Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

På intagningen för högskoleprov har den varit 0,7 ganska jämt de senaste åren på Mälardalens Högskola (som är den som är intressant), så det borde inte vara några problem om jag nu får 1,1. :) Både gymnasiebetyg och med komplettering har legat på knappa 17, så det är betydligt knepigare för min del. :p

Vilka snabba ungar ni har! A han tar sig fram längst möbler, men håller ma honom i händerna så hänger han i dem istället för att gå ordentligt. :)

Jag jämför med storebror och tycker att F är jättetidig, även om jag vet att det finns de som är betydligt "värre" :D. Fast det tar nog ett tag innan han går mer frekvent, tänker jag mig, vis av erfarenheten från stora (för honom tog det typ två månader från de första stegen på egen hand tills att han faktiskt tyckte att han kunde gå :p)

Jag kan också stolt meddela att F kan spela innebandy, sedan flera veckor tillbaka. Han går i alla fall med en liten barnklubba, petar på bollar/puckar med den och försöker följa efter dem för att peta igen. Storebror är dock inte helt imponerad över matchernas längd ;):D

Åh! Vad duktigt att spela bandy! :D måste se vad som händer om jag sätter en klubba i händerna på A (antagligen slår han väl nån med den - mest troligt sig själv).

Imorse skulle A resa sig mot toalettstolen. Han missbedömde avståndet (som så ofta på sista tiden tycker jag), och dunkade först pannan i stolen och sen i klinkergolvet... :( Två blåmärken pryder nu hans panna! Han passade förstås på när vi hade tid hos fotografen på eftermiddagen idag... Som är en helt annan historia... A var jätteduktig och satt i en låda i typ 40 min, men att få syskonen på samma bild var i princip omöjligt. Storebror är en herre med humör. Tack och lov verkar A vara av mer medgörligt slag än så länge i alla fall! ;)

Det känns rätt lovande uva! Jag hoppas jag kommer in :)

KL

Vad kul att läsa om alla kids som börjar gå nu! Ellie går allt mer utmed möbler och släpper då och då taget, även om hon inte går på egen hand än :D

Och bra jobbat trazel, på högskoleprovet!! Det låter ju som det gick bra! Håller tummarna för att du kommer in på utbildningen!

Här har jag åter igen börjat fundera på hur jag ska göra med unghästen. Har tränat henne ca 3 ggr per vecka nu sedan september med framför allt tömkörning och hon har gjort en del framsteg, blivit mer styrbar och lydig och jag har känt hoppet återvända med henne lite. Men sedan i förrgår när jag var på promenad med henne fick hon total fnatt och slet sig och sparkade till mig på armen hårt som fan (helt mitt fel förstås eftersom jag tappade fokus). Hela armen är helt jäkla svart! Jag har börjat fundera på om jag verkligen vill ha och träna en unghäst, det kommer ju liksom bli både blod svett och tårar innan det har blivit ens någorlunda häst av henne. Orkar jag och vill jag lägga ner det jobbet? Och vill jag ens utsätta mig för det här, hon hade ju lika gärna kunnat träffa mig i skallen liksom. Dessutom har jag ju två hästar till, ponnyn som jag rider och unghästens mamma som kommer hem om ett par månader, och kostar både tid och pengar. Funderar på om man ändå inte ska sälja hästskrället, men fan jag tycker ju så jäkla mycket om henne. :(

Gah kanske måste tänka med hjärnan och inte hjärtat den här gången?
Snälla ge mig någon vettig åsikt om detta, jag kan inte sova om nätterna som det är nu :crazy:

Ha i åtanke när du funderar att du inte kommer vara föräldraledig resten av livet heller. När du går tillbaka till jobb/plugg (minns inte hur du hade det), då kommer antagligen tiden vara väldigt dyrbar också.

Jag själv har ju prioriterat ner hästarna och rider inte alls nu. Jag vill ha tiden med mina barn medan de är små. :) När de blir större kommer jag kanske ta upp det igen, men inte nu. Livet består ju av prioriteringar och idag kommer barnen först (de kommer de väl alltid göra hoppas jag), sen att få ett jobb som jag faktiskt kan tycka om att gå till. Jag ska ju ändå jobba i 40 år till... ;)

Detta med hästar..... förstår precis hur du tänker och känner.
Jag är bara 24 år... men har redan hunnit äga 19 hästar. I somras sålde jag min egen uppfödning som då var 4 år, hon var verkligen mitt allt, helt underbar och sålde även med hennes föl. Jag har ångrat mig flertal gånger nu efter, samtidigt som jag vet hur bra hästarna har det i sitt nya hem och att ha unghäst kräver en hel del av oss som ryttare/människor. Så känns ändå beslutet rätt.

Just nu har jag bara ett avelsto som jag ska betäcka till våren och en shetlandsponny som sällskap. Troligtvis kommer en ridhäst att köpas längre fram... men då verkligen ett genom tänkt vall som grundar mycket på att man numera är mamma och allt som hör där till.
Sen samtidigt är det ju en ekonomiska biten och tiden... jag har haft svårt att hinna med 1 ridhäst medan jag har haft barn... och ska du då ha 2-3 st hästar... så får man verkligen satsa på det för att få loss tid till allt.

Om du just ska sälja din unghäst är ju bara du som kan bestämma, sålt är sålt, så du bör ju vara säker på ditt beslut och om det blir aktuellt god magkänsla angående ev köpare och nya hemmet. :)

Sen vet jag inte hur din relation är det till unghästs mamma, om du vill behålla henne? osv? Eller om du kan tänka dig att sälja henne ist för unghästen? Det praktiska med unghäst när man har småbarn är att man får mer tid över och att unghästen inte ska ridas/tränas fullt ut som en vuxen häst,.

Så lycka till. :)

Melli har här hemma utvecklas något enormt på väldigt kort tid, helt plötsligt från att inte kunna sitta upp själv, till att kunna det och ställa sig själv upp vid möbler och barngrinden. Helt otroligt! :) 9 månader och 1 vecka nu.

Här hemma har vi full fart med allt annat jag och sambon har köpt loss mer mark och stora stallbyggnader så nu ska jordbruksdelen utvecklas.... så måste börja funder aöver vilket dagis och fraförallt när man ska börja ha henne på dagis!

Z jobbar för fullt med att utveckla sitt gående,, hon går runt runt runt bordet i vardagsrummet och sedan går hon på små utflykter till TV eller väggen utan att hålla i sig. Hon har två tänder där nere som kommit upp och 4 stycken där upp som är så nära. Den ena ser ut att ha sprickigt igenom. Vilket gör att hon har varit ovanligt gnällig under ett par dagar. Det kan också vara så att hon har ont i halsen, då jag har redigt ont och risken att hon blivit smittad är överhängande.

Trazel, det ser ju lovande ut att du kommer börja plugga :)

A jobbar också på sitt gående. Han går så fort han får chansen, men om han går med stöd i händerna hänger han mest i dem fortfarande. Efter möbler och så går han utan problem och han släpper mellan soffan och soffbordet etc, men det blir aldrig helt utan stöd.

Åh! Vad duktigt att spela bandy! :D måste se vad som händer om jag sätter en klubba i händerna på A (antagligen slår han väl nån med den - mest troligt sig själv).

Här är det många timmars observation av storebror som visar sig genom bandyspelande... Men uppenbarligen tittar han på mig också ibland, för en annan favoritlek är att vispa runt med en visp i en kastrull ;). Jag tycker det är så roligt nu när han börjar visa att han begriper sig på saker som han tittat, tittat och tittat på :)

numma - vilket gångar-proffs hon verkar börja bli! :)

Hihi, det där med vispa i kastrull känner jag igen! :D A stod vid dockköket idag och ställde kastruller på plattorna och snurrade på rattarna för plattorna. Kan dock omöjligt komma från mig (eftersom vi har induktionshäll och inga rattar), men antagligen från storebror!

Innebandyklubborna har jag glömt, måste komma ihåg i morgon (som är min sovmooorgon)!;)

trazel och Chambery, tack för era kloka tankar och synpunkter!! :love:

Jag har vänt och vridit på det hela och pratat med min mamma, som äger 50% av unghästen. Hon är ju vår egen uppfödning, jag var med när hon föddes och den första som rörde vid henne och vi älskar henne så det är inget lätt beslut, men vi har bestämt att sätta ut en annons om försäljning alternativt leasing och se vad vi får för svar. Mest eftersom, som ni skriver, tiden kommer att bli väldigt dyrbar nu när jag börjar jobba och jag tror hon kommer att kräva en hel del tid om det ska bli häst av henne. Jag har funderat på det här fram och tillbaka i ca 1 år nu, så jag är ändå rätt säker på att det är rätt beslut, förutsatt att rätt hem dyker upp. Jag har verkligen nedprioriterat hästarna ett par snäpp sedan jag blev gravid, men känner att jag inte kan lägga ner det helt ens för en period eftersom de får mig att må så himla mycket bättre psykiskt = jag blir en bättre mamma tror jag :)

Chambery: jag har funderat just på detta om vilken av hästarna jag i så fall borde göra mig av med och det är jättesvårt! Just nu känns det som att unghästen kommer att kräva en del tid och kanske vore det bättre om hon hamnade hos någon som är duktigare än jag, som kanske kan ge henne en chans på travbanan framöver. Mamman är en ganska nervig och svårriden häst, men har inte så mycket emot att mest gå i hagen så jag skulle inte ha så dåligt samvete om hon skulle få gå lite på halvfart när hon kommer tillbaka, typ någon körtur eller promenad ett par gånger i veckan men annars vara haghäst. Å andra sidan trivs mamman allra bäst med att gå som fölsto, men det har jag ingen möjlighet att erbjuda henne just nu (kanske lite längre fram).

En fundering idag... Hur har ni andra gjort dessa månader när barnen är små? När ni själva varit dåliga/sjuka, Alltså när man mår så dåligt att man helst hade behöft ligga i sängen för att bli frisk snabbt.?

Tanken slog mig när jag började må dåligt igår kväll.... har ont i halsen, är jätte förkyld och väldigt hes, får inte fram ett ljud. Trodde det mesta skulle gå över under natten, men imorse var jag ännu sämre och hade 39,5 i feber som sjönk till 38,8 med febernedsättande. Jag sa redan då till sambon när jag låg i sängen att jag mådde väldigt dåligt, och endå körde han till jobb! :(

Hur har ni delat upp de?

När jag varit så dålig att jag inte kunnat ta hand om barnen har sambon varit hemma. Det hände ju en hel del under våren med mina konstanta mjölkstockningar och tillhörande 40 graders feber. Nu i höst har han fått komma hem en dag eftersom jag hade så ont i min nacke/rygg (efter min gamla wiplashskada) att jag inte kunde lyfta armarna.

När barnet blivit 8 månader får den andra föräldern ta VAB. Är barnet yngre får den ta vanliga föräldradagar. Men man har samma rättighet att gå från jobbet som vid helt vanlig VAB.

Jag har tack och lov inte varit så dålig så jag har haft hög feber, men skrev ett klagoinlägg för några sidor sedan då jag var förkyld och kraftlös och sambon gav sig iväg till jobbet. Det är ingen rolig känsla.

Själv börjar jag bli lite förväntansfull. I morgon bär det av till Gran Canaria. Det enda jag är lite nervös över är maten för Z. Vi bor på hotell med all inclusive, men jag vet inte hur mycket av den maten hon kan äta och jag har inte lust att ta med en massa barnmatsburkar som hon ändå ratar för hon vill äta samma sak som oss. (vilket händer stundtals hemma) Hon ammar ju fortfarande och om jag tar med ett paket gröt och några fruktsugisar kommer hon inte att svälta ihjäl. Det är ju inte världens ände vi ska till så det finns ju med all säkerhet någon mataffär som har barnmat om jag behöver komplettera. När W är på förskolan ska jag packa och jag har köpt en paraplyvagn på blocket så om några timmar är vi redo för äventyr.

*kl*

Här hemma så är de gående till 50% och så krypande resten. Hon älskar att gå och gör det alltid om hon inte är precis nyvaken eller precis innan sovdags. Det var kalaset där 1 månad äldre kusinen som gick omkring som gjorde att det lossnade helt. Hon såg kusinen och skulle härma henne, då såg man också hur liten F är. Ungefär 2 kg lättare och 10-15 cm kortare :D

I övrigt så är det en donna med temperament, och får hon inte leka med storebror så vrålas det argt och så går hon efter hans hår. Han är väl inte alltid den mest bussiga heller alla gånger så det är tidiga syskonbråk här hemma :D

Men som de älskar varandra. Ofta så sitter de och leker med bilar ihop (varför ska man leka med leksaker anpassade för bebisar när man kan krocka med bilar? :p ) eller så busar de i bäddsoffan som numera alltid är utbäddad. Lillan klättrar mer än gärna och tar sig upp i storebrorsans kritter-säng, halvt livsfarligt. Ibland hjälper även hennes storebror henne upp i möbler som hon ännu inte kommer upp i själv :cautious: Ständig passning.

Så det är inte mycket tid till att sitta här och hålla sig uppdaterad numer. Fullt upp att sköta ruljans med barn, hund, kaniner och lägenhet. Skönt att man inte har hus, fast fördelen är väl där att man kunnat slänga ut ungarna på gräsmattan :D

Vi fick tillbringa förra helgen på spa jag och mannen, medans barnen var hos mina föräldrar. Så fruktansvärt skönt med lite avkoppling, lite tid bara vi två. Barnen hade superkul och led inte ett dugg av att vara ifrån sina tjatiga föräldrar :crazy:

Bvc avbokade tiden men fick aldrig någon ny, så ska be om en ny tid då jag är nyfiken på hur stor lillan blivit. 68or är fortfarande det som passar så gissar på att hon ligger där någonstans i längd. :)

Och senare idag ska jag hem till kompisen som fick en liten tös för 4 veckor sen, äntligen har mina jämnåriga börjat skaffa barn så jag är inte helt ensam längre :D

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 848
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 518
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
83 374
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
93 090
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar