Jag Àr ganska hundnördig men det hindrar inte att min Spock var en "hoppsan" valp som fick Äka hem till oss som ett spontanköp efter att min förra hund vÀldigt plötsligt dött. Uppfödaren var uppfödare till makens hund sÄ hin kÀnde oss sen innan och vi henne sÄ jag tror att vi haft fler betÀnkligheter frÄn bÀgge hÄll om det inte var sÄ,
Lilla M snodde vi helt enkelt frÄn min tidigare uppfödare nÀr hon var ett halvÄr.
Har vare sig med Spock eller Lilla M kollat upp nÄgra linjer eller annat innan men Àr ju som sagt bekant med uppfödarna, NÀr vi skaffade Tay försökte vi kolla pÄ olika kombinationer osv men dÄ vi inte var inne i bc vÀrlden och inte visste vad vi ville ha sÄ var det faktiskt jÀttesvÄrt att veta vad man skulle kolla pÄ sÄ det var ett lotteri oavsett.
Sen Àr det ju lÀttare att spontanskaffa hund frÄn folk man redan kÀnner
.
Det som gör att man ger nya pÄ hund sÄ mÄnga rÄd Àr inte för att slÄ ner er i stövelskaften utan för att rusta er för vad man ska tÀnka pÄ bÄde för att folk ska slippa bli lurade av fina fasader (det finns uppfödare som Àr bra pÄ att prata enbart guld och gröna skoger) och för att man ska vara förberedd pÄ vad man ger sig in pÄ.
Sen, absolut att de "bra" kullarna i mÄnga raser gÄr redan bort via kontakter men en genomsnittskull av rÀtt ras som passar ens behov bör ju ha en individ som passar den som Àr intresserad av rasen sÄ lÀnge hundarna har gjort de för rasen föreskrivna hÀlsokontrlllerna samt har bra mentalitet sÄ bör ju de kunna passa bra för genomsnittsköparen som tÀnkty igenom sitt rasval. En "bra" kull kan vara att det Àr intressanta linjer (vilket egentligen Àr rÀtt ointressant för nÄn som inte insatt i linjerna eller tÀnker avla), att det Àr en kull man tror kan bli vÀldigt bra exteriört (vilket Àr ointressant för de som inte stÀller ut), att det en kull med starka drifter som ska passa till ett specifikt syfte (vilket Àr ointressant för de som inte Àgnar sig Ät den typen av aktivitet). SÄ egentligen nÄt som Àr en bra kull för ex
@Migo Àr kanske inte en bra kull för en förstagÄngsÀgare av bc (sorry migo, försöker bara spÄna hÀr). NÄt som Àr en bra kull för
@Red_Chili kanske Àr helt bortkastat pÄ nÄn som inte Àr sÄ saluki-nördig osv.
SjÀlv vill jag ha hundar med ganska höga drifter och energi dÄ vi trÀnar och tÀvlar hundsport, sÄna dÀr hundar som faktiskt blir pain in the ass om de inte aktiveras i hög grad. De har höga krav pÄ aktivering men nÀr deras behov uppfylls sÄ Àr de helt fantastiska men som understimulerade kommer problemen som ett brev pÄ posten.
En bra hund för mig Àr troligen inte en bra hund för tex min mamma som mest har hund till sÀllskap, promenader och lite lÀttare trÀning och det gÀller ju att ta det i beaktande nÀr folk skriver om "bra" kullar Àr att de troligen Àr just bra för folk som Àr insatta och vet att den kullen troligen har saker som Àr intressanta för just deras inriktnng och troligen rÀtt ointressanta för nÄn annan eller den breda massan.
Det Àr absolut helt möjligt att köpa hund som introvert och utan en miljon kontakter, verkar man halvvettig, presenterar sig okel och fÄr en bra kontakt med uppfödaren sÄ Àr du ju nÀstan dÀr.
VÄga kÀnna efter, jag har ringt och pratat med uppfödare dÀr vi bÀgge haft helt olika tankar och inriktningar och dÀr vi bÀgge sÀkerligen kÀnnt tack men nej tack. NÄnstans sÄ kommer ju din uppfödare vara den person du ska kunna vÀnda dig till med olika frÄgor eller om det dyker upp saker och dÄ Àr det viktigt att du kÀnner förtroende för denne. KÀnner du dig inte trygg med denne sÄ vÄga avstÄ valp och leta vidare för som förstagÄngs hundÀgare tycker jag det viktigt att man kÀnner att man har en bra kontakt och kÀnner att man kan vÀnda sig till sin uppfödare. Det Àr oftast de som kan rasen, lnjerna och sina hundar bÀst och kan ge en bÀttre rÄd Àn random person pÄ ett forum.
Lycka till i hundletandet!