Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Klipp från tävlingsreglementet:
"Tävlande äger endast rätt att föra en hund per klass vid samma tävlingstillfälle. Hund får under en och samma dag delta i endast en klass."

Vad betyder detta enligt er? Jag har tolkat detta som att hunden endast får göra en start per dag men har nu sett att klubbar ibland anordnar två tävlingar samma dag och att samma hund kan vara anmäld till båda, så jag måste fattat fel, eller?

Det är en en start per tävling som gäller, men om det arrangeras två tävlingar samma dag så får du starta på båda.

Fråga till, om uppflyttning. Räcker det med ETT förstapris för att flytta upp till högre klass?
Stämmer, ett förstapris räcker.

Jättenöjd med min hund idag när vi tränade ihop med vår träningsgrupp, han klarade en tävlingsmässig platsliggning utan problem trots att alla andra hundar reste sig, vissa till och med flera gånger! Trist för dom men bra störningsträning för oss. ;)

Läggande under gång börjar också fungera bättre och bättre, kul när det går framåt! :banana:

Hur går det för er alla?

Vi taggar inför debut i klass 3 på fredag, ska bli kul att komma ut på tävling igen :)
Hanen ska starta i tre st klass 1 framöver. Hoppas kunna förbättra poängen rejält från tredjepriset det blev sist. Vi får se.

Tiken är också anmäld till sin lydnadsdebut lite senare i juli. Vi skjöt på det lite för hon känns inte riktigt klar. Men det närmar sig.

Hur går det för er alla?

Vi taggar inför debut i klass 3 på fredag, ska bli kul att komma ut på tävling igen :)

Ska börja träna rutan (som vi inte ens varit i närheten av någon gång!) nu i sommar och fortsätta öva på tvåans (och apellklassens) apport.
Sedna börjar den instruktörsledda träningsgruppen i slutet av augusti. Hoppas på start i 2:an och apellklass nästa år :)

Vi har en liten paus i sommar. Tänkte sätta igång med hårdträningen i augusti igen. Jag tror han behöver vila på saken, så kommer han tillbaka i toppform igen i höst. Man kan ju hoppas.. :angel: Det blev väldigt intensiv lydnadsträning i våras och han är inte van vid det innan han kom till mig. Vi slutade på topp och jag hoppas att den här vilan gör honom gott och kommer tillbaka med nya krafter i höst. Vi planerar att debutera i ettan i höst. Alla moment sitter, dom ska "bara" finslipas. Hoppas kunna ta ett LP1 så småning om, sen är jag nöjd.

Hur går det för er alla?

Jag och Lyxa peppar inför lydnads-SM, mycket fys och bruks och lite lydnadsträning :D ! Har en RIKTIGT god känsla i lydnaden nu :up:

Lilla Pu tränar på med ditten och datten, mest bruksarbete med lydnaden börjar komma igång lite mer nu också :)

Hanen ska starta i tre st klass 1 framöver. Hoppas kunna förbättra poängen

Väldigt nöjd med gårdagens start i klass 1 då vi förbättrade vårt resultat från förra gången med 18 poäng trots att vi även denna gång nollade ett moment nämligen hoppet. Detta berodde på att min hund tyckte det var skrutt att få jobba och jobba utan lön (och högljutt kommenterade detta... :o ).

Det blev ett andrapris och nu satsar vi för en ny tävlingsdag imorgon. Då är målet att få poäng i alla moment o förbättra poängen från gårdagen.

Lärdomar: jag gjorde själv några missar som drog ned poängen! Skulle ha tagit ett eller ett par dubbelkommandon i linförigheten hellre än att det blev segt. Tittade på hunden i ställandet.. onödigt. Ska kommendera snabbare i ställande o läggande. Ska ställa upp både mig och hund på kortare avstånd till hindret för att öka lusten att hoppa.

Tänkte också lägga om träningen lite och bakåtkedja från hoppet så att han lär sig att belöningen närmar sig för varje moment. Självklart egentligen, jag har bara inte tänkt på det. Det är ju för sent inför morgondagen men är något att ta med framåt + i tikens grundträning.

Det blev ett andrapris och nu satsar vi för en ny tävlingsdag imorgon. Då är målet att få poäng i alla moment o förbättra poängen

Jag måste ju vara nöjd även om det känns lite sådär. Startade två klasser i Ly 1. Första uppnåddes målet att få poäng i alla moment och förbättra poängen. Fick 150,5 poäng och det kändes OK men lite segt. Jag fick ge tre!! apportkommandon innan han tog den. Fick ändå femma på det momentet.

Så mellan tävlingarna peppade jag med hamburgare för att få glädje i apportgripandet, jag fick ett bra startnummer och kände mig taggad till tusen att äntligen få ett förstapris. Bittert till tusen då att min hund några sekunder in i platsläggningen plötsligt reste sig och kom in.... :( Resten av programmet efter denna kalldusch gick OK för att vara oss. 10 på apporten t ex.

Så nu blir det ett litet tävlingsuppehåll i lydnad för unge herrn med stadga stadga stadga.

En fråga. Jag har inte alltid samma kommandon som står i regelboken och ingen domare har kommenterat det. Men fick igår höra att man ska anmäla det i förväg. Vart anmäler man? När säger man till på tävling?

En fråga. Jag har inte alltid samma kommandon som står i regelboken och ingen domare har kommenterat det. Men fick igår höra att man ska anmäla det i förväg. Vart anmäler man? När säger man till på tävling?

Det enda du måste anmäla är om du har handtecken i inkallning med ställande/ställande&läggande i klass 3 och elit. Sen får du använda vilka kommandon du vill utan att behöva rapportera det till någon, det finns inget i regelboken som stöder att man behöver säga att man har avvikande kommandon. Dock verkar det vara en rätt vanlig missuppfattning bland tävlande.

Skulle man få avdrag för ett kommando som inte är det rekommenderade i regelboken, så är den domaren ute och cyklar ;) ! Däremot så är det ju korrekt om domaren ger avdrag för ex att man använder ord som är för långa, kan uppfattas som två ord etc.

Vi debuterade i LKL3 i helgen, startade både fredag och lördag i typ tropisk värme. Poängmässigt var det ingen höjdare men det blev bra erfarenheter och en väldigt bra avstämning kring vad vi behöver stärka upp inför kommande tävlingar! Roligt!

På fredagen fick vi inte så mycket alls att funka. Jag var hysteriskt nervös och Ila kändes väldigt påverkad av värmen, inte lätt att hålla ihop då!

Sittande i grupp: 9,5
Platsliggande: 10
Fritt följ: 7
Sättande: 5 (DK, jag trodde vi skulle 0a)
Inkallande: 5 (DK, jag trodde vi skulle 0a)
Rutan: 0 (vägrade lägga sig trots miljarder DK :p)
Apportering: 0 (sprang förbi tillbaka)
Metallapportering: 9
Vittringsprov: 6 (tappade pinnen och tuggade ngt extremt)
Fjärrdirigering: 5 (DK och förflyttning, jag trodde vi skulle 0a)
Helhet: 8
Totalt: 167 (o-pris)

På lördagen började dagen dåligt då det sköts på en skjutbana i närheten (vinden låg på så att det lät som om skotten kom från närmsta buske) och Ila som är skotträdd blev ganska obekväm. Jag tyckte hon sansade sig bra inför gruppmomenten så bestämde mig för att prova, men när jag lämnade på sitt i grupp följde hon efter så då gick vi ut och stod över även platsliggningen.
Kunde dock peppa igång och släppa skotten till resten av programmet, även när de började skjuta igen under senare delen!

Sittande i grupp: 0 (följer efter)
Platsliggande: 0 (avstår)
Fritt följ: 7.5
Sättande: 7.5 (långsamt)
Inkallande: 9
Rutan: 0 (hamnar utanför)
Apportering: 8
Metallapportering: 8.5
Vittringsprov: 7 (dribblar och tappar pinnen)
Fjärrdirigering: 6.5 (DK och förflyttning)
Helhet: 8
Totalt: 182,5 (o-pris)

Jag är glad för att vi höjde totalpoängen mellan dagarna trots avsaknad av poäng på gruppmoment. Var också flera saker som blev markant bättre, som sättandet, inkallningen, apporteringen och även rutan som helhet om vi bortser från att hon låg utanför :angel:.
Även fjärren var bättre, mycket mindre förflyttning mot dagen innan!

Tydligt är att vi behöver jobba på hanteringen av vittringspinnarna (att kasta med dem i luften, tappa dem upprepad och tugga frenetiskt är liksom inte riktigt grejen), säkra upp tanken på mittpunkt i rutan och i övrigt mest fortsätta jobba som vi redan gör. Mycket handlar om att hålla ordning på nerver och få saker att funka när det väl gäller. Det där ständiga..

Jag har iallafall sett ut en tävling om ungefär en månad som jag planerar att starta på igen. Känns kul att vara igång!

Eftersom jag faktiskt har lite planer för att det ska bli något av mig och Ammo i framtiden så har vi börjat leka lite med fotgåendet. Det brukar se ännu bättre ut, men jag är värdelös på att filma och göra saker samtidigt. Det är långt ifrån perfekt, men vi har ju massvis med tid på oss tänker jag :)
https://instagram.com/p/5NSoXdLiFn/

Länge sen jag var aktiv här på Buke, men slänger in ett svar.
Vi ska snart debutera Lkl3, dvärgschnauzer, 2,5 år. Och har även anmält oss till ett appellspår i augusti.

Så jätteglad! Tiken gjorde sin debut i Ly 1 igår och fick första pris med 166,5 poäng, delad andraplats i klassen. Jättefin känsla med en glad hund (och en snäll domare som uppskattade en glad hund och t ex inte underkände tandvisningen pga de pussar som rikligt utdelades). Fick 10:a på platsen och apporten. 8,5 på inkallningen trots tacklingen :o Stolt och glad över min lilla flicka som ju trots allt bara är 17 månader och ändå har gjort så mycket bra saker redan.

Gjort en andra start med tiken och det blev inte alls särskilt bra. Vi slet ihop till ett andrapris men jag är inte alls nöjd, hon lade sig inte på läggandet och var enormt okoncentrerad. Jag kom på mig själv med att snarare tigga om hennes uppmärksamhet än hon om min. Hon gjorde flera moment jättebra men just den där bristen på samarbete gav förstås en dålig känsla och ett dåligt helhetsintryck.

Funderar på vad sjutton det berodde på? Jag tyckte jag hade grundat dagen på ett bra sätt och hade laddat upp med väldigt bra och oväntade belöningar som jag verkligen försökte att hon skulle känna sug efter men det var liksom ingenting som hjälpte.

Känner ni igen det här? Vad gör ni för att förebygga eller lösa upp knuten?

Gjort en andra start med tiken och det blev inte alls särskilt bra. Vi slet ihop till ett andrapris men jag är inte alls nöjd, hon lade sig inte på läggandet och var enormt okoncentrerad. Jag kom på mig själv med att snarare tigga om hennes uppmärksamhet än hon om min. Hon gjorde flera moment jättebra men just den där bristen på samarbete gav förstås en dålig känsla och ett dåligt helhetsintryck.

Funderar på vad sjutton det berodde på? Jag tyckte jag hade grundat dagen på ett bra sätt och hade laddat upp med väldigt bra och oväntade belöningar som jag verkligen försökte att hon skulle känna sug efter men det var liksom ingenting som hjälpte.

Känner ni igen det här? Vad gör ni för att förebygga eller lösa upp knuten?
Du får rannsaka dig själv för det kan bero på så många olika saker. Störningen kan ha varit för svår denna dag, mot det hjälper störningsträning där du lägger belöningsförväntan hos dig på störningarna. Det kan bero på att du tränat för mycket och hunden är trött på lydnad nu. Det kan bero på att du tränat för mycket långa kedjor och att belöningsförväntan har sjunkit. Det kan bero på att du är nervös och att hunden misstar detta för att du är sur. Osv osv. Jag tror att alla har hamnat i en situation där hunden inte känns helt 100, antingen på träning eller på tävling. Men då får man fundera på vad det kan bero på och testa sig fram helt enkelt.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 052
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
955
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka