Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Visst får du säga Komhiiit. Det är ju ett ord. Du får ha valfritt kommandoord. Men det ska ju vara ETT kommandoord och inte t ex "Komhiiiit nu lilla gubben". Eller "kom" följt av "hit" med paus emellan vilket blir dubbelkommando.

Aha men vilken tur då behöver vi inte träna om det :up: tänkte som att det ju är 2 ord eg.men säger det ju som ett :up:

Du får säga hundens namn + hit/kom i ett ord FÖRSTA gången du kallar in. Men om hunden ska kallas in igen efter t ex ställande så får du bara välja det ena. Så står det i reglerna, men när jag tävlade elit så sa jag samma på alla inkallningarna utan att någon domare reagerade :p.

När det gäller apporten så ska hunden sträcka sig fram och ta den. Det gamla kravet på att man skulle hålla fram apporten utan att hunden skulle vilja ta den är borta.

En lydnadsklass 1 tar ca 7 minuter att genomföra per ekipage. Tiden kan öka om TL lagt upp en bana som innebär många transporter. Till det kommer tid till samlingen, samt platsläggning. Denna får genomföras med max 8 hundar i gruppen men hos oss har vi oftast max 4-5 hundar i lydnad 1 för avstånden blir så himla långa i o m att det är hela 7 m mellan hundarna. Platsläggningen brukar ta ca 10 min per grupp. Efter att alla ekipagen är klara så dröjer det minst 30 min innan prisutdelning. Om någon vill lämna in protest så måste det nämligen göras inom denna tid.

Tack då är jag lite klokare på några punkter :up::D

Platsliggningen hade jag nog tänkt hoppa som ni skrev, jag har tyvärr ingen att träna med och då kan jag inte vara säker på vad hon kommer göra.. Hur blir man rapporterad till SBK? vad händer då? :confused:

Från lydnadsreglerna:

Störande hund vid gruppmomenten
Hund som vid gruppmomenten, utan att själv vara provocerad, lämnar sin plats och utan aggression engagerar sig (t.ex. lekinvit) i annan hund ska rapporteras (aggression faller under ”Oacceptabelt beteende”). Beslut om rapportering tas av tjänstgörande domare och rapporten insänds via arrangören till SBK tillsammans med redovisningen av provet.

SBK kan, grundat på en eller flera insända rapporter, besluta om förbud för hund att delta i lydnadsprov under viss tid.

Oacceptabelt beteende
Hundar som under utställning, prov, tävling eller klubborganiserad aktivitet uppvisar ett oacceptabelt beteende genom att visa aggressivitet, göra utfall eller på annat sätt uppträda hotfullt mot människor och/eller andra hundar kan avvisas från området. Särskild rapporteringsskyldighet för domare och funktionärer

Tjänstgörande domare och funktionär är skyldig att på särskild blankett, skriftli - gen till SKK rapportera då hund under utställning, prov, tävling eller klubborgani - serad aktivitet visat oacceptabelt beteende enligt ovan. Det åligger arrangören att tillse att blanketten finns tillgänglig vid arrangemanget.

Exempel på funktionär är: bestyrelse, kommissarie, tjänstgörande veterinär, proveller tävlingsledare, ringsekreterare, instruktör samt figurant vid prov.

Man kan alltså bli avstängd för en period/resten av livet, beroende på hur allvarlig störningen/oacceptabla beteendet är om man blir rapporterad.

borjar hitta ratt bra strategier och verktyg och med det+lattlard hund ser man ju resultat ocksa :) lagom irriterande dock med delmoment och detaljer som forsvinner nar man tranar andrat... fokus pa fokus och position i ff senaste tiden, nu.ar halterna borta.

Min träningspepp är totalt frånvarande men idag var vi iväg och tränade för första gången på flera veckor. Filmade lite fritt följ med både, långt ifrån perfekt men mestadels finfin attityd och bra känsla :up:

Vi får väl se när vi kommer igång med mer strukturerad träning. Jag har alltid någon slags ambition men vet inte om det kommer hålla än på några veckor. Kring julen kanske :)

Tränade lydnad med Toka i tisdags och körde igenom eliten med belöningar här och där. Självklart finns det mycket att förbättra men helheten kändes bra. Hade varit kul att ha lite filmer att visa upp men är så himla dålig på att komma ihåg att filma!

Var och tränade ikväll, och gick bland annat magiskt glada och fina fria följ med Lyxa :love:. Jag ÄLSKAR att gå fritt följ med den hunden, hon bara utstrålar sån energi och glädje :heart

Tränar även vidare på Lilla Pus fotgående, och hon blir bättre och bättre för varje gång :up:. Idag fokuserade vi på bibehållen kontakt/huvudposition i starter.

Vi tränade även bl.a annat på rutan och apportering, för så fort vi lyckas få ett 1:a pris i klass ett kommer vi gå vidare till klass 2 :)

Tränade lydnad med Toka i tisdags och körde igenom eliten med belöningar här och där. Självklart finns det mycket att förbättra men helheten kändes bra. Hade varit kul att ha lite filmer att visa upp men är så himla dålig på att komma ihåg att filma!

Se till att komma ihåg, det är kuuuuul att se film :D!!

Min träningspepp är totalt frånvarande men idag var vi iväg och tränade för första gången på flera veckor. Filmade lite fritt följ med både, långt ifrån perfekt men mestadels finfin attityd och bra känsla :up:

Vi får väl se när vi kommer igång med mer strukturerad träning. Jag har alltid någon slags ambition men vet inte om det kommer hålla än på några veckor. Kring julen kanske :)

Duktiga syskon!! Hoppas träningspeppen kommer åter snart!

Var och tränade ikväll, och gick bland annat magiskt glada och fina fria följ med Lyxa :love:. Jag ÄLSKAR att gå fritt följ med den hunden, hon bara utstrålar sån energi och glädje :heart

Tränar även vidare på Lilla Pus fotgående, och hon blir bättre och bättre för varje gång :up:. Idag fokuserade vi på bibehållen kontakt/huvudposition i starter.

Vi tränade även bl.a annat på rutan och apportering, för så fort vi lyckas få ett 1:a pris i klass ett kommer vi gå vidare till klass 2 :)
Så fina filmer! Pus position blev också mycket bättre av den övningen som ni gjorde på filmen. Snyggt!

Vi var också iväg och tränade häromdagen.
Rutan börjar sätta sig mer och mer. Kan nu lägga ut en ruta när hon inte är med och skicka henne direkt på den efter att jag gått en liten runda runt den. Hon har riktigt fin fart in och tycker att rutan är kul!
Vi använder oss av target i rutan, har fungerat mycket bra hittills.
Nästa gång ska jag prova skicka henne utsatt jag först går ett varv runt.

Började även kedja ihop olika moment vilket gick fint. Däremot hade hon helt tappat hur man går från ligg till sitt i fjärren! Det som alltid fungerat klockrent även på avstånd. Lägger inte så stor vikt vid det. Säkert något tillfälligt hjärnsläpp :p
Denna gång var jag själv - så ingen som kunde filma. Vill själv gärna ha filmer så kanske ska införskaffa mig ett sådant där iphonestativ till de gånger man är ensam?

Målet är för övrigt debut i klass 2 typ i mars/april beroende på tävlingar och väder och hoppas på ett LPII innan de nya reglerna träder i kraft.

Så fina filmer! Pus position blev också mycket bättre av den övningen som ni gjorde på filmen. Snyggt!

Tack :)! Ja det blev en himla skillnad direkt på bara detta passet! Så gött med uppmärksamma träningskompisar som ser saker från sidan när man själv tittar rakt fram :D!

Vi var också iväg och tränade häromdagen.
Rutan börjar sätta sig mer och mer. Kan nu lägga ut en ruta när hon inte är med och skicka henne direkt på den efter att jag gått en liten runda runt den. Hon har riktigt fin fart in och tycker att rutan är kul!
Vi använder oss av target i rutan, har fungerat mycket bra hittills.
Nästa gång ska jag prova skicka henne utsatt jag först går ett varv runt.

Började även kedja ihop olika moment vilket gick fint. Däremot hade hon helt tappat hur man går från ligg till sitt i fjärren! Det som alltid fungerat klockrent även på avstånd. Lägger inte så stor vikt vid det. Säkert något tillfälligt hjärnsläpp :p
Denna gång var jag själv - så ingen som kunde filma. Vill själv gärna ha filmer så kanske ska införskaffa mig ett sådant där iphonestativ till de gånger man är ensam?

Målet är för övrigt debut i klass 2 typ i mars/april beroende på tävlingar och väder och hoppas på ett LPII innan de nya reglerna träder i kraft.
Jag borde också bli betydligt bättre på att filma...
Träna ihop nån gång igen snart förresten?

12339190_10153976262537150_2097433372201249904_o.jpg

Vi avslutade året med en start i lydnad 2. Vi behövde en tävling att bara ha skoj på, helt utan krav. Och det gick ganska bra :). Ingen fantastisk känsla men helt okej, det blev 180,5 p och en 2:a placering. Den duktiga domaren såg mina dk'n så där rök en del poäng :p. Men som träning blev det en bra tävling! Med detta 1:apriset så fick vi även ett LPII.

Vi avslutade året med en start i lydnad 2. Vi behövde en tävling att bara ha skoj på, helt utan krav. Och det gick ganska bra :). Ingen fantastisk känsla men helt okej, det blev 180,5 p och en 2:a placering. Den duktiga domaren såg mina dk'n så där rök en del poäng :p. Men som träning blev det en bra tävling! Med detta 1:apriset så fick vi även ett LPII.
Grattis!

Grattis!

Vi har debuterat i 2:an idag.
Började med en 8:a på platsen pga ett dk i uppsittandet, hon låg stabilt och bra trots mycket nosande, krypande och sneglande från de bredvid.

Fria följet kändes katastrofalt! Visste att delen med språngmarsch och helt om vändningen efter den skulle strula då den sträckan var mellan rutan och väggen och fröken gärna låser på rutan.
Momenten jag var osäker på, rutan och fjärren, funkade förvånansvärt bra, så det är jag jättenöjd med!

Skrapade ihop till ett 2:a pris med våra 148p. Ungefär vad jag räknat med poängmässigt, lite synd bara att känslan inte riktigt infann sig idag.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 057
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur