eller vagnen då och då somnar han bara lite senare på kvällen. Han brukar somna mellan 19-20 och sova ett par timmar innan han kommer över till mig och fortsätter sova så till 7-tiden oftast.

Med första barnet var vi också sparsamma med sötsaker, men nu är det liksom omöjligt... Han åt muffins på sitt kalas i lördags (min fantasi för mjölkfri tårta var obefintlig så det blev muffins med glasyr), han har ätit chokladbollar. Fikabröd får han litegrann av det vi äter om det är mjölkfritt, men godis försöker vi undvika fortfarande.

F sover hela nätterna, somnar dock ofta sent, 22-22.30 brukar hon somna för natten. Så vaknar hon vid 7 snåret, äter en flaska välling, sover till 9 tiden och är pigg och glad.

Därefter sover hon ofta 1-2 timmar vid 12-14 och så brukar hon vilja sova en sväng vid 17, då väcks hon alltid vid 18 för annars somnar hon inte innan midnatt :D En riktig sömntuta, sin bror upp i dagen :)

Angående fikabröd och sånt så äter hon de mesta, jag har inga förhållningar. Hon får smaka och vara med. Semla åt hon med stor aptit ;). Favoriten är dock risifrutti alla gånger, hon blir galen när hon ser en risifrutti. Haha. Men hon äter det mesta som sagt, även i matväg, och är inte petig. Det enda hon ogillat hittills är äggula. Men äggvita går alldeles utmärkt.

Hon fick nya vinterkängor i lördags som hon älskar, hon är en riktig tjej. Skor och kläder är en dunderhit. :p

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 848
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 518
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
83 374
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
93 090
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar