Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Jag har ju sett dig träna @TantAgda och du är väldigt "snäll" och tassar lite på tå runt din hund (som är mjuk) får att hon inte ska tappa motivationen. Resultatet blir att hon blir ännu försiktigare och ovan vid jobbiga situationer. Hoppas du inte tar illa upp, vill bara hjälpa dig för ni är jätteduktiga och har absolut kapacitet att nå elitklass!

Jag tar absolut inte illa upp!
Jag tar till mej det ni tipsar om och ska försöka "tuffa till mej". Ställa mer krav.
Jag lever nog kvar lite i att hon är ung fortfarande, jag ser henne inte som en vuxen hund som tål kraven utan en liten valp som ska lyftas och lyckas hela tiden. :)

GOD lydnadsträning igår :banana:!
1601143.jpg

Lilla Pu körde sitt 4:e pass vittring igår, och klarade det fint trots svårighetshöjning (längre avstånd, annan som lägger ut pinnar, elitvittrad egen pinne) :up:

Och gjorde fina apporteringar

Och låg platsliggning med störning :D

Lyxa fick länka med fokus på att ha fjärren med flera gånger:

Börjar se framsteg i fjärren, både med skiftena i sig och med stillheten :)

Duktiga tjejer :love:
1601142.jpg

Träning idag och första gången jag kör hakan i backen på plats i grupp. Hon låg jättefint! :banana: Trots lite osäkerhet kring en hund som satt och skällde bredvid, körde av den anledningen inte på fullt avstånd.

Kedjade halva tvåan med kommendering. FINT! fotgående, ok inkallning, fin apport. Hoppet märktes det att vi behöver ha ordentlig momentförberedelse på, har aldrig kedjat tvåan tidigare och där blev hon osäker. Fjärren missade hon nåt uppsitt.
Överlag nöjd, hon hade lite svårt att hålla ihop i transporterna men tror vi kom åt det rätt bra idag. Särskilt när mitt fokus brister så gör hennes det också.

Sigge fick köra lite bakdelskontroll och attitydträning i fotgåendet, med riktigt fina resultat.

Precis när vi kom hem fick jag avisering om att mitt paket ligger på posten, bara att hämta så kan vi träna ännu mer :)

I lördags var vi på en heldagsträning för Karin Fischer Kristiansson. Vi fokuserade på det nya hopp apport momentet som kommer i eliten 2017, och både Pu och Lyxa fick träna på det. Pu som aldrig hoppat med en apport i munnen, eller blivit dirigerad på olika hinder men uppenbarligen fungerade det med :up:

Igår var vi och tränade med tre kompisar, och då fick Lyxa bl.a fortsätta träna på momentet och gjorde fina framsteg igen :love:

Och Pu fick bl.a träna på störningar i fotgående och överträning av ordförståelse :)
https://youtu.be/882efQMqTog

Usch, har ångest över att det inte blivit mycket träning alls sedan nyår. Har varit så satans kallt här i Stockholm och mycket snö. Tyvärr blir planen bakom huset där jag tränar inte plogad så rutan, som vi behöver mest träning på, har jag inte tränat sedan vi var i hallen för 3 veckor sedan...hallen är helt sjukt uppbokad nu kommande månad då ett hundgymnasium fått för sig att boka typ alla vardagar :cool: bygg en egen hall för fan!

Idag har vi tränat vittring! Har faktiskt fått henne att koppla på nosen och inte bara ta första bästa pinne. Märker verkligen att jag måste vara noga med att hon inte går upp i varv för då tar hon in alla pinnar, samtidigt. Överlag en bra träning!

Igår hade vi ett gött ridhuspass i -17 grader :p !!

Pu fick bl.a länka lydnadsklass 1 med lite hjälper och belöningar, och Lyxa fick träna int. hopp apport, fjärr och fotgående. Mycket nöjd med bägge två :up:!

Idag var jag INTE sugen på att vara ute och träna ALLS när det krupit ner mot -22 :arghh:! Så idag tränade vi i detaljträninqsrummet, lite tricks och så fick Pu träna på sina fjärrskiften, idag första gången med ligg-stå-ligg som vi experimenterade med lite:)

Att det skulle gå så här lätt trodde jag inte, nu har vi faktiskt en vittringsapportering! Med full förståelse för vilken pinne som ska in, och det funkar fint att lugna henne mellan skicken.

Har ni styrt HUR de ska gå igenom pinnarna på nåt sätt?

Att det skulle gå så här lätt trodde jag inte, nu har vi faktiskt en vittringsapportering! Med full förståelse för vilken pinne som ska in, och det funkar fint att lugna henne mellan skicken.

Har ni styrt HUR de ska gå igenom pinnarna på nåt sätt?
Med tanke på de nya reglerna (att pinnarna kan ligga lite hur som helst) så känns det rätt meningslöst att lära dem ett visst sökmönster.

Debuterade i eliten för ett tag sedan och där fick jag ett gott kvitto på vad som funkar bra och vad som behöver tränas på så jag har lagt in en hög växel med mycket lydnadsträning de sista veckorna. Igår var en sån där dag där allting kändes så himla bra! En härlig känsla genom hela passet även om allt givetvis inte var perfekt. Körde fritt följ, slät inkallning, rutan, dirigeringsapportering, hoppapport och fjärrdirigering. Måste träna gruppmomenten framöver för där har fröken börjat nosa och ligger inte ner ordentligt så det blir nästa projekt!

Åh, jag VILL få till en start med Bentley innan inomhussäsongen är över! Men jag måste mängdträna platsliggningen, inte för att han reser sig utan för att jag vill känna mig så säker som man kan bli. Dessutom behöver vi störningsträna i största allmänhet. Och det känns som om det är svårt att få till träningsträffar med folk. :(

Vi körde årets första lydnadstävling igår :) ! Lyxa var som vanligt aspepp och glaaaaad över att få tävla, det är så fantastiskt att ha en sån hund som bara gör sitt bästa och tycker det är kul JÄMT :love:

Jag råkade dra upp henne lite för mycket i aktivitet med en galen belöning efter en FANTASTISK hopp apport, så i vittringen blev det tyvärr ett pyttelitet lyft i fel pinne innan hon ångrade sig och kom in med rätt, så där blev det såklart betyg 0 :p!

Trots nollan la vi ännu ett 1:a pris till samlingen och kom på tredje plats efter två fantastiska ekipage :) !
1602013.jpg

Hoppar helt fräckt in här utan att presentera mig men har en fråga angående tandvisningen. Får jag ge kommando, tex "visa" när domaren kommer fram?

Hoppar helt fräckt in här utan att presentera mig men har en fråga angående tandvisningen. Får jag ge kommando, tex "visa" när domaren kommer fram?
Får och får, det värsta som kan hända är att du får avdrag. Men det beror också på NÄR du säger det, du får inte ge kommandon efter att momentet börjat, dvs efter att domaren kommer fram till er. Om du ger kommandon innan domaren kommer fram till er ska det inte ge avdrag.

Jag har också en liten fråga om tandvisningen och hur man tränar det på ett bra sätt. Min lilla eng. springer spaniel valp 6 månader uppskattar inte alls när någon kommer fram på det sättet. Då backar han och försöker gömma sig bakom mig.

Han är inte skygg i vanliga fall, han är en relativt framåt och nyfiken hund dock lite eftertänksam. Men just det momentet tycker han inte om märkte jag. Visste inte att han skulle reagera på det sättet, var jag inte helt beredd på.

Jag är nästan helt säker på att han blir rädd pga att personen kommer framifrån på det sättet. Men hur ska jag träna det då han inte är skygg när jag gör det? Ska såklart fråga instruktören nästa träning men tänkte om det finns någon som har ett bra tips på hur man gör när hunden inte uppskattar tandvisningen riktigt?

Jag har också en liten fråga om tandvisningen och hur man tränar det på ett bra sätt. Min lilla eng. springer spaniel valp 6 månader uppskattar inte alls när någon kommer fram på det sättet. Då backar han och försöker gömma sig bakom mig.

Han är inte skygg i vanliga fall, han är en relativt framåt och nyfiken hund dock lite eftertänksam. Men just det momentet tycker han inte om märkte jag. Visste inte att han skulle reagera på det sättet, var jag inte helt beredd på.

Jag är nästan helt säker på att han blir rädd pga att personen kommer framifrån på det sättet. Men hur ska jag träna det då han inte är skygg när jag gör det? Ska såklart fråga instruktören nästa träning men tänkte om det finns någon som har ett bra tips på hur man gör när hunden inte uppskattar tandvisningen riktigt?

Såhär tränade jag tandvisning med min unghund, det kanske kan ge lite inspiration :)

Årets första lydnadstävling gick sådär. Ninja var lite låg och lyckades inte vända på det vilket resulterade i några DK. Skrapade ihop ett 2pris så bättre än förra gången. Måste hitta en bättre rutin :)

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 057
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 498
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka