Vinterförälder 2012/2013 del 2

Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Jag blöder fortfarande, så än har vi inte provat något. Efter storebror blödde jag i typ 10 veckor så jag har väl inte ens börjat fundera på saken. :p

Storebror var tre månader när vi försökte första gången, då gjorde det ont och kändes konstigt. När han var runt 6 månader var det bra igen. När han närmade sig året var det så bra att det resulterade i en Alvin... ;)

Vi är väl av åsikten att det får ta tid. Jag kommer sätta in en hormonspiral när A är tre månader, osäker på om vi ens kommer prova innan. Jag vill verkligen inte riskera att bli gravid igen. Nu får det räcka med barn här (i alla fall inom överskådlig framtid)! ;)

Ni som har kinkiga bebisar på kvällarna... Ni har inte fått råd om att undvika något i kosten?

Det absolut första vår BVC-sköterska rekommenderade när storebror hade magknip var att ta bort mjölken. Han hade ingen superskrik-kolik, utan var allmänt missnöjd och hade tydliga magknip ibland bara.

Vi har inte testat något intimt än, mitt avslag är inte slut än och så vill jag vänta till efterkontrollen den 5 mars innan jag vågar mig på något :angel:
Den här gången känner jag dock ett sug efter att vara intim med sambon, det gjorde jag inte alls efter att vi fått dottern. Amningen tog död på all sexlust då, det dröjde över ett halvår innan vi försökte och då var det inte ens skönt utan bara jobbigt pga torra slemhinnor som amningen orsakade..

Allt känns mycket bättre nu efter andra barnet - bättre förlossning, mkt piggare efteråt, lättare med amningen, "snällare" bebis och tryggare i rollen som förälder. Sjukt skönt!

Allt känns mycket bättre nu efter andra barnet - bättre förlossning, mkt piggare efteråt, lättare med amningen, "snällare" bebis och tryggare i rollen som förälder. Sjukt skönt!

Jag kan inte göra annat än att hålla med! :laugh:

Min mamma har alltid sagt att inga barn borde behöva vara första barnet, de blir försökskaniner. ;) Jag tyckte hon var elak, men vad tusan... Det var ju sant! :p

Min M är ju halv kinkig på kvällarna.. och jag håller mig undan helt och hållet från mjölk... och vissa mjölkprodukter, just för att jag vet att många bebisar reagerar på de, har köpt hem lite produkter med laktosfri, vilket funkar lika bra.

Även läst att kaffe, cocs cola eller sötsaker ska man ta lite lugnt med på kvällen då de kan ge orolig och/eller speedad bebis. :grin:

Jag älskar coca cola men tvingar mig att inte dricka de så dotten slipper få i sig allt koffein. :idea:

Fast så här små bebisar reagerar ytterst sällan på laktos. Problemen med mjölk och småbarn (däribland bebisar) är i 95% av fallen (läste jag någonstans - källa på det kommer jag inte ihåg) problem att bryta ner komjölkproteinet. Alltså, proteinet i mjölken - inte laktosen. Det hjälper därför inte med laktosfritt, det måste vara helt mjölkfritt (däribland allt som kan innehålla spår av mjölk - efter ett tag blir man grym på att läsa innehållsförteckningar). ;)

Det finns idag jättemycket olika substitut som är baserade på havre istället som man rekommenderas att ge till småbarn. :)

/trazel - själv levt mjölkfritt i ett år, samt har en tvåårig son som lever mjölk- och sojafritt ;)

Tråkigt, men skönt att få lite bekräftelse ändå. Hoppas massage och magdroppar hjälper :) Jag ska till BVC imorgon, får se vad hon säger om Viktor då. Hoppas hon kan visa mig lite magmassage också.

Vet precis vad du menar med att känna sig som världens sämsta mamma. Förra veckan hade vi en sån hemsk kväll, när sambon kom hem sprutade tårarna på mig istället (Viktor hade däckat i min famn).

Chambery: Härligt, vi försöker gå en sväng varje dag :)

Nu gråter lilltjejen så hon inte får luft igen :cry:
Ja det känns HEMSKT, men jag är glad att hon tog det på allvar direkt för det här är helt fruktansvärt :(

Jag börjar också gråta när hon skriker så här :( hon kan ju inte ha det så här liksom. Hoppas hon fattar att vi försöker hjälpa henne åtminstone, fast vi inte gör någon som helst nytta :(

*fångar en knapp*

Uhm, intima, det var vi redan 5 dagar efteråt.. och så har vi kört på som innan förlossningen, alltså minst 3 gånger i veckan :angel: Slutade blöda dagen efter besöket när lillan var 3 veckor och 4 dagar.

Kvällstjorv har jag inte märkt av här. Hon är till 90% nöjd, förutom när hon är övertrött - men då räcker det med att mannen lägger henne på sin bröstkorg så somnar hon på någon minut.

Senaste 3 nätterna har hon somnat vid 23 (ammat precis där), sovit till 4 och då ammat, för att därefter sova till 9. Har minsann fått en till storsovare ;) iallafall nattetid. Dagarna vill hon mest bli buren :)

Ni som har kinkiga bebisar på kvällarna... Ni har inte fått råd om att undvika något i kosten?

Det absolut första vår BVC-sköterska rekommenderade när storebror hade magknip var att ta bort mjölken. Han hade ingen superskrik-kolik, utan var allmänt missnöjd och hade tydliga magknip ibland bara.

Jag har slutat äta allt som jag kunde tänka mig skulle kunna göra så hon får ont i magen, t.ex lök, paprika, bönor, ärtor, kaffe, te, coca cola... har inte testat ta bort mjölkprodukter men ska fråga om detta på bvc imorgon. Gör gärna det om det kan hjälpa!

Det finns även de som utför akupunktur på spädbarn för just kolik och det ska funka riktigt bra. Jag har ingen erfarenhet själv men vet många som rekommenderar just akupunktur :)

Det finns även de som utför akupunktur på spädbarn för just kolik och det ska funka riktigt bra. Jag har ingen erfarenhet själv men vet många som rekommenderar just akupunktur :)

Jag såg det när jag googlade runt lite! Verkar läskigt att sätta nålar på ett så litet barn, men jag börjar känna mig lite lätt desperat efter kvällens gråtperiod så jag är nog beredd att testa nästan vad som helst snart, i alla fall om många verkar ha bra erfarenheter av det!

Just lök, främst gul, var en sån sak jag absolut inte kunde äta när jag ammade, då hade vi en djupt olycklig bebis.

Stackare :cry: hoppas hon lugnar sig! Det skär verkligen i hjärtat när de skriker så.

Vi har en rätt bra kväll än så länge. Och sambon är hemma, bara det är hur skönt som helst.

Tog närmsta knappen.

Tycker så synd om er vars barn har ont i magen. Man är ju så hjälplös. Hoppas att ni finner lösningen på vad som orsakar det så att ni och barnen mår bättre.
Idag har det varit väldigt lugnt. Men det beror helt och fullt på det faktum att Isaac lyssnat och inte varit den sedvanliga trotsiga 3 åringen. Är så mysigt att se barnen ihop. När Freja ligger i sitt babygym och Isaac sätter sig nära och läser ur hans gamla pekböcker (berättar fritt). Hur han s stolt berättar för alla att det är hans bebis-Freja. Det har helt klart gått över förväntan.

kl
Zilan skriker inte otröstligt utan har lugna perioder ca 5-20 min och sedan skriker hon igen. Hon får minifom men jag tycker inte att det har hjälpt så mycket. Otillräckligheten och känslan att vara en dålig mamma tycker jag skapar mera trötthet än sömnbristen eller uppgivenhet kanske är ett bättre ord.

Idag var jag och sambon på "hugget", det kändes bra, men efter ett tag blev jag superstressad och tyckte att han skulle skynda på för bebisen kunde ju vakna när som helst.

Stackare :cry: hoppas hon lugnar sig! Det skär verkligen i hjärtat när de skriker så.

Vi har en rätt bra kväll än så länge. Och sambon är hemma, bara det är hur skönt som helst.

Ja det skär verkligen i hjärtat! Jag har trott att det är jobbigt att se när min häst har haft kolik (har en unghäst som har mycket känslig mage), men fast det känns hemskt att säga så här om en oskyldig stackars häst vill jag hellre att hon får kolik 150 gånger än att Ellie behöver ha en enda sån där hemsk kväll till.

Gick det bra för er resten av kvällen också? Ellie somnade tack och lov där någon gång strax före nio, så hon grät inte lika länge som hon brukar men däremot skrek hon verkligen som besatt under hela tiden :cry:

*sista knappen*

Jag har resignerat och insett att jag inte kommer kunna lösa amningsproblemen själv. Andra bröstet är även det helt trasigt nu, Alvin kräks blod och jag får ångest inför amningarna. Dessutom verkar A få ont i magen av blodet han får i sig. Risken att det går för långt är väldigt nära nu känner jag... :(

Så nu har jag ringt amningsmottagningen och hoppas att de ringer upp snart. Jag hoppas på att få en tid och träffa den BM som hjälpte mig med storebrors amning.

Edit: Snabba var de att ringa upp! Så imorgon har vi en tur till amningsmottagningen inbokad. Blir dock inte till BM som jag träffade med storebror, men hon lät trevlig i alla fall hon jag pratade med också. ;)

Senast ändrad:

Oj fy tusan! Hur kan det bli så? Hoppas barnmorskan du ska träffa är bra och kan hjälpa er!!

KL

Ellie och jag var hos bvc nu på förmiddagen och fick öva på magknipsmassage och fick lite tips och råd för kolikbarn. Vi ska även prova med att ta bort komjölk ur min kost plus att jag ska fortsätta ge Ellie sempers droppar + minifom så får vi se om det hjälper lite! Det känns bra att ha en plan nu i alla fall :bump:

Stackare!! Vet precis hur du menar. Jag trodde att jag skulle vara lite "tuffare" som mamma, men ack så fel jag hade :) fick förresten en bärsjal igår, tycker ännu bättre om den än om selen! Hoppas nu lilla Ellie blir bättre av magdropparna.

Jag har varit på BVC nu, gick därifrån full av ny energi! Hon trodde på kvällsskrik och inte kolik. Vi ska fortsätta som vi gör med att bära och prova amma om vi tror att han är hungrig. Sen sa hon att vid 2-3 mån brukar det vända :) fick en massa pepp och tips så nu känns det bättre.

KL

Nämnde att jag har så ont i mitt ena bröst, så nu har jag svalt en tablett mot ev svamp. Ammar utan napp nu, och det fungerar rätt bra. Hoppas mina bröst snart mår lite bättre :D

trazel: skönt att få hjälp så fort, amningsmottagningen är jättebra!

Det blir så när man är tillräckligt tjurskallig och inte tycker man behöver hjälp och att man vet vad man håller på med... :angel:

Tur för amningen att den betyder så mycket för mig, annars hade jag nog gett upp. Men jag ammade ju storebror i ett år och jag vill väldigt gärna amma A något liknande. Jag har ju gjort det här tidigare, men inte kan jag minnas att det var så svårt i början!

Förresten gav jag amningsnappen ytterligare ett försök idag. Alvin fattade inte och när han väl sög så gjorde det så ont att jag skrek rakt ut. Nepp, amningsnapp är inget för oss. Ska den vara tillräckligt stor för att bröstvårtan ska få plats så får inte A in den i munnen. Där ligger nog en del av problemet med mina sår också... ;)

Escade: Får hoppas vår amningsmottagning är bra också, jag har bara träffat dem för återbesök och amningsuppföljning (eftersom jag tog storebror och smet hem utan att någon "godkänt" amningen).

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke född 5/12 December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka (Vilja)...
98 99 100
Svar
1 994
· Visningar
91 084
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2