Klunk på tvären

MissFideli

Trådstartare
Tog några klunkar dricka tidigare, varav en blev stor och gick ner på tvären så att säga. Gjorde jätteont som det brukar. Men det fortsatte göra ont i bröstet. Några minuter senare domnade armarna bort och jag var väldigt nära att svimma. Väldigt nära.

Det är drygt 1 h sen och jag har fortfarande en lite tryckande känsla i bröstet, lite skakis men annars mår jag bra. Köpte Novalucol nu ifall det var nått sånt.

Men svimma av att en klunk går ner på tvären?

Matstrupen går i två "böjar" och jag tror att det är när det liksom sätter sig i andra böjen som det kan kännas så. Hänt mig några gånger också. Antagligen är det något som spänns ut så det tar tid att gå över. Detta är alltså vad jag har läst en gång men jag vet inte om det är så.

Tog några klunkar dricka tidigare, varav en blev stor och gick ner på tvären så att säga. Gjorde jätteont som det brukar. Men det fortsatte göra ont i bröstet. Några minuter senare domnade armarna bort och jag var väldigt nära att svimma. Väldigt nära.

Det är drygt 1 h sen och jag har fortfarande en lite tryckande känsla i bröstet, lite skakis men annars mår jag bra. Köpte Novalucol nu ifall det var nått sånt.

Men svimma av att en klunk går ner på tvären?

Det låter som en sk. esofageal spasm. Om matstrupens muskler hamnar i obalans så kan de krampa, vilket kan kännas som en tryckande smärta i bröstet. Det kan också utlösa en kortvarig känsla av att man ska svimma eftersom smärtan kan påverka ditt autonoma nervsystem.
Det finns också en nerv, vagusnerven, som går från hjärnan, genom kroppen och passerar nära matstrupen, kan påverkas av en hastig eller "fel" sväljning. Irritation av denna nerv kan orsaka en reflex som leder till svimningskänsla.

Det låter som en sk. esofageal spasm. Om matstrupens muskler hamnar i obalans så kan de krampa, vilket kan känna ssom en tryckande smärta i bröstet. Det kan också utlösa en kortvarig känsla av att man ska svimma eftersom smärtan kan påverka ditt autonoma nervsystem.
Det finns också en nerv, vagusnerven, som går från hjärnan till magen och passerar nära matstrupen, kan påverkas av en hastig eller "fel" sväljning. Irritation av denna nerv kan orsaka en reflex som leder till svimningskänsla.

Intressant! Jag höll på att köra av vägen, så det var definitivt en ordentlig svimningskänsla. Ruskigt obehagligt.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 795
Senast: LenaH
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 930
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
757
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ För två veckor sen, drygt, var jag magsjuk. Spydde inget, snabbt övergående, men var matt dagen efter självklart. två dagar senare går...
Svar
5
· Visningar
8 452
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama