Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Rätt så nöjd med gårdagens träningstävling där tiken fick 162 p i klass 1 trots en mycket sämre linförighet än hon kan normalt, och hanen fick 158 p i klass 2 trots ett katastrofalt fritt följ. Andra gången i klass 2 för hanen och den här gången nollade vi inte rutan även om han backade in :D Han gjorde en jättefin inkallning och han klarade hoppet trots att han satte sig precis vid hindret och fick ta det från stillastående. Fjärren gick fint.

Lilla tjejen var yr i mössan mellan momenten men gjorde bra ifrån sig när hon jobbade.

Det är verkligen guld värt med denna chans att få tävlingsträna några veckor i rad och få belöna på banan och stärka hundarna. Tack @MiniLi m fl

Om ni går in på tävlingdplanen och börjar det fria följet/linförigheten och känner att hunden inte är riktig med er. Ni får en dålig vändning eller att hunden sätter ned näsan, ja ni vet efter 5-10 meter att där rök poäng. Vad gör ni?

Tar ett dubbelkommando eller två, hoppas på ett bättre avslut än början?

Bryter, åker hem, tränar mer till nästa gång?

Säger ifrån till hunden att sådär gör man inte, tar smällen i momentet och kör resten som träning?

Kör vidare, låter hunden ta ansvar för kontakten och tar den poäng det blir?

Om ni går in på tävlingdplanen och börjar det fria följet/linförigheten och känner att hunden inte är riktig med er. Ni får en dålig vändning eller att hunden sätter ned näsan, ja ni vet efter 5-10 meter att där rök poäng. Vad gör ni?

Säger ifrån till hunden att sådär gör man inte, tar smällen i momentet och kör resten som träning?

Jag skulle ge någon form av DK och se till att vi kommer på banan igen. Det kan ju vara ett muntligt kommando eller tex en tempoväxling så att hunden blir lite alert igen.
Oavsett så tränar vi mer till nästa gång!

Jag skulle inte bryta för ett dåligt fritt följ, om man kommer igen och får tillbaka samarbetet kan det ju ändå gå ganska bra i tävlingen som helhet! Sålänge man inte fick 0 på fria följet då, men det har aldrig hänt mig.

Skulle akta mig från ngn form av bestraffing (även muntlig) inne på tävlingsplan. Vill inte ge min hund en dålig känsla på tävling och framförallt så riskerar du att åka ut med huvudet före om domaren tycker du går över gränsen.

Kikar in här lite i tråden igen, nu har jag inte tävlat på ett tag men tänkte göra det framöver. Har en fundering kring när man går in på planen, hälsar man alltid på domaren, tävlingssek. & ledare? eller är det enbart tävlingsledaren man hälsar med? brukar väl vara så att man hälsar på domaren sen vid tandvisningen? minns inte hur det var senast och vill helst inte göra bort mig ;) Eller finns det kanske rent av inget som säger att man måste hälsa alls? När jag gå in på plan vill jag ju ha all min fokus på hunden annars försvinner hon iväg någon annanstans i tankarna:p

Kikar in här lite i tråden igen, nu har jag inte tävlat på ett tag men tänkte göra det framöver. Har en fundering kring när man går in på planen, hälsar man alltid på domaren, tävlingssek. & ledare? eller är det enbart tävlingsledaren man hälsar med? brukar väl vara så att man hälsar på domaren sen vid tandvisningen? minns inte hur det var senast och vill helst inte göra bort mig ;) Eller finns det kanske rent av inget som säger att man måste hälsa alls? När jag gå in på plan vill jag ju ha all min fokus på hunden annars försvinner hon iväg någon annanstans i tankarna:p

Du behöver inte hälsa på någon (en nick och ett leende kan dock vara trevligt), TL ska dirigera dig till din plats och du ska inte behöva bry dig nått värst om någon annan förutom din hund (så länge du lyssnar på TL vart du ska då ;) ). Vissa domare är lite tjötiga, men de flesta fattar att man vill ha fokus på sig själv och sin hund :) .

Jag brukar avsluta programmet med att vinka och ropa "tack domarn!" innan jag går av planen :D.

Du behöver inte hälsa på någon (en nick och ett leende kan dock vara trevligt), TL ska dirigera dig till din plats och du ska inte behöva bry dig nått värst om någon annan förutom din hund (så länge du lyssnar på TL vart du ska då ;) ). Vissa domare är lite tjötiga, men de flesta fattar att man vill ha fokus på sig själv och sin hund :) .

Jag brukar avsluta programmet med att vinka och ropa "tack domarn!" innan jag går av planen :D.

Tack så mycket ungefär som jag gjort de få gånger jag tävlat så då vet jag jag att det inte varit något "konstigt" :up: Man vill ju inte verka otrevlig när det är kul att tävla :D

Jag har tidigare kört vidare men har kommit fram till att det är bättre att ta ett dk.

Lyckades för övrigt vända en dålig start till en riktigt bra tävling i lördags vilket gav oss en riktigt bra känsla! Dock i rallyn så just dk gjorde ju inget men just att kunna hämta upp det tycker jag är bra. Förutsatt att man inte går ner sig för mycket själv då.

Ska återuppta lydnaden med Sigge har jag bestämt mig för. Mest uthållighet och lite repetition som behövs. Ska bli spännande!

Stojas fokus har blivit betydligt bättre och momenten är jättefina, men jag vette sjutton hur jag ska få henne att hålla ihop ordentligt.

Ska återuppta lydnaden med Sigge har jag bestämt mig för. Mest uthållighet och lite repetition som behövs. Ska bli spännande!

Stojas fokus har blivit betydligt bättre och momenten är jättefina, men jag vette sjutton hur jag ska få henne att hålla ihop ordentligt.

Vad kul med Sigge! Heja skäggis :D
Ska du fortsätta med din träningsgrupp i höst? Kanske kan tränaren ge dig tips om hur du ska få båda hundar att hålla ihop?
Vet att Lotta Linusson som jag går för har platser kvar annars.

Jag har kört vidare, förutom på senaste tävlingen då jag gav några DK vilket i slutändan gjorde att poängen faktiskt blev bättre för fria följet än två dagar innan då jag inte sa något.

Jag fick ett första pris i klass 2 med god marginal trots ett katastrofalt fritt följ med 5,5 poäng så ge upp skulle jag absolut inte göra!

Ah jag ska visst tävla i morgon (något jag glömt av och kommit på massa gånger :D ), den här gången med Lilla Pu! Lydnadsklass 1 ska vi köra för andra gången (fick 156 poäng på debuten då vi nollade läggandet :p ). Vi är långt ifrån klara, har lite halvkass ordförståelse, varierande stadga men ibland ett rätt fint fotgående. Låter väl som en hit :D ?

1605235.jpg

Sen så kommer vi kanske vara tvugna att avstå platsen, på grund av att en anmält sig där jag vet att både hund och förare är opålitliga... lägger inte Pu om vi hamnar nära den hunden :wtf:

Ah jag ska visst tävla i morgon (något jag glömt av och kommit på massa gånger :D ), den här gången med Lilla Pu! Lydnadsklass 1 ska vi köra för andra gången (fick 156 poäng på debuten då vi nollade läggandet :p ). Vi är långt ifrån klara, har lite halvkass ordförståelse, varierande stadga men ibland ett rätt fint fotgående. Låter väl som en hit :D ?

1605235.jpg

Sen så kommer vi kanske vara tvugna att avstå platsen, på grund av att en anmält sig där jag vet att både hund och förare är opålitliga... lägger inte Pu om vi hamnar nära den hunden :wtf:

Lycka till imorgon! Utifrån vad jag sett på dina uppdateringar så borde du inte vara särskilt nervös :D

Men det där med det opålitliga ekipaget :cool: Vad arg jag blir! Är det någon som ska avstå platsen är det dom och inte du :rage: Men jag förstår självklart att du inget vill riskera.

Lycka till imorgon! Utifrån vad jag sett på dina uppdateringar så borde du inte vara särskilt nervös :D

Men det där med det opålitliga ekipaget :cool: Vad arg jag blir! Är det någon som ska avstå platsen är det dom och inte du :rage: Men jag förstår självklart att du inget vill riskera.

Haha, den där lilla svarta kan gå som en klocka, eller så ser hon bara totalt oförstående ut och säger att det här har vi ALDRIG tränat på :D ! Sen tillkommer ju allt det där runt omkring med domare, länkning osv, men jag hoppas på att det blir toppen i morgon ;)!

Ja det är SÅ surt att man ska behöva avstå för att någon annan är en idiot och går ut med hund som inte har på platsliggning att göra :rage:! Men hellre avstå en plats än att riskera något, och har vi tur så hamnar vi inte i deras grupp :up: !

Haha, den där lilla svarta kan gå som en klocka, eller så ser hon bara totalt oförstående ut och säger att det här har vi ALDRIG tränat på :D ! Sen tillkommer ju allt det där runt omkring med domare, länkning osv, men jag hoppas på att det blir toppen i morgon ;)!

Ja det är SÅ surt att man ska behöva avstå för att någon annan är en idiot och går ut med hund som inte har på platsliggning att göra :rage:! Men hellre avstå en plats än att riskera något, och har vi tur så hamnar vi inte i deras grupp :up: !

Hihihi jag hoppas du har någon som filmar? :D
Håller tummarna stenhårt för att du slipper det dumma ekipaget :cautious:

Själv har jag anmält till en officiell Lydnadstävling men som samtidigt också är KM den 11/6 men har sedan Winzi blev sjuk noll komma noll träningslust just nu. Kanske Dahlia vilar sig i form istället? :p

Hihihi jag hoppas du har någon som filmar? :D
Håller tummarna stenhårt för att du slipper det dumma ekipaget :cautious:

Själv har jag anmält till en officiell Lydnadstävling men som samtidigt också är KM den 11/6 men har sedan Winzi blev sjuk noll komma noll träningslust just nu. Kanske Dahlia vilar sig i form istället? :p

Har flera kompisar med så jag hoppas nån av dem ska kunna filma triumfen/spektaklet :D !

Vila sig i form är underskattat :up: ! Hellre det än att träna på när lusten inte finns säger jag :) !

Vad kul med Sigge! Heja skäggis :D
Ska du fortsätta med din träningsgrupp i höst? Kanske kan tränaren ge dig tips om hur du ska få båda hundar att hålla ihop?
Vet att Lotta Linusson som jag går för har platser kvar annars.

Ja, jag fortsätter för anne i höst. Får försöka lyfta fram det mer för henne då. Problemet är ju att Stoja sticker, för Sigges del är det nog bara att träna som gäller.

För att undvika att detta händer så börjar jag alltid mitt fria följ ca 10 meter innan startpunkten. Då hinner jag rätta till eventuella fel innan momentet börjar.

För att undvika att detta händer så börjar jag alltid mitt fria följ ca 10 meter innan startpunkten. Då hinner jag rätta till eventuella fel innan momentet börjar.

Det tipset fick jag av min tränare senast. Gärna även ha en kompis med som kommenderar lite utanför och sen fortsätter man bara in på plan och "gör en halt" (dvs ställer upp) och fortsätter sedan sin linförighet/fritt följ.

Så skulle jag också vilja göra men på mina två senaste tävlingar han man gått in på plan och sedan kört tandvisningen innan linförigheten och då har vår bubbla spruckit för länge sen.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 067
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 513
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2