Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Så skulle jag också vilja göra men på mina två senaste tävlingar han man gått in på plan och sedan kört tandvisningen innan linförigheten och då har vår bubbla spruckit för länge sen.
Åh, det upplägget är ju sämst. Fattar inte varför någon TL planerar så illa. :down:

Det kommer ju tas bort i regelrevideringen som det verkar.
Såg det och vi har lagt tävlandet på hyllan nu till de nya reglerna kommer och tävlingarna är inomhus så blir det lite lättare för Tant Häntiveckan att hålla fokus!

Men jag är superhappy för idag kom vi in på reservplats på ett lydnads/brukslydnadsläger i sommar och jag hade inte räknat med att komma med!
Så nu ska vi träna träna och träna så vore det väl sjutton om vi inte kunde ta det där LP1 nästa vår.

Nu tar vi tag i lydnadsmomenten igen efter att mest ha kört brukslydnad sista tiden och idag kändes det verkligen som att låsningarna i fjärren har släppt! Körde nog fem omgångar med bara något enstaka fjärrskifte under kvällens träning och inte en enda gång låste hon sig i uppsittandet! :bump:
Visst, hon kan tjuva lite eller lätta lite i armbågarna när jag lämnar henne efter nedläggandet men det skiter jag fullständigt i just nu med tanke på vilka problem vi haft med totallåst hund i liggande position! :D Stadgan kommer inte vara nåt problem att få tillbaka om jag behöver peta i den senare.

Tänk vad momentförberedelser kan gör för känslan och förståelsen!

Ett tips för den som ofta tränar själv är att spela in sig själv på telefonen när man kommenderar i 2 minuter (eller hur lång linförighet/fritt följ man nu vill ha).
Jag har gjort några olika att variera emellan och det är guld värt. Tagit med hela biten med "välkommen in på plan" osv för att kunna träna på hela proceduren också.
Även gjort kommendering för läggande under gång men man skulle ju lika gärna kunna spela in alla olika moment!

På iphone finns det en förinstallerad app som heter Röstmemon som jag använder, finns säkert liknande på andra smartphones.

Ett tips för den som ofta tränar själv är att spela in sig själv på telefonen när man kommenderar i 2 minuter (eller hur lång linförighet/fritt följ man nu vill ha).
Jag har gjort några olika att variera emellan och det är guld värt. Tagit med hela biten med "välkommen in på plan" osv för att kunna träna på hela proceduren också.
Även gjort kommendering för läggande under gång men man skulle ju lika gärna kunna spela in alla olika moment!

På iphone finns det en förinstallerad app som heter Röstmemon som jag använder, finns säkert liknande på andra smartphones.
Spinner vidare på tipset, finns också program på internet som kan göra om youtube-filer till ljudfiler. Då kan man ta valfri film från tex träning eller tävling (även andras filmer alltså) och få en ljudfil med kommendering! Går sen att spara ner i telefonen.

Vilket smart tips!:up: Det ska jag använda mig av!

Så skulle jag också vilja göra men på mina två senaste tävlingar han man gått in på plan och sedan kört tandvisningen innan linförigheten och då har vår bubbla spruckit för länge sen.
Du kan alltid vara så "olydig" att du direkt efter tandvisningen tar några steg i någon riktning för att belöna hunden. TL kommer kalla på er igen och då kan du göra om starten.

Åååååh jag är så GLAD :love: ! Igår var jag och Lilla Pu iväg och tävlade lydnadsklass 1, och bästa lillhunden skötte sig superbt och slog till med 180 poäng och klassvinst :love: !!

160528-1.jpg

Tävlat idag på hemmaklubben och är nöjd :) tiken fick sitt andra förstapris i klass 1 och blev trea i klassen. Hanen fick 154 p i klass 2, hans debut i klassen, och gjorde jättebra ifrån sig. Missade ett skifte i fjärren och han fick ett dåligt grepp om apportbocken och tappade den, detta plus lite småmissar här och där var det som kostade förstapriset. Men han klarade rutan och fick poäng på alla moment så jag är jättenöjd med honom!

Träningstävlade lite igår i lydnad 3 med Sarek och det gick över förväntan. Flyttade fram 5 cm vid ett av skiftena i fjärren och valde att gå in från sidan i rutan men annars var det inte mycket att klaga på. Ska nog ta tag i vittringen också och sedan ger vi oss ut i sommar någon gång.

Ikväll ska Pu påminnas lite om lydnadsmomenten i klass 2, nu när vi fått vårt 1:a pris i lkl 1 :up:. Som tur är så är det ju mycket samma moment som kommer i lägreklass, så det blir ju två flugor i en smäll när man tränar dem :D !

Förhoppningsvis tar det inte allt för lång tid att få tillbaka den fina fjärren hon hade i vintras innan vår lydnadspaus :love:

Har tagit upp lydnaden med Tokan på allvar och har anmält till tävling om ett par veckor. I förrgår gick träningen dåligt och kändes inte alls bra. Vi har problem med känslan och positionen i fria följet och det speglas även i zätat såklart.
Igår tränade jag igen och då blev det mycket bättre! Fick tips om att gå lite saktare för då har hon lättare att hålla positionen. Kändes riktigt bra och även inkallningen som inte har varit bra på sistone gick fint :)

Blev inspirerad till att prova på bebisfjärr när jag såg Miao's video. Vi har en lång att gå. :laugh: Har inte gjort något på länge för han har varit helt borta i skallen. Fick jättefina tips om olika slags metoder för att få igång en bättre lek och motivation hos honom när vi var på klubben i tisdags. Förhoppningsvis så ska det väl göra honom lite motiverad! Skulle hemskt gärna starta lydnadsklass 1 nästa år eller något. :p

Vi ska snart debutera på vår första lydnadstävling utomhus, antar att det är gräsplan, vi har tidigare tävlat på grusunderlag i hall samt i ett ridhus på torv. Hur upplever ni tävling utomhus i jämförelse med inomhus?

Ridhus gick inte alls för oss, alldelles för mycket störningsmoment av den andra klassen på andra halvan samt torvens alla lukter. Grusunderlaget gick rätt bra ! Eftersom jag inte vet alls känner jag vad vi har att vänta vore det skönt att höra hur ni upplever det? är det lättare eller svårare överlag utomhus? :) Tänker att pubilken hamnar lite längre bort vilket borde vara enklare? men att gräsplanen kanske har mer dofter?

/canine, som har en otroligt doftintresserad hund och tar dofter före allt annat :o

Vi ska snart debutera på vår första lydnadstävling utomhus, antar att det är gräsplan, vi har tidigare tävlat på grusunderlag i hall samt i ett ridhus på torv. Hur upplever ni tävling utomhus i jämförelse med inomhus?

Ridhus gick inte alls för oss, alldelles för mycket störningsmoment av den andra klassen på andra halvan samt torvens alla lukter. Grusunderlaget gick rätt bra ! Eftersom jag inte vet alls känner jag vad vi har att vänta vore det skönt att höra hur ni upplever det? är det lättare eller svårare överlag utomhus? :) Tänker att pubilken hamnar lite längre bort vilket borde vara enklare? men att gräsplanen kanske har mer dofter?

/canine, som har en otroligt doftintresserad hund och tar dofter före allt annat :o
Jag tycker det brukar vara svårare i ridhus och hallar. I ridhus kan det ju vara massa hästbajs osv och i hallar är det ju tyvärr inte ovanligt att det hänt en del olyckor..
Ute regnar det ju regelbundet.

Nu är jag och Lilla Pu anmälda till lkl 2 :up: ! 24/7 ska vi testa på det programmet :) .

Den 2 juni körde vi våra första rutskick sen i januari, och då såg de ut såhär:

Körde några rutskick i trädgården nyss, 2 st var klockrena 10-poängare så det ska nog gå te sig på en månad :D !

Sen behöver vi bl.a förbättra våra ingångar med apport, de har blivit bättre från när vi tävlade appellen (då hon avslutade sittandes BAKOM mina ben :D ) men är inte helt hundra än. Filmklipp på detta från samma träningspass som rutan ovan:

Sen få tillbaka fjärren också, så här såg fjärren ut när vi inte hade kört den heller sen i januari:

Men det mesta är lite finputs och lite länkningsträning som behövs känns det som, så får vi se var vi hamnar poängmässigt :) .

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 067
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 513
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
958
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka