Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Jag tänker att det i sig kan kräva lite rutin eller iallafall möjlighet att tänka tillsammans med andra med mer rutin - alltså att se vart skillnaderna ligger :)
Absolut!

Jag har en tanke på hur jag kunde gjort det bättre. Jag lät honom flänga runt för mycket vid ingången på planen. Han är en lättstressad hund som man behöver ta ner på jorden ibland för annars flyger han iväg. Hade jag gjort som jag velat hade jag satt ner honom, tagit i honom och sagt åt honom att lugna ner sig. Men jag kände mig så påstressad av TL så tyvärr gjorde jag inte det. :( Nu har jag något att tänka på tills nästa gång!

Och ja, såhär i efterhand så var ju inte ALLT katastrof :angel:

Åh vad jag är glad nu :banana:!

Jag och Pu har ju kämpat med att få till förståelse för skillnaden mellan platsliggning = kommando ”platt” + hakan i backen, och fjärrdirigering = kommando ”ner” och huvudet upp.

Pu är ju väldigt duktig på platsliggning nu, så hon har haft lite problem med att förstå att man kan ligga kvar med huvudet uppe när jag går ut en bit, allt med ett avstånd över 0,5 m har betytt att hon slängt ner huvudet i backen ;) !

Men så för nån vecka sen så började hon ju fatta detta med externbelöning bakom, vilket hjälpt henne enormt, och idag lyckades vi få till vår första 2:ans fjärr på hela FYRA meter i köket :D !! Nu känns det verkligen som att vi är på G!

Är det någon som har ett bra tips på var man kan se en enkel och lättfattlig sammanställning över de nya lydnadsreglerna 2017? När jag söker hittar jag en miljon olika remiss-svar och protokoll, det jag vill se är typ "såhär blir de olika momenten och det här är skillnaden mot idag". Plus övergångsregler för hundar som är uppflyttade i dagens system.

Jag och Bentley hade chansen till träning i ridhus igår efter att jag varit skrivare på en tävling. Det blev först ett pass där vi var ensamma på planen och efter att jag lagt ett par minuter på att få ner honom lite i förväntan(det blev ett par skall innan vi kunde sätta igång) så gick det riktigt bra. Han var fortfarande lite övertaggad men det märktes bara i att han någon gång fick för sig att göra ett ställande eller läggande utan kommando och att han blev lite frustrerad när han inte satte sig helt rätt i fria följet utan fick rätta sig. Men han var helt tyst och superlycklig.
Sedan väntade vi på att en klubbkompis skulle bli kvar eftersom jag gärna ville köra en platsliggning. När vi sitter så i ett rum så är Bentley lugn(trots att det var andra hundar där också) och det är skönt. Det är bara när det vankas träning som jag måste jobba med att se till att han inte går för högt i stress. Vi hann testa apporten också och den var klockren, jag är jättenöjd med att han utan att tveka tog och höll en helt främmande apportbock som andra hundar använt.
När det var dags för platsliggning blev det överslag, Bentley fick för sig att han måste skälla på den andra hunden som han alltså suttit i samma rum som och även träffat flera gånger tidigare. Jag blev faktiskt riktigt arg på honom och även om det kanske inte alltid är rätt metod för honom fungerade det bra nu. I fem minuter låg han som ett tänt ljus. Efter det tränade vi linförighet och ställande några minuter med rejäl störning av det andra ekipaget som körde apportering - en springande hund som får göra roliga saker är något Bentley har svårt att låta bli att skälla på. Men nu krävdes det bara ett litet appapp för att han skulle fokusera på mig och det vi gjorde och det kändes jättefint för oss båda tror jag, även om det märktes att han fick anstränga sig för att hålla koncentrationen.

På det hela taget är jag jättenöjd med min stolle!

Är det någon som har ett bra tips på var man kan se en enkel och lättfattlig sammanställning över de nya lydnadsreglerna 2017? När jag söker hittar jag en miljon olika remiss-svar och protokoll, det jag vill se är typ "såhär blir de olika momenten och det här är skillnaden mot idag". Plus övergångsregler för hundar som är uppflyttade i dagens system.
Det är ju inte till 100% beslutat än, är nog därför det är lite rörigt bland allt.

Är lite salig :love:! Körde igenom elitlydnaden med Lyxa idag, FY FAN VAD HON VAR BRA!!!

Kolla inkallningen!! Kolla dirigeringsapporteringen!! Kolla hopp apport!! Kolla vittring!! Kolla fjärr!!

Att vi krockade i fotgåendet och hon trodde att hon visste vilken av rutorna jag skulle skicka henne till från kon, who fuckin' cares om såna petitesser ;) ?!

Så braaaaa :love:

Jag är också riktigt sugen på att starta i Lydnad, har kikat in en tävling i slutet på januari, men frågan är om man vågar eftersom jag aldrig tävlat innan i något :o Hur länge hade ni tränat lydnad när ni startade första gången?

Jag är också riktigt sugen på att starta i Lydnad, har kikat in en tävling i slutet på januari, men frågan är om man vågar eftersom jag aldrig tävlat innan i något :o Hur länge hade ni tränat lydnad när ni startade första gången?

Dahlia flyttade hem till mig i juli när hon var fyra månader och första starten var i juli ett år senare, så hon var dryga året då! Tränade henne för tävling från första början. Jag hade aldrig hållt på med lydnad seriöst innan det.

Klart du ska våga. Vad är det värsta som kan hända? Avstå platläggningen om du är osäker bara så du inte förstör för någon annan. Så får du en bedömning på alla moment och vet var du står. Utifrån det kan du sedan bedöma om det är läge att ta en rejäl träningsperiod innan du försöker igen eller om du ska köra på. Man behöver träna på att tävla också.

Jag håller med det @Lejonelle skriver, särskilt det om platsliggningen! Det är det enda moment där du kan förstöra för andra, och om din hund skulle interagera med andra hundar (oavsett om det är "på lek" eller aggressivt) så ska ni bli rapporterade till SBK.

Platsen är det enda man behöver ha 99% säkerhet på att det kommer att fungera, i övrigt så är det bara att gå in och köra :D! Så avstå platsen om du inte känner att du hinner få till den, sen bara testa :up:

Senast ändrad:
Klart du ska våga. Vad är det värsta som kan hända? Avstå platläggningen om du är osäker bara så du inte förstör för någon annan. Så får du en bedömning på alla moment och vet var du står. Utifrån det kan du sedan bedöma om det är läge att ta en rejäl träningsperiod innan du försöker igen eller om du ska köra på. Man behöver träna på att tävla också.

Tack för peppen ;) Jag behöver verkligen utmana mig själv och träna på att tävla, det är kommande årets mål! Det värsta som kan hända är väl att man gör bort sig, inte hittar till starten i rätt tid, hunden gör allt fel och sticker etc sånt som gör att man tror andra tänker "vad gör hon här" :idea::o egentligen är det väl strunt samma men det skulle inte kännas så kul :idea: Träningarna går så olika också därför blir man lite osäker, idag var hon allmänt seg och inte alls med på noterna, då var vi ju ändå hemma så kan tänka mig hur det kan bli på tävling när jag också är nervös.

Har kikat lite på anmälningar på olika tävlingar och det verkar vara mycket bruksraser med vana folk så det gör en lite extra nervös, skulle kännas bra om det var lite fler annorlunda raser och inte bara schäfrar och BC's som kan allt sen 4 mån. ålder ;) *sagt lite skämtsamt de kräver väl lika mycket träning*
Min hund kan inte allt 100 % än, ställandet är osäkert och fotgåendet som var henne paradgren innan har hon tyvärr börjat gå jaktfot ist. efter en jaktkurs vi gick, hon sätter sig även snett ofta men det försöker jag träna bort.

Platsliggningen hade jag nog tänkt hoppa som ni skrev, jag har tyvärr ingen att träna med och då kan jag inte vara säker på vad hon kommer göra.. Hur blir man rapporterad till SBK? vad händer då? :confused:

Några praktiska lydnadsfrågor:
*Vid linförighet: får man kommendera fot efter varje gång man stannat och hunden satt sig?
* Vid inkallning: Får man säga två ord som "Kom hit" eller får det enbart vara ett ord?
* Har märkt att apporten är olika? ibland ska man visa apporten först och sen kommendera och ibland får hunden ta den direkt?
*Behöver man ha egen nummerlappshållare eller finns det på plats?
*Hur lång brukar en vanlig klass 1 tävling hålla på? Tänker från första start till prisutdelning?

Några praktiska lydnadsfrågor:
*Vid linförighet: får man kommendera fot efter varje gång man stannat och hunden satt sig? Ja, du får säga fot varje gång ni börjar gå från halt, när språngmarsch börjar och när språngmarsch slutar.
* Vid inkallning: Får man säga två ord som "Kom hit" eller får det enbart vara ett ord? Hundens namn + Hit (Eller ETT annat valfritt ord. Hundens namn är valfritt.)
* Har märkt att apporten är olika? ibland ska man visa apporten först och sen kommendera och ibland får hunden ta den direkt? Min hund tar apporten direkt, fast helst skulle jag vilja visa apporten och att han tog den på kommando. Jag har bara varit för lat för att öva in det ;) Tror det är olika för olika domare. De gånger jag har tävlat (endast en gång officiellt men många inoff) har jag aldrig fått avdrag för att hunden har tagit apporten direkt. Men då har jag o andra sidan kommenderat hunden också, han får ju inte ta den innan kommando.
*Behöver man ha egen nummerlappshållare eller finns det på plats? Aldrig haft nummerlapp
*Hur lång brukar en vanlig klass 1 tävling hålla på? Tänker från första start till prisutdelning? Beror på hur många starter, hur tävlingen är upplagd osv.

Tack :) Man får alltså inte säga "Komhiit"? Dumt att jag övat in fel! Så man får säga "Hit" "Hundens namn + hit", eller ett annat ord tex "kom" eller bara "hundens namn"?

Tack :) Man får alltså inte säga "Komhiit"? Dumt att jag övat in fel! Så man får säga "Hit" "Hundens namn + hit", eller ett annat ord tex "kom" eller bara "hundens namn"?
Visst får du säga Komhiiit. Det är ju ett ord. Du får ha valfritt kommandoord. Men det ska ju vara ETT kommandoord och inte t ex "Komhiiiit nu lilla gubben". Eller "kom" följt av "hit" med paus emellan vilket blir dubbelkommando.

Visst får du säga Komhiiit. Det är ju ett ord. Du får ha valfritt kommandoord. Men det ska ju vara ETT kommandoord och inte t ex "Komhiiiit nu lilla gubben". Eller "kom" följt av "hit" med paus emellan vilket blir dubbelkommando.

Du får säga hundens namn + hit/kom i ett ord FÖRSTA gången du kallar in. Men om hunden ska kallas in igen efter t ex ställande så får du bara välja det ena. Så står det i reglerna, men när jag tävlade elit så sa jag samma på alla inkallningarna utan att någon domare reagerade :p.

När det gäller apporten så ska hunden sträcka sig fram och ta den. Det gamla kravet på att man skulle hålla fram apporten utan att hunden skulle vilja ta den är borta.

En lydnadsklass 1 tar ca 7 minuter att genomföra per ekipage. Tiden kan öka om TL lagt upp en bana som innebär många transporter. Till det kommer tid till samlingen, samt platsläggning. Denna får genomföras med max 8 hundar i gruppen men hos oss har vi oftast max 4-5 hundar i lydnad 1 för avstånden blir så himla långa i o m att det är hela 7 m mellan hundarna. Platsläggningen brukar ta ca 10 min per grupp. Efter att alla ekipagen är klara så dröjer det minst 30 min innan prisutdelning. Om någon vill lämna in protest så måste det nämligen göras inom denna tid.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 052
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka