Vilka mjöl brukar ni ha hemma?

Vilka mjölsorter brukar du ha hemma?

• Vetemjöl bulk (vanligt)

Röster: 71 78,0%
  • Vetemjöl special

Röster: 41 45,1%
  • Vetemjöl Tipo 00

Röster: 16 17,6%
  • Grahamsmjöl

Röster: 40 44,0%
  • Rågmjöl

Röster: 49 53,8%
  • Majsmjöl

Röster: 24 26,4%
  • Vetemjöl Manitoba Cream

Röster: 17 18,7%
  • Mandelmjöl

Röster: 25 27,5%
  • Vetemjöl (kvarnmalt)

Röster: 6 6,6%
  • Vetemjöl Durum

Röster: 17 18,7%

• Antal omröstningsdeltagare
    91
Till sås har jag den där kartongen med såsredning som jag just nu glömt dess namn på. Redning heter det väl. Maitena kanske? Vet egentligen inte vad det är i? Men just mjölredning har jag slutat med eftersom jag så lätt får det att smaka mjöl :(

Maizena är det troligen då du har. Man måste låta såsen koka minst fem minuter efter man haft i redningen annars smakar det mjöl. Du kan också koka ner mjölet ihop med smör i en stekpanna innan du har ner det i såsen. Då tar man lika delar smör och mjöl, smälter smör, strör över mjölet och vispar i det. Fortsatt vispa tills det har en brun och nötaktig smak. Sen kan du reda såsen eller grytan med det..

Har bara bovetemjöl och kikärtsmjöl hemma. I perioder av brödbak har jag vetemjöl och grahamsmjöl också. Förvånad att inte alla har bovetemjöl O_o, liksom galetter?!

Maizena är det troligen då du har. Man måste låta såsen koka minst fem minuter efter man haft i redningen annars smakar det mjöl. Du kan också koka ner mjölet ihop med smör i en stekpanna innan du har ner det i såsen. Då tar man lika delar smör och mjöl, smälter smör, strör över mjölet och vispar i det. Fortsatt vispa tills det har en brun och nötaktig smak. Sen kan du reda såsen eller grytan med det..
Maizena heter det, tack! :)
Jo jag gör så också och ibland fungerar det ju, men ibland blir det mest bränt och då smakar såsen bränt. Så ibland smakar den mjöl, ibland bränt och ibland lyckas jag och ibland är det klumpar i :D Nu med Maizena redning slipper jag misslyckas helt :D Är väl en träningssak tänker jag, och intressesak, att inte pyssla med 300 saker just då.

Det förstod jag också ;)
Men då borde det räcka med ett mjöl ju. tex vetemjöl....så det var därför jag undrade varför så många specialmjöl, vad man specifikt behövde dem till.

Jag använder starka mjöler (manitoba cream, vetemjöl special osv) till bröd som ska vara luftigt och "segt", tipo00 eller durumvete till pizzadeg och bagels (och till pasta om man gör egen). Svaga mjöler (patisserie) till saker som ska vara möra snarare än sega, tex småkakor och pajdeg. Om jag hade gjort vetepannkakor ofta hade jag haft något vanligt standardmjöl till det. Stenmalt mjöl blir ofta bra till surdeg. Det är ju inte så att man prompt behöver använda olika mjölsorter, men resultatet blir lite olika beroende på vad man använder och om man tycker att det är kul att baka tycker man ofta att det är roligt att kunna styra resultat precis som man vill.

Majsmjöl, rismjöl och nötmjöl har jag till en del specialgrejer, det är tex väldigt gott i vissa kakor, våfflor, pannkakor osv.

Jag använder starka mjöler (manitoba cream, vetemjöl special osv) till bröd som ska vara luftigt och "segt", tipo00 eller durumvete till pizzadeg (och till pasta om man gör egen). Svaga mjöler (patisserie) till saker som ska vara möra snarare än sega, tex småkakor och pajdeg. Om jag hade gjort vetepannkakor ofta hade jag haft något vanligt standardmjöl till det. Stenmalt mjöl blir ofta bra till surdeg.

Majsmjöl, rismjöl och nötmjöl har jag till en del specialgrejer, det är tex väldigt gott i vissa kakor, våfflor, pannkakor osv.
Tack för ett bra svar!

Maizena heter det, tack! :)
Jo jag gör så också och ibland fungerar det ju, men ibland blir det mest bränt och då smakar såsen bränt. Så ibland smakar den mjöl, ibland bränt och ibland lyckas jag och ibland är det klumpar i :D Nu med Maizena redning slipper jag misslyckas helt :D Är väl en träningssak tänker jag, och intressesak, att inte pyssla med 300 saker just då.

Ja det är nog lite träningssak. Men är du nöjd med Maizena fungerar ju det alldeles utmärkt!

Till sås har jag den där kartongen med såsredning som jag just nu glömt dess namn på. Redning heter det väl. Maitena kanske? Vet egentligen inte vad det är i? Men just mjölredning har jag slutat med eftersom jag så lätt får det att smaka mjöl :(
Maizena - stärkelse av majs. Om du kör mjölredning ska du köra det varmt med smör och koka ut så försvinner mjölsmaken.

Tvåa på samtliga bollar…

Oavsett vad jag bakar så sker de på vanligt billigaste vetemjölet.

Inget vetemjöl special eller råg eller vad de nu skriver i stället. Utan jag håller mej till vetemjöl (än så länge iaf).
Gör oftast bara vanliga kanelbullar, lussebullar, pizzadeg och valnötsbröd. Men som sagt vanligt vetemjöl i dessa.

Vete och egen kvarn, siktar inget utan kör med fullkorn fast med olika malgrad beroende på vad det ska vara till. Baka med det mjölet är en utmaning innan man hittar rätt vätskemängd, fullkorn funkar till allt bröd.
Jag har bakat på rågvetemjöl också, alltså fodersäd, funkar hur bra som helst bara man blandar i 40% vetemjöl annars har det svårt att jäsa men sockerkaka på rent rågvetemjöl funka superbra och dom får en liiiten smak av råg. :d

Ju mer jag använder extra sorter ju mindre vanligt vetemjöl går åt i hemmet. Nu är det typ när barnet bakar... :D :D :D

Samma har ... men pizza och pasta gors valdigt sallan numera och har fortfarande de normalt "required" vetemjol sorterna. Den sista pasen vanligt (all purpose) vetemjol kopte Jag for nagot ar sedan och Jag har fortfarande en halv pase kvar.

OffT nu har jag läst mjöl så mpnga gånger att ordet tappat all mening och både ser och låter fel och påhittat. :D :arghh:

OnT så har jag vetemjöl, vetemjöl special, rågsikt, mandelmjöl, två eller tre olika brödblandningar, rågmjöl, potatismjöl, majsmjöl och grahamsmjöl hemma.

Som en liten spinoff till matbrödstråden så blev jag lite intresserad av vilka mjölsorter som man har i skafferiet.
Fyllde i de jag brukar ha :) men jag har just nu alla alternativ och ett par till :)

(Majsmjöl, nextamaliserat, brukar jag inte ha, men råkar ha just nu och mandelmjöl har jag nog någon skvätt av trots att jag hellre oftast har mandlar hemma istället, enklare.)

Liknande trådar

Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 083
Senast: Tantan
·
Mat Jag äter ju mycket knäckebröd just nu. Det är väldigt gott, med både det ena och det andra på faktiskt. Har haft en period med... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
2 204
Senast: Bulldoozer
·
Mat Jag har ramlat av hästen och kommer under en längre tid enbart ha en arm att göra saker med. Vill hjälpa till så mycket jag kan hemma... 2
Svar
22
· Visningar
1 101
Senast: dobbis
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 876
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Bojkott av butiker
  • Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCX

Hund, Katt, Andra Djur