Vilka mjöl brukar ni ha hemma?

Vilka mjölsorter brukar du ha hemma?

• Vetemjöl bulk (vanligt)

Röster: 85 79,4%
  • Vetemjöl special

Röster: 50 46,7%
  • Vetemjöl Tipo 00

Röster: 17 15,9%
  • Grahamsmjöl

Röster: 52 48,6%
  • Rågmjöl

Röster: 58 54,2%
  • Majsmjöl

Röster: 28 26,2%
  • Vetemjöl Manitoba Cream

Röster: 20 18,7%
  • Mandelmjöl

Röster: 27 25,2%
  • Vetemjöl (kvarnmalt)

Röster: 9 8,4%
  • Vetemjöl Durum

Röster: 18 16,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    107
Men om man inte har vare sig Tipo 00 eller durummjöl - hur gör man då pasta? :nailbiting:

(Eftersom jag verkar vara enda röstare som knackat in dessa.)
Inte :) fast jag provade i lördags, omg vilket kavlande. Testar nog igen. Tipo 00 har jag ju till pizza! inte pasta, det är därför jag har det.

Lite slumpmässiga sorter från närmaste lokala kvarn. (Inklusive ibland lokala sorter från platser jag råkat besöka eller passera.)

Ofta något lite udda mjöl för experiment. Jag har nog en hel del rester av just sådana mjölsorter...
Ja exakt. Det saknas i omröstningen -udda mjöl för experiment. Jag har just nu stenmalet purpurvete för det :)

Kornmjöl (må vara grunden i varje nordiskt hushållskök...)
Grovt (obs!) rågmjöl
'Vanligt' vetemjöl
är det som alltid ska finnas i mitt kök.

I mitt skafferi idag finns även
Grahamsmjöl (ska ha någon enstaka gång och sedan finns påsen kvar)
Rågsikt (brukar inte ha men köpte nyligen för specifik anledning)
Dinkelmjöl, finmalet fullkorn (för att koka gröt, en rätt gammal påse)
Jag har kornmjöl, men har inte riktigt räknat ut vad jag ska baka på det. Tar gärna emot tips, helst mjukt bröd :laugh:

För någon som inte kan något: Vad gör ni med de mjölsorterna ni skriver om? Vad bakar ni/lagar ni?
Bakar surdegsbröd och har i lite av varje i det. Rågmjöl i surdegen och så Manitoba för att det ska resa sig och så lite av varje som verkar kul.

Pannkakor gör sig också väldigt bra med tex stenmalet vetemjöl och kanske ngt lite grövre, ngn dl bara.

Kakor kan man ha lite grövre mjöl i ibland för att det är kul. Om det är tex pound cake typ. Dvs sockerkaka kan man vispa socker och ägg först, men om man gör en tyngre sockerkaka kanske man vispar socker och smör först, då tycker jag att ett stenmalt mjöl kan vara kul ibland. Och kanske i vissa bondkakor och så kan havremjöl vara en grej, eller rågmjöl i ngn pepparkaka.

Just nu har Jag "vanligt" "all purpose" vetemjol, bread flour (som jag tror ar typ vetemjol special?, vetemjol 00, ragmjol, majsmjol (corn meal) Manitoba cream, whole wheat, spelt, mandelmjol, chestnut mjol, havre mjol, och buckwheat. Det finns nagon pase rismjol ocksa men jag ar mycket osaker vad jag tankt ha den till 🤔

Jag har ocksa majs, potatis, tapioca, och arrowroot "starches", starkelse, med andra ord.

Da jag behover halla koll pa vad jag ater efter min hjartattack sa bakar jag nu allt brod sjalv, gor nastan alla "condiments," soppor, och i stort sett allt vi ater fran grunden.
Åh vad gör du med kastanjemjöl?

Kakor kan man ha lite grövre mjöl i ibland för att det är kul. Om det är tex pound cake typ. Dvs sockerkaka kan man vispa socker och ägg först, men om man gör en tyngre sockerkaka kanske man vispar socker och smör först, då tycker jag att ett stenmalt mjöl kan vara kul ibland. Och kanske i vissa bondkakor och så kan havremjöl vara en grej, eller rågmjöl i ngn pepparkaka.

Jag gillar också att slänga i tex lite rågmjöl även i söta bakverk. Tänker att det kanske är mina finska gener som spökar. :idea:

Just nu har Jag "vanligt" "all purpose" vetemjol, bread flour (som jag tror ar typ vetemjol special?, vetemjol 00, ragmjol, majsmjol (corn meal) Manitoba cream, whole wheat, spelt, mandelmjol, chestnut mjol, havre mjol, och buckwheat. Det finns nagon pase rismjol ocksa men jag ar mycket osaker vad jag tankt ha den till 🤔

Jag har ocksa majs, potatis, tapioca, och arrowroot "starches", starkelse, med andra ord.

Da jag behover halla koll pa vad jag ater efter min hjartattack sa bakar jag nu allt brod sjalv, gor nastan alla "condiments," soppor, och i stort sett allt vi ater fran grunden.
Var får du tag i kastanjemjöl? Eller du är kanske inte i Sverige när jag tänker efter. Letat efter det länge :)

Jag gillar också att slänga i tex lite rågmjöl även i söta bakverk. Tänker att det kanske är mina finska gener som spökar. :idea:
Säkert! Jag hade inte tänkt tanken innan jag kollade receptet för Memma (herrejisses så jobbigt, försökte inte ens) och Labans kvarn på Gotland har också gjort reklam för fler mjölsorter i kakor. (jag har inga som helst finska gener, tror jag, men ibland är saker för konstiga för att kunna låta blir att kika lite på. Har testat göra den där påskefterrätten med creme fraische istället).

Just nu finns vetemjöl, vete special,rågmjöl, och grahamsmjöl hemma i skåpet.

Och hittar jag något recept kanske det köps hem något annat.

Jag har kornmjöl, men har inte riktigt räknat ut vad jag ska baka på det. Tar gärna emot tips, helst mjukt bröd :laugh:
Det är svårt att baka mjukt bröd på korn eftersom det inte kan jäsa till fluff på det sätt som vete och råg med mer gluten gör. Tror alternativen är att göra tunnbröd eller att blanda i bara en del med annat mjöl.

Jag har det till nästan allt där det står vetemjöl i recept som inte ska jäsa. Bara att testa att byta del eller hela mjölet. Kan ev. behövas en mindre justering av mängden om man byter helt. Det blir, enligt mig, mycket intressantare och godare med lite smak i mjölet. Och lite allmänt nyttigare än högförädlat vitt vete.
Matpajsdeg, sötpajssmuldeg, matmuffins, pannkakor etc. Går också att koka gröt. Har gjort småkakor någon gång (tror det var kolasnittar?) men aldrig testat mjuk kaka.

För korn i 'vanligt mjukt bröd' hade jag testat att tillsätta blötlagda (eller kokta?) korngryn. Eller kanske något grötbrödsrecept eller ett med råg/havrekross som kan bytas? Har dock ingen erfarenhet då jag mest bakat matbröd på råg. Däremot äter jag mycket korngryn i maten, det är något jag kan rekommendera.

När jag satt och googlade nu så hittade jag det här som verkar intressant. Du får gärna testa och rapportera hur det är. :) https://cookinapot.nu/2018/01/mjukt-kornbrod/

Är det nån som tänker att trådstartarstollen självklart har glömt ett av de allra viktigaste mjölen så kan jag addera det till röstningen om ni anför minsta antydan till argument!
Spelt/Dinkel är definitivt stapelvara hos mig. Ett allt vanligare ofta ekologiskt alternativ, eftersom spannmålet i sig, är "duktigt" på att avkasta trots ogräs.
Jag tycker att Spelt/Dinkel platsar på listan.

Mjöl av mer konventionella kulturspannmål t.ex. Vårvete, Ölandsvete m.fl. Viktiga svenska spannmålssorter, som klarar sig med mindre konstgödning och kemiska bekämpningsmedel, men som ändå avkastar hyggligt, och har goda bakegenskaper.

Vi har ett par lokala/regionala kvarnar i mina trakter, som har mjöl och gryn från många intressanta spannmålssorter med olika bakningsegenskaper, och som stöttar lokalt producerad spannmål.
Så "mjöl från lokala/regionala kvarnar" tycker jag skulle kunna platsa på listan.

Jag har en hel del okonventionella mjolsorter, dels for att jag ar nyfiken och garna provar nya grejor och dels for att jag numera behover se till att ata "heart healthy" som innebar mycket mer fibrer, mindre sodium, och sa langt det gar "unsaturated" oljor. Det mesta forsoker jag kopa fran lokala "mills" och olje producenter och det finns ganska gatt om dem runt Oregon och Jag har inget emot att kopa fran vara grannar, California och Washington, Pacific North West, helt enkelt.

Det innebar att inte kopa brod, att inte anvanda smor, men anvanda mer frukt och gront till smorgaspalagg och mer fibrer i mina smorgasar. Mjukt brod blir gott med olika not-mjol och tillrackligt saftigt for att ha ajvar, en avocado, mosad tomat med annat "mojs", pesto, eller vad jag har hemma som smorgaspalagg i stallet.

Alltid vetemjöl hemma, försöker komma ihåg att köpa graham och special också.
Har durum hemma efter vårt försök till att göra pasta😅

Liknande trådar

Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 083
Senast: Tantan
·
Mat Jag äter ju mycket knäckebröd just nu. Det är väldigt gott, med både det ena och det andra på faktiskt. Har haft en period med... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
2 204
Senast: Bulldoozer
·
Mat Jag har ramlat av hästen och kommer under en längre tid enbart ha en arm att göra saker med. Vill hjälpa till så mycket jag kan hemma... 2
Svar
22
· Visningar
1 102
Senast: dobbis
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 876
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Förskola
  • Vad gör vi? Del CCX
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur