Kloning (SVTs program Klonade djur)

Jag funderar lite på hästavel inom sporthästarna - vi har ju fara med genetisk urvattning i och med att aveln är internationell och samma hingstar/linjer används mycket. Nu med IVF och kloning kan vi också börja låta de "bästa" stona få väldigt många avkommor (Bästa inom citationstecken eftersom man avlar mot tävlingsformer vars regler är godtyckliga, och eftersom tekniken (ännu) är så dyr att det man massproducerar inte är pålitliga, hållbara ridskolehästar etc).

Och om man har litet genetiskt material att använda så är det väl bra att kunna plocka fram mer ur frysen eller t.ex. använda en valack. Men samtidigt finns det ju ofta ett skäl till att man skär en häst - vill vi att det ska gå att kastrera en jobbig hingst och sedan massproducera honom för att han funkar på tävlingsbanorna som valack?
Vet iaf en valack som klonades för att kunna avla på den hingsten.

fast långt ifrån alla valackar har kastrerats för att dom var jobbiga som hingstar. En del har bara inte varit lönsamma och en del skärs tidigt av praktiska skäl.
Ja, och en del hingstar kastreras för att det är lättare att hålla dem som valackar. Det kan vara djupa fickor som vill ha en tävlingshäst eller en bra individ som blommar sent. Men det blir ju väldigt mycket till att lita på varandra. Vilket vi då brukar kunna göra inom sporten :/ (not)

Kloning kräver ännu mer eftertanke än "vanlig avel" och vi vet faktiskt ännu inte vad all DNA gör eller riktigt hur allt fungerar. Jag har under min livstid varit med om så stora skutt i vår förståelse av världen, att jag gärna ser öppenhet och ödmjukhet när man arbetar med genmodifierade varelser och kloner (det räcker ju med att vi lyckas skapa och förlora kontrollen över något som har en liiiten, ytepytte fördel. T.ex. korspollination mellan ett ogräs och en växt modifierad att ha motståndskraft mot bekämpningsmedel). Så jag är tveksam

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka