Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Och där lyckades Zilan klättra upp på vardagsrumsbordet alldeles själv. Hon ser så nöjd ut och blir skitförbannad på mig när jag lyfter ned henne. I samma stund jag sätter ned henne ger hon sig på det igen.

Usch Trazel, det låter inte så roligt. Kan det inte vara så att du reagerar på mörkret och stressen inför den stundande julen. Att det återkommer varje december känns som att det har att göra med för lite ljus, även om det tar lite olika uttryck. Att du håller på att bli dum i huvudet tror jag absolut inte, det är bara en tillfällig svacka.

Vi får hoppas på en tillfällig svacka! Jag har inte haft min decembersvacka på flera år, men det är ju möjligt att det är den. Att den visar sig olika är ju inte så konstigt, sist jag hade den var jag 20, jobbade mer än jag sov och ovanpå det hade jag två hästar. ;) Då var min decembersvacka mest rejäl viktnedgång ( och när jag tänker efter likgiltighet). Men det är märkligt, för jag älskar julen och allt som hör till (och har alltid gjort).

Sambon är dock helt underbar och har stannat hemma och tagit hand om mig och barnen på bästa tänkbara sätt de senaste dagarna! Tanken är jobb för min del på torsdag och fredag och sedan får sambon jobba i helgen. Då tar jag med barnen och åker till mina föräldrar, så blir det förhoppningsvis inte övermäktigt för någon. :)

Jo, självklart skulle A vara vaken så mycket på en natt han aldrig varit tidigare i natt. Han somnade vid 19:30 i vanlig ordning. Vaknade vid 21 och jag fick honom inte att somna om. Vid 23 somnade han äntligen om, för att vakna vid 2 och vara vaken till 5. När han sen tyckte det var morgon vid 7 fick sambon ta över en timme i alla fall innan storebror skulle till dagis. Sen sover han ju i typ 30 min två gånger under dagen, då hinner man ju inte sova nåt själv även fast storebror var på dagis ett par timmar.

Aja, jag har ju egentligen väldigt bra på nätterna. De som har så här varje natt beundrar jag! Visserligen tar man sig ju igenom det också (vet jag av erfarenheten från storebror som var sån länge)...

Aja, nu har jag ventilerat lite igen. ;)

Ventilera behöver man och ibland när man skriver får man nya infallsvinklar. Skönt att sambon var hemma några dagar och att du kan åka till dina föräldrar i helgen.

Z är också inne i en dålig sovperiod. Hon vill absolut inte somna på kvällen (somnar vid 23 om jag har tur') och är helt ointresserad av mat ibland plockar hon i sig bra, men oftast vill hon bara amma vilket gör att hon vaknar 2-3 ggr per natt. Vi samsover och jag ammar sovande känns det som men det stör ändå nattsömnen.

Håller med numma om att ni verkar hitta sätt att lösa det bra, trazel. Hoppas det lättar när ljuset börjar komma tillbaka (om inte tidigare!). Jag är ju fortfarande hel"ledig" (det där ordet känns som ett hån ibland ;)) och eftersom F sover så knackigt på dagarna innebär det att jag kommer ut mycket och det märker jag att gör mycket för mitt mående.

Känner igen situationen med Z och vardagsrumsbordet, förresten :D. Fast här är det soffan... F är ju så lång att det inte är mycket till utmaning. Jag är dels rädd att han ska ramla bakåt på vardagsrumsbordet, och dels att han ska försöka ta sig ner med huvudet före. Minns inte när de brukar lära sig att ta fötterna först. Är det någon intelligent unge här i tråden som redan kan och som kan ge mig lite hopp om att det kommer att vara snart? ;) (I ärlighetens namn hoppas jag redan, för F visar i alla fall lite självbevarelsedrift när han kommer till kanter och det måste väl vara en bra början? :p)

Här om dagen tog vi in granen och F har (hittills, peppar peppar :D) varit mirakulöst försiktig om den - fastän vi hängt i pepparkakor (som han älskar!). Däremot lyckades storebror välta den i morse, så vi får väl hoppas att vi slipper repriser på det...

Grattis förresten till Linnea i förra veckan och i förskott till Cornelis som fyller imorgon! :banana::bump:

SusieQ och Mustasukka - kan ni inte ge oss en liten rapport om ni ser detta? :)

+numma: Tack, ni är så goa! :love:

Jo, för några veckor sedan hittade jag A uppe på en brudkista... Då hade han klättrat upp på den via en fåtölj... För smart för sitt bästa. Imorse klättrade han upp till mig i sängen också. Men han har noll i självbevarelsedrift och han kastar sig rent allmänt...

Jag har för mig att det satt hos storebror vid 14 månader att fötterna skulle ner först. Då fick han egen säng (han vägrade spjälisen totalt). Han gick rätt precis vid året, så det borde ju inte vara alltför långt borta ;)

Det var precis sånt jag ville höra :D. Rent allmänt upplever jag att F:s behov av fysiska utmaningar börjar märkas av mer nu, vi var t ex på lekland i förra veckan och det hade han betydligt större utbyte av än vad jag hade trott - ingen bebishörna för honom inte, utan upp efter storebror i stora klätterställningen (skuggad av mig, naturligtvis :p). Sedan sov han betydligt bättre än vad han brukar ;)

Det är ju bra för de här små med det här mildvädret ur utesynpunkt också, även om att gå i overall också är lite av en fysisk utmaning :D. F var så himla söt tidigare idag: först kom han med sin fuskpolo och ville ha på sig den, sedan hämtade han sina tossor(/mockasiner), plockade isär dem och försökte ta på dem (genom att lägga dem på sina fötter, inte jätteeffektivt ;)) och när det inte fungerade så satte han dig i mitt knä så att jag skulle ta på dem, sen hämtade han en (min) vante som också skulle på och sedan var han visst färdig och sträckte armarna mot ytterdörren <3

Men så söt! :love:

A är lite mer bebis ur det perspektivet. Han vill helst vara naken. Jämt. Kläder är ett otyg. Brottningsmatcherna avlöser varandra, blöjor, kläder. Lite bättre blev blöjorna när vi bytte till easy up så han kan stå och få på dom i alla fall.

Hoppas att du mår bättre snart. Kanske värt att kolla upp om du har D-vitamin brist? Jag blir alltid extremt trött under vinterhalvåret och funderar på att kolla upp mina värden sen när bebis ploppat ut.

Uva: Här har vi också en liten som älskar att vara ute, ställer sig vid dörren och vill ut :p
Tyvärr försvann snön efter bara någon dag här så nu är det mest blött och lerigt ute, så blir mest barnvagnspromenader då jag är extremt otymplig med den stora magen och dottern går inte själv än. Har ingen bra tunnare overall som hon inte växt ur som funkar bra mot vätan heller. Nu tycker jag vintern kan komma!!

Alicia har lärt sig att man går ner från soffan/sängen med rumpan först, men ibland gör hon det för snabbt så hon faller bakåt. Tycker det är lite läskigt nu när hon försöker lära sig gå också, hon ramlar och slår sig en hel del :(

Här är vi inne i andra perioden med krångliga blöjbyten. Förra gången gick det över efter någon månad så hoppas att det gör de nu också. Tyvärr funkar inte easy up blöjorna för oss, hon blev röd i rumpan av dom. Men jag börjar få in snitsen och knäppa dom vanliga blöjorna när hon står upp. Lite smådrygt med bajsblöjorna bara när jag vill ha henne liggande, försöker avleda med olika saker hela tiden, fantasin börjar ta slut för de funkar inte med samma sak två ggr :P

Just nu måste jag bara få klaga lite. Jag blir vansinnig på z. Hon somnar så fint vid 19:30 och sover sedan ca 30-60 min för att sedan vakna och VÄGRA somna om. Hon är superpigg. Det värsta är att sonen hinner inte somna under den tiden hon sover utan han är på gränsen, så går jag över för att ta hand om Z skriker W och stannar jag kvar hos W skriker Z. Så hur jag än vänder mig har jag rumpan bak känns det som. Så alla tips hur man får både stora och småbarn att somna själva mottages tacksamt.

Just nu måste jag bara få klaga lite. Jag blir vansinnig på z. Hon somnar så fint vid 19:30 och sover sedan ca 30-60 min för att sedan vakna och VÄGRA somna om. Hon är superpigg. Det värsta är att sonen hinner inte somna under den tiden hon sover utan han är på gränsen, så går jag över för att ta hand om Z skriker W och stannar jag kvar hos W skriker Z. Så hur jag än vänder mig har jag rumpan bak känns det som. Så alla tips hur man får både stora och småbarn att somna själva mottages tacksamt.

Åh vad jag känner igen det där! A har varit likadan senaste veckan, men igår sov han som vanligt på kvällen igen. Förhoppningsvis var det någon fas som gått över. Vi kan ju bestämma det väl? ;)

Definitivt en fas. W brukar somna rätt så fort men det kommer perioder då han kan ligga vaken och snurra runt i nästan 1-2 timmar ( och ja han är trött klockan kan vara 22 på kvällen, det spelar ingen roll om han sover i vår eller sin säng), nu är han inne i en sådan period. Jag misstänker att det är julen och framförallt tomten som gör att han har svårt att slappna av och somna. Och ovan på Ws fas att ha svårt att somna så vaknar Z efter att ha sovit en liten stund bara. Jag tror att hon fortfarande är programmerad att sova två gånger om dagen, men första gången blir så lång och sen att hon inte somnar gång två förrän det är dags att sova för natten. Under julen kommer ju allt vara upp och ned så efter julen får jag ta ett ryck och försöka införa bättre rutiner så läggningen fungerar bättre.

Det som är bra just nu är att se hur syskonkärleken finns där. Z lyser upp hela hon när hon ser Wille och han pussar och kramar henne ofta och berättar hur mycket han älskar henne. Han ger henne inga tjuvnyp utan ropar på mig att jag ska hämta henne om hon förstör alltför mycket då han leker. Så äve om kvällarna är jobbiga är dagarna rätt så trevliga.

Här är det mestadels syskonkärlek. Ibland blir det dock svårt för storebror att uttrycka sig så då kan det bli lite "bråk". Man får inte glömma att storebror faktiskt inte är så stor än heller.

Ikväll somnade A i bilen hem. Så han sov mellan 18:50 och 19:20. Jag fick honom att somna nyss. I mitt knä. I soffan. Efter en timme i sängen först och sedan ytterligare en halvtimme i soffan.

Det var något annat ikväll också, men jag vet inte riktigt vad. Han är jättepipig såfort han inte står upp, blir jätteledsen när han ska ligga på rygg, 37,7 i temp. Eftersom jag inte visste vad jag skulle göra (det här är faktiskt första gången någon är uppe med honom när jag velat sova istället - bortsett från tidiga morgonar förstås), så det är ju nåt nytt! Hur som helst tryckte jag i honom Alvedon och nässpray (trots ingen nästäppa) och tippar på öroninflammation. Han somnade lagon i tid för att Alvedonen skulle ha verkat och jag tyckte att han reagerade vid öronen när jag tryckte där. Han har ju varit rosslig i andningen och hostat i flera veckor... Så nån förkylning har han ju i kroppen.

Aja, jag har någon paranoia för just öroninflammation. Vi får se hur det verkar i morgon och hålla tummarna för att BVC är öppet som vanligt.

Senast ändrad:

*kl*

Hoppas ni alla haft en bra jul. Här har det varit full rulle sedan julafton och först idag var det en vanlig lugn dag. Barnen blev överrösta med julklappar :) . F fattade inte riktigt poängen med det utan tyckte mest det var mysigt att sno julgranskulor från granen och att förstöra brorsans tågbana ;)

pizapcom10289656911510974171388196719671_zpsdca18795.jpg

Bifogar ett litet collage, rosa klänningen är från julafton och den i röd outfit från annandagen :) Stor tjej, snart 1 år nu ju!

A är lite mer bebis ur det perspektivet. Han vill helst vara naken. Jämt. Kläder är ett otyg. Brottningsmatcherna avlöser varandra, blöjor, kläder. Lite bättre blev blöjorna när vi bytte till easy up så han kan stå och få på dom i alla fall.

Det är mest mössor och vantar ("danta!") som väcker F:s entusiasm, kläder i övrigt och blöjor brukade fram till alldeles nyss som bäst resultera i någon sorts passiv acceptans. Men nu kan han, om han vill :p, hjälpa till att kliva i blöjorna. Och så har han börjar uppskatta att "hitta" kroppsdelarna när de kommer ut ur kläderna, tänk när livet var så lätt att lyckan var att hitta/se sin hand komma ut ur tröjärmen :D

!

Uva: Här har vi också en liten som älskar att vara ute, ställer sig vid dörren och vill ut :p
Tyvärr försvann snön efter bara någon dag här så nu är det mest blött och lerigt ute, så blir mest barnvagnspromenader då jag är extremt otymplig med den stora magen och dottern går inte själv än. Har ingen bra tunnare overall som hon inte växt ur som funkar bra mot vätan heller. Nu tycker jag vintern kan komma!!

Alicia har lärt sig att man går ner från soffan/sängen med rumpan först, men ibland gör hon det för snabbt så hon faller bakåt. Tycker det är lite läskigt nu när hon försöker lära sig gå också, hon ramlar och slår sig en hel del :(

Det är så galet att vi snart kommer att ha en liten storasyster här i tråden! När var det du är beräknad med småsyskonet, nu igen?

Annars tycker jag att utevistelse "på egen fot" kräver just att de går själva, även när man inte har någon mage att skylla på :). Nu i jul när sambon varit/är ledig har jag hunnit låta F spatsera omkring en del (i galonisar! Tusen gånger smidigare än overall, tacka värmen för det!) och jösses vad spännande han tycker att det är!

... och han har också hunnit lära sig det jag efterfrågade - att gå ner med rumpan först. Tyvärr tycker han fortfarande att det är en bra idé att ställa sig upp och slänga sig handlöst (förvisso oftast i soffan, men det vågar man ju inte rikigt lita på på håll) eller gå i soffan, så passandet har inte avtagit så värst än :p

Under julen kommer ju allt vara upp och ned så efter julen får jag ta ett ryck och försöka införa bättre rutiner så läggningen fungerar bättre.

Jag tror att du har rätt i det, att det kan hjälpa att se över hela dagsrutinen. Fast vem är jag att råda i frågan, F har vaknat två gånger hittills ikväll sen han somnade vid 18.30 och så har vi haft det typ varje kväll, jämt ;)

Aja, jag har någon paranoia för just öroninflammation. Vi får se hur det verkar i morgon och hålla tummarna för att BVC är öppet som vanligt.

Hur gammal är han?
Viktor här har just nu också öroninflammation. När vi var hos doktorn så fick vi det roliga beskedet att med barn över 1 år så behandlar man inte öroninflammation längre :eek:
Nu är viktor bara 7 månader så han fick antibiotika, men jag fasar för om han blir ett "öronbarn" (jag var det). Öroninflammation gör jävulskt ont, hur man kan ta bort behandlingen på det förstår jag inte... :(
(Om du åker in och kollar med doktorn får du gärna fråga om samma sak gäller hos er eller om det bara är vår vc som har det så..)

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 848
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 518
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
83 374
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
93 090
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar