Vilka mjöl brukar ni ha hemma?

Vilka mjölsorter brukar du ha hemma?

• Vetemjöl bulk (vanligt)

Röster: 68 78,2%
  • Vetemjöl special

Röster: 37 42,5%
  • Vetemjöl Tipo 00

Röster: 15 17,2%
  • Grahamsmjöl

Röster: 37 42,5%
  • Rågmjöl

Röster: 45 51,7%
  • Majsmjöl

Röster: 22 25,3%
  • Vetemjöl Manitoba Cream

Röster: 16 18,4%
  • Mandelmjöl

Röster: 23 26,4%
  • Vetemjöl (kvarnmalt)

Röster: 5 5,7%
  • Vetemjöl Durum

Röster: 17 19,5%

• Antal omröstningsdeltagare
    87

sjoberga

Trådstartare
Som en liten spinoff till matbrödstråden så blev jag lite intresserad av vilka mjölsorter som man har i skafferiet.

Jag bakar mest med vanligt vetemjöl och har gärna i grahamsmjöl ibland. Min man köper Tipo 00. Majsmjöl har vi stående också till gröt, men det är kanske olika sorter? Hmm. Rågmjöl finns också hemma vet jag.

Är det nån som tänker att trådstartarstollen självklart har glömt ett av de allra viktigaste mjölen så kan jag addera det till röstningen om ni anför minsta antydan till argument!

Rågsikt! Annars kan man inte baka kake.
Min förmåga att ändra hade visst samma 10 minuters deadline som vanliga inlägg. Sorry. Men rågsikt hade jag i skåpet fram till 2024, då det sista av påsen som köptes runt millenieskiftet stoppades ner i en blandning.

I mitt skafferi finns alltid följande mjöler: Vetemjöl special, finax manitoba cream, finax rustique, rågmjöl och rågsikt. Till brödbak tycker jag fröer är minst lika viktigt, sesam, linfrö och vallmo har jag hemma att toppa med. Gillar fler mjöler men tycker det är tillräckligt kostsamt utan att plocka på sig även dinkel, bakar ju trots allt för att spara pengar. Pasta gör jag aldrig, bara bröd och kakor.

Jag har en massa olika, men använder det glutenfria "mjölmix" eller vad det kallas, mest.

Utöver det: potatismjöl, sojamjöl, rismjöl, havremjöl, kikärtsmjöl, majsmjöl.

Vanlig vetemjöl, grahamsmjöl och rågsikt, men valde rågmjöl då rågsikt inte fanns som alternativ. Har en oöppnad majsmjöl som jag köpt för några år sedan till något, minns inte vad och vet inte vad den ska användas till. Havregryn används när jag bakar bröd så det borde stå med ;)

Jag brukar alltid ha någon form av lagom starkt mjöl, någon form av lämpligt mjöl för saker som inte ska vara glutenbildande, något extra starkt tex tipo00 eller åt det hållet, någon rågsikt och något grövre stenmalt rågmjöl.

Sen varierar det vad som är aktuellt, ibland skrädmjöl, ofta mer än en sort relativt glutenstarkt mjöl osv.

Jo, jag köper också säkert 80% av all pasta som konsumeras, men när vill man ha den där lilla extra perfektionen - och vissa rätter går knappt att åstadkomma med färdig köpepasta. Men visst, jag förstår också att alla inte vill göra det, blev bara lite förvånad över att jag var helt ensam med dessa sorter.
Din tråd är typ en timme gammal ;) Kanske med lite mer tid blir ni några stycken till som hittar hit. ;)

Lite slumpmässiga sorter från närmaste lokala kvarn. (Inklusive ibland lokala sorter från platser jag råkat besöka eller passera.)

Ofta något lite udda mjöl för experiment. Jag har nog en hel del rester av just sådana mjölsorter...

Liknande trådar

Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 083
Senast: Tantan
·
Mat Jag äter ju mycket knäckebröd just nu. Det är väldigt gott, med både det ena och det andra på faktiskt. Har haft en period med... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
2 203
Senast: Bulldoozer
·
Mat Jag har ramlat av hästen och kommer under en längre tid enbart ha en arm att göra saker med. Vill hjälpa till så mycket jag kan hemma... 2
Svar
22
· Visningar
1 100
Senast: dobbis
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 874
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka