Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Smulan, vilken fin mage :) Jag har också tur med min hund, han är en liten nätt sak på nästan 4,5kg och helt nöjd med korta kisspromenader tills husse kommer hem. Jag är verkligen tacksam att jag har en hund som kräver så lite motion.

kl

Jag är så trött på detta nu. Är ju sjukskriven pga av onda sd, igår låg jag på soffan i 1,5h efter att ha varit ute 10min med hunden och trodde att bebisen var på väg. Som tur var lugnade det ner sig. Däremot är jag dödligt uttråkad, jag kan ju inte göra nånting utan att det sätter igång... :( Jag blir deppig när jag har för lite att göra och inte träffar några människor, vilket innebär att jag är sur och irriterad när sambon äntligen kommer hem. Det enda jag har lust och kan göra är baka, men det är bara jag som äter det och vill ju inte gå upp mer än nödvändigt.

Tack!:)

Förstår hur du känner. Jobbar inte heller just nu (dock pga att vik tagit slut) och blir också deppig när jag inte har fullt upp. Har varit på en del jobbintervjuer men man ser att de oftast redan sorterat bort en när man kommer in och de får syn på magen. Kan ju erkänna att jag inte orkar engagera mig överdrivet mycket i jobbsökande nu heller med bebis som kommer om inte alltför lång tid samt att tanken är att jag ska börja plugga i augusti nästa år.
Vi håller visserligen på att renovera vardagsrummet men riva upp golvplankor håller jag mig ifrån. Får hoppas det blir mer för mig att göra när väggarna ska målas sen.

Låter jättejobbigt med dina sd..:( Är vila det enda som hjälper? Det är inte så att du är sådär pysslig av dig så du kan sticka koftor och bygga mobiler?;)

kl

Nu har vi varit på vårat sista ultraljud för att kolla bebisens njurar. Nu ser allting jättebra ut! Bäckenet är inte vidgat, njurarna är helt normala och dessutom fick vi se honom vinka, andas och veta att han väger cirka 3000 gram :D Det såg annars otroligt trångt ut därinne, kan ju inte vara speciellt bekvämt.
Andra glädjande besked är att han ligger med huvudet nedåt. Jag har varit jätteorolig över sätesbjudning då han inte velat vända på sig förut, men nu slipper jag hemska vändningsförsök på sjukhuset, tjoho!
Jag och sambon firade med att äta god mat och sen åkte vi och shoppade lite bebisstrumpor och en body, så nu har vi i princip allt. Nästa resa till stan blir förlossningen. Vi har också varit och skrivit på papper för det där "faderskapserkännandet". Jösses, vad byråkratist det kändes. Men skönt att ha det gjort innan så man inte behöver tänka på såna tråkiga saker precis när man kommit hem med bebisen sen.

På minussidan är att jag fått foglossningar och numera enbart kan röra mig i en myras hastighet. Skönt att vi får tillträde till huset på fredag och kan börja flytta in direkt. Så att jag slipper "lägenhet tre trappor upp utan hiss" de återstående 4-6 veckorna av min graviditet...

Senast ändrad:

Riva golvplankor är nog bra att hålla sig ifrån :)

Vila är det enda som funkar tyvärr, bara att gå nerför trappan inomhus ger sd. Är inte vidare pysslig av mig förutom matlagning och bakning, men å andra sidan gillar jag att läsa så det gör jag mkt. Har också full koll på vad som går på tv dagtid :grin:

Vad skönt att allt såg bra ut! Vi ska också gå och erkänna faderskapet fast först i december. Tänker som du att det är skönt att ha det avklarat innan bebisen kommer.

Drygt med foglossning, tänk på dig själv och låt alla andra flytta och bära tunga kartonger.

Men så skönt att allt såg bra ut!!

Litchie: Är du baksugen kan jag tipsa om lussekatter, rackarns så gott det var :d

*kl*
Har sovit två timmar inatt, fråga mig inte varför för det finns ingen som helst anledning men vaken och pigg som en lärka är jag och har så varit ett tag... Ska snart ut och rasta hundarna i soluppgången och sedan sätta mig i soffan med en lussekatt och dagens andra kopp te i väntan på att klockan ska gå så att dagens enda måste, en träff med bm, kan bli avklarad!

Mums, lussebullar låter gott. Det får det kanske bli :)

Kanske kroppen som förbereder sig på att liten är på väg ut och försöker vänja sig vid mindre sömn. Hoppas allt går bra hos bm.

Jag hoppas att det är så...

*kl*

Hos BM gick det sådär, blodtrycket låg högt för att vara jag (som brukar ligga på strax över hundra, denna gången på 138) men det var fortfarande inom gränsen för vad som är ok, ingen äggvita men med svullnaden som tilltagit så extremt ville hon ev kolla mig en gång i veckan då hon misstänkte havandeskapsförgiftning. Dessutom så skulle jag tillbaka imorgon för något gallprov (?) eller vad det nu var, har en ruskig klåda på magen och händer samt fötter, på magen har jag fått nå utslag/prickar och hon mumlade om någonting pup eller något annat som det kunde vara... (oj vad jag kommer ihåg mycket av vad hon sa, inte riktigt...) hursom så skulle jag tillbaka imorgon för prov, och det skulle göras fastande, great, jag blir nämligen inte lite grinig utan frukost... :angel:

Helt plötsligt kändes det som mycket, om än det inte behöver vara varken någonting på provet som ska tas imorgon eller någon havandeskapsförgiftning. Jag vill bara ha ut bebben på utsidan nu så att jag får vara mig själv igen, att kunna gå i mina 41 istället för sambons 45 skulle kännas som rena lyxen nu... 36+5 idag iaf så snart är det ju fritt fram, den lilla ska bara inse det också... :D

Jag skulle kanske hållit tyst :( Hoppas det inte utvecklar sig till Hf. Puppp är inte heller vidare skoj så hoppas verkligen att du slipper det. Lycka till med provtagningen imorgon!

Sen vore det väldigt skönt om nov bara ville ta och flyga förbi nu så väntan kan börja på riktigt!! :)

Det är inte ditt fel :D

Jag både hoppas och tror att allt kommer gå bra imorgon och att proverna inte visar någonting, liten lär nog må prima och bo där inne till julafton... Och ja, november kan väldigt gärna få flyga iväg! Vi är ju beräknade till 1 dec, så jag hoppas att jag inte behöver vara gravid speciellt länge, eller eg inte alls i dec men den som lever får se! :)

*kl*

Hur har ni andra gjort med ev förberedelser inför bebisens hemkomst, förlossning och annat? Funderar på om jag ska packa någon väska snart, just in case, men vad ska man ha i den? Har tvättat babykläder och ska tvätta lite filtar och påslakan och annat någon dag. Får se om sambon kommer ihåg att ta hem spjälsängen ifrån svärföräldrarna nu i em, inte för att det är någon kris men det kan ju vara bra om den är hemma så att den går fort att skruva ihop när man behöver iaf.

Förlossningsbrev, är det någon som tänkt skriva ett sådant? Har skrivit någon sammanfattning med bm, är det nödvändigt att komplettera med ett förlossningsbrev då eller blir det kaka på kaka?

Usch, det där med fastande inför provtagning är superjobbigt. Jag måste ha frukost direkt på morgonen för att bli människa.

Nu ska jag ha senare än dig, först i slutet på januari. Men vi har gjort iordning rummet till bebisen, satt ihop spjälsängen och köpt lite möbler. Behöver en matta och några lampor. Det är mest sambon som vill "boa" in rummet, själv vill jag mest handla kläder :) men fint blir det i rummet. Det stora som är kvar att köpa är skötbord och vi vet vilket vi vill ha, så fet köper vi efter jul.

Bb-väskan tänkte jag packa innan jul, har ju blivit varnad att det kan sätta igång tidigare då jag har så mkt sd. Det känns som om folk packar hela bohaget om man läser på fl. Men jag tänker väl sköna kläder til mig, kläder till bebisen, amningsbh och necessär.

Vilket babyskydd har ni köpt? Vi köpte maxi cosi cabrio fix, tror jag det hette.

Jo jag har ju haft en del sammandragningar, som nu dock, lagom till att det är ok för den att komma enligt läkarna, ja då upphör dom mystiskt :cool:

Vi köpte ett britax plus med bas, det kom närmare än maxi cosi så det kändes lättare att bära och de var lika säkra. Vi valde mellan maxi cosi och britax eftersom att vi ville ha bas som inte sätts fast med isofix samt 5 punkts bälte.

Amningsbh, vart hittar man en sån? Hur ska man veta vilken storlek man ska ha? Jag har hrm... 80 f i vanliga fall, och mina bhsar sitter tajt nu minst sagt, samtidigt så borde ju brösten bli ännu större när mjölken rinner till, eller? Jag har ingen aning, men inser att en borde kanske vara bra att ha hemma iaf.

Jag har 70e nu under grav och tänkte köpa en sån mjuk variant, typ i resår och liknar en sportbh. Finns massa märken, kolla exempelvis jollyroom. Så kan man köpa stadigare variant när man vet vad storleken slutar på. Sen hittade jag på lindex amningslinnen, det tänkte jag också införskaffa ett par.

Vi köpte en bas till som går att fästa med både isofix och bälte, kändes smidigt.

Kan tipsa om apotekets bh. Den är flexibel som kan vara bra när man får dolly parton tuttarna första dagarna och sen när det lugnat ner sig och man vet vilken storlek man får så kan man köpa en amningsbh. Annars om du vill köpa en riktigt amnings-bh nu direkt så finns det på Lindex, hm och kappahl. Kom ihåg att köpa en utan bygel! Sen när jag köpta förra gången så sa dom att du skulle få plats med en hand innför kupan utan att det va för tajt. Ifall man köper i slutet av graviditeten. Jag lär nog köpa någon ny amnings-bh den här gången för tycker inte att nån av dom jag har är spciellt sköna.

Ang. att boa så har jag kännt mig väldigt klar fram tills för någon dag sen. Nu känns det som att ingenting är föreberett. Sängen vi skulle låna passar dåligt så vill köpa en annan men sambon tycker jag är fjantig och att vi kan ha mini imellan oss. Men jag vill inte ha bebis på utsidan i sängen utan att ha något som stoppar där. Det va drygt att gå upp och hämta bebis för varje amning sist och enformigt att bara ligga på höger sida. Jag blir så stel då :( Så nu vet jag inte alls hur jag ska göra. Spjälsängen vi har sen innan som är våran är upptagen av storebror. Dessutom har jag blivit arg på våran P&t vagn och vill byta ut den nu när vi inte behöver ha en smal syskonvagn längre. Men kommer nog aldrig lyckas få den såld. Känns kul att man varit förberedd så länge och nu när det är en månad kvar då känns det som att ingenting är klart.

Har börjar skriva listan till bb väskan. Dumt nog så hittar jag inte listan jag skrev förra gången för jag tycker att jag fick med mig det jag behövde då.

Känns mig tom och helt oförberedd och sen har jag läst alldeles för många "när kom andra barnet trådar" och då har majoriteten gått över mer med andra barnet så nu kommer jag säkert lyckas pricka julafton eller ännu senare :(

förlåt för allt gnäll. :(

Man behöver gnälla av sig ibland!

Tack för tipset, apotekets har jag hört mycket gott om så jag ska nog införskaffa en sådann så köper jag en riktigt senare.

Vad jobbigt att inte känna sig förberedd, med säng och vagn och så. Får du inte er vagn såld innan mini tittar ut så sitter du ju iaf inte utan, och angående säng så är ju det viktigt att så sova bra, och kan man hitta en lösning för liten som underlättar så är valet enkelt, får hoppas sambon din inser det:) Vi hade en plan om att låta sambon bygga en som går mot vår säng, men vi provar först med vanlig spjälsäng bredvid, fungerar det inte så får vi ordna någonting annat då...

Och då kanske vi föder samtidigt, runt jul... Här får man gå över 3 veckor, det ger oss ett igångsättningsdatum på 22 dec, och det kan ju ta ett dygn eller två efter, så i värsta fall så får vi en liten som tittar ut på julafton :crazy:

Vi får gå över 3v här också och det ger mig ett sista datum på 3 januari. Känns inge kul alls. Förra gången satte det igång på bf+4 så jag hoppas det håller sig däromkring den här gången också. Julafton ligger på bf+11.

Kan säga att det finns ingen som kommer bli så förvånad som jag om det mot förmodan sätter igång innan bf. Det kommer jag aldrig tro på innan jag jag ligger där med krystvärkar :p

Åh vad jag önskar att jag hade din inställning! Själv går jag runt här med mensvärk och ilningar mellan benen och bara längtar tills det blir värre... Att slemproppen gick för en vecka sedan, till ingen nytta visst hjälper ju inte heller om än jag vet att det behöver vara ett tecken på att det sätter igång.

Fixa det där med faderskapet måste vi också göra.
Måste man göra det i kommun man är skriven?
Enda personen som jobbar med det där, är samma som hade hand om vårdnadstvisten om Isak. En fruktansvärt otrevlig människa!
Någon som vet? Vore bra om man kunde göra det någon annanstans.

Har suttit och spelat Munchkin nyss, på en hård stol.
Så nu har jag asont i ryggen, måste börja sitta på en kudde tror jag.
Alla fall på så hårda stolar.
Just nu sitter jag och gosar med svärföräldrarnas katt Ester :love:

Packa väska har jag tänkt göra någon dag.
Likaså att bära in spjälsängen i sovrummet.
Önskar så att vi hade ett rum att inreda till bebisrum.
Att få tapetsera eller måla, ha fina möbler och verkligen göra barnkammare. Men vi har inget mer rum till det och det gör mig ledsen när
jag tänker på det. Jag vill ju så gärna. Vill ha loss pengar så vi kan göra klart Isaks rum också. Vill måla väggarna och hans möbler.

Är bara lite less på våran hus med minitomt.
Massor som måste rustas, vi kan inte gå runt huset och skulle behöva ett till rum. Urk.

Senast ändrad:

Hoppas gör jag hela tiden att det ska starta tidigare men det får gärna vänta till 38+0 så vi slipper hamna på neo(känner lite för många som är inlagade där just nu). Men jag tror verkligen inte att jag har sån tur att jag föder före bf, det kommer aldrig hända oavsett hur mkt jag hoppas på det. :grin:

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
334
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 160
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar