Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Åh vilken behaglig hund jag hade på dagens träning! Tyst, lugn, alla moment var jättefina, fint fokus och helt ok position i FF. Lite fokustapp när vi kedjade bara.
Hon löper så det är mycket möjligt att det är därför hon är lugn. Jag njuter så länge det varar ;)

Vi har debuterat i 2:an idag.
Började med en 8:a på platsen pga ett dk i uppsittandet, hon låg stabilt och bra trots mycket nosande, krypande och sneglande från de bredvid.

Fria följet kändes katastrofalt! Visste att delen med språngmarsch och helt om vändningen efter den skulle strula då den sträckan var mellan rutan och väggen och fröken gärna låser på rutan.
Momenten jag var osäker på, rutan och fjärren, funkade förvånansvärt bra, så det är jag jättenöjd med!

Skrapade ihop till ett 2:a pris med våra 148p. Ungefär vad jag räknat med poängmässigt, lite synd bara att känslan inte riktigt infann sig idag.
Kollade lite på din film och tänkte att du väldigt fort! Kanske hade fria följet blivit ännu bättre om du saktar ner tempot bara en aning? Överlag ser det dock väldigt trevligt ut :)

Kollade lite på din film och tänkte att du väldigt fort! Kanske hade fria följet blivit ännu bättre om du saktar ner tempot bara en aning? Överlag ser det dock väldigt trevligt ut :)

Det kanske jag gör. Ska prova mej fram lite vad det gäller tempot. Går "alltid" väldigt fort så det kan nog ta ett tag och ändra på mej ;)
Tack!

Nu var debuten avklarad. Min älskade corgilimpa freestylade lite så vi fick nöja oss med ett 3pris. Många fina moment där vi fick 10 på platsliggning och inkallning. 9,5 på läggandet och 9 på apporten. :D samt 8 på helheten. 0 på ställandet (han visste vad vi skulle göra så han ställde sig utan kommano) på hopp över hinder tjuvstartade han och på linförighet var han inte riktigt koncentrerad. Men jag är supernöjd, jag får träna mer :D för 3månader sedan hade jag en hund som vägrade ta apporten. har kämpat i 2år med den där jäkla apporten. Målet är att kunna starta lydnadsklass 2 om inte reglerna ändras, då struntar vi nog i det. Men apporten är största problemet där med. Nu håller han den men kommer inte tillbaka med den om jag kastar den ;) Försöker få honom att förstå apport med handtarget men visar jag handen så släpper han den och nosduttar ;)

9 dagar kvar till lydnadsdebut med Lilla Pu :up:! Känns spännande, nervöst och jättekul :) !

Nu har vi missat snart en veckas träning pga sjukdom hos mig och kalas idag, men i fredags gjorde vi ett toppeninomhuspass med lydnad och brukslydnad:

I söndags gjorde vi igen ett jättehärligt pass utomhus i frosten där enda stora missen var ett par ställanden där det skulle vara läggande (hellre det än tvärtom poängmässigt ;) ), i övrigt så kändes hon superfin i allt :love: ! Ska bli spännande att se hur det är i skarpt läge :up:

Och jubel och kalas blev det när hon även lyckades göra sin första fjärr på 5 m avstånd :love:!!! Vi är snart helt redo för en klass 2 start :up :!

Lyxa ska även hon tävla på annandag jul, och hon fortsätter att vara superpepp och duktig :love: Ska bli superkul att gå in och köra med henne :up:

Jag fortsätter väl spamma tråden då :D !

På söndag så ska jag tävla bägge hundarna, Pu debut i lydnadsklass 1 och Lyxa elitlydnad :) . Igår blev det något av genrep.

Visst att det blir detaljfel här och där, men Pu jobbade på med så härlig attityd och vi hade en riktig teamkänsla rätt igenom, så då spelar lite sämre detaljer ingen roll ALLS i min bok :) . Och titta vad söt och lite förvånad hon ser ut när hon får den stoooora rottisapporten ;) .

Och så tränade vi lite ruta :)

Lyxa fick också köra igenom sin klass, och minus lite småsaker så skötte hon sig fint. Och dirigeringsapporteringen blev to die for!

Idag kanske det blir något detaljpass, men i övrigt tänker vi vila julafton och juldagen, sen köööör vi på annandagen :up:

På söndag så ska jag tävla bägge hundarna, Pu debut i lydnadsklass 1 och Lyxa elitlydnad :) . Igår blev det något av genrep.

Visst att det blir detaljfel här och där, men Pu jobbade på med så härlig attityd och vi hade en riktig teamkänsla rätt igenom, så då spelar lite sämre detaljer ingen roll ALLS i min bok :) . Och titta vad söt och lite förvånad hon ser ut när hon får den stoooora rottisapporten ;) .

Lyxa fick också köra igenom sin klass, och minus lite småsaker så skötte hon sig fint. Och dirigeringsapporteringen blev to die for!

Idag kanske det blir något detaljpass, men i övrigt tänker vi vila julafton och juldagen, sen köööör vi på annandagen :up:

Åh vad jag gillar din Pu! Hur gammal är hon? :love:

Lycka till! Har precis anmält till elitlydnad, vår debut så det är lite pirrigt. Har inte tävlat lydnad på över två år! Har inte hunnit träna mågot vidare heller men bara julen är över så ska det bli ändring på det :)

Lycka till! Har precis anmält till elitlydnad, vår debut så det är lite pirrigt. Har inte tävlat lydnad på över två år! Har inte hunnit träna mågot vidare heller men bara julen är över så ska det bli ändring på det :)

Tack!! Och lycka till själv, vad kul med elitdebuten! Heja er :up:!

Idag har vi kört årets sista tävling, jag och aussietjejerna :) ! Elitlydnad för Lyxa och debut i lydnadsklass 1 för Pu! Kopierar lite av inlägget från min blogg :) !

1512262.jpg

Lyxa:
Vårt fria följ kändes gött, men med lite fel utföranden fick vi 7,5 i betyg (LS, ej 90 grader vinklar i språng). Zätat kändes också trevligt (8,5, LS, LL) jag var väldigt nöjd med inkallningen, rutan och dirigeringsapporteringen ( 9,5 – 9 -9), hopp apport och vittring var OK (8-9) och fjärren blev väldigt hejbaberiba med framflytt och gnäll (6 :p ) . Lyxa varvar upp sig så inutavhelvete ju längre in i programmet vi kommer, så det är som att försöka paketera ihop en yster unghäst (om man nu hört en yster unghäst som vill skälla ;) ). Jättekul att hon är så pepp, mindre kul att hon inte kan spara den värsta peppen till EFTER programmet ;) !

Överlag en väldigt trevlig helhet och massa härliga känslor för mig som förare/tränare, men med ett par stora nerdrag som sopade bort SM-poängchansen. Men det blev iaf 273 poäng, ett 1:a pris och en 5:e plats av 10 starter :) ! Duktig Lyxa :heart !

Pu:
Det blev en lugn och fin plats, det enda som hände var att hunden bredvid Pu inte la sig alls, utan stod upp när matte gick iväg och stod sen still. Matte fick gå tillbaka till sin hund och stå med den under platsen. Detta var en störning jag inte tränat med Pu, och hon vaggade lite på röven och ryckte lite ett par gånger :p ! Men hon rörde sig inte mer än att domaren gav henne en 10 på platsen, och sen gjorde hon ett jättefint uppsitt! Men såna störningar ska jag se till att träna mer med henne (störningsträning överlag ska bli ett återkommande tema för oss nu, nu kan vi momenten så det gäller att utmana och kvalitetssäkra!).

Från platsen så gjorde vi tandvisning, och jag blev så himla glad över den fina hänsyn domaren tog till hundarna <3 ! Försiktig utan att bli smygig,och det blev en fin och trygg erfarenhet för alla hundarna, GULD när man går ut med en grön unghund :) ! Och efter lite väntan så var det dags för vårt individuella program:

Det är långt ifrån perfekt, vi är lite dåligt störningstränade och ibland inte riktigt på samma plan när den lilla svarta hjärnan vandrar iväg lite ;) ! Men ÅH vad jag är stolt och glad över sötaste Lilla Pu :heart !

Sån himla fin stadga i ståendet (bägge gångerna ;) :p ), sån himla fin växling från stadga till fart i inkallningen, sånt himla tryck i hoppet… och så väldans glad i tävlingsbelöningarna :heart !Här vilar ingasorger och vi hade KUL ihop, det allra viktigaste när man tävlar, och särskilt i uppstarten på en tävlingskarriär :) !

På prisutdelningen visade det sig att nollan på läggandet var dödsstöten och vi hamnade 4 poäng från ett 1:a pris på snöpliga 156 poäng ;) ! Men jag är himla nöjd med vad vi åstadkom på vår debut, det var verkligen inte ett dåligt första försök :heart !
1512264.jpg

Kampanj på linförighet, framföringar, transporter och ordförståelse på läggande, sen ska vi allt få till ett 1:a pris i lydnadsklass 1 och kunna fokusera framåt. Framtiden ser rolig och ljus ut tillsammans med Lilla Pu :D !

Mina duktiga aussiesar :heart
1512263.jpg

Har anmält oss till vår första tävling nu, grymt nervös :nailbiting: men vill se på papper var vi ligger i vår träning så försöker ser det enbart som träning för oss, känner att det kan gå i princip hur som hellst med tanke på nerverna, det jag måste bestämma är hur vi ska göra med platsliggningen.

Vem och när meddelar man om man vill avstå? är det till tävlingsledaren vid lottningen?
En annan praktisk fråga vid lottning, sker då även vaccinationskontrollen och ska hunden vara med då? *ingen tävlingserfarenhet*

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 057
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka