Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Beror på hund. Min unga hane kommer må bra av tydliga momentförberedelser men det är förödande för tiken. Han är en tänkare och kan bli lite avvaktande om han måste fundera mycket, därför gör han bäst ifrån sig när saker är tydliga och han bara kan ge gärnet.
Med honom tänker jag lära in förberedelser av typen "var är rutan?", "ska vi hoppa?" och liknande som främst är verbalt eller med tydliga praktiska rutiner som är tävlingsgodkända.
Tiken däremot tänker alldeles för lite, hon gör först och tänker kanske sen. Hon bygger också upp alldeles för mycket förväntan och skulle spinna loss totalt om det blir förutsägbart. Däremot är det ju viktigt att förbereda henne så att hon kommer i rätt sinnesstämning, men mer av typen "lugna dig och tänk nu".

Intressant. För min tiks del ska ju helst allt få snabbt och hända samtidigt vilket lätt leder till överslag. Funderar på om jag skulle tjäna på tydligare förberedelser, särskilt i ligg/stå under gång som hon ibland verkar blanda ihop.

12080686_1491832214477794_92698396_n.jpg

Våran första start (inofficiell) i lydnadsklass 1 resulterade i KLUBBMÄSTARE 2015! ♥
Klubben slog ihop klass 1 och 2, av 11 startande blev hamnade vi på delad första plats. Alla gruppmoment var borttagna så vi kammade ihop 132 poäng. Alltså hade det räckt med en 7a på platsen för ett godkänt resultat. Nu ska vi anmäla till "riktiga" tävlingar! :D

Lilla Pu ska debutera i brukssammanhang på lördag, men jag har även bokat in en lkl 1 för henne i februari :) ! Då har vi ett par månader på oss att förbättra momenten och få till såna detaljer som återgång av förare, uppsitt vid sidan och annat som man inte behöver i brukset ;) !

Ett litet klipp från gårdagen, Pus första ridhusträning och vi körde bl.a ett appell/lkl 1 fotgående :)

Och ett litet klipp från kvällens fjärrträning. Fjärren har jag inte lagt så mycket tid på eftersom vi fokuserat på momenten som är till appellen, men det känns som att vi har en bra grund att jobba från om det skulle bli en lkl 2 nästa år :) !

Lilla Pu ska debutera i brukssammanhang på lördag, men jag har även bokat in en lkl 1 för henne i februari :) ! Då har vi ett par månader på oss att förbättra momenten och få till såna detaljer som återgång av förare, uppsitt vid sidan och annat som man inte behöver i brukset ;) !

Ett litet klipp från gårdagen, Pus första ridhusträning och vi körde bl.a ett appell/lkl 1 fotgående :)

Och ett litet klipp från kvällens fjärrträning. Fjärren har jag inte lagt så mycket tid på eftersom vi fokuserat på momenten som är till appellen, men det känns som att vi har en bra grund att jobba från om det skulle bli en lkl 2 nästa år :) !

Lycka till!

Tack :D! Är smånervös att gå ut och debutera med ny hund, jag och Lyxa har ju tävlat ihop i 5 år nu så vi känner ju varandra så väl :D! Spännande ska det bli iaf :up:!
Ja det är allt lite speciellt med ny hund. Den gamla är man ju så inkörd med så där har man ju koll nästan oavsett vad som händer. Men det går säkert bra!

Ikväll ska jag och långnosen på tävlingslydnadskurs! Orimligt peppad! :banana: Förväntar mig en hund i öronhöjd, med knäck i lurarna, som skäller, gnyr, gör jättefina ligg på "Sitt", har glömt vad "Stå" betyder och tror att "Fot" innebär känguruhopp på stället, kastar sig mot andra hundar för att hälsa, och lever om som en idiot tills sista övningen då han går klockrent. Sen somnar han väl i bilen så jag får bära honom in. :sneaky:

Nybörjare här!

Hundens namn:
SE UCH Lykttändarens Donatello "Ninja",
Ras: Welsh corgi cardigan
Ålder: 2012-05-31

image_zpso9jnowjf.jpeg

Lite bakgrund: Har en blandis sen innan och blev stormförtjust i rasen. Skulle mest gå promenader och gå lite utställningar men hans will to please har väckt ett intresse hos mig. Även om han ibland tjurar ihop totalt. Fick hybris och debuterade rally efter bara 2veckors träning med två godkända rundor så fick lust att starta lydnadsklass 1. Dock har vi väldigt svårt med apporten men vi jobbar på det. En väldigt kvicktänkt vovve med mycket humör :)

Klass: 1

Tränar mest på: Apporten, stående under gång och få snygga svängar i fotgången.

Håller till: Stockholm, vallentuna

Kortsiktigt mål: Starta Lydnadsklass 1 utan större tragedi

Långsiktigt mål: Få titeln LP1

Nästa tävlingsdatum: Debut i december :o

Kört mycket lydnad med Toka och lagt fokus på zätat, dirigeringsapportering och fjärren då det är våra sämsta moment. Tycker nog att vi tagit stora kliv framåt i framförallt dirigeringsapporteringen som inte fanns alls för ett tag sedan. Måste säga att Toka är en fantastiskt duktig lydnadshund. Lättlärd och kvick med snygga detaljer. Sen ska det ju hålla för tävling också... ;) Jag hoppas vi kan starta eliten i vår!

Angående tandvisningen i ettan: Jag funderar på att starta i ettan, dock med vetskapen att tandvisningen inte kommer gå. Hunden kommer flippa ur men jag orkar inte lägga mer tid på det, är mest glad att han äntligen fungerar i resten av momenten med människor runtom. Men visst är det så att en nolla på tandvisning okej, bara jag inte står över momentet? (Hunden är alltså inte rädd/arg utan översocial och kryper ur skinnet av lycka när en människa närmar sig).

Angående tandvisningen i ettan: Jag funderar på att starta i ettan, dock med vetskapen att tandvisningen inte kommer gå. Hunden kommer flippa ur men jag orkar inte lägga mer tid på det, är mest glad att han äntligen fungerar i resten av momenten med människor runtom. Men visst är det så att en nolla på tandvisning okej, bara jag inte står över momentet? (Hunden är alltså inte rädd/arg utan översocial och kryper ur skinnet av lycka när en människa närmar sig).
Stämmer! Det är inte ens säkert att du får noll med översocial hund heller, kan variera beroende på domare.

Absolut! Och som MiniLi skriver så kan du säkert skrapa ihop några poäng ändå. Min är också översocial och jag har tragglat med det. Nu går det bra, jag säger STANNA ganska barskt när hunden har satt sig ner, innan jag hälsar på domaren. Vissa ser det som DK, andra har gett oss 10 poäng.

I regelhäftet är det ju lite missvisande, det står att momentet börjar när domaren har kommit fram. Nu för tiden är det ju dock oftast du dom går fram till domaren, så då antar jag att det börjar när jag kommit fram till domaren. Så då borde mitt vara ett klockrent DK.

Absolut! Och som MiniLi skriver så kan du säkert skrapa ihop några poäng ändå. Min är också översocial och jag har tragglat med det. Nu går det bra, jag säger STANNA ganska barskt när hunden har satt sig ner, innan jag hälsar på domaren. Vissa ser det som DK, andra har gett oss 10 poäng.

I regelhäftet är det ju lite missvisande, det står att momentet börjar när domaren har kommit fram. Nu för tiden är det ju dock oftast du dom går fram till domaren, så då antar jag att det börjar när jag kommit fram till domaren. Så då borde mitt vara ett klockrent DK.
En klassiker är annars att när domaren frågar vad hunden heter svarar man sitt med lite skarp röst ... :)

Tack för svar! Vi får testa, bara bonus om det blir några poäng och jag får leva överleva att det blir lite pinsamt ;) Den här hunden jag har är verkligen extrem, jag har haft en galet glad kelpie tidigare men den här är liksom något helt annat. Godis eller lekbelöning existerar inte ens - om han har börjat hälsa på en människa. Kan sitta stilla max en millisekund i en tandvisningssituation när väl domaren kommer fram, sen exploderar han oavsett vad jag säger. Får se det positiva - i sökträningen kommer figurantintresset helt gratis ;).

I morgon ska jag tävla lydnad med en Lyxa som typ helvilat sen i tisdags. Det kan bli..... Spännande :p!

Spännande var ordet, sa Bull :D !

En totalt övertaggad och överlycklig hund som tyckte det var SÅÅÅÅÅÅÅ kul med lydnad, en liten krutdurk vid sidan med bl.a lite blandade småljud och en propellerviftande svans som fick mig helt genomsvettig när jag försökte packa ihop henne :p !

Men förutom en katastroffjärr där hon flyttade fram i VARJE skifte och knäck i öronen på zätats 1:a skifte, så skötte vi oss ändå rätt bra. Bäst känsla idag var i vittring, fritt följ och inkallning, och vi skrapade ihop 275 poäng och en 5:e plats av 12 :) !

1511218.jpg

Jag har också räknat ut att med dagens tävling har vi tävlat 18 elitspår (varav en SM-start) med hela 11 cert och 3 certpoäng, och 37 elitlydnad (varav 2 SM-starter och 5 Rankingtävlingar ) med 25 st 1:a pris.

Fantastiska, bästa tävlingskompisen, hurra för Team Lyxlirarens :heart!
1511219.jpg

Hej

Jag har en golden som jag tänkte starta i klass två.. vi har dock lite som vi måste få ordning på innan.
bland annat apporteringen. Hon sätter sig snett. Hon sätter sig inte snett annars. Hon tuggar också, jag har använt omvänt lockande i ettans apportering vilket fungerade. Tips?

Näst sista tillfället på kursen idag. Stoja gör stora framsteg och det är ju faktiskt inga fel på min hund ;) har både hittat träningsmotivationen och fått tillbaka hoppet om att få ordning på våra problem, med rätt verktyg så.
Riktigt tråkigt att det inte blir någon (länge iaf) kurs för oss i vår, men bebis får komma emellan så kommer vi tillbaka dit i höst.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 052
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka