Vilken fågel?

Sv: Vilken fågel?

Tycker du oxå att det är förfärligt med fåglar i fångenskap?

Oj då.:o Hade inte läst alla inlägg så jag såg inte att du redan skaffat pippi.

Lycka till med den.:laugh:

Nej. Men att hålla flockdjur ensamma när det faktiskt inte finns några "särskilda skäl" tycker jag är hemskt sorgligt. :(

Hittade denna tråden precis och känner att jag vill uppdatera er lite.

Redan veckan efter vi köpte första pippin åkte vi och köpte en till, så ensam bor hon inte längre :) Hon har fått sällskap av en jättefin grön pojke :)

Angående att buren skulle vara för liten (för jag antar att det var riktat till mig?), så är den 60x80x33 (BxHxD)cm, så de har gott om utrymme. Och så får de komma ut utanför buren också givetvis :)

Knappast gott om plats... De får ju inte plats att flyga ordentligt ens.

Lagliga mått är det inte heller om minnet inte sviker mig nu. Minimumlängd för finkar är 70 cm och din bur når ju inte ens upp till det...

Jag tycker o andra sidan inte att man håller en fågel i bur på heltid. Jag tycker inte buren behöver vara stor nog för dem att flyga i om de inte faktiskt bor där på heltid. Fåglarna är ute och flyger varje dag, och de använder buren till att äta, dricka, bada och sova. Jag tycker den är bra tilltagen för det ändamålet. Sen tycker jag visserligen att jordbruksverkets burmått i allmänhet är i minsta laget, men min poäng är att man får se lite till omständigheterna också.

Undulater är fåglar. Fåglar flyger. Även om de släpps ut varje dag så kan de inte flyga i buren. Kan de inte flyga så får de inte utlopp för sitt naturliga beteende, det får de bara utlopp för när du tillåter det. Kan inte påstå att det låter som ett kul liv för fåglar, ffa inte så intelligenta fåglar som undulater. Tänk på att det är papegojor du har...

Det hade varit en helt annan sak om de fick vara utanför buren dygnet runt, eller iaf hela dagarna och bara sov i buren...

*minns dåligt*
...men har det inte varit tal om att förbjuda burfåglar även inhemska uppfödningar? Jag har antagligen fel.

Fast du borde ju kanske läsa lite bättre vad hon skrev...

Och ska man vara så hård så kan vi ju låta bli att ha några djur i fångenskap alls...

Ah, missade det sista. Så de flyger löst hela dagarna då, eller fattar jag fel nu?

lizan: Varför kan vi inte vara både hårda och ha djur i fångenskap? Det går, tro mig. Jag är stenhård med mina djurs skötsel men lyckas ändå ha både fåglar (zebrafinkar och måsfinkar hittills), marsvin, råttor, möss och hamstrar i fångenskap och har även haft en del annat genom åren som tex gambiska jättepåsråttor.

Det största misstaget man kan göra när man har djur är att inte vara hård med att sköta de rätt. När det gäller fåglar så innefattar skötseln även möjligheter för fåglarna att kunna flyga då det är en del av deras naturliga beteende - vilket det för övrigt står i djurskyddslagen att de ska få utlopp för.

Självklart finns det ju dock ställen även i lag där man får tumma lite på reglerna... Exempelvis när lagen helt enkelt är helt åt helvete uträknad. Har brutit mot burstorleksregler själv pga SJVs sjukt dåliga uträkning (kanske iaf, jag räknar inte med alla hyllplanen som de gör), men då var det lite av ett extremfall också kan man säga.

Jag har aldrig påstått att du inte sköter dina djur väl. Att du lyckats ha x antal olika arter förstår jag inte riktigt vad det har med saken att göra?

Jag tycker även jag att man ska vara hård när det kommer till djur och att det är varje djurägares skyldighet att hålla djuren på bästa sätt. Men att gå på någon stenhårt som redan sagt att hon inte tycker att fåglar ska sitta i bur 24/7 och sedan säga att du själv inte ens följer de lagar som finns, det får jag faktiskt inte ihop? Vem är du att bestämma att lagen är åt helvete?

Och ska man vara stenhård så tycker jag faktiskt inte att man kan ha varken fåglar, marsvin eller råttor i en liten lägenhet.

Fast jag är långt ifrån så stenhård.

Och ska man vara stenhård så tycker jag faktiskt inte att man kan ha varken fåglar, marsvin eller råttor i en liten lägenhet.

Fast jag är långt ifrån så stenhård.

Hmm, varför kan man inte ha råttor i en liten lägenhet om man ska vara stenhård ? När jag flyttade hemifrån med mina råttor, så fick dom tillgång till hela min lägenhet och var bara instängda när jag var borta. Året innan jag blev gravid hade jag 3 olika flockar som turades om på dagarna att vara ute i lägenheten. En flock på förmiddagen, en på eftermiddagen och gamle Toker var ute så gott som jämt.

Jag har aldrig påstått att du inte sköter dina djur väl. Att du lyckats ha x antal olika arter förstår jag inte riktigt vad det har med saken att göra?
Det var menat som ett exempel ;)

Men att gå på någon stenhårt som redan sagt att hon inte tycker att fåglar ska sitta i bur 24/7 och sedan säga att du själv inte ens följer de lagar som finns, det får jag faktiskt inte ihop? Vem är du att bestämma att lagen är åt helvete?
Som jag skrev, jag missade det hon skrev om utetiden.

Tro mig, i det fallet jag bröt mot den så var den helt åt helvete. Hade en voljär där man enligt lag fick ha 11 råttor (om man inte räknar med diverse hyllplan då. Jag räknar inte med de, är inte tillräckligt bra på matte), jag hade 12. Hade jag velat så hade jag kunnat dela upp buren i 4 lika stora delar och kunde då helt lagligt få in hela 44 råttor i samma bur - utan att göra buren större och istället ger råttorna mindre plats vilket självklart även försämrar för råttorna. Om det inte är helt åt helvete så heter jag Otto...

Problemet i den lagen är att burmåtten är helt fel uträknade. Måtten borde ta hänsyn till att råttor (och typ chinchillor odyl) lever i kubik och inte i kvadrat som det räknas efter nu...

Menar du lägenheter öht eller små lägenheter? Om det senare, var går gränsen för vad som är en liten lägenhet?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 644
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 920
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 361
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 379
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar