Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Hur gammal är din hund? Min 9 månaders kan vara super på en träning och kunna momenten nästan klockrent och nästa träning "kan" han inte ens sitt typ. Väldigt varierande för tillfälligt. Har dock kommit på att det förmodligen beror litegrann på hur jag rastar innan, han får inte bli trött, då går inte mycket.

Han fyller två idag, faktiskt. :) Kombinationen löptik och värme var för svår. Han har ju rätt mycket päls även i sin sommarkostym.

Han fyller två idag, faktiskt. :) Kombinationen löptik och värme var för svår. Han har ju rätt mycket päls även i sin sommarkostym.

OT, men du har ju också Collie (eller har jag blandat ihop det :o), och nu blev jag väldigt nyfiken då din verkar vara lika gammal som min! Vilken kennel kommer han ifrån?

Kul! Är du nöjd med honom? Har ni hunnit tävla något?

Jag är nöjd! Han hade kunnat ha mer kamp och mat/godisintresse, och varit lite mer följsam :p Vi har inte kommit ut och tävlat något ännu, men vi ska, någon gång i alla fall.

Hur är det med din? Det är ju en seamist trots allt. ;)

(Väldigt OT det här iofs :o)

Jag är nöjd! Han hade kunnat ha mer kamp och mat/godisintresse, och varit lite mer följsam :p Vi har inte kommit ut och tävlat något ännu, men vi ska, någon gång i alla fall.

Hur är det med din? Det är ju en seamist trots allt. ;)

(Väldigt OT det här iofs :o)

Jag har PM:at. :)

Igår tävlingsträning med båda, klass 1 och 2 (första försöket). Tiken missade ställandet under gång (gjorde ett jättefint läggandet istället) men skötte sig i övrigt rätt fint, lite yr i mössan bara. Hanens första försök i klass 2 gick enligt mig jättebra med tanke på att vi inte alls är klara med alla moment. Han nollade rutan (sprang fint men gick inte in) men utförde allt det andra. Vi har ett par veckor på oss att träna och slipa på formen, hoppas få till det innan dess.

Lydnadsträning för Toka ikväll. Vi körde fritt följ, zätat, inkallning, hoppapport (metall) och fjärren. Har kollat lite efter tävlingar men det ser lite tunt ut just nu. Vill ju helst ha ett championat innan året är slut men det blir nog svårt att hinna med...

Jag tänker ju inte tävla i år, men hoppas att vi kan vara färdiga för att starta lite nästa år. jag tycker fotgående börjar se rätt bra ut även det är en bit kvar.
Såhär ser det ut när vi tränar just nu:

Jag har fått stryka Elvis från vår planerade tävling i slutet på maj, han har fått ett otäckt utslag och äter kortison.. Känns så himla tråkigt!
Är i en svacka kring träningen just nu. Känner att jag mest lägger en massa tid på ideellt arbete på klubben men inte hinner träna eller tävla med mina egna hundar, och nu när jag väl skulle tävla så kommer den där jäkla karensen ivägen.. :(

Jag har fått stryka Elvis från vår planerade tävling i slutet på maj, han har fått ett otäckt utslag och äter kortison.. Känns så himla tråkigt!
Är i en svacka kring träningen just nu. Känner att jag mest lägger en massa tid på ideellt arbete på klubben men inte hinner träna eller tävla med mina egna hundar, och nu när jag väl skulle tävla så kommer den där jäkla karensen ivägen.. :(
Trist att Elvis inte är riktigt kry! Hoppas han piggnar på sig snart och att ni hinner med egen träning också.

Som klubbkompis är jag ju tacksam för din insats men tråkigt att läkemedelskarensen kom i vägen för dina egna planer! Hoppas Elvis snart är bra igen.

Jag tänker ju inte tävla i år, men hoppas att vi kan vara färdiga för att starta lite nästa år. jag tycker fotgående börjar se rätt bra ut även det är en bit kvar.
Såhär ser det ut när vi tränar just nu:

Nu får du allt ta och utmana dig själv i fria följet/linförigheten. Han får belöning oftare än han behöver och häftigaste belöningen kommer på den sämsta av sträckorna. De andra var bra! Men går han och vimsar så ska han inte ha belöning för det. Jag tror att han är en hund som tar i mer om han inte får allt serverat på silverfat. Så nästa gång börjar du med rakt fram, rak halt, rakt fram, vinkla höger -belöning! Sedan rakt fram 2 steg, belöning. Sedan rakt fram, vänster om halt, belöning. För att ta ett exempel. Variera dig så det inte blir 15 m rakt fram, belöning varje gång!

Krypet ser bra ut, men ta undan mjukosten några steg ibland :)

Måste fråga om det här med de nya reglerna. Jag har insett att det stormar och jag har hittills inte stött på någon som är positiv.
Jag är själv för mycket nybörjare för att fatta och för min del så ser startklass och ettan mycket bättre ut än hur det ser ut nu. Har sneglat lite på tvåan också och känner att det kanske finns en chans att vi i framtiden kan ta oss dit. Har inte studerat de högre klasserna och det kanske är där det blåser mest?

Så VAD är det som är så dåligt med nya reglerna? Har hört något om inkallning en och en från platsen och det låter väl lite vanskligt men mer då?
Hjälp mig skaffa en åsikt :o

Nu får du allt ta och utmana dig själv i fria följet/linförigheten. Han får belöning oftare än han behöver och häftigaste belöningen kommer på den sämsta av sträckorna. De andra var bra! Men går han och vimsar så ska han inte ha belöning för det. Jag tror att han är en hund som tar i mer om han inte får allt serverat på silverfat. Så nästa gång börjar du med rakt fram, rak halt, rakt fram, vinkla höger -belöning! Sedan rakt fram 2 steg, belöning. Sedan rakt fram, vänster om halt, belöning. För att ta ett exempel. Variera dig så det inte blir 15 m rakt fram, belöning varje gång!

Krypet ser bra ut, men ta undan mjukosten några steg ibland :)
Ah jag vet! Fastnar i att han är liten ibland, men det är han ju inte! :D
Ska börja lägga in svängar med, han har egentligen bra bakdelskontroll (han gör snygga ingångar spontant ibland) men han verkar inte fatta att man kan flytta rumpan i fotgåendet med :confused: Så det får vi hårdträna med!

Yes, ska köra på det med krypet!

Måste fråga om det här med de nya reglerna. Jag har insett att det stormar och jag har hittills inte stött på någon som är positiv.
Jag är själv för mycket nybörjare för att fatta och för min del så ser startklass och ettan mycket bättre ut än hur det ser ut nu. Har sneglat lite på tvåan också och känner att det kanske finns en chans att vi i framtiden kan ta oss dit. Har inte studerat de högre klasserna och det kanske är där det blåser mest?

Så VAD är det som är så dåligt med nya reglerna? Har hört något om inkallning en och en från platsen och det låter väl lite vanskligt men mer då?

Jag upplever att startklassen är lättare än dagens klass ett men att nya class 1 är svårare än dagens klass 2.
Vet inte riktigt vad det stormas om, tycker det är jättebra om startklassen går igenom då det inte finns gruppmoment och öppnar upp för att fler ska ha möjlighet att tävla lydnad med sin hund.

Jag upplever att startklassen är lättare än dagens klass ett men att nya class 1 är svårare än dagens klass 2.
Vet inte riktigt vad det stormas om, tycker det är jättebra om startklassen går igenom då det inte finns gruppmoment och öppnar upp för att fler ska ha möjlighet att tävla lydnad med sin hund.

För mig är det superpositivt att man själv får välja koppel eller ej!

Det har framförallt handlat om bedömningskriterier/system, om hur förare får uppträda på plan, om inkallningsmomentet från gruppmoment i class 3 och om att vi släpper kontrollen över reglerna till FCI. Nu har flera av dessa saker ändrats och allt är ute på remiss igen. Man kan lämna åsikter på förslaget via ett webbformulär!

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 062
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 508
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka