Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

HEJA :banana:!!! Och du vet att det är kompanistryk som gäller om du inte filmar :D?!?!?!
:nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Jag som precis sa att jag inte tänkte filma, för det går alltid så dåligt då! :D
Har ingen filmare med mig, Erik erbjöd sig men jag tror att Elvis kommer få spunk om hans husse som han typ aldrig träffar längre står bredvid plan :rofl:

:nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Jag som precis sa att jag inte tänkte filma, för det går alltid så dåligt då! :D
Har ingen filmare med mig, Erik erbjöd sig men jag tror att Elvis kommer få spunk om hans husse som han typ aldrig träffar längre står bredvid plan :rofl:

Nu ser unga fröken till att NÅN filmar ;)!! Muta med en träningskompis eller bara ryck tag i nån vid sidan av planen och säg "Jag står under hot, du MÅSTE hjälpa mig att filma mitt program" :D!

Jag håller tummarna för dig och Elvis :love: !!

Nu ser unga fröken till att NÅN filmar ;)!! Muta med en träningskompis eller bara ryck tag i nån vid sidan av planen och säg "Jag står under hot, du MÅSTE hjälpa mig att filma mitt program" :D!

Jag håller tummarna för dig och Elvis :love: !!
Haha! :D
Will do! ;)

Anmäld för vår debut i tvåan 5/5. Så kom dock jobbschemat idag och jag jobbar natten till den 5:e, vilket gör att jag inte kommer att kunna starta såvida inte klass två skulle starta under eftermiddagen. Hoppas att någon snäll kollega kan byta med mig!

Nu har vi debuterat!
Klipper in text från bloggen, av ren lathet ;)

Då var det dags, debuten! Jag har varit jättenervös, precis som vanligt inför tävling. Usla tävlingsnerver!Vi debuterade på en kvällstävling i Norrköping. Samling var klockan 17, sen var det ganska direkt gruppmoment för klass 1-3 och sen fick vi vänta i typ evigheter (nä men till nästan klockan 21) innan det var vår tur igen. Segt!
Det var också dubbla planer med elitklassen precis intill, inte så lätta förutsättningar för en liten pup. Men oj så duktig han har varit!

Vi startade ju som sagt med gruppmoment. Klass 1 var uppdelad i två grupper och såklart var just min grupp jättestrulig. Vi fick lägga platsen 3 (!!) gånger eftersom hundar gick upp och bjöd upp till lek. Usch!
Elvis låg i mitten och hade stök på ena sidan i första omgången, i andra omgången börjades det busas på andra sidan och där låg han som ett litet ljus mitt i allt. Min fina duktiga lilla kille.
Det var verkligen inget jag ville att han skulle vara med om. Struliga hundar och lägga om flera gånger, men han fixade det jättebra! Skönt att han är en cool kille!
Sen direkt tandvisning och till min stora förvåning så satt Elvis still utan att attackera med pussar och andra kärleksyttringar

Efter all evig väntan gick vi in igen på plan ett gäng timmar senare. Då var det mörkt och eliten höll fortfarande på intill.
Elvis höll ihop på ett sätt bättre än förväntat, men såklart tyckte han att störningen var svår! Han tappade lite fokus på mig här och där då han fastnade och tittade på hunden som körde på andra plan, och så hade vi lite kommunikationsmissar i läggande och ställande under gång.

Det jag är allra mest nöjd med är fria följet! SÅÅÅ mycket bättre än jag hade trott! Och Elvis hade en himla härlig attityd hela tiden! Glad och peppig och försökte hugga mig i armarna mellan momenten hela tiden. Haha!

Här är våra poäng och kommentarer:
12963569_10153573613818997_7952778575839095689_n.jpg

Och här är film!
Det hade ju hunnit bli väldigt mörkt vilket såklart påverkar filmen. Youtube har försökt förbättra kvalitén så det ser kanske lite konstigt ut.. Men men!

https://www.youtube.com/watch?list=PLauvLU7DYqfPZJ43n1Bmgo_s6mmwON7VI&v=baY7mbILdSc

Vi har startat 2:an idag efter ett uppehåll för att jobba på att få tillbaka känslan och komma tillbaka till vår lydnadsbubbla -vilket vi har gjort med bravur!
Wissla kändes i alldeles perfekt sinnesstämning när vi gick in på planen, i den långa transporten in riktigt bad hon om att få jobba! :D
Mellan momenten tog hon mina belöningar bra och det var inga problem att få henne på rätt tankar inför nästa moment heller!
Däremot satt inte alla moment idag, men det är petitesser i sammanhanget! :bump:

Så trots 2 nollor lyckades vi skrapa ihop till 160,5p 1:a pris och klassvinst!
Platsliggning 10
Fritt följ 8,5 -sitter snett, tränger
Läggande 0 -dk, går steg
Inkallning 8 -reser sig
Sändande med ställande 10
Apportering 10
Fritt hopp över hinder 0-utför ej momentet
Fjärrdirigering 9,5 -avslut
Helhet 10

12938247_10153386684046604_2070742704221907885_n.jpg

En vecka kvar till tävling och jag är skitnervös. Hundskrället kan alla moment men det vill till att både Bentleys och mina nerver är under kontroll, annars blir det pannkaka. Nu lär det väl inte springa skällande hundar på planen, men jag hoppas att det inte är en massa (hund)störningar från eventuell publik. Då riskerar jag att han blir ofokuserad och skäller och det är ju inte kul. Om jag blir nervös och stel så kommer Bentley att reagera på det och bli låg. Och så är ju platsliggningen alltid vidrig, han har aldrig rest sig men tänk OM! För att inte tala om vad andra hundar kan ställa till med... Varför gör jag detta mot mig själv? :banghead:

En vecka kvar till tävling och jag är skitnervös. Hundskrället kan alla moment men det vill till att både Bentleys och mina nerver är under kontroll, annars blir det pannkaka. Nu lär det väl inte springa skällande hundar på planen, men jag hoppas att det inte är en massa (hund)störningar från eventuell publik. Då riskerar jag att han blir ofokuserad och skäller och det är ju inte kul. Om jag blir nervös och stel så kommer Bentley att reagera på det och bli låg. Och så är ju platsliggningen alltid vidrig, han har aldrig rest sig men tänk OM! För att inte tala om vad andra hundar kan ställa till med... Varför gör jag detta mot mig själv? :banghead:

Äh, ni kommer rocka fett ju!

Nu har vi tävlat igen! Är så glad i min lilla hund, han är en mycket bättre tävlingshund för mig än vad Ila är. Så chill och mest bara glad hela tiden! Lite missar även idag så inget uppflytt, men jag är jättenöjd ändå. Enda är att jag inte gillar platsliggningen i klass 1 så för den sakens skull hade uppflytt varit najs..

Nu har vi gjort vår debut, ömsom vin ömsom vatten kan man väl säga(en hel del av vattnet kom från himlen). Platsliggningen blev kaosartad, jag hade jättebra känsla och Bentley låg lugnt och fint men efter någon minut så fick hunden bredvid honom lekfnatt och rusade i väg - och den frestelsen klarade han inte av. Det var han för övrigt inte ensam om, i ett nafs var alla fem hundarna uppe och stojade runt. :crazy: Två av dem hade blivit så störda att de fick lägga om, vi övriga nollade. Surt, men det är bara att gå vidare. Tandvisningen var åtminstone inga problem.
Sedan blev det lite väntan innan det var vår tur att köra. Vi nollade två moment; ställandet, som är vår paradgren(Bentley hade tydligen ställt sig jättesnyggt men av någon anledning fick han för sig att tassa ikapp mig) och apporten(den var dyblöt så jag blev inte jätteförvånad). I övrigt är jag jättenöjd! Bentley kändes jättefin genom hela programmet, glad och taggad, och de poäng vi fick var det inte alls några fel på. Lägsta var 7 på linförigheten(några småmissar), resten låg mellan 8 och 10. :)

Vi tar med oss det som var bra till nästa tävling!

När jag läser de senaste inläggen här är jag glad för att vi inte kommer debutera i år, utan när det är startklass utan gruppmoment :D

Nu har vi gjort vår debut, ömsom vin ömsom vatten kan man väl säga(en hel del av vattnet kom från himlen). Platsliggningen blev kaosartad, jag hade jättebra känsla och Bentley låg lugnt och fint men efter någon minut så fick hunden bredvid honom lekfnatt och rusade i väg - och den frestelsen klarade han inte av. Det var han för övrigt inte ensam om, i ett nafs var alla fem hundarna uppe och stojade runt. :crazy: Två av dem hade blivit så störda att de fick lägga om, vi övriga nollade. Surt, men det är bara att gå vidare. Tandvisningen var åtminstone inga problem.
Sedan blev det lite väntan innan det var vår tur att köra. Vi nollade två moment; ställandet, som är vår paradgren(Bentley hade tydligen ställt sig jättesnyggt men av någon anledning fick han för sig att tassa ikapp mig) och apporten(den var dyblöt så jag blev inte jätteförvånad). I övrigt är jag jättenöjd! Bentley kändes jättefin genom hela programmet, glad och taggad, och de poäng vi fick var det inte alls några fel på. Lägsta var 7 på linförigheten(några småmissar), resten låg mellan 8 och 10. :)

Vi tar med oss det som var bra till nästa tävling!
Men varför fick inte ni lägga om tillsammans med de andra?

Men varför fick inte ni lägga om tillsammans med de andra?

Man får bara lägga om domaren bedömer att ens hund blivit tillräckligt störd av andra, Bentley och en annan hund gick upp utan att ha blivit så pass påverkade.

(och där spelar ju ofta tur/otur en rätt stor roll - de hundar som fick lägga om låg längst bort, våra låg på var sin sida om hunden som sprang iväg)

Man får bara lägga om domaren bedömer att ens hund blivit tillräckligt störd av andra, Bentley och en annan hund gick upp utan att ha blivit så pass påverkade.

(och där spelar ju ofta tur/otur en rätt stor roll - de hundar som fick lägga om låg längst bort, våra låg på var sin sida om hunden som sprang iväg)
Men va?
Om momentet får brytas pga störande hund ska väl alla förutom de hundar som orsakade störningen få lägga om?
Undantaget om man redan var nollad innan.

Jag har för övrigt inga invändningar mot att vi nollade, det var en för stor störning som han inte klarade helt enkelt. Men vi fick ett tröstpris för att vi fick en så tuff start men ändå kämpade vidare! Trots att vi kom sist av de som fick någon slutpoäng(hunden som stack iväg vid platsliggningen gjorde precis samma sak när ägaren kopplade loss efter deras linförighet, så de bröt) så fick vi en flätad kampleksak med oss hem. :D

Fråga om fjärrdirigering: har ni andra kommandon för ligg, sitt, stå i fjärren jämfört med "vanliga" sitt, ligg, stå?

Fråga om fjärrdirigering: har ni andra kommandon för ligg, sitt, stå i fjärren jämfört med "vanliga" sitt, ligg, stå?

Ja det har jag, enda som är samma är sitt från ligg på ena hunden. Down = ligg, Opp = stå och Bak = sitt från stå Den andra hunden har "uppsi" som sittkommando från ligg också.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 060
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 503
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka