Vinterföräldrar 16/17 del 3

Frossa inatt. Flashbacks till förra frossan (innan förlossningen) och allt jobbigt kring förlossningen. Försöker undvika stresspåslaget. Går halvbra. Ingen uppmätt feber, men det hade jag ju inte då heller, förrän de kollade det på Förlossningen.
Har svettats som tusan under småtimmarna, när Knoddrick liggammat. Hoppas på att det här "bara" är nån variant av mjölkstockning. De närmaste timmarna får utvisa det...

:yuck:

Fick frossa,svettningar nattetid när mjölken steg. Fick byta tröja 2-3 gånger/natt pga rinnande bröst och svettningar

Så mycket som jag gråtit sen förlossningen har jag nog aldrig gjort i hela mitt liv, börjar undra över om jag verkligen kan skylla på hormonomställningen eller om det är dags att ta upp det med tex bvc-ssk.

Hur längesen är det du fick barn? Jag hade pratat med BVC, jag grät och mådde riktigt dåligt i 2 veckor. Va rädd för förlossningsdepression och visste med mig att ju tidigare man fångar upp de desto snabbare mår man bättre ❤️

Fick frossa,svettningar nattetid när mjölken steg. Fick byta tröja 2-3 gånger/natt pga rinnande bröst och svettningar
Tror och hoppas det är likadant här. Men höstens bagage väcker hjärnspöken som är envisa. Har ammat ur en gång och mår lite bättre. Tänkte pumpa strax och se om det hjälper nåt.
Ditt svar slog ner spökena rätt så hårt. Tack. :heart

Hoppas verkligen jag kan hitta sätt att komma ifrån stressen och ångesten. Har kommit en bit på vägen under hösten, men har långt kvar.

Tror och hoppas det är likadant här. Men höstens bagage väcker hjärnspöken som är envisa. Har ammat ur en gång och mår lite bättre. Tänkte pumpa strax och se om det hjälper nåt.
Ditt svar slog ner spökena rätt så hårt. Tack. :heart

Hoppas verkligen jag kan hitta sätt att komma ifrån stressen och ångesten. Har kommit en bit på vägen under hösten, men har långt kvar.

Läste någonstans att de beror på hormoner och kan hålla i sig ett par veckor.

Jag hade så problem på nätterna. Svettades=ville ta bort täcket=frös=på med täcke och så om igen. Var dessutom kallt ute så vi hade bara 17-18 grader i sovrummet, tröjan genomvåt. Massa nojor. Fick även jättekonstiga värmerusningar. Som om min temp plötsligen steg 3-4 grader. Vakna att jag i panik kasta av mig täcket

Hur längesen är det du fick barn? Jag hade pratat med BVC, jag grät och mådde riktigt dåligt i 2 veckor. Va rädd för förlossningsdepression och visste med mig att ju tidigare man fångar upp de desto snabbare mår man bättre ❤️
Han blir tre veckor imorgon. Det hela grundar sig nog i mina extremt höga krav på mig själv och när det då inte blir som tänkt så skuldbelägger jag mig själv väldigt mycket. Har tid på BVC på tisdag ska försöka ta upp det då.

Läste någonstans att de beror på hormoner och kan hålla i sig ett par veckor.

Jag hade så problem på nätterna. Svettades=ville ta bort täcket=frös=på med täcke och så om igen. Var dessutom kallt ute så vi hade bara 17-18 grader i sovrummet, tröjan genomvåt. Massa nojor. Fick även jättekonstiga värmerusningar. Som om min temp plötsligen steg 3-4 grader. Vakna att jag i panik kasta av mig täcket

Intressant!

Han blir tre veckor imorgon. Det hela grundar sig nog i mina extremt höga krav på mig själv och när det då inte blir som tänkt så skuldbelägger jag mig själv väldigt mycket. Har tid på BVC på tisdag ska försöka ta upp det då.

Har samma "bekymmer" och går hos psykolog. Väldigt skönt att prata med någon professionell ❤️ Mina krav + 2 barn gjorde mig väldigt stressad/ledsen/ångestfylld.

Du är stark som ber om hjälp ❤️

Tack för alla grattis! Hon är ljuvlig och vi är jättelyckliga. <3

Än så länge är jag för lycklig och upprymd för att lida av sömnbristen men det slår nog till snart för har inte blivit särskilt många h sedan förlossningen...

Har samma "bekymmer" och går hos psykolog. Väldigt skönt att prata med någon professionell ❤️ Mina krav + 2 barn gjorde mig väldigt stressad/ledsen/ångestfylld.

Du är stark som ber om hjälp ❤️

Skönt att du också får hjälp :heart

Jag har "duktig flicka" syndromet med, vill så mycket och göra alla glada.
Så jag är rädd för att känna mig dålig och otillräcklig sen. Tur att det finns hjälp att få

Skönt att du också får hjälp :heart

Jag har "duktig flicka" syndromet med, vill så mycket och göra alla glada.
Så jag är rädd för att känna mig dålig och otillräcklig sen. Tur att det finns hjälp att få

Jag borde sökt hjälp för typ 15 år sedan, har levt länge med alldeles för mycket på mina axlar. Säger till alla att söka hjälp, även om man inte är deprimerad eller nere på botten så är det skönt bara att ventilera sig :)

Äh jag lyckades inte riktigt m listan... Man kanske skulle gjort copy paste....

Nu är hon iaf född vår skatt. <3. föddes igår f.m 09.48. Kom in till förlossningen 03.30 och hade haft regelbundna värkar sedan typ 10-11 på kvällen.

Vi har precis kommit hem. Och om en timme kommer hunden hem så då blir familjen samlad.

Nöjd med förlossningen som gick bra och underbar förlossningspersonal som verkligen lyssnade och lät oss få exakt den förlossning vi önskat oss.

Födde stående vid gåbord med TENS som smärlindring. TENS funkade så löjligt bra på mig. :) Och att vara upprätt. Fick ju ta vissa värkar halvsittande i säng för att dom skulle undersöka mig och dom gjorde mkt mer ont.

Fast mest hjälp hade jag av min man! Jäklar vad suverän han var. Varenda sekund under hela förlossningen var han exakt där han skulle och gjorde exakt det han skulle. Han liksom bar mig genom förlossningen. Känns verkligen som att vi födde vårt barn tillsammans.

Känslan när hon plötsligt gled ut som en sprattlande liten fisk var himla cool. (hela hon föddes i samma krystning eller hur man ska säga)

Stort grattis! Härligt att det kändes så bra! :)

Första dagen idag med två barn själv. Jag och lilleman (han har fortfarande inget namn så lilleman är arbetsnamnet :D) njuter av en lugn frukost medan storasyster sussar sött.
Nu ska jag försöka sätta mig in i schemat på förskolan för storasyster.

Nu har första sovperioden för tösen varit 3-4 h mer än tre nätter på rad så då kan det nog tolkas som en ny vana. :up: Sen har hon fått några 2 h i sträck för att avsluta med en sista amning 1 h-30 min innan vi ska vakna. :bow:
Inatt blev faktiskt första passet faktiskt 5 h och andra 3 h och det efter att hon nattades genom att hennes far bar runt på henne en stund och sen satt med hon mot sitt bröst. :eek: Hon hade lyckats klämma in lite dagsvila självmant också dessa dagar. :banana: Annars har hon behövt 1-2 h i sele efter att inte ha sovit mer än totalt kanske 2 h dagtid.

Hon har haft en superhelg med bara lite oro fredag kväll istället för hela fredagen så det känns riktigt bra. :)

En vän var också förbi med sin söta bebis som är två månader äldre och därmed greppade efter allt och var superstadig i nacken. Hon var så fin! :heart
Och då vår piplimpa har börjat hålla upp huvudet själv när hon är upprätt i en famn (om än något kastigt när hon ska vrida sig :nailbiting:) så försöker vi nu lägga en arg bebis på magen mer än en gång i veckan. :D

Nu har första sovperioden för tösen varit 3-4 h mer än tre nätter på rad så då kan det nog tolkas som en ny vana. :up: Sen har hon fått några 2 h i sträck för att avsluta med en sista amning 1 h-30 min innan vi ska vakna. :bow:
Inatt blev faktiskt första passet faktiskt 5 h och andra 3 h och det efter att hon nattades genom att hennes far bar runt på henne en stund och sen satt med hon mot sitt bröst. :eek: Hon hade lyckats klämma in lite dagsvila självmant också dessa dagar. :banana: Annars har hon behövt 1-2 h i sele efter att inte ha sovit mer än totalt kanske 2 h dagtid.

Hon har haft en superhelg med bara lite oro fredag kväll istället för hela fredagen så det känns riktigt bra. :)

En vän var också förbi med sin söta bebis som är två månader äldre och därmed greppade efter allt och var superstadig i nacken. Hon var så fin! :heart
Och då vår piplimpa har börjat hålla upp huvudet själv när hon är upprätt i en famn (om än något kastigt när hon ska vrida sig :nailbiting:) så försöker vi nu lägga en arg bebis på magen mer än en gång i veckan. :D

Min stora blev skitarg varje gång vi la henne på mage så det resulterade i att hon var nästan fyra månader innan hon kunde hålla huvudet uppe. Envis dam det där... Hon vägrade helt sonika att lyfta på huvudet öht, så hon kunde ligga med ansiktet neråt och bara skrika :meh: En timme efter förlossningen lyfte sonen själv huvudet och klarade hålla det uppe ett par sekunder :eek: Han är urstark, bm och sköterskan som var med under förlossningen påpekade det flera gånger. Lite läskigt är det allt, speciellt när han rapas, för då helt plötsligt kan han lyfta huvudet, men eftersom han inte är det minsta stabil åker ju huvudet åt sidan typ direkt. Tog några gånger innan man vande sig :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 458
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 488
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka