Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Var på rallytävling igår och i väntan på prisutdelning blev det lite lydnadsträning i hallen när de plockat undrar rallybana. Det var mycket störning då fler än jag tog tillfället i akt att träna samt mycket publik i form av både människor och hundar.

Vi fick till riktigt fina skiften i fjärren även från 5 meters håll, ett bra fritt följ och hopp över hinder. Vi har behövt jobba lite på ingången vid hindret då hon gärna kommit lite för långt fram i sin position men jag såg framsteg igår!
Jag älskar att hon är så okänslig för störningar och inte bryr sig ett skvatt, inte ens om en läskig schäfer kommer lite för nära slutar hon jobba :love:

Jag har också en liten fråga om tandvisningen och hur man tränar det på ett bra sätt. Min lilla eng. springer spaniel valp 6 månader uppskattar inte alls när någon kommer fram på det sättet. Då backar han och försöker gömma sig bakom mig.

Han är inte skygg i vanliga fall, han är en relativt framåt och nyfiken hund dock lite eftertänksam. Men just det momentet tycker han inte om märkte jag. Visste inte att han skulle reagera på det sättet, var jag inte helt beredd på.

Jag är nästan helt säker på att han blir rädd pga att personen kommer framifrån på det sättet. Men hur ska jag träna det då han inte är skygg när jag gör det? Ska såklart fråga instruktören nästa träning men tänkte om det finns någon som har ett bra tips på hur man gör när hunden inte uppskattar tandvisningen riktigt?
Tandvisningen är väl borttagen i de nya lydnadsklasserna från 2017? Tänker om du har en sex månaders valp nu kanske du slipper den när du börjar tävla.

Vi körde igenom elitmomenten idag, i huvudsak kändes allt bra med bara detaljer att pilla i som alltid :) . Är så himla kul och skönt att ha en hund som bara jobbar på med bara muntliga belöningar :love:

Jag är så HIMLA glad :love:! Igår fick min lilla reaktiva världspolis, minimonstret Boss, hänga med på sin första lydnadsträning på typ ett år (hela 2015 var det enbart agility). Jag hade förberett mig mentalt på en svettig träning med en gapande, rabiat liten snuser som skulle säga till allt och alla.... men INGET av det hände :love: ! Han satt tyst och snäll i sin bur när vi andra tränade, svarade inte upp när andra hundar som hade kurs i lokalen brevid stormskällde, var supersugen på att jobba med mig och tyckte det var SÅ kul! Bästa lilla hjärtat har mognat REJÄLT :up: !

Nu har mina lydnadstävlingsplaner jag alltid haft med honom vaknat upp igen :D! Mot Startklass 2017 :banana:

Lyxa var också med och tränade, och fick länka lite inför söndagens tävling och även störningsträna lite moment/delmoment :)

Duktiga lydnadshundar :love:
1602096.jpg

Idag har vi varit på "stan" och störningstränat.
Började första passet med några ingångar tävlingslikt och därefter FF med fokus på kontakt och koncentration. Vi började lite lättare på parkeringen utanför ett litet köpcentrum, men gick sen in på gågatan emellan butikerna.

Delar av andra passet ser ni här:
(Stäng av/sänk ljudet för det blåser)

Hur tänker ni som är "mitt i" en klass när det gäller de nya reglerna från nästa år? Jag har tävlat klass 1 med förstapris med båda mina. Ska jag lägga på en rem i år och sikta på att flytta upp med nuvarande regler eller är det tvärtom bättre att ligga lågt i år och dra nytta av att svårigheten stegras i en mera logisk ordning mellan klasserna (tänker på rutan och fjärren bland annat).

Hur tänker ni som är "mitt i" en klass när det gäller de nya reglerna från nästa år? Jag har tävlat klass 1 med förstapris med båda mina. Ska jag lägga på en rem i år och sikta på att flytta upp med nuvarande regler eller är det tvärtom bättre att ligga lågt i år och dra nytta av att svårigheten stegras i en mera logisk ordning mellan klasserna (tänker på rutan och fjärren bland annat).

Jag har LP1 och siktar på att få minst ett första pris i klass 2 i år men helst LP2 innan året är slut. Känns bra att göra klart klassen och sen gå direkt på class 2 nästa år. Men troligtvis blir det då inte tävling förrän hösten 2017. Lär ju vara jäkligt förvirrat och konstigt de första tävlingar. Ojämna resultat mellan domare och så tänker jag.

Tjoho! Idag tog vi ett till 1a pris så nu måste vi börja träna på 2ans moment. Det är apporten där som är knepig. och att humöret växlar hos hunden ;)
Akira kommer också få börja med lydnad men vill köra lite lydnadsträningar i grupp så jag vet hur han hanterar platsliggning i grupp.

Jag har inte funderat så mycket på det, inser att det är dags snart ;)
Satsar på 1:a pris i Lkl2 och förhoppningsvis Lp2 i år. Om inte Lp't hinns med struntar vi nog i det och tränar på för start i class2 2017.

Tjoho! Idag tog vi ett till 1a pris så nu måste vi börja träna på 2ans moment. Det är apporten där som är knepig. och att humöret växlar hos hunden ;)
Akira kommer också få börja med lydnad men vill köra lite lydnadsträningar i grupp så jag vet hur han hanterar platsliggning i grupp.

Grattis!!
Jag tycker tvåans apport är lättare än ettans :p Min hund verkar tycka att det är roligare att springa efter och hämta än bara ta något från handen. Ettans apport har nu dessutom blivit klockren efter att ha tränat tvåans!
Jag tycker rutan är svårast i klass två.

Har en konstig fråga men kör den här ändå. När det gäller sbktävling var klickar man i att man kan tävla i viltspår? (som har jättemycket med lydnad att göra;)) Jag hade nämligen detta på hundens sida innan men nu försvann det när jag la till ytterligare en gren :p inte för att det spelar någon roll men jag stör mig på att jag inte hittar det :o finns inte bland de andra grenarna!!

Har en konstig fråga men kör den här ändå. När det gäller sbktävling var klickar man i att man kan tävla i viltspår? (som har jättemycket med lydnad att göra;)) Jag hade nämligen detta på hundens sida innan men nu försvann det när jag la till ytterligare en gren :p inte för att det spelar någon roll men jag stör mig på att jag inte hittar det :o finns inte bland de andra grenarna!!
SBK anordnar inte viltspårtävlingar så då är det kanske inte så konstigt att du inte hittar den typen av tävlingar på SBKtavling.se ;)

Jag tror att där man kan lägga till titlar finns det GK Anlagsprov viltspår och SEVCH om jag inte minns fel. Championatet har jag i alla fall lagt till på min ena.

Jag tror att där man kan lägga till titlar finns det GK Anlagsprov viltspår och SEVCH om jag inte minns fel. Championatet har jag i alla fall lagt till på min ena.

Ja jag la till vårt godkända anlag där, samt la till en annan gren vi tävlar i :) men vips så försvann då att vi tävlar i viltspår öppen klass O_o det kunde man lägga till iaf då man skapade kontot mycket märkligt ;)

SBK anordnar inte viltspårtävlingar så då är det kanske inte så konstigt att du inte hittar den typen av tävlingar på SBKtavling.se ;)

Det vet jag men viltspår finns ju ändå med som en gren på sidan, ssrk's sida närmare bestämt, lite konstigt eg. På hundens sida stod det Lydnadsklass 1 & Viltspår Öppen Klass, vilket sen försvann, ett icke problem eg. det var bara så konstigt att man kunde lägga till det när jag skapade kontot men inte nu :cool:;)

Grattis!!
Jag tycker tvåans apport är lättare än ettans :p Min hund verkar tycka att det är roligare att springa efter och hämta än bara ta något från handen. Ettans apport har nu dessutom blivit klockren efter att ha tränat tvåans!
Jag tycker rutan är svårast i klass två.

Tack!! Ja har man en hund som (som min andra) hämtar saker och kommer tillbaka är nog 2ans enklare. Akira fattar inte varför han ska hålla den men hämtar den gärna ;) Men Ninja han vill gärna stjäla leksakerna så nu har vi börjat träna apporten på två olika sätt. 1. Kasta apport och när han tagit den drar jag fram leksaken och springer åt andra hållet. 2. Sitta hemma typ i köket, kasta en korvbit så Ninja kommit en bit ifrån. När han vänder har jag placerat ut apporten ca 1m framför mig och säger apport! När han har plockat upp den ber jag han komma (vanligtvis släpper han redan här) men nu kan han gå två steg mot mig, jag säger loss och tar den sen jättemycket beröm och kastar iväg en korvbit. Får se om jag får till det. Ska träna mer byteslek också (jag har ju inte tränat hund mer seriöst sen oktober). Rutan är jag inte så orolig för ännu, han kopplar det bra men just nu kör jag bara sändande till ruta och leksak bakom. Hopp över hinder och sätta är lite svårare - han lägger sig gärna.

Debut imorgon och jag sjuuukt nervös.
Tänkte på medlemsbeviset, räcker det att man kan visa det digitalt eller måste man ha det utskrivet?
Och så viktigaste av allt kan man ha knallrosa koppel utan att bli helt idiotförklarad?

Debut imorgon och jag sjuuukt nervös.
Tänkte på medlemsbeviset, räcker det att man kan visa det digitalt eller måste man ha det utskrivet?
Och så viktigaste av allt kan man ha knallrosa koppel utan att bli helt idiotförklarad?
Det är nog bra att ha det utskrivet men jag har haft det som foto på mobilen och det har varit okej det med. Visst kan du ha fint koppel på vovven! Jag tävlar med glitterhalsband :D. Och lycka till!

11034427_10153278796062150_7681058582993220143_o.jpg

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 057
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 502
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka