Vilken fågel?

Sv: Vilken fågel?

Jag tycker även jag att man ska vara hård när det kommer till djur och att det är varje djurägares skyldighet att hålla djuren på bästa sätt. Men att gå på någon stenhårt som redan sagt att hon inte tycker att fåglar ska sitta i bur 24/7 och .

Men det är just nu. En undulat blir 10+ år, och frågan är om det är lika roligt att släppa ut dom "dagligen" om 12 år, eller om det är roligast i början.

Nu är ju inte jag av åsikten att man inte kan ha djur i små lägenheter, har själv två marsvin (som för tillfället envisas med att bara vara i sin bur, vilket jag får lite ångest över).

Men jag menar nog egentligen att det är fel att begränsa djuren till en såpass liten yta som är såpass onaturlig för dem. Men råttor var kanske ett extra dåligt exempel ändå eftersom dom är så ruskigt anpassningsbara.

Jag ville bara driva en poäng till sin spets. :D

Ett exempel på vad? :p

Fast ändå- vem är du att bestämma att det är idiotiskt och därmed skita i lagen?

Men jag håller med om att det finns en hel del lagar som är riktigt underliga. Det kan vara ganska roande att gå igenom det som finns.

Jag menar små lägenheter eftersom större ytor nästan alltid är bättre än mindre ytor. Fast sen är det ju långt ifrån bara ytan som bestämmer vad som är bra eller dåligt. Jag drar inte gränsen för vad som är en liten lägenhet nånstans. Och dessutom så tycker jag ju faktiskt inte så, utan tyckte mer att om man nu ska vara stenhård så kan man lika gärna vara det på riktigt.

Om dom nu tröttnar så är ju det ett senare problem som man får ta itu med då. Man kan ju inte straffa folk för något som dom KANSKE kommer att göra någon gång i framtiden?

På att man kan vara både hård och ha djur i fångenskap. Läs igen ;)

Jag har inte bestämt att lagen är puckad. Den bara är det :angel: Skämt åsido. Det säger sig självt att den är störd när man kan försämra för sina djur för att bli laglig medan man samtidigt är olaglig om man låter bli att försämra för de. Lagen är ju till för djurens bästa och när den inte är till djurens bästa så är den helt enkelt puckad.

Ok. Där kan jag däremot hålla med :D Är uppvuxen i ett rum på 7 kvm så jag har liksom sett själv hur svårt det är att sköta djur på liten yta. Det gick inte att säkra sladdar osv och att öht hålla städat på en så grymt liten yta var omöjligt så att ha djur lösa i rummet var helt otänkbart, tex. Och tja, är det en liiiiten lägenhet som inte bara agerar sovrum blir det ju etter värre med alla möbler man "måste" ha.
Såg lägenheter på 14 kvm när jag letade lägenhet, det vete fasen hur man skulle få plats med djur där :eek: Lägenheten jag kollade på innan jag flyttade hit var rätt liten den med, minns inte måtten... Skulle väl som mest få in råttorna och nån hamster där bara. Hur man skulle lösa utevistelsen däremot vete fasen för en lägenhet i den storleken är visserligen helt okej men när möblerna kommer in så... :crazy:
Fast det beror ju på djurarten också förstås. En liten hamster eller mus kan man ju klämma in lite var som helst egentligen bara man löser utevistelsen på något sätt.

Fast så hårt som du gick på om att fåglar måste flyga så tycker jag nog inte att det räcker med vad du gjort/gör för dina djur heller. Det var mer så jag menade.

Fast nu så tycker jag att dina djur verkar ha det alldeles förträffligt bra. Bara för att förtydliga att jag inte tycker att man ska vara så hård.

Och de flesta lagarna har faktiskt en poäng bakom. Jag har fått förklaringar på många lagar som känts helt åt helvete först. Men så får man lite åsikter från någon som vet varför det står som det gör och vips så känner man sig lite dum istället.

Om dom nu tröttnar så är ju det ett senare problem som man får ta itu med då. Man kan ju inte straffa folk för något som dom KANSKE kommer att göra någon gång i framtiden?

Straffa och straffa. Man kan se realistiskt på sitt djurägande och ge djuret shyssta förutsättningar även i framtiden när allt inte har nyhetens behag.

Varför tror du inte att TS ser realistiskt på det eller kommer vara schysst i framtiden?

Oavsett hur TS ser på det hela borde hon väl ha en laglig bur? (jag vet inte vad som gäller men någon skrev något om att den var för liten.)

Självklart ska hon ha en laglig bur.

Men jag kan inte lagarna om fågel eftersom fågel inte varit något större intresse hos mig, så där tänker jag inte uttala mig eftersom jag inte orkar läsa på om fågel heller.

Fast så hårt som du gick på om att fåglar måste flyga så tycker jag nog inte att det räcker med vad du gjort/gör för dina djur heller. Det var mer så jag menade.

Fast nu så tycker jag att dina djur verkar ha det alldeles förträffligt bra. Bara för att förtydliga att jag inte tycker att man ska vara så hård.

Och de flesta lagarna har faktiskt en poäng bakom. Jag har fått förklaringar på många lagar som känts helt åt helvete först. Men så får man lite åsikter från någon som vet varför det står som det gör och vips så känner man sig lite dum istället.
Varför inte? Fåglar flyger, marklevande djur springer. Samma sak typ. Undantaget är väl större papegojor som har en tendens att föredra klättring (om jag fattat rätt, det är inte mitt område) fast även de måste ju få sträcka på vingarna ordentligt förstås... Gaah nu babblar jag, skyller på att jag är nyvaken :p

Ja självklart har de en poäng bakom. Men ibland blir det bara inte rätt, som när mått räknas ut i kvadrat för djur som lever i kubik... Och tja, personligen gör jag hellre det som är bästa lösningen för mina djurs välmående än är nitisk med lagar. Om man sen åker dit så får man väl ta smällen helt enkelt, om nån nu får för sig att göra en anmälan :p

Självklart ska hon ha en laglig bur.

Men jag kan inte lagarna om fågel eftersom fågel inte varit något större intresse hos mig, så där tänker jag inte uttala mig eftersom jag inte orkar läsa på om fågel heller.

Kollade L80 där måtten står angivna och undulaters minimimått ligger på samma mått som för finkar (och buren duger som sagt inte ens åt de), fast de ska ha mer plats per undulat.
Minsta tillåtna yta: 0.31 kvm
Minsta yta per fågel vid grupphållning: 0.04 kvm
Minsta mått på längsta sidan: 0.7 m
Minsta höjd: 0.6 m

http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001872/DFS_2005-08.pdf

Sen vad alla de siffrorna ger för minsta djup på en bur vete fasen, jag är värdelös på matte och har således ingen aning om hur det ska räknas ut. Nån annan som vet?

Varför tror du inte att TS ser realistiskt på det eller kommer vara schysst i framtiden?

jag har jobbat med att sälja djur i tolv år, och det är mer regel än undantag att nyhetens behag tar slut. Det behöver inte betyda att man plötsligt skiter i djuret/djuren, absolut inte. Men, det kan betyda att man plötsligt kanske inte KAN släppa ut fåglarna i rummet VARJE dag, för man var tvungen att hasta iväg direkt efter jobbet, borta på konferens, eller på en middag, eller så får man barn, eller fler husdjur, och plötsligt hade det varit bra om fåglarna haft den där stora buren som TS först pratade om, istället för den lilla som knappt är laglig och som bara funkar om man släpper ut dom många timmar dagligen.

Och andra sidan, om man känner att ens situation förändras så att man inte kan släppa ut sina fåglar, då får man ju köpa en större bur eller bygga en voljär när den tiden kommer.

Jag tycker - som sagt - att jordbruksverkets mått är i minsta laget, men jag tycker också - som sagt - att man får se till omständigheterna också. Jag tror att en fågel som bor i en liten bur men som också får komma ut och flyga dagligen, trivs bättre än en fågel som bor i en enligt jordbruksverkets mått godkänd bur och sedan sitter där. För kom igen, hur mycket kan en fågel flyga på... vad var det? 70 cm?
Jag tycker att burstorleken spelar större roll för en fågel som inte är ute så mycket - och en fågel som inte är ute så mycket ska bo i en voljär, inte en 70centimetersbur.

Senast ändrad:

Jag håller med. Min fågel (ensam pga att partnern dog) bor i voljär just ifall jag brister i utsläppning nån gång.

Jag blev bara besviken då du skrev i början att du såklart menade en stor bur, och så kom du dragandes med samma minimala bur som alla köper, och med samma förklaring som alla kör med.

Oh så pass! Utmärkt, trodde den skulle vara ännu mindre i minsta mått med tanke på hur små måtten i L80 brukar vara :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 641
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 920
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 361
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 379
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar