Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Va skönt att proverna ser bra ut och hoppas att dom forsätter gör det! Hur är det med svullnaden nu?

Här är det dax för bm besök imorgon igen. Faktiskt så känns det som det va länge sen jag va där även om det bara va 2v sen sist. Imorgon kan även sambon få följa med då sonen får åka till dagis lite tidigare. Kom på här om dagen att jag glömt av att ta mina järntabletter varannan dag så nu har jag tagit varje dag i några dagar så hoppas på att det inte har kraschat allt för mkt. :)

Jo det är skönt. Svullnaden är dock fortfarande inte rolig, har svällt i ansiktet också så jag ser ut som en blåsfisk :o och händerna är bortdomnade och fötterna helt ömma, men men...

Hoppas allt är lugnt med järnvärdet för din del. :)

Usch lider med dig som måste svälla så mkt :( Hoppas bebis bestämmer sig för att titta ut snart!

Jag börjar tycka lite synd om mig själv också, fy sjutton vad less jag är... Hoppas det är över snart! För vad jag förstått finns det ingenting man kan göra åt svullnaden, annars än att ploppa bebis, men trots "mensvärk" för jämnan (är det det som man kallar förvärkar?) så verkar den inte ha några planer på att komma ut... Lär säkert föda på julafton.

Nejdå plötsligt händer det sägs det! :) Tänk va smal och fin du kommer känna dig dagen efter fl och jäääklar va du kommer få kissa ;) Vi får tala vett med våra bebisar att dom allt får låta bli julafton! :)

Minns förra graviditeten när jag va en vecka i göteborg och jobbade på horse showen. Minimalt med sömn och gick hela dagarna gjorde att mina fötter och ben såg groteska ut. När jag sen väl kom hem efter en bilresa på 7h vilket inte gjorde det bättre så sov jag i 10h och när jag vaknar på morgonen så såg jag ut att ha tappat 10kilo över en natt. Sån sjuk skillnad bara efter en natts ordentlig sömn! Det va verkligen skönt åt benen att bli av med allt vatten också!

KL
Emor: Hoppas bebis tittar ut snart så du blir fri från svullnaden.
Undrar om det är några i tråden som kommer föda på samma dag :D

Var hos bm idag, blodtrycket var högt (150 95 ) men annars var allt bra.
Så jag får gå dit 1 g i veckan men behöver inte göra så mycket mer. Försöker vila så mycket som möjligt bara.

Känns som att man aldrig kommer bli smal och fin igen, haha! Men men, tids nog, om inte annat får jag väl ut och promenera med vagnen som en tok.

Och jag kan förstå att dina ben blev svullna sist, men oj så kul det lät med horse showen!

Mirre: Tja den som lever får se! Är väl inte alls omöjligt, nu var det ett tag sedan jag såg listaj men visst har vi ganska tajta datum där i början iaf? Hoppas att blodtrycket sjunker för din del, tur dom vill hålla lite extra koll på dig. :)

kl

Och jag ligger fortfarande hemma på soffan... Vissa dagar är ändå ganska okej medan vissa är hemska med massor med sd. Men jag förväntar mig ju att förlossningen kommer gå hur snabbt och enkelt som helst då min livmoder inte gjort annat än att öva sig sen v 17 ;)

Vecka 30 idag, 78 dagar kvar. Känns som om tiden går fort nu. Och det är verkligen full aktivitet i magen hela tiden. Vaknat ofta på nätterna och kan inte somna om. För att inte tala om alla konstiga drömmar. Minst ett par gånger i veckan vaknar jag och är arg på sambon för att han lämnat mig eller liknande i en dröm.

Förresten, ska man tvätta vagnen innan? Har en vagn där alla tygdelar går att ta av och tvätta, men är det verkligen nödvändigt? Räcker det inte med att tvätta åkpåse, filtar, påslakan och täcken? Och hur är det med sköljmedel, får man använda det?

Vi har tvättat allt, tyckte det var lika bra.
Är ju ändå 3½ år sedan den användes.
Så nu står den bäddad och klar i hallen, redo att användas igen.
Hoppas du får en enkel förlossning och slipper fler konstiga drömmar.

Emor: Ja jag har för mig det, vore ju lite kul om det blev några bebisar födda samtidigt:D

Jag tvättade inte vagnen förra gången när den va ny, har inte heller tvättat syskonvagnen.
Har inte tvättat någon av dom nu heller men det blir rena lakan och filtar iaf så det som är närmast bebis är iaf tvättat. Tyckte det känndes onödigt att tvätta en ny vagn, om alla kemikalier ska försvinna lär den tvättas massor av gånger iaf och det vill jag inte göra.
Vi använder parfymfritt tvätt och sköljmedel.

Har varit till bm nu på fm iaf.

Magen har tagit ett rejält skutt och hoppat upp på normalkurvan till 33cm. Blev aldrig större än 34cm förra gången så får väll se om det bär iväg nå mer. Helst inte då jag gärna hoppar över bristningarna den här gången också. :o
Bt: 110/60
Hl: 144
Järn: 120 tror jag hon sa det är iaf riktigt bra det här gången skönt nog! :)

Huvudet va neråt men inte fixerat, får se om mini väljer att inte vara det förens det är dax.

Vad mäts järn i egentligen? Vad är normalvärdet?
Jag hade 10... det är ju jättelågt om man jämför! Vad brukar man ligga på?

Skönt att allt såg bra ut med järnvärdet! Och hoppa över bristningar, gud vilken lyx... Jag ser ut som jag haft halva sveriges katter som klöst på magen, dom kom redan innan v 20 och har inte direkt blivit färre...

Visst är det ganska vanligt att andra barnet inte fixerar sig förräns vid förlossningen?

Litchie: Jag har inte tvättat vagnen, ska tvätta åkpåsen har jag tänkt, i vårt fall ska det ju inte vara så krångligt då valet slutligen föll på en voksi classic så om jag förstått det rätt är den ganska lättvättad, har inte packat upp den än dock men får nog ta och göra det :o Har lite sängkläder att tvätta också...

Så sade min bm också.
Är visst inte säkert att barnet fixerar sig alls andra gången

Vad mäts järn i egentligen? Vad är normalvärdet?
Jag hade 10... det är ju jättelågt om man jämför! Vad brukar man ligga på?

Man mäter väl två olika typer av järnvärden numera? Dels ens järndepåer (ferritin) och dels ens järnvärde (hb) och det är vitt skilda siffror som är bra respektive dåligt på dessa två.

Jag har exempelvis 67 i ferritin och 121 i hb - vid förra mätningen i alla fall, det kan ju såklart ändras hur som helst nästan. Men jag har så bra värden så att inga järntabletter behövs. Enligt min BM kan man ha dåliga depåer men bra värden, och tvärtom också. Så man kan alltså behöva äta järntabletter för båda delarna, eftersom dom båda helst ska ligga på topp. Hb mäter man med stick i fingret, ferritinet tas via riktigt blodprov och skickas till labbet för att läsas av.

Så fick jag det förklarat för mig i alla fall!

I övrigt så har ju vi ett TUL inbokat den 30:e november, och då får jag väl ny tid för nästa besök antar jag. Har rätt så sällan mellan gångerna, eftersom att jag är omföderska och allting än så länge är tiptop. Har varit på två besök hos min BM, plus en inskrivning som sköttes av en vikarierande BM. Sen ett läkarbesök för att boka datum för snittet, där ännu ett UL gjordes för att kolla BF igen. Är uppe i fyra stycken UL nu, och ska göra ett femte snart då.
Tror att jag bara har 1-2 besök till hos BM innan snittet, och det känns himla skönt. Är i v 32 nu enligt RUL, och det är datumet som MVC går efter.

Nu är det 49 dagar kvar tills vi får träffa lillskruttan :)

Justja, kan slänga ut en fråga också!

Jag ska ringa FK och fråga, men skjuter upp det konstant för deras enorma köer och väntetider jämt.. Min sambo ska vara föräldraledig direkt från början, men hur gör man egentligen med FK där? Enligt moderskapsintyget så har jag BF den 17:e januari, men dottern kommer ju att födas den 4:e jan. Så det skulle vara väldigt skönt om man kunde anmäla och fixa med det där redan nu, istället för att "akut" behöva ta itu med det så fort hon är född. Vi ska snart till kommunen/soc för att skriva under papper om hans faderskap, så att det också är klart i god tid.
Eller måste man helt enkelt vänta på att det skickas iväg papper om hennes födelse?

Själv har jag ingen koll alls, med förra barnet så tog jag allting själv och det är ju himla enkelt via webben och det kunde jag fixa i förtid.

Kan tyvärr inte svara på din fråga, däremot det där med de ökända telefonköerna måste jag säga att jag har sluppit! Det kanske handlar om vilken tid på dygnet man ringer, eller så har jag bara haft tur. Men jag har aldrig behövt vänta mer än ett par minuter på att få prata med någon på fk.

kl
Fy så tungt det är nu. Men nattsömnen är helt underbar! Förut vaknade jag varje gång jag skulle vända på mig, jag var tvungen att gå upp på toaletten minst en gång /natt osv. Men den senaste veckan har jag sovit från halv åtta tills väckarklockan ringt alla gånger. God nattsömn är något jag tagit för given tidigare, men nu är den som en "skänk från ovan" :) Orkar så mycket mer på jobbet och igår kunde jag till och med åka till hundklubben och träna hunden, åka och handla och laga lite mat. Vardagslyx!

Vecka 36+ 4 nu. Har drygt två veckor kvar att jobba, vi ska hinna flytta och så är det allt annat som ska ordnas inför bebisens ankomst.. Men först tänkte jag åka på mitt livs sista lydnadsläger som "barnlös", får passa på nu för det lär ju inte bli så ofta den närmsta framtiden :)

Man mäter väl två olika typer av järnvärden numera? Dels ens järndepåer (ferritin) och dels ens järnvärde (hb) och det är vitt skilda siffror som är bra respektive dåligt på dessa två.

Jag har exempelvis 67 i ferritin och 121 i hb - vid förra mätningen i alla fall, det kan ju såklart ändras hur som helst nästan. Men jag har så bra värden så att inga järntabletter behövs. Enligt min BM kan man ha dåliga depåer men bra värden, och tvärtom också. Så man kan alltså behöva äta järntabletter för båda delarna, eftersom dom båda helst ska ligga på topp. Hb mäter man med stick i fingret, ferritinet tas via riktigt blodprov och skickas till labbet för att läsas av.

Så fick jag det förklarat för mig i alla fall!

Aha, det kan nog stämma! Var ett svar ifrån labbet så det måste ju varit ferritin som var lågt :) Tack :)

Jag har gett upp att ringa fk, mailar istället.
Har fått snabba och bra svar vare gång så nu kör jag bara på det.

Är i v 37+3 nu, helt sjukt vad fort det går.
Fick en kommentar idag "det ser ut som du ska få ett helt stim ju"
Tack för det..:crazy:
Så nu vill jag mest att det ska vara klart, samtidigt som jag gärna skjuter på det lite till ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
334
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 160
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare