Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Har anmält oss till vår första tävling nu, grymt nervös :nailbiting: men vill se på papper var vi ligger i vår träning så försöker ser det enbart som träning för oss, känner att det kan gå i princip hur som hellst med tanke på nerverna, det jag måste bestämma är hur vi ska göra med platsliggningen.

Vem och när meddelar man om man vill avstå? är det till tävlingsledaren vid lottningen?
En annan praktisk fråga vid lottning, sker då även vaccinationskontrollen och ska hunden vara med då? *ingen tävlingserfarenhet*

Att du avstår platsen kan du säga till om när lottningen är klar och det gör du till tävlingsledaren.
Tävlingssekreteraren kontrollerar vaccinationsintyg och medlemskortet när du anmäler att ni är på plats.

När är det dags för debuten? :)

Att du avstår platsen kan du säga till om när lottningen är klar och det gör du till tävlingsledaren.
Tävlingssekreteraren kontrollerar vaccinationsintyg och medlemskortet när du anmäler att ni är på plats.

När är det dags för debuten? :)

Tack :) Anmäler att man är på plats, är det innan lottningen? ska man ha med hunden då? är medlemskort samma som medlemsbevis man kan skriva ut? :)

det är mer allt runtomkring som gör en nervös än själva momenten hehe ;)
om en månad är det (om jag inte får kalla fötter dvs) så har ett tag till att träna :up:

Senast ändrad:
Tack :) Anmäler att man är på plats, är det innan lottningen? ska man ha med hunden då? vilket är medlemskortet (sbk?)? funderar på om jag har något :confused:

det är mer allt runtomkring som gör en nervös än själva momenten hehe ;)
om en månad är det (om jag inte får kalla fötter dvs) så har ett tag till att träna :up:

Du kan anmäla att du är där direkt när du kommer (bara sekretariatet är öppet ;) ). Du behöver aldrig ha med dig hunden in till sekretariatet utan den kan du lämna i bilen.

Ja, medlemskortet i SBK (inte alla som kräver att se det fysiskt, men det är lika bra att ha med). Du skriver ut det på Mina Sidor på SBK.

Lycka till :)

Så fort sekretariatet är öppet kan du gå in och anmäla att du är där, visa vacc.intyg, stamtavla/tävlings

Du kan anmäla att du är där direkt när du kommer (bara sekretariatet är öppet ;) ). Du behöver aldrig ha med dig hunden in till sekretariatet utan den kan du lämna i bilen.

Ja, medlemskortet i SBK (inte alla som kräver att se det fysiskt, men det är lika bra att ha med). Du skriver ut det på Mina Sidor på SBK.

Lycka till :)

Tack :) Man bör alltså vara där ett tag innan lottning äger rum bra att veta :up:

Tack :) Man bör alltså vara där ett tag innan lottning äger rum bra att veta :up:
Ja absolut! När du kommer fram anmäler du i sekretariatet att du är på plats och visar de papper de vill se. Brukar vara vaccination och medlemsbevis. Lottningen sker en stund senare. Se till så att hunden är rastad innan lottningen för sen kan tävlingen dra igång ganska snabbt efter det.

Ja absolut! När du kommer fram anmäler du i sekretariatet att du är på plats och visar de papper de vill se. Brukar vara vaccination och medlemsbevis. Lottningen sker en stund senare. Se till så att hunden är rastad innan lottningen för sen kan tävlingen dra igång ganska snabbt efter det.

Så hunden bör vara med vid lottningen ifall man får startnr 1? :)
Hur är det sen ska man hålla sig i närheten och själv hålla koll/räkna ekipage eller är det en "inropare" som säger till när man kan gå in?

Så hunden bör vara med vid lottningen ifall man får startnr 1? :)
Hur är det sen ska man hålla sig i närheten och själv hålla koll/räkna ekipage eller är det en "inropare" som säger till när man kan gå in?

Nej, du behöver inte ha med hunden till lottningen (ibland är det trångt där man lottar så det kan bli onödigt uppstissat om alla tar med sina hundar in). Efter lottningen och infon är klar så brukar man få 5-10 minuter på sig att hämta hundarna och förbereda sig för gruppmomenten ( fortfarande körs dessa oftast först, även om det enl mig är mycket schysstare att köra dem sist)

Det är bra att hålla sig i närheten om man har ett tidigt nummer, så man hör när TL hälsar en välkommen in på planen.

Har anmält oss till vår första tävling nu, grymt nervös :nailbiting: men vill se på papper var vi ligger i vår träning så försöker ser det enbart som träning för oss, känner att det kan gå i princip hur som hellst med tanke på nerverna, det jag måste bestämma är hur vi ska göra med platsliggningen.

Vem och när meddelar man om man vill avstå? är det till tävlingsledaren vid lottningen?
En annan praktisk fråga vid lottning, sker då även vaccinationskontrollen och ska hunden vara med då? *ingen tävlingserfarenhet*
Ja, meddela vid lottningen. Innan samling/lottning ska du visa upp vacc. intyg och anmäla att du är på plats, hunden behöver inte vara med.

Åh jag har inte tränat hundarna på hela året :D :p!

Fast i tisdags var vi iväg och hade ett gott ridhuspass, där Lyxa fick träna för andra gången på bl.a nya hopp apport som kommer 2017:

Och fjärr:

Lilla Pu fick bland annat träna fjärr (vilka UNDERBARA skiften för 2:ans fjärr hon kan göra :love: )

och fotgående:

och rutan:

2 timmar i hundhallen idag med nån slags träningstävling bland annat :)

Fin plats, ok tandvisning.
Dålig linförighet, vi börjar få fin ordning på den på egen hand men så fort jag lägger på kommendering går det dåligt.
Sen får jag mitt pucko en stoooor bakläxa i att hålla sig till min planering! Tanken var att köra igenom ettan med lite belöningar emellanåt. Men så valde jag bort att belöna... Höll sig till apporten då hunden ledsnade och stack till publiken istället...
Fick iaf till läggande med dk, fiiiin inkallning med snygg ingång utan tackling, fint ställande men där hon satte sig innan kommando. Efter snedsprånget blev det till slut en fin apport och ett ok men lite slarvigt/ofokuserat hopp.

Bra kvitto iaf på vad vi behöver träna på; kommendering och uthållighet. Och att inte sätta sig efter läggande/ställande under gång.

Körde lite på egen hand i slutet och fick till både rutan och fjärren riktigt fint. Där kunde det också bli fel utan frustration.

Är det någon här som börjat träna lydnad med äldre hund? Jag har en Flat på snart fyra år, hade så stora planer för oss när han var liten men livet kom i vägen, sjukdom på både mig och hunden etc. Vi liksom tappade grunden och jag drabbades väl av en smula prestationsångest också tyckte alla var bättre än oss, min dåre kunde ju knappt vara lös på appellplan liksom, nåväl vi började med Rally istället och har varit ute och tävlat litegrann men är sugen på att plocka upp lydnaden igen :) . Någon annan som börjat med äldre hund? Erfarenheter, tips ?

Är det någon här som börjat träna lydnad med äldre hund? Jag har en Flat på snart fyra år, hade så stora planer för oss när han var liten men livet kom i vägen, sjukdom på både mig och hunden etc. Vi liksom tappade grunden och jag drabbades väl av en smula prestationsångest också tyckte alla var bättre än oss, min dåre kunde ju knappt vara lös på appellplan liksom, nåväl vi började med Rally istället och har varit ute och tävlat litegrann men är sugen på att plocka upp lydnaden igen :) . Någon annan som börjat med äldre hund? Erfarenheter, tips ?
Min första hund gick sin första allmänlydnadskurs vid 4 års ålder... Sedan rullade det på med tävlingslydnadsträning efter det. Minns inte hur gammal han var när vi startade första gången, men en 5-6 år kanske? Vi tog oss till elitlydnad men väl där var det alltid något moment som gick åt skogen, så inget 1:a pris.

Jag tycker inte att man behöver tänka på något särskilt mer än att det tar aningen längre tid att lära in momenten. En valp är ung och oförstörd, den har inga förutfattade meningar och därför lär de sig raketfort. Å andra sidan så är den vuxna hunden färdig i kroppen, den orkar träna längre pass och tål en annan kravställning.

Jag köpte en omplacering när hon var drygt 3 år. Hon hade visserligen tränats i lydnad men hade så mycket grundbrister att vi i mycket har fått börja om ändå. Hon blir 7 år i sommar nu och det har inte varit någon lysande karriär direkt på tävlingsplan men vi har roligt och lär oss massor. Så kör du!

Jag håller på att peppa igång mentalt. 2016 SKA bli ett år fullt med träning och tävling!
Just nu känner jag mig dock hämmad av att det är så förbannat kallt. Vem fan beställde typ 10-15 minusgrader? :mad:

Får boka in lite inomhusträning framöver och däremellan hålla till godo i vardagsrummet. Och planera mycket, det är viktigt!

Med Elvis måste jag ta tag i de där förbannade ingångarna till sidan (avslut). Så litet, så tråkigt och typ den sista delen kvar i en hel rad moment som han annars gör ganska skapligt ;)
Ilas lydnadsklass 3 ska fräschas upp, hoppas kunna tävla till våren :up:

En till knasig fråga.. men betalar man något på plats för att få tävla än den anmälningsavgift man betalade vid anmälning? :angel:

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 057
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka