Vinterförälder 2012/2013 del 2

Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Jag tror också mycket på lugn och ro. Så fort jag accepterade att Viktor måste bäras hela kvällarna slappande jag nog av mer, och det smittar ju av sig :) testa sjalen! Jag har en trikåsjal, tyckte faktiskt inte det var så svårt att få rätt på den. Titta på sjalbarns hemsida, där finns filmer med instruktioner.

Nu vågar man ju inte hoppas på en lika lyxig kväll igen, men jag njuter fortfarande efter gårdagen :) och sambon slutar kl 14 idag och är ledig i helgen :bump:

Testade den lite häromkvällen och jag gillade den verkligen måste jag säga, däremot trivdes lilltjejen INTE i den just den gången i alla fall :p men får väl testa fler gånger för nästa gång kan den ju vara toppen enligt henne.

Hur har det gått för er senaste kvällarna? För oss har det varit lite upp och ner, det känns som dropparna och massagen hjälper lite men jag känner mig så jäkla instabil i humöret och tycker det är skitjobbigt på kvällarna. Är så jäkla trött på att gråta och känna mig nere. Undrar hur lång tid det tar innan hormonerna börjar funka någorlunda normalt igen så man kan bli som förr? Kommer nästan inte ihåg hur det var längre :( Försöker bara rycka upp mig och tänka positivt, men det går bra ett tag sen är jag där igen.

*sista knappen*

Vi hade för första gången en kinkig bebis igår kväll! Ingenting var bra, han åt och åt... Sen fortsatte han natten med att fortsätta äta. Så nu är beösten mer trasiga än någonsin. I morse fick vi dessutom inte till liggamningen?! Så A skrek konstant till hela huset var vaket och jag lyckades ta oss till soffan för att sätta mig och amma.

Jag vill bara ha hela bröst nu, så idag blir det en tripp för att hitta ett öppet apotek för luftningskupor och en större amningsnapp...

Hej! Testa sjalen igen, hon behöver säkert vänja sig :) Viktor har haft en och annan hysterisk stund i sjalen också, sen har han slocknat och sovit gott i den ett par timmar.

Det har faktiskt gått rätt bra! Sambon har ju varit ledig och det gör mycket för mitt humör. Viktor verkar nöjd med att bli buren från morgon till kväll, bara att acceptera. Förstår precis vad du menar med hormonerna, det är verkligen jobbigt! Vi gick till ett par kompisar igår som fick en dotter för knappt två veckor sedan. De blev så glada över att höra att jag också gråter stup i kvarten, det ÄR normalt. När jag tycker det känns jobbigt drömmer jag om våren. Då är bebis större och man har sin kropp tillbaka, solen skiner och allt kommer vara lättare :) Jag tror att humöret stabiliseras så fort man får lite ordning på vardagen. Blir det bättre med Ellies mage så kommer du också att må bättre. Och du, oavsett så är du den bästa mamman hon kan ha!!

Usch, jag lider med dig trazel! Mina bröst har ju gjort ont på ett eller annat sätt sen dagen efter förlossningen. De där maratonamningarna är döden för såriga bröst.

Jag har ju någon konstig skärande smärta i brösten mellan amningarna. BVC trodde ju på svamp, men än har inte behandlingen hjälpt tyvärr.

Jag trodde också att det var på G inatt, men det var nog bara överjävliga förvärkar för nu känner jag ingenting. Oerhört frustrerande :mad:

Hej! Testa sjalen igen, hon behöver säkert vänja sig :) Viktor har haft en och annan hysterisk stund i sjalen också, sen har han slocknat och sovit gott i den ett par timmar.

Det har faktiskt gått rätt bra! Sambon har ju varit ledig och det gör mycket för mitt humör. Viktor verkar nöjd med att bli buren från morgon till kväll, bara att acceptera. Förstår precis vad du menar med hormonerna, det är verkligen jobbigt! Vi gick till ett par kompisar igår som fick en dotter för knappt två veckor sedan. De blev så glada över att höra att jag också gråter stup i kvarten, det ÄR normalt. När jag tycker det känns jobbigt drömmer jag om våren. Då är bebis större och man har sin kropp tillbaka, solen skiner och allt kommer vara lättare :) Jag tror att humöret stabiliseras så fort man får lite ordning på vardagen. Blir det bättre med Ellies mage så kommer du också att må bättre. Och du, oavsett så är du den bästa mamman hon kan ha!!

Aha då är det nog bara att testa fler gånger :)

Härligt, allt är hundra gånger lättare när man är två! Och är bebisen nöjd med att bli buren får man ju vara glad att den är nöjd med något, den kan ju lika gärna skrika hela tiden vad man än gör.

Jag var nära att börja grina igen för femtioelfte gången nu när sambon skulle åka iväg några timmar, men sen tog jag mig samman och tog hand om Ellie. Jag bar omkring henne någon timme, sen somnade hon och jag lade henne i vagnen, och nu har hon sovit där så jag har kunnat pyssla om mig själv litegrann, måla naglarna och så :)

Tack för peppningen!! :love: jag ska försöka tänka på våren jag med. Då kommer man kunna göra lite mer saker så man liksom får liite av sitt gamla liv tillbaka, fast med en liten gullig bebis med sig. Jag har så himla svårt att se framåt och tänka positivt just nu, men det är väl bara att bita ihop och kämpa på! Och som du säger tröstar det väldigt mycket att det här är normalt och att alla känner så här! :)

Jag känner inget av såren mellan amningarna, så det är väl bara sår antar jag. Lyckas vi få till något bra grepp under amningen gör det inte ont då heller. Men jag mår grymt dåligt av att det inte "bara funkar" som det ska.

Jag satt och läste en broschyr om förlossningsdepression och tänkte att det var fler saker som stämde än som inte stämde in på hur det känns just nu. Fast jag tror det är att amningen strular och bristande sömn som gör att det känns som det gör. Jag menar, först en jobbig graviditet med sömnproblem (och allt annat..), sen har jag ju Alvin själv på nätterna eftersom sambon sover hos storebror...

Men vår lillprins blir fyra veckor idag och även om det känns jä*ligt kämpigt emellanåt så är det så värt det! :love:

Här firar vi sexveckorsdagen idag! :) Jag räknar också ner mot våren nu, enklare att komma ut, större bebis och mindre sjukdomar... Har hållit storebror hemma från förskolan nu i veckan för att de haft fall av influensa, räknar med att det kommer att bli en del hemmavoro den kommande veckan också... Och i stockholmsdelen av DN igår var det ett häng läkare som underströk hur känsliga små kan vara för "vanliga" åkommor som infektioner, RS och maginfluensa, och hur få vårdplatser det finns i Stockholm. Uppmuntrande...

Lider förresten med dig som har ont trazel, hoppas att ni får rätsida på det snart!

... Och så ser jag ju fram mot ankomsten av vintertrådens sista bebisar, hoppas vi får mer action än falsklarm snart! :)

Jag trodde också att det var på G inatt, men det var nog bara överjävliga förvärkar för nu känner jag ingenting. Oerhört frustrerande :mad:

Jamen visst är det jobbigt!! Ännu värre känns det då en BM sa att "ja du ska nog packs väskan för den här grabben kan komma tidigt" i v36 så jag har ju väntat sedan dess! Och imorgon är det BF för mig utan att det känns som något är på G! Blä.
Min son är ju född på BF och dottern i v39+3 så jag har aldrig gått över tidigare men nu känns det som att jag definitivt kommer gå över! Inte alls kul såhär i slutet..nåväl han kommer när han kommer, kan ju inte göra så mkt åt det..:(

Idag är det väl dags för Vica att få sitt snitt och träffa sin bebis!? Lycka till Vica! BF för min bebis också idag men det verkar han inte bry sig om!

Bara du och jag kvar efter idag Nisse! Vi får väl se om inte du också hinner före mig! :D jag kanske får flytta över i vårtråden :angel:

Att pyssla om sig själv hjälper verkligen. Jag blir glad av lite mascara just nu :D Längtar tills jag kommer i mina vanliga kläder, har några kilon kvar innan de sitter som de ska. Som sagt, till våren!! Ska bli så skönt att kunna stoppa bebis i vagnen utan att behöva klä på en massa varma kläder innan. Promenader gör susen för sinnet :)

Det är jobbigt när amningen inte fungerar, det är inte så konstigt. Man vill ju kunna ge sitt barn mat på att bra sätt. Jag hoppas att du mår bättre när ni får rätt på greppet. Och ja, sömnbristen är nog en orsak till många tårar här iallafall. Hur jobbigt det än känns emellanåt, så gissar jag att det inte bara är jag som tittar på min bebis när han sover och är helt fascinerad av honom:love:

Jo, igår kväll fick jag sova 1,5 timme utan bebis! Han var uppe med pappa och tittade klart på en film. Sen när han kom till mig så skulle inte liggamningen fungera igen... Jag gav mig inte, han skrek i 20 minuter, sedan la jag upp honom och tänkte att han fick försöka hitta rätt själv som BM på amningsmottagningen pratat om. Slutade med att vi somnade båda två utan att han ätit och sov så i tre timmar.

Sen fungerade liggamningen plötsligt igen när han vaknade! Han var väl inte tillräckligt hungrig de andra gångerna. Det blev längsta uppehållet mellan amningar, 7,5 timmar! Synd att jag inte visste det innan och tog tillvara på det! ;)

Så i natt blev amningarna 18:30, 02:10, 5:30 och 8:10. Rätt okej ju, men jag hade gärna skjutit det hela så det långa passet hamnade mitt i natten. :angel:

Det bästa av allt?! Han har inte kräkts blod sedan igår kväll! :D

Kl

Nu har lilltjejen somnat i spjälsängen 3 nätter i rad. Det har gått över förvänta, har bara gått upp och gett henne nappen några ggr eller tröstat när magen krånglat.
Har även gett 50-60ml ersättning på kvällen för att se om hon blir mättare nu och kanske får lite mindre ont i magen. Innan maratonammade hon ca 3tim varje natt, var nöjd ca 30min och ville äta igen. Hon började svälja en del luft och spydde mycket.
Har sett en klar förbättring nu! Nu sover hon mellan ca 23-05!
Tror mycket beror på att hon inte känner mjölklukten hela tiden när hon liggee i sin egen säng.

Hur gör ni andra? Sammsover eller sover bebis i spjälsäng?

Vad skönt med lite extra sömn. Och framförallt, inget blodkräk :banana:

Vi kämpar ju på utan amningsnapp nu. Har märkt att Viktor har mkt lättare att ta bra grepp på ena bröstet. Sambon konstaterade kallt att han är högerhänt, "tänk själv hur du gör om du ska dricka vatten under kranen" :D

Tog dock på amningsnappen i natt, för när brösten är spända får han inget bra grepp.

saint__anger: Vi samsov ju från början, men nu sover Viktor i spjälsäng (i babynest) intill min sida av sängen, det fungerar faktiskt bra! Skönt att det hjälpte med lite ersättning, man får prova sig fram :)

*kl*

Idag blir det ju action i vintertråden igen, Vica ska ju snittas idag :D

Här så går det längre tid mellan amningarna nattetid, superskönt. Dock så hade vi ett tillfälle inatt då jag inte hade någon mjölk alls i brösten. Fick panik typ. Och Freja bara grät av hunger. Vet inte alls varför? Jag försökte pumpa men fick inte ut något. Tack och lov att jag sparat ett lager mjölk i frysen. Så det blev till att värma upp 50 ml och ge henne. Sen somnade hon gott igen.

Men idag har det varit helt som vanligt, ett rejält läckage på det bröstet jag inte ammar och ett sånt tryck i det bröstet hon ammar i att hon knappt hinner svälja i takt med mjölkens tempo..

Att pyssla om sig själv hjälper verkligen. Jag blir glad av lite mascara just nu :D Längtar tills jag kommer i mina vanliga kläder, har några kilon kvar innan de sitter som de ska. Som sagt, till våren!! Ska bli så skönt att kunna stoppa bebis i vagnen utan att behöva klä på en massa varma kläder innan. Promenader gör susen för sinnet :)

Ja verkligen, man känner sig som en ny människa efteråt! Efter tandborstning och hårtvätt känner man sig som om man varit på världens spa-behandling ungefär :D

De sista kilona kommer trilla av oss lätt som en plätt ska du se, med tanke på hur mycket vi får traska omkring och bära våra bebisar! Jag har redan lite nya armmuskler :laugh: lite barnvagnspromenader på det under våren så kommer vi va redo för beach 2013! :D

Min lilla tös är idag 3 veckor, :love: tiden går så grymt fort!

Varit iväg på bvc besök idag... var 54 cm lång och vägde 3,95 kg.
Så snart 4 kilo! Märks på kläderna.. nu är hon mellan 50 och 56 i klädstorlek.

Hoppas Vica får sin bebis idag och att dom njuter! :D:bump:

När tror ni det är okej att bada badkar hemma efter förlossningen???
Är så bad sugen...och tror mina ömma och välfyllda bröst hade uppskattat de!

Min lilla tös är idag 3 veckor, :love: tiden går så grymt fort!

Varit iväg på bvc besök idag... var 54 cm lång och vägde 3,95 kg.

Freja vägde 3770 gram som 4 veckor gammal :D ska till BVC imorgon och hoppas att kurvan är bättre än sist. Vi har gissat viktökning jag och gubben. Han gissar på 350 gram och jag 250 gram viktökning under dessa 2 veckor. Får se vem som är närmast ;)

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke född 5/12 December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka (Vilja)...
98 99 100
Svar
1 994
· Visningar
91 084
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar