Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Hej på er!
Jag har en fem månader gammal wc cardigan-hane, som jag är sugen på att tävla lydnad med. Jag är dock helt novis på detta, gissar att kontakt är bra att börja med, men sen då? Vad brukar ni göra för att bygga en bra grund medan de är små?

Vi börjar valpkurs i slutet av augusti, sen hoppas jag det blir någon allmänlydnad/vardagslydnadskurs innan vi förhoppningsvis kör kurs i tävlingslydnad 1 till våren! :)

Vad brukar ni göra för att bygga en bra grund medan de är små?

Grattis till valpen :) Jag är ingen expert men en sak jag tycker är bra och har gjort med alla valpar är att belöna spontant fotgående. När valpen spontant går på vänster sida med kontakt ska den uppleva att det leder till bra grejer, det ska vara lustfyllt.

Tänk på din belöningsplacering så att hunden är i rätt position i förhållande till dig när den får belöningen, inte för långt fram, inte för långt bak, och att du ger belöningen med vänster hand lite utifrån så att den är rak och inte plogar in mot dig. Detta har jag själv slarvat med och därför har jag två hundar som inte riktigt vet vad som är rätt position. Belöna under rörelse, det är när den går som den är duktig.

Belöna raka snabba sitt och ligg. Det har jag gjort med tiken och därför har hon snygga snabba raka sitt och ligg. Hanen däremot har fått belöning för sneda sättanden och långsamma lägganden och därför har jag det problemet med honom och har fått jobba med att lära om. Onödigt, för det är ju lika lätt att sätta sig rakt som snett om man bara förstår att det är så det ska vara.

Igår tävlade jag och Lyxa vårt andra lydnads-SM :love:! Två stora misstag och några små detaljmissar drog ner betygen, men vi slutade på en 25:e plats av 51 deltagare :up: !

Småfel och tokigheter dök upp här och där under programmet, men jag är asnöjd med:

• Lyxas pepp och attityd, det finns ingen tvekan att hon älskar lydnad (och att ha publik som tittar på henne ;) )
  • Hennes attityd i fjärren. Visst att hon kommer fram lite, men så som vi jobbat med attityden är det momentet mer än godkänt i min bok!
  • Helheten i fotgåendet, härligt fokus och attityd trots lite detaljmissar
  • Hopp apport :heart ! FÖRSTA gången hon galopperar med nordisk metall på tävling, bästa tävlingen att välja att göra det på :heart !
  • Inkallningen i helhet (lite sämre skiften än vanligt) och framför allt avslutet med galopp hela vägen in :heart !
  • Att hon tänker galopp ut och in i vittringen trots lite strul framme vid pinnarna
  • Zätat, särskilt sättandet och ställandet!
  • Att hon på dirigeringsapporteringen sköter sig så himla fint trots att apporterna var ovana (MÅNGA hundar, även riktigt rutinerade, hade svårt med dessa apporter). Jättenöjd!
Lägg till detta hennes härliga fokus, störningsokänslighet trots massa publik nära i nästan alla moment, galopp ÖVERALLT där det skulle vara galopp (en STOR seger med en smartlat hund) och överlag hennes härliga attityd och glädje!

1507266.jpg

1507267.jpg

1507268.jpg

15072614.jpg

15072610.jpg

15072611.jpg

15072612.jpg

15072613.jpg

Min suveräna hund :love:! Nu slappar vi i någon dag, sen laddar vi om för bruks-SM i slutet av augusti :up: !
15072621.jpg

Igår tävlade jag och Lyxa vårt andra lydnads-SM :love:! Två stora misstag och några små detaljmissar drog ner betygen, men vi slutade på en 25:e plats av 51 deltagare :up: !

Småfel och tokigheter dök upp här och där under programmet, men jag är asnöjd med:

• Lyxas pepp och attityd, det finns ingen tvekan att hon älskar lydnad (och att ha publik som tittar på henne ;) )
  • Hennes attityd i fjärren. Visst att hon kommer fram lite, men så som vi jobbat med attityden är det momentet mer än godkänt i min bok!
  • Hopp apport :heart ! FÖRSTA gången hon galopperar med nordisk metall på tävling, bästa tävlingen att välja att göra det på :heart !
  • Inkallningen i helhet (lite sämre skiften än vanligt) och framför allt avslutet med galopp hela vägen in :heart !
  • Att hon tänker galopp ut och in i vittringen trots lite strul framme vid pinnarna
  • Att hon på dirigeringsapporteringen sköter sig så himla fint trots att apporterna var ovana (MÅNGA hundar, även riktigt rutinerade, hade svårt med dessa apporter). Jättenöjd!
Lägg till detta hennes härliga fokus, störningsokänslighet trots massa publik nära i nästan alla moment, galopp ÖVERALLT där det skulle vara galopp (en STOR seger med en smartlat hund) och överlag hennes härliga attityd och glädje!

1507266.jpg

1507267.jpg

1507268.jpg

15072614.jpg

15072610.jpg

15072611.jpg

15072612.jpg

15072613.jpg

Min suveräna hund :love:! Nu slappar vi i någon dag, sen laddar vi om för bruks-SM i slutet av augusti :up: !
15072621.jpg
Fiiiina skabbLyxa :D:love::love::love:

Hej på er!
Jag har en fem månader gammal wc cardigan-hane, som jag är sugen på att tävla lydnad med. Jag är dock helt novis på detta, gissar att kontakt är bra att börja med, men sen då? Vad brukar ni göra för att bygga en bra grund medan de är små?

Vi börjar valpkurs i slutet av augusti, sen hoppas jag det blir någon allmänlydnad/vardagslydnadskurs innan vi förhoppningsvis kör kurs i tävlingslydnad 1 till våren! :)
Jag började med att träna kontakt, stadga och kroppskontroll i form av klossträning (som sedan spann vidare till fotposition så småningom). Och att utveckla olika bra belöningar!
Sen självklart massor med miljöträning.

Efter 2 dåliga tävlingar i våras (årets enda då hunden visar tydligt att hon inte är redo för tävlingar i dagsläget) har jag tappat sugen för lydnad lite då jag inte vet hur jag ska tackla problemen. Framförallt är det väl störningsträning in absurdum som behövs.
Om en månad börjar vi kurs och jag hoppas på att få både pepp och bra verktyg därifrån. Efter filmer och fb-statusar från lydnads-SM fick jag i alla fall upp lite motivation och vi har haft en riktigt bra träningspass idag med fokus på störning och koncentration. Annars kör vi mest rally och diverse trick för tillfället =/

Jättenöjd med min hund idag när vi tränade ihop med vår träningsgrupp, han klarade en tävlingsmässig platsliggning utan problem trots att alla andra hundar reste sig, vissa till och med flera gånger! Trist för dom men bra störningsträning för oss.

Man ska aldrig ropa hej före man är över bäcken. Har fått backa massor eftersom min hund (som aldrig rest sig tidigare) börjat resa sig efter den här träningen. :( Tydligen blev det för mycket för honom den gången trots allt. Nu tränar vi platsliggningen endast helt utan störningar, med kort avstånd och korta stunder. Ändå hinner han ibland resa sig. Hur hade ni andra gjort? Har ni hundarna att ligga med förväntan eller har ni fokuserat på att få dem avslappnade?

Nu tränar vi platsliggningen endast helt utan störningar, med kort avstånd och korta stunder. Ändå hinner han ibland resa sig. Hur hade ni andra gjort? Har ni hundarna att ligga med förväntan eller har ni fokuserat på att få dem avslappnade?

Jag är knappast någon expert men jag vill att hunden ska vara avslappnad på mitt kommando och tränar det på olika sätt inte bara i platsliggningssituationen. Tränar mycket på det i störningsrika miljöer (uteserveringar mm). Att ligga ned trots att andra hundar eller människor är aktiva. Sen kan man nog aldrig vara helt säker. Min hanhund hade heller aldrig gått upp tidigare men en gång gjorde han ju det, fanns ingen anledning som jag såg men kanske hunden bredvid gav min hund onda ögat så att han kände sig osäker.

I träning belönar jag under ligget, det är när han ligger kvar som han är duktig. Kan gå in och belöna, sedan gå ifrån igen. Hunden ska inte veta när det är slut. Sen belönar jag sittet också. Jag går långsamt och lite lojt, står lite slött, för att ge hunden signalen att just nu händer det inget.

1507266.jpg

1507267.jpg

1507268.jpg

15072614.jpg

15072610.jpg

15072611.jpg

15072612.jpg

15072613.jpg

15072621.jpg
Grattis till ett fint resultat!

Man ska aldrig ropa hej före man är över bäcken. Har fått backa massor eftersom min hund (som aldrig rest sig tidigare) börjat resa sig efter den här träningen. :( Tydligen blev det för mycket för honom den gången trots allt. Nu tränar vi platsliggningen endast helt utan störningar, med kort avstånd och korta stunder. Ändå hinner han ibland resa sig. Hur hade ni andra gjort? Har ni hundarna att ligga med förväntan eller har ni fokuserat på att få dem avslappnade?

Om hunden reser på sig för att göra annat så talar jag faktiskt om att det inte är okej! Har jag sagt ligg så är det ligg som gäller. Detta tränas in UTANFÖR platsliggningssituationerna! När jag sedan lägger plat och lägger på störningar så belönar jag bort dem, men inte för mycket för jag vill inte att hunden har för mycket belöningsförväntan. OM mina hundar tycker att störningen blir för stor så resulterar det i vick på rumpan eller möjligtvis något krypsteg men att resa sig finns inte på kartan. Min hund har varit lite skottberörd också och där har jag varit störtnoga med att skott = ligg. Det har jag varit tacksam för på mina två senaste brukstävlingar där min hund har varit den enda som legat kvar på platsen. Sist var första gången jag var dold på tävling och den andra hunden lufsade inte bara, den drog som en avlöning. Inte lätt att ligga kvar då! Men det har lönat sig att vara benhård med att lagd hund ligger.

Jag är knappast någon expert men jag vill att hunden ska vara avslappnad på mitt kommando och tränar det på olika sätt inte bara i platsliggningssituationen. Tränar mycket på det i störningsrika miljöer (uteserveringar mm). Att ligga ned trots att andra hundar eller människor är aktiva. Sen kan man nog aldrig vara helt säker. Min hanhund hade heller aldrig gått upp tidigare men en gång gjorde han ju det, fanns ingen anledning som jag såg men kanske hunden bredvid gav min hund onda ögat så att han kände sig osäker.

I träning belönar jag under ligget, det är när han ligger kvar som han är duktig. Kan gå in och belöna, sedan gå ifrån igen. Hunden ska inte veta när det är slut. Sen belönar jag sittet också. Jag går långsamt och lite lojt, står lite slött, för att ge hunden signalen att just nu händer det inget.

Jo, så gör jag också - går fram och belönar flera gånger innan "slutet". Det är avslappningen jag inte riktigt får till känner jag. Har börjat belöna att han lägger hakan i backen. Å andra sidan kan han börja krypa fram/bak ur den positionen ibland också. Svårt är det!

Om hunden reser på sig för att göra annat så talar jag faktiskt om att det inte är okej! Har jag sagt ligg så är det ligg som gäller. Detta tränas in UTANFÖR platsliggningssituationerna! När jag sedan lägger plat och lägger på störningar så belönar jag bort dem, men inte för mycket för jag vill inte att hunden har för mycket belöningsförväntan. OM mina hundar tycker att störningen blir för stor så resulterar det i vick på rumpan eller möjligtvis något krypsteg men att resa sig finns inte på kartan. Min hund har varit lite skottberörd också och där har jag varit störtnoga med att skott = ligg. Det har jag varit tacksam för på mina två senaste brukstävlingar där min hund har varit den enda som legat kvar på platsen. Sist var första gången jag var dold på tävling och den andra hunden lufsade inte bara, den drog som en avlöning. Inte lätt att ligga kvar då! Men det har lönat sig att vara benhård med att lagd hund ligger.

Upplever inte att han reser sig för att göra annat utan det är nog osäkerhet som ligger bakom. Han vill till mig, men det räcker med en harkling så lägger han sig igen. Men avslappnat blir det aldrig så därför går det väldigt snabbt när han väl reser sig.

Ska nog börja träna platsen på andra ställen, det var ett bra tips! Vi har mest tränat det på klubben faktiskt. Får börja om med att träna hemma i köket.

Upplever inte att han reser sig för att göra annat utan det är nog osäkerhet som ligger bakom. Han vill till mig, men det räcker med en harkling så lägger han sig igen. Men avslappnat blir det aldrig så därför går det väldigt snabbt när han väl reser sig.

Ska nog börja träna platsen på andra ställen, det var ett bra tips! Vi har mest tränat det på klubben faktiskt. Får börja om med att träna hemma i köket.

Om han är osäker har du gått för långt bort och tränar i allt för svåra miljöer! Börja med att du är nära, typ max 5 m från hunden och träna på att den ska kunna ligga 5-7 min utan att börja pyssla med annat. Lägg på störningar när detta funkar. SEDAN utökar du successivt avståndet och när det nya avståndet funkar utan störningar så lägger du på störningar innan du ökar mer på tiden. Skulle störningen bli svårare än du tänkt dig så kan du gå tillbaka och belöna några gånger innan tiden är ute.

Om hunden reser sig trots att du är nära och störningarna är få så köper jag inte att det är osäkerhet, förutsatt att du inte varit arg på hunden eller den har katastrofmentalitet. Jag hade alltså talat om att det där beteendet är högst oönskat (hunden ska absolut inte bli rädd men förstå att den har gjort fel), att hunden inte får lov att göra lite som den vill utan måste underkasta sig din vilja i det här fallet. En del unga hundar som kanske fått lite fria tyglar kan protestera mot detta, men jag tror inte det går att få till en stadig plats utan krav på hunden. När hunden väl har förstått att det är ligga den ska göra kan du också tala om att det är fel att den ligger på armbågsspetsarna. Den ska ligga tungt på bröstkorgen. Men detta börjar man med att träna lugnt och tryggt i störningsfri miljö. Tänk också på valet av belöning, klicker är kanske inte att rekommendera om hunden gasar på det, samma med lekbelöningar. Utan godis är bäst för de flesta hundarna. Kombinera gärna godisgivandet med omvänt lockande så hunden får ännu en chans att tänka på att ligg kvar = belöning.

Hurra hurra, fått mitt första förstapris med hanen så nu har de ett var i Ly 1.

Hur gör ni - väntar med att träna momenten i nästa klass till ni är klara med föregående klass, eller börjar grundträna medan ni fortfarande tävlar den tidigare klassen?

Hurra hurra, fått mitt första förstapris med hanen så nu har de ett var i Ly 1.

Hur gör ni - väntar med att träna momenten i nästa klass till ni är klara med föregående klass, eller börjar grundträna medan ni fortfarande tävlar den tidigare klassen?
Grattis! Jag tränar inte klassvis utan har tränat inför elitklass direkt men på väldigt basic nivå. Tränar t ex saktagående utan koppel först (inför framåtsändandet) och började med rutan när hunden var liten valp. Men typ 2 m från mig ;). Många moment hänger ju ihop genom klasserna, och vissa saker är viktigare än andra. Det är ju väldigt mycket apportering, så då tränade jag från början att hunden skulle apportera allt möjligt och inte bara sitta stilla med en träapport i munnen. Fria följet är också något som återkommer och då började jag utan koppel. Stå-sitt-ligg i rörelse kommer i olika versioner i de olika klasserna. När det närmar sig tävling så filar vi så klart extra på den klassens moment, men ettan är ju aptråkig så den blandades genast med 2:an som ju inte är så olik. Tränar både bruks och lydnad så här blandas hej vilt :)

Jag har fått höra av "träningsproffs" att man inte ska ha två ord med början på s, då hundar lätt kan förekomma på ssss och sätter sig fast det var stå man sa osv.
Med tidigare hund som jag tävlat med körde jag stå-sitt-ligg i både fjärren och i andra moment. Men med valpen så funderar jag nu på att inte ha två s-ljud.
I inkallande med ställandet har jag lärt in stanna, även till rutan. Så det är i ställande under gång, zätat och fjärren som jag funderar på att byta bort stå till upp istället.
Hur har ni andra gjort? Bara bytt orden i fjärren och behållt stå/sitt kommandot i de andra momenten?

I fjärren använder jag Ligg, Upp och Stå och visar även med handtecken. Har dock lärt hunden att gå både på enbart röstkommando och enbart handtecken så att när jag använder både och blir det som en ytterligare förstärkning eller ett dubbelkommando om man vill kalla det så.
Använder dock Stanna i både ställande under gång och om hunden ska stanna kvar typ när man går ifrån. Kommer även använda Stanna för inkallande med ställande och rutan, ingen aning om det är en bra eller dålig idé men det får tiden utvisa :p

Jag använder stanna som kommando när jag vill att hunden ska "frysa" alltså helt enkelt vara stilla, vad den än gjorde innan jag sa stanna. Stanna när jag lämnar den för plats, stanna under gång, stanna sittandes vid hoppet osv. Den ska inte röra sig, helt enkelt. Anledningen till att det blev stanna under gång och inte stå var för att stå använder vi vid utställning.

Och hur det funkar, tja.. Det återstår att se ;) På träning funkar det OK, men vi har ju inte kommit så långt. Jag hade velat ha lite mer tryck i ställande under gång, alltså skulle jag kanske använda ett annat kommando där. Men att få tryck i honom är inget vi lyckats med överhuvudtaget, någonsin, så ja.. :p

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 052
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka