Vilken fågel?

Tigertofflan

Trådstartare
Jag och pojkvännen är på G att skaffa fågel, men har inte riktigt koll på... allt som inte är undulater, haha!

Om vi vill ha en fågel som inte behöver jättestort burutrymme, kan bo utan burkompis och som är lätt att få handtam, vad ska vi titta på då?

Spelar det någon roll, ur "tamhetssynpunkt", om det är en hane eller hona vi köper?

Sv: Vilken fågel?

Har ni sa pass mycket tid for fageln att ni med gott samvete kan ha den utan burkompis?

Vad ar anledningen till att ni vill ha en ensam fagel?

Undulat eller nymfparakit ar bra nyborjarfaglar. De ar latta att fa handtama och att prata.

Säger precis som Viva jag.. varför ha en ensamfågel? Jag har en flock på 8 undulater och det är så det ska vara, så lever dom i friheten! En fågel trivs inte att vara ensam! det är själviskt att köpa en fågel att ha själv bara för att dom blir mer tama då eller av annan anledning. fåglar mår bäst av en kamrat i sin bur.

Jag tror tyvärr det blir svårt med de kraven. Det beror förstås på vad ni menar med "inte jättestort" men reglerna har nyligen skärpts.

De bör dessutom hållas minst i par:
1 § Burfåglar ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om deras behov av att vara tillsammans med andra fåglar tillfredsställs genom kontakt med människor.
Bestämmelserna i första stycket gäller inte heller om det finns särskilda skäl.
Allmänna råd till 6 kap. 1 §
Särskilda skäl för att inte hålla en burfågel i ett par eller en grupp
kan vara att fågeln är så onormalt aggressiv mot andra fåglar att det
finns en uppenbar risk för att den skadar dem.

Vad gäller buren för tex en undulat så måste minst en sida vara 70 cm lång, och höjden minst 60 cm. Sorgligt är att de flesta zooaffärsburar inte uppfyller detta.

Lånar min egen knapp och svarar er alla.

Jag vet inte jag, men för mig känns det som en självklarhet att ha en ensamfågel om man vill ha den handtam. Det är så jag lärt mig, men det stämmer kanske inte? I övrigt är vi hemma ganska mycket. Pojken jobbar treskift och jag har korta dagar i skolan, så nog har vi tid att vara hemma med pippin.

Nymfparakiter är ju hima fina, men behöver inte de stort utrymme?

70 x 60 är för mig ingen stor bur. Det jag menar med stor bur är nåt i stil med papegojbur á la voljär som täcker halva vardagsrummet :p

Nymfisar blir skrikiga om man "skämmer" bort dom med att vara med hela tiden. För övrigt så skulle inte jag skaffa enbart 1 fågel utan se till att det finns sällskap till den i form av en annan fågel.Visst blir de tamare när de är ensamma men också mer beroende av er...

Pest eller kolera liksom.

Annars så hade jag inskaffat vandrande pinnar,de kan vara ensamma men ser själv till att bli fler.;)

Jag har haft både Undulater och Nymfar

Hade inte valt nymf om jag mot all förmodan skulle ha en ensafågel (inte en hona iaf.)
Mycket eftersom den hona vi hade hatade alla av kvinnokön, högg efter oss, väste och var allmänt otrevlig, mot pappa och alla av manligt kön däremot va hon len som siden, hon var också trevlig mot min moster, som var väldigt kortklippt, långhåriga män fick dock samma behandling som llånghåriga kvinnor...
Har hört om fler som haft de här problemen med sina nymfhonor...

Funderar dock själv på att skaffa fågel igen när jag och PV:n får lägehet, det blir isf. garanterat ett par undulater då jag tycker att de delivs är treligare att se på och dessutom är roligare att ha med att göra.
Visst, jag upplevde att undulaterna ruggade mer och var lite gapigare, men betydligt mycket mer tillgivna =)

Du skulle behöva specieficera dina krav lite mer.
Exakt hur stor får buren max vara? Hur vill du att fågeln ska vara i temperament? Hur ställer du dig i fråga till fjäderdamm som lägger sig överallt? Vad tycker du om en fågel som har aggressiva perioder under häckningssäsongen? Vad tycker du om en stor fågel med näbbstyrka att krossa handen/fingret? Ljudvolym?

Några trevliga arter som jag kan rekomendera beroende på vad ni vill ha för fågel är
*Nymfkakaduor, beskedliga mindre fåglar, ofta mycket tillgivna, dammar, kräver bur 1,2x0,7x0,8
*Morhuvade (+ andra långvingepapegojor), extremt tuffa små fåglar, kräver bur 0,9x0,45x0,6
*Pionus, generellt snälla tysta papegojor, kräver bur 1,2x0,7x0,8
*Sparvpapegojor, minstingarna men tuffa och nyfikna, kräver bur 0,7x0,45x0,6

Sen finns det ju även andra arter såsom ädelpapegojor, amazoner, grå jakos, aror mf men de jag nämt tidigare tycker jag är mest lämpade som husdjur.

//Ainon, ägare av en gulkindad amazonpapegoja

Exakt hur stor får buren max vara?
Om vi har buren där vi tänkt ha den, så kan den vara maximalt 140 hög, 80 bred och 50 djup.

Hur vill du att fågeln ska vara i temperament?
Oj, jag vet inte.. Lätthanterlig, bra nybörjarfågel, hyfsat lätt att läsa av.

Hur ställer du dig i fråga till fjäderdamm som lägger sig överallt?
Spelar mindre roll, har redan en kanin och en katt som skräpar ner överallt. ^^

Vad tycker du om en fågel som har aggressiva perioder under häckningssäsongen?
Slipper gärna om det är möjligt, såklart.

Vad tycker du om en stor fågel med näbbstyrka att krossa handen/fingret?
Eftersom vi inte ha plats till en särskilt stor bur vill vi inte ha en stor fågel heller. Nåt i storlek med en nymfparakit (eller mindre) verkar ganska "lagom".

Så länge det inte är skärande skrik som får glasen i köket att vibrera så är vi glada. Kvitter på lagom nivå.

Då kan jag ta och ge några förslag.

Sparvpapegoja (http://www.parrotparrot.com/articles/article_images/minimanonroos3.jpg) tycker jag ni definitivt ska kolla in mer. Supersmå (13cm) men väldigt mycket såsom man tänker en papegoja. Finns i flera färger men gröna och blå är vanligast.
Skulle jag inte ha en papegoja redan så skulle jag definitivt skaffa en sparvpapegoja!

Sedan en lite större fågel är Vitpannad pionus (http://www.parrotpassionsuk.com/Pionuspets/Images/thurston.jpg) . Kan vara lite krångligare att få tag på men absolut inte omöjlig att hitta. ca 24cm stora så de kräver dock en bur som är 90cm bred.
Är generellt snälla fåglar som inte skriker i onödan och med ett mysigt temperament.

Kolla också in meyerspapegojor(http://www.papegojprat.se/modules/artinfo/images/meyers.jpg) och brunhuvade papegojor (http://www.chieftain.com/archive/2006/feb/19/styBIRDVET.jpg), lite mer tuffa fåglar än pionus dock. Kräver dock precis som pionus en bur som är 90cm bred. Låter gällare och mer än de två ovanstående men brukar inte låta alltför mycket.

Det finns tyvärr inte så många papegojor som kan ha en bur som är max 80cm bred, av de som lämpar sig som tamfåglar är det i princip undulater, sparvpapegojor, dvärgpapegojor och katarinaparakiter (de sist nämnda kan du också kolla in, lite mer tråkiga brukar de upplevas då de är väldigt lugna).

Något ni måste tänka på hur ni ska göra innan ni skaffar fågel är katten. Det är olämpligt att ha katt och fågel lösa i samma rum även under uppsikt och ska ni ha en ensam fågel så måste den få vara ute med er hela dagarna. Även att ha fågeln i bur och en katt i samma rum utan uppsikt är mkt olämpligt.

En liten uppdatering. Vi kikade runt på raserna du tipsade om, men vi blev lite avskräckta både av storleken och åldern de kan komma upp i.

Det slutade med att vi igår kom hem med en liten undulatbebis :) Vi vet inte om det är en hona eller hane än, dock.
o0au5l.jpg

H*n är fortfarande lite rädd och tillbakadragen, och har suttit på samma pinne sedan h*n kom hem igår eftermiddag. H*n blir väl förhoppningsvis snart hungrig och börjar röra sig runt lite.

Katten har skött sig exemplariskt, förövrigt. Suttit snällt och tittat den första halvtimmen och sen var det inte intressant längre.

Jag trodde ni inte ville ha en liten undulat, annars hade jag föreslagit en sådan ;)

Lycka till med fågeln, den ser ut att vara runt 10-12v så det blir nog inte svårt att få den tam. Inte så lätt att se vaxhuden ordentligt men av det jag kan se ser det ut som en liten flicka.

Tack så mycket! :) Enligt tjejen vi köpte henne(?) av är hon(?) runt 7 veckor gammal (när tas ungen från mamman?).

Lite nya bilder från idag. Hon är jättetrevlig, och har redan vågat sig sätta sig på både husses och mattes finger :)
http://i20.tinypic.com/k7151.jpg
http://i22.tinypic.com/6qxgso.jpg
http://i23.tinypic.com/16h9753.jpg
(pinnarna ska bytas ut, vi har bara inte fått tummen ur än ^^)

H*n har dock inte ätit något än. Hur länge är det normalt för en nyflyttad fågel att inte äta?

Vet du förresten vad det är för färg på vår lilla pippi? Har snokat runt lite och tror att h*n är en kobolt, men jag är inte så bevandrad i undulatvärlden.

Senast ändrad:

Själv har jag en nymfparakit!det är min första fågel och det tog en månad sen var han handtam:)tycker att det är en jättebra första fågel :banana:

Idag har h*n hittat till foderskålarna och ätit massor. :)

H*n har också börjat rugga så smått så snart kan vi kanske se säkert om det faktiskt är en flicka vi fått med hem.

Sparvpapegoja (http://www.parrotparrot.com/articles/article_images/minimanonroos3.jpg) tycker jag ni definitivt ska kolla in mer. Supersmå (13cm) men väldigt mycket såsom man tänker en papegoja. Finns i flera färger men gröna och blå är vanligast.
Skulle jag inte ha en papegoja redan så skulle jag definitivt skaffa en sparvpapegoja!
Kom och ta! :angel: Här finns en blå hona och en faded hane till salu, jag hatar de och ser de gärna försvinna snabbt som attan :devil: De må vara söta men ljudet... Fy satan säger jag bara, att så små djur kan skrika så högt! :eek::crazy:

Min farfar hade en otroligt tillgiven och fin nymfparakit hane. Skulle jag köpa fågel skulle det bli en sådan. De är inte lika stora som en papegoja heller så buren tar inte lika stor plats.

http://www.nymfparakit.net/

Oj, såg nu att ni köpt en fågel redan :). Vad fin :bump:

Nej fel, bebishanar är helrosa och bebishonor är blåaktiga med vitt runt näshålorna så ja det är en flicka och färgen är koboltblå spangle ( spangle heter hennes vingteckning)

Och du vet väl att din bur är olaglig? Minsta mått för undulat är 70*55 och 60 hög. Ngn cm hit eller dit är inte hela världen men din ser pytte ut. Så här bor mina i en bur som är 83*53 och 68 hög:

IMG_1521.jpg

995 kostade den =) Och då är ändå mina ute fritt som de vill hela dagarna. Men det måste finnas flygutrymme och plats för leksaker.

Sedan tipsar jag dig hit : http://undulatportalen.se/

Välkommen till ett trevligt forum med massa kunskaper! Bla om rätt utfodring.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 644
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 920
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 361
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 379
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar