Vilka mjöl brukar ni ha hemma?

Vilka mjölsorter brukar du ha hemma?

• Vetemjöl bulk (vanligt)

Röster: 66 79,5%
  • Vetemjöl special

Röster: 34 41,0%
  • Vetemjöl Tipo 00

Röster: 14 16,9%
  • Grahamsmjöl

Röster: 35 42,2%
  • Rågmjöl

Röster: 43 51,8%
  • Majsmjöl

Röster: 21 25,3%
  • Vetemjöl Manitoba Cream

Röster: 14 16,9%
  • Mandelmjöl

Röster: 22 26,5%
  • Vetemjöl (kvarnmalt)

Röster: 5 6,0%
  • Vetemjöl Durum

Röster: 16 19,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    83
Just nu har Jag "vanligt" "all purpose" vetemjol, bread flour (som jag tror ar typ vetemjol special?, vetemjol 00, ragmjol, majsmjol (corn meal) Manitoba cream, whole wheat, spelt, mandelmjol, chestnut mjol, havre mjol, och buckwheat. Det finns nagon pase rismjol ocksa men jag ar mycket osaker vad jag tankt ha den till 🤔

Jag har ocksa majs, potatis, tapioca, och arrowroot "starches", starkelse, med andra ord.

Da jag behover halla koll pa vad jag ater efter min hjartattack sa bakar jag nu allt brod sjalv, gor nastan alla "condiments," soppor, och i stort sett allt vi ater fran grunden.

Vi gör (nästan) bara egen pasta till lasagne, då använder vi helt vanligt simpelt vetemjöl. :D
Samma här, alltså att lasagne är en av de rätter där nygjord pasta är klart bäst. Jag har provat en gång med bara ”vanligt” vetemjöl i brist på inköp och det blev inte så bra. Med 50/50 av Tipo-00 och durum blir det alltid underbart, så vågar nog inte avvika igen….

Kornmjöl (må vara grunden i varje nordiskt hushållskök...)
Grovt (obs!) rågmjöl
'Vanligt' vetemjöl
är det som alltid ska finnas i mitt kök.

I mitt skafferi idag finns även
Grahamsmjöl (ska ha någon enstaka gång och sedan finns påsen kvar)
Rågsikt (brukar inte ha men köpte nyligen för specifik anledning)
Dinkelmjöl, finmalet fullkorn (för att koka gröt, en rätt gammal påse)

Tillägg; jag brukar även ha rismjöl, mandelmjöl och ofta majsmjöl hemma också, men av någon anledning (möjligen för att jag ytterst sällan bakar med det) så står det inte på mjölhyllan och klassas därmed inte som mjöl. :angel:

Har rågmjöl, grovt rågmjöl, grahamsmjöl, majsmjöl och vetemjöl. Gillar att kunna blanda mjölsorter i bröd och baka bröd jag känner för efter humör, ork och lust. Knäckebröd gör jag alltid på majsmjöl det är så himla enkelt och gott. Potatismjöl har jag också alltid hemma.

För någon som inte kan något: Vad gör ni med de mjölsorterna ni skriver om? Vad bakar ni/lagar ni?

Mest olika typer av brod ... men ocka pizza deg, kakor, och pasta.
Jag gillar att "hitta pa mitt eget" och foljer sallan eller aldrig ordentliga recept aven om jag ofta har ett recept till grund sa gor jag oftast en egen variant av det.

I gar blev det vafflor i stallet for hamburgerbrod ... jag anvande havremjol (och mandelmjolk) och gjorde dem inte sota utan savory. Maken som egentligen ar en socker ratta av rang kunde inte sluta ata vafflorna for att de var sa goda. :d

Mest olika typer av brod ... men ocka pizza deg, kakor, och pasta.
Jag gillar att "hitta pa mitt eget" och foljer sallan eller aldrig ordentliga recept aven om jag ofta har ett recept till grund sa gor jag oftast en egen variant av det.

I gar blev det vafflor i stallet for hamburgerbrod ... jag anvande havremjol (och mandelmjolk) och gjorde dem inte sota utan savory. Maken som egentligen ar en socker ratta av rang kunde inte sluta ata vafflorna for att de var sa goda. :d
Jag gillar havre eftersom det i sig på något vis smakar sött så kan tänka mig att det passade bra till det!

Mest bröd både mjukt bröd och knäckebröd och varje år bakar jag också lussekatter. Så kan jag ha vetemjöl till botten- eller toppredning i en sås eller gryta.
Till sås har jag den där kartongen med såsredning som jag just nu glömt dess namn på. Redning heter det väl. Maitena kanske? Vet egentligen inte vad det är i? Men just mjölredning har jag slutat med eftersom jag så lätt får det att smaka mjöl :(

Fast @MiaMia, Nar jag gor tartbottnar anvander jag potatismjol, minst 50% av mjolet. Det ger fantastiskt luftig och latt sockerkaka sa potatismjol kan verkligen vara ett riktigt mjol ocksa.
Det var skrivet med en ;), som jag glömde sätta ut.
Men också med en seriös tanke eftersom det inte tillverkas genom malning (som ju är typ definitionen på vad mjöl är?) men ändå får heta det...

Och med tanken (som jag dock inte skrev ut) om var gränsen går till sådant som havregryn, rågkross och kruskakli när det gäller spannmålsprodukter för brödbak (med tanke på trådstartens koppling till just den användningen av mjöl).

Liknande trådar

Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 082
Senast: Tantan
·
Mat Jag äter ju mycket knäckebröd just nu. Det är väldigt gott, med både det ena och det andra på faktiskt. Har haft en period med... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
2 203
Senast: Bulldoozer
·
Mat Jag har ramlat av hästen och kommer under en längre tid enbart ha en arm att göra saker med. Vill hjälpa till så mycket jag kan hemma... 2
Svar
22
· Visningar
1 100
Senast: dobbis
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 874
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka