Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3
Hur gör ni med sötsaker/fikabröd? Jag är den "elaka" sorten som inte låter Alicia äta sånt i vanliga fall. Hon fick smaka lite tårta när hon fyllde år, men i övrigt har hon aldrig ätit nå fikabröd och visar inte heller nåt större intresse att hon vill ha det om vi fikar. Hon blir nöjd om hon får smörgåsrån eller frukt istället.
Hehe, idag stod sambon och pratade om lönesamtalen på sitt jobb och sa något om att/om alla skulle "få sin del av kakan", och det hörde genast små öron och F började genast prata om "koko" (=kaka)
. Det blev lite mycket med jul, nyår, storebrors födelsedag (med ett gäng kalas) och den egna födelsedagen... Fast min filosofi är såhär: så länge de nöjer sig med ett alternativ när man själv äter sötsaker, så får de det. När de inte längre nöjer sig, så får man helt enkelt inse att de s a s ärver ens egna vanor och begränsa sig själv om man tycker att det blir för mycket. F har varit tidigare än storebror på att få (vilja) smaka, tror att det är vanligt att småsyskon inspireras av storasyskonen där.
Annars tycker jag att det händer mycket språk/förståelsemässigt nu. F säger ett helt gäng ord, förstår ganska många uppmaningar, tar ibland nejsägarrundor som innebär att han går runt i lägenheten och säger "nänänä" åt allt som han vet att han inte får göra
, älskar att läsa och har väldigt bestämda åsikter om vilka böcker det ska vara. Skulle han mot all förmodan hämta fel bok så går han iväg efter en sida
, medan han har väldig koll på storyn i favoritböckerna och "spelar med" i gesterna som jag brukar göra när jag läser för att förtydliga vad som händer. Ikväll visade han hur väl han hängde med i rörelserna i Imse vimse spindel också
. Vi har också börjar köra blöjfritt hemma sedan ett par veckor, och jag hoppas att vi ska lyckas fortsätta med det fastän vi just nu satt på blöjan igen för att han är dålig i magen. Hittills har han i alla fall inte börjat kissa i den igen, utan gör det på pottan.
Sover gör han en gång om dagen och rätt bra på natten känns det som, förutom att han hinner vakna sjuttielva gånger på kvällen innan jag kommer och lägger mig. Mornarna tenderar fortfarande att vara obekvämt tidiga...
Hm... Det var något mer jag skulle uppdatera er om tror jag... Men vad det var har jag visst helt glömt bort! Hoppas ni hänger kvar och uppdaterar vidare!